«Συγχαρητήρια στους παραολυμπιονίκες μας» ‒ σοβαρά τώρα;

disabled syntagma Facebook Twitter
Οι πιο αόρατοι για την πόλη και το κράτος είναι οι άνθρωποι που αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον με άλλον τρόπο από αυτόν της πλειοψηφίας (πράγμα εντελώς τυχαίο). Φωτ.: AP Photo/Thanassis Stavrakis
0



ΒΛΕΠΩ ΤΟΝ ΔΡΟΜΕΑ Θανάση Γκαβέλα που δεν βλέπει. Τρέχει, κερδίζει το χρυσό. Κοιτάζω το σώμα του. Με εντυπωσιάζει. «Τώρα, τι δικαιολογία έχεις για να γλιτώσεις την πρωινή γυμναστική;» μου λέω. Τι δικαιολογία έχεις γενικώς μπροστά στην πυκνή ενέργεια που εκπέμπουν οι αθλητές των παραολυμπιακών αγώνων;

Σπανίως το πιστεύω, αλλά μπροστά τους μου γίνεται πειστική η ιδέα ότι με τη θέληση οι άνθρωποι όλα τα μπορούν. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αν η ζωή σού φέρθηκε σκληρά υποχρεούσαι να υποκρίνεσαι ότι δεν τρέχει τίποτα.

Υποθέτω πως όλοι οι αθλητές έχουν ένα σώμα που υποφέρει. Στην περίπτωση των ανθρώπων σε αμαξίδιο, όμως, μου είναι τόσο εμφανής αυτή η ικανότητα να ζεις με τη δυσκολία και να κάνεις θαύματα με τη δυσκολία.

Μου αρέσει που συγκρούονται. Που είναι ανηλεείς. Θα νόμιζε κανείς πως μερικοί άνθρωποι σε αμαξίδιο θα μαζεύονταν για χαλαρό μπασκετάκι, αλλά όχι, η μάχη είναι σκληρή, οι αθλητές δεν αστειεύονται. 

Εμείς έχουμε πει να ζούμε έτσι που στα μπαρ να μην είναι ασφαλές να χορεύουν τυφλοί. Εμείς, οι προσωρινά «υγιείς», φταίμε που στα θέατρα δεν συνωστίζονται αμαξίδια. Εμείς έχουμε αποτύχει, σε αντίθεση με άλλα πολιτισμένα έθνη, να έχουμε μια ασφαλή λωρίδα στον δρόμο για αμαξίδια και ποδήλατα.

Την πρώτη φορά που είδα άνθρωπο σε αμαξίδιο να περνάει καλά βρισκόμουν στο εξωτερικό. Σε ένα μπαρ, ένας νέος άντρας γελούσε δυνατά, μεθυσμένος, μαζί με τους φίλους του. Αυτός στο αμαξίδιο, αυτοί σε σκαμπό.

Στην Αθήνα έχω συναντήσει ανθρώπους σε αμαξίδιο και είχα κάποιους συμφοιτητές που δεν έβλεπαν. Οι συναντήσεις αυτές ήταν σε ένα ελεγχόμενο πλαίσιο. Ο άνθρωπος με την ειδική ικανότητα είχε έρθει να παρακολουθήσει κάποια συζήτηση ή να συμμετάσχει σε κάποια διαμαρτυρία κι έτσι είχα το προνόμιο της γνωριμίας του. Δεν βρήκα νέους ανθρώπους με αμαξίδιο στα μπαρ εδώ. Ή στο χαλαρό, να κόβουν βόλτες. Ίσως να μη συχνάζουμε στα ίδια μέρη κι αυτό είναι άσχημο (για μένα).

Εγώ κινούμαι στο κέντρο. Τα πόδια μου λειτουργούν κι έτσι μπορώ να αποφεύγω τις παγίδες. Δεν βλέπω καλά, αλλά εύκολα διακρίνω τα φανάρια. Ευτυχώς, γιατί μόνο δυο-τρεις διαβάσεις έχουν ήχο. Και φαντάσου να πρέπει να πάρεις τα μέσα μαζικής μεταφοράς που έρχονται μία στο τόσον και όπου πρέπει να ’σαι πραγματικά σε φόρμα, με γερά γόνατα και καλούς πνεύμονες, για να αντέξεις τη διαδρομή (ναι, ακόμα έτσι είναι, με τόσο καιρό πανδημία).

Το κέντρο απευθύνεται στους αρτιμελείς. Ή σε όσους δεν μπορούν να φροντίσουν τον εαυτό τους, αλλά έχουν μια οικογένεια και την οικονομική «άνεση» να τους φροντίζει κάποιος. Κάθε φορά που βλέπω έναν νέο άνθρωπο με κινητική δυσκολία να βοηθιέται απ’ τους γονείς του να πάει μια βόλτα ντρέπομαι για λογαριασμό αυτής της αφιλόξενης πόλης.

Είναι αστείο που διάφοροι σχολιαστές των όσων μας συμβαίνουν απορούν που στην Ελλάδα η οικογένεια ή η Εκκλησία έχουν ακόμα τόση δύναμη πάνω στους ανθρώπους. Μα γιατί; Ποιος συντρέχει τους ανθρώπους σ’ αυτήν τη χώρα, όταν τα πράγματα τους πάνε στραβά;

Οι πιο αόρατοι για την πόλη και το κράτος είναι οι άνθρωποι που αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον με άλλον τρόπο από αυτόν της πλειοψηφίας (πράγμα εντελώς τυχαίο). Μιλάνε με τα χέρια. Τρέχουν με τα μάτια κλειστά. Βλέπουν με τα αυτιά και τα χέρια τους. Προχωράνε πάνω σε ρόδες. Το ότι ο κόσμος μας είναι σχεδιασμένος κατά τρόπο που να μην τους περιλαμβάνει είναι απόφαση και όχι αναγκαιότητα.

Εμείς έχουμε πει να ζούμε έτσι που στα μπαρ να μην είναι ασφαλές να χορεύουν τυφλοί. Εμείς, οι προσωρινά «υγιείς», φταίμε που στα θέατρα δεν συνωστίζονται αμαξίδια. Εμείς έχουμε αποτύχει, σε αντίθεση με άλλα πολιτισμένα έθνη, να έχουμε μια ασφαλή λωρίδα στον δρόμο για αμαξίδια και ποδήλατα.

Εμείς ανεχόμαστε αυτό το επίπεδο μεταφορών, που μάς προσβάλλει όλους. Και πάντα μου ’κανε εντύπωση ο τρόπος που επιλέγουμε να θεωρήσουμε κρίσιμη ή επουσιώδη την έλλειψη κάποιου χαρακτηριστικού. Όταν έχεις αποτύχει παταγωδώς να μπεις στη θέση του άλλου, δεν σου υπολείπεται κάτι αναγκαίο; Δεν είσαι λίγος; Και αν ασκείς εξουσία, δεν είσαι και υπόλογος γι’ αυτήν σου την ανεπάρκεια;

Οι αθλητές που κέρδισαν στους Παραολυμπιακούς γυρίζουν σε μια χώρα που τους αδικεί. Μια μόνιμη και διαρκής αδικία. Καθημερινά τους θέτει εμπόδια. Για ποιον λόγο; Τίποτα στον σχεδιασμό μιας πόλης δεν επιβάλλει τον αποκλεισμό. Είναι απόφαση. Τίποτε δεν επιβάλλει την ανεπαρκή φροντίδα την ώρα της κακουχίας σου, είναι απόφαση.

Απόφαση είναι και το να σε πείθουν διαρκώς οι αγενείς συμπολίτες σου, στις προσωπικές συναναστροφές, στον δρόμο, στο ίντερνετ, ότι ο κόσμος δεν σε χωράει, επειδή τα πράγματα δεν σου πάνε συνέχεια καλά. Είναι μια αλληλουχία από λάθος αποφάσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Ιωαννίδου: Η αναπηρία μού έσωσε τη ζωή

Πρόσωπα / Μαρία Ιωαννίδου: Η αναπηρία μού έσωσε τη ζωή

Κόντρα σε όλες τις στατιστικές, η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια που γεννήθηκε με σπαστική παραπληγία καταφέρνει όχι μόνο να πηγαίνει κάθε μέρα παρακάτω, αλλά κυρίως να μη βιάζεται και να απολαμβάνει τη διαδρομή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Influencers με αναπηρία κατακτούν τα social media αλλάζοντας τον κόσμο (και) της διαφήμισης

Διεθνή / Influencers με αναπηρία κατακτούν τα social media αλλάζοντας τον κόσμο (και) της διαφήμισης

Με εκτιμώμενη αγοραστική δύναμη 8 τρισεκ. δολαρίων παγκοσμίως, οι influencers με αναπηρίες έχουν αρχίσει να κατακτούν τον κόσμο της διαφήμισης, αλλάζοντας τα μέχρι πρότινος δεδομένα
ΦΙΛΙΩ ΡΑΓΚΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ