Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ως αποδιοπομπαίοι τράγοι

Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ως αποδιοπομπαίοι τράγοι Facebook Twitter
0


ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥ
συγκεκριμένο αφήγημα που συνήθως κινείται τέρμα δεξιά του πολιτικού φάσματος, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, οι «ξένοι» γενικά –και ως τέτοιοι εδώ δεν νοούνται φυσικά οι τουρίστες ή οι «χρυσοί» εξ αλλοδαπής επενδυτές– φταίνε για όλα τα κακά της μοίρας μας: από την οικονομική ανέχεια (καθώς μας «κλέβουν» τις δουλειές) και την εγκληματικότητα μέχρι την υποβάθμιση των γειτονιών μας και από την υπονόμευση των ηθών, των εθίμων και της «ανάδελφης» θρησκευτικής μας πίστης μας μέχρι την ίδια την εδαφική ακεραιότητα της χώρας – το ότι τα εν λόγω επιχειρήματα δεν αντέχουν σε καμία σοβαρή κριτική είναι αδιάφορο, ο ντόρος είναι που έχει σημασία.

Έγραψα στην αρχή «συνήθως» γιατί, ευκαιρίας δοθείσης, όταν είναι δηλαδή να εξυπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, το αφήγημα αυτό απλώνεται μέχρι το ακραίο κέντρο, υιοθετούμενο ακόμα και από πολιτικούς που προβάλλονται ως φιλελεύθεροι κεντρώοι εκσυγχρονιστές όπως ο πρωθυπουργός. Ο οποίος, στη χτεσινή συζήτηση στη Βουλή για τις πυρκαγιές που φέτος δοκίμασαν πολύ σκληρά τη χώρα, και αναφερόμενος στη μεγάλη φωτιά του Έβρου που συνεχίζει να είναι ενεργή για 14η μέρα, αντί να παραδεχτεί τις κυβερνητικές ευθύνες και να προβεί σε μια στοιχειώδη αυτοκριτική, προτίμησε να φορτώσει εμμέσως την καταστροφή στου… κασίδη το κεφάλι, στους πρόσφυγες και στους μετανάστες (μαζί και στην κλιματική αλλαγή, για το «ξεκάρφωμα).

Προσωπικά, δυσκολεύομαι πολύ να καταλάβω για ποιον λόγο θα ήθελαν οι πρόσφυγες, οι μετανάστες αλλά και οι διακινητές και από τις δύο πλευρές των ελληνοτουρκικών συνόρων να καταστήσουν «κρανίου τόπο» μια ολόκληρη περιοχή που παρέχει άφθονη φυσική κάλυψη στις κινήσεις τους.

Όλα αυτά μάλιστα λίγες μέρες μετά τα απανωτά περιστατικά με τους προφυλακισμένους, πλέον, «κυνηγούς κεφαλών» στον Έβρο που προέβησαν σε «συλλήψεις» προσφύγων, κατηγορώντας τους ταυτόχρονα για εμπρησμό. Το ότι κανένα απολύτως στοιχείο δεν προέκυψε σε βάρος τους –ελεύθεροι, χωρίς όρους, αφέθηκαν, άλλωστε, από το δικαστήριο και οι 13 «εμπρηστές» πρόσφυγες που είχε μαζέψει ο πρώτος «κυνηγός»– δεν υπέπεσε, φαίνεται, ποτέ στην αντίληψη του πρωθυπουργού ή, αν υπέπεσε, το άφησε διακριτικά –και σκόπιμα– να προσπεράσει.

Ναι μεν καταδίκασε την αυτοδικία, λοιπόν, έλα όμως που η προσέγγιση του ακροδεξιού ακροατηρίου, εν όψει και των δημοτικών εκλογών, απαιτεί να κάνει και σε αυτό τα «γλυκά μάτια», και τι καλύτερο από το να σιγοντάρει τις συνωμοσιολογικές θεωρίες περί προσφύγων και μεταναστών που καίνε τη χώρα: «Είναι περίπου βέβαιο πως η αιτία εκδήλωσής της είναι ανθρωπογενής, και περίπου βέβαιο πως εκδηλώθηκε στα μονοπάτια των παράνομων μεταναστών», είπε χαρακτηριστικά, δίχως ωστόσο να στοιχειοθετήσει κάπως τον ισχυρισμό του. Και μπορεί ο ίδιος να μη συσχέτισε άμεσα τις φωτιές με τους μετανάστες, γνωρίζει όμως πολύ καλά ή θα έπρεπε να γνωρίζει ότι ουκ ολίγοι ακροατές του θα το κάνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Με μισή αλήθεια (ισχύει ότι ένα μεγάλο ποσοστό των πυρκαγιών είναι ανθρωπογενείς) και μισό ψέμα (αυτό δηλαδή που «έκρυψε» πίσω από την αόριστη αναφορά στα μεταναστευτικά μονοπάτια) φτιάχνεις άλλωστε ένα ολοκληρωμένο ψέμα πολύ πιο πιστευτό από εκείνο που θα σκάρωνες ανακατεύοντας μόνο ψευδή συστατικά.   

Προσωπικά, δυσκολεύομαι πολύ να καταλάβω για ποιον λόγο θα ήθελαν οι πρόσφυγες, οι μετανάστες αλλά και οι διακινητές και από τις δύο πλευρές των ελληνοτουρκικών συνόρων να καταστήσουν «κρανίου τόπο» μια ολόκληρη περιοχή που παρείχε άφθονη φυσική κάλυψη στις κινήσεις τους. Με ποδοσφαιρικούς όρους μιλώντας, πρόκειται για ένα μνημειώδες αυτογκόλ!

Δεν έχει, άραγε, συνειδητοποιήσει ο κ. Μητσοτάκης ότι σαν έρθει η ώρα της κάλπης είναι πολύ πιθανότερο ο ακροδεξιός ψηφοφόρος να προτιμήσει το ορίτζιναλ άκρο από τη «μαϊμού», όσο επιτυχημένος μίμος κι αν είναι η τελευταία; 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ