Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη

Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Η ΠτΔ, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, με την κυρία Δάφνη Κρίνου, κόρη της Άννας Λόντου και εγγονή της Μαρώς Σεφέρη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Οδός Άγρας. Ένα μικρό και ήρεμο δρομάκι σε απόσταση αναπνοής από το Καλλιμάρμαρο. Κατάλευκοι τοίχοι, μπλε παραθυρόφυλλα και μια ταμπέλα που γράφει: «Σε αυτό το σπίτι έζησαν ο Γιώργος Σεφέρης και η σύζυγός του Μαρώ Σεφέρη έως το τέλος της ζωής τους». Λίγο μετά τις επτά η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, περνά το κατώφλι της οικίας του Γιώργου Σεφέρη, ενός εμβληματικού τοπόσημου της Αθήνας και κιβωτού της ζωής και του έργου του. Εκεί βρίσκεται και μια πλειάδα ποιητών προκειμένου να γιορτάσουν με την ΠτΔ την Παγκόσμια Ημέρα της Ποίησης.

Μας υποδέχεται η κυρία Δάφνη Κρίνου, κόρη της Άννας Λόντου και εγγονή της Μαρώς Σεφέρη. Στη συνάντηση παρευρίσκονται ο Δημήτρης Αγγελής, ο Γιάννης Αντιόχου, η Μυρσίνη Γκανά, η Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, η Άννα Γρίβα, ο Νίκος Ερηνάκης, η Λένα Καλλέργη, η Αγγελική Κορρέ, η Χριστίνα Οικονομίδου, η Ευτυχία Παναγιώτου, ο Θάνος Σταθόπουλος και η Νίκη Χαλκιαδάκη, εκπροσωπώντας την τέχνη «που έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα», όπως έγραψε ο νομπελίστας ποιητής. Στη σύντομη συζήτηση που επακολουθεί τονίζονται το εύρος και η εμβέλεια της σύγχρονης ελληνικής ποίησης, η σχέση της με τη μακρά της παράδοση και το σημαντικό διεθνές αποτύπωμά της.

«Αντλούμε από την ποίηση αισθητική απόλαυση και ελπίδα. Άλλωστε, η ποίηση είναι μια τέχνη που βοηθάει την κοινωνία να βρει και να ενδυναμώσει την ταυτότητά της».

Το βλέμμα μου αποσπούν διαρκώς μικρά και μεγάλα αντικείμενα, φωτογραφίες, λέξεις, ποιήματα, αναμνηστικά, δώρα, πορτρέτα και βιβλία. Συνειδητοποιώ ότι κάθε γωνιά του σπιτιού αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του Σεφέρη. Τεράστιες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών έχουν διαβεί το κατώφλι αυτής της κατοικίας. Εκείνη τη στιγμή ο γιατρός και συλλέκτης Νίκος Παΐσιος, ο οποίος οργάνωσε αυτήν τη βραδιά, θυμίζει ότι το μέρος που καθόμαστε, αυτό το ευρύχωρο σαλόνι όπου η βιβλιοθήκη καλύπτει έναν ολόκληρο τοίχο, το έχει επισκεφθεί στο παρελθόν και ο κορυφαίος ποιητής Έζρα Πάουντ, ο οποίος το μόνο που είχε ζητήσει κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα ήταν να πάει στο σπίτι του Σεφέρη. Παράλληλα, όλοι ανατρέχουν στην ιστορική βραδιά της ανακοίνωσης της βράβευσης του Γιώργου Σεφέρη με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ήταν 24 Οκτώβρη του 1963. 

Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Δάφνη Κρίνου εστιάζει στις αναμνήσεις που διατηρεί από τον σπουδαίο ποιητή, τον οποίο περιγράφει ως έναν άνθρωπο με ιδιαίτερο χιούμορ από τον οποίο έμαθε την αγάπη τού να δημιουργείς μικρά αντικείμενα με τα χέρια σου, μια από τις χαρακτηριστικές συνήθειές του, όπως μας λέει ενώ πηγαίνουμε προς το γραφείο του. «Γενικά, είχε μια τάση να δημιουργεί πράγματα συνεχώς με τα χέρια του. Όπως μου είχε πει η μητέρα μου, ήταν κάτι που τον έκανε να συλλογίζεται», εξηγεί.  

Ο Γιάννης Αντιόχου, από την πλευρά του, σημειώνει ότι «αισθάνεται σαν να έχει έρθει στο σπίτι του πατέρα του», ενώ όλοι αναφέρονται στη διορατικότητα του νομπελίστα ποιητή αλλά και στις μνήμες που «ξυπνά» αυτό το σπίτι. «Όσο μεγαλώνει κανείς, στρέφεται στην ποίηση», τονίζει η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ενώ ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης είναι η απουσία μυθικών προσωπικοτήτων στις μέρες μας, με την ΠτΔ να συμπληρώνει ότι «αυτό είναι μια τάση της εποχής, αφού τίποτα στην εποχή μας δεν μπορεί να μυθοποιηθεί». 

Καθώς η συνάντηση με τους ποιητές ολοκληρώνεται, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου παραμένει για λίγο ακόμη στο σπίτι και θυμούνται με τον Νίκο Παΐσιο την πρωτοβουλία της ώστε να μεταφερθούν στην ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο αντικείμενα του Γιώργου Σεφέρη, τα οποία ανήκαν στη συλλογή της προγονής και κληρονόμου του Άννας Λόντου και του γιατρού Νίκου Παΐσιου. «Ήταν μια ευγενική προσφορά της Άννας Λόντου, αφού στάλθηκαν βιβλία, χειρόγραφες επιστολές, φωτογραφίες, τηλεγραφήματα, η πίπα του ποιητή και κάποιοι πίνακες», επισημαίνουν. 

Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στο σημείο αυτό η Πρόεδρος της Δημοκρατίας υποστηρίζει: «Αντλούμε από την ποίηση αισθητική απόλαυση και ελπίδα. Άλλωστε, η ποίηση είναι μια τέχνη που βοηθάει την κοινωνία να βρει και να ενδυναμώσει την ταυτότητά της». Στη συνέχεια αναφέρεται στην ποίηση που αγαπά και ιδιαίτερα στους Τάσο Λειβαδίτη, Μανώλη Αναγνωστάκη, Μιχάλη Γκανά και Ντίνο Χριστιανόπουλο. «Ο Λειβαδίτης είναι από τους πολύ αγαπημένους μου. Υπάρχουν στίχοι του που με συγκινούν πάρα πολύ. Είχε αυτή την ευαισθησία, την αγάπη, την αλληλεγγύη. Οι στίχοι του μου έχουν κρατήσει συντροφιά σε δύσκολες περιόδους, σε εποχές που δεν ήμουν τόσο ευτυχής ή χαλαρή. Γι’ αυτό και αν σήμερα ήθελα να απαγγείλω ένα ποίημα, θα ήταν σίγουρα κάποιο δικό του». Κλείνοντας, αναπολεί, μιλώντας με τη Δάφνη Κρίνου και τον Νίκο Παΐσιο, τη στιγμή που της άνοιξε την πόρτα η ευγενική κυρία Λόντου και, όπως περιγράφει, δεν αισθάνθηκε απλώς ευπρόσδεκτη, «αισθάνθηκα ότι αυτό το σπίτι με περιείχε». Και καταλήγει λέγοντας ότι, όπως έχει γράψει και ένας άλλος μεγάλος μας ποιητής, ο Τίτος Πατρίκιος: «Η ποίηση σε βρίσκει. Εκεί που αναρωτιέσαι για πράγματα που πρώτη φορά αντικρίζεις, για πράγματα χιλιοειπωμένα που έχουν πια περάσει,  για πράγματα που ξαφνιάζουν κι ας γίνονται κάθε μέρα, για πράγματα που έλεγες δεν θα συμβούν ποτέ και τώρα συμβαίνουν μπρος στα μάτια σου. Εκεί απάνω σε βρίσκει η ποίηση». 

Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Τη βραδιά οργάνωσε ο γιατρός και συλλέκτης Νίκος Παΐσιος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Συνάντηση της Κ. Σακελλαροπούλου με ποιητές στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Σεφέρης: Εξήντα χρόνια μετά το Νόμπελ, ακόμα επίκαιρος

Βιβλία και Συγγραφείς / Γιώργος Σεφέρης: Εξήντα χρόνια μετά το Νόμπελ, ακόμα επίκαιρος

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Βασίλη Λαμπρόπουλο, ομότιμο καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, για τον επίκαιρο χαρακτήρα του έργου του ποιητή, με αφορμή τα εξήντα χρόνια από την απονομή του Βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Σεφέρης στα Καμένα Βούρλα

Μέρες / Ο Σεφέρης στα Καμένα Βούρλα

Το 1962 ο ποιητής επιστρέφει οριστικά στην Ελλάδα, κουρασμένος ψυχικά και σωματικά από την Πρεσβεία του Λονδίνου, και ενώ περιμένει να ολοκληρωθεί το σπίτι του στην Οδό Άγρας, παραθερίζει στα Καμένα Βούρλα κάνοντας μια ανασκόπηση ολόκληρης της ζωής του. Είναι στα 62 του χρόνια και αισθάνεται μέσα του το απόλυτο κενό.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ