«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic»

«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic» Facebook Twitter
Η Clara Dao είναι απλώς μία ακόμη influencer που κατηγορείται ότι «προδίδει» το κοινό της επειδή επιλέγει να κάνει το mainstream, να πληρώσει για μια αισθητική αλλαγή, να ακολουθήσει τα πρότυπα ομορφιάς. Φωτ.: Instagram
0


ΠΟΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΑ χρωστάνε στο κοινό τους οι influencers;

Τα social media έχουν δώσει σε πολλούς ανθρώπους τη δυνατότητα να βγάζουν χρήματα μέσω του body positivity. Διαδικτυακά, το σώμα σου και η εικόνα του γίνεται το εισόδημά σου. Είσαι κοντός άντρας; Μπορείς να κάνεις περιεχόμενο για το dating, για το πώς επηρεάζει το ύψος σου το σεβασμό που σου δείχνουν οι άλλοι. Είσαι άντρας με αραίωση; Μπορείς να δείξεις πώς ξεπέρασες την ανασφάλεια που σου προκάλεσε στην αρχή. Μια χοντρή γυναίκα μπορεί να βγάζει χρήματα μιλώντας για το στίγμα το πάχους, δίνοντας συμβουλές διαχείρισης ιατρικού bias, δημιουργώντας συνδρομητικά safe spaces και πάει λέγοντας. 

Στην περίπτωση της Clara Dao, το σωματικό χαρακτηριστικό που την έκανε δημιουργό body positive περιεχομένου ήταν το πάρα πολύ μικρό στήθος της. Μιλούσε, λοιπόν, για το πώς είναι να έχεις αυτοπεποίθηση χωρίς το χαρακτηριστικό που έχει ταυτιστεί με τον ερωτισμό, πώς αγαπάς πραγματικά το σώμα που έχεις και αποδέχεσαι ακριβώς αυτό που είσαι, πώς αντιδρά στην υποτίμηση που έχει δεχτεί και πώς έχτισε μια θετική σχέση με το σώμα της. Το στήθος της, συγκεκριμένα η απουσία του, ήταν το διακριτικό της χαρακτηριστικό, η πηγή εισοδήματός της, ο λόγος που ο κόσμος την παρακολουθούσε και που η ίδια έκανε brand deals. 

Με τούτα και με κείνα, το body positive περιεχόμενο έχει αρχίσει ν’ αλλάζει πρόσωπο: μοιάζει με την απαραίτητη προπαρασκευαστική διαδικασία που χρειάζεται να περάσει ένας άνθρωπος χωρίς αρκετά χρήματα για να μπορέσει να πληρώσει τις επεμβάσεις των ονείρων του. 

Την 1η Απριλίου, η Clara Dao δημοσίευσε ένα βίντεο που την έδειχνε με πλουσιότερο μπούστο. Το κοινό της θεώρησε ότι επρόκειτο για φάρσα. Στα επόμενα βίντεο συνέχισε να έχει πλούσιο στήθος. Και μετά ήρθε το cancel. Η αυξητική στήθους που έκανε η influencer θεωρήθηκε προδοσία. Την κατηγόρησαν ότι όλα όσα έλεγε τόσα χρόνια, που της χάρισαν σχεδόν ένα εκατομμύριο ακολούθους, ήταν ψέματα, ότι χρησιμοποίησε το body positivity για να βγάλει λεφτά που θα της επέτρεπαν να κάνει την αυξητική, ότι χρησιμοποίησε το ενδιαφέρον των κοριτσιών με μικρό στήθος για να γίνει διάσημη και τώρα τα αφήνει στα κρύα του λουτρού. 

Φυσικά, το θέμα μας σήμερα δεν είναι η Clara Dao. Η κοπέλα είναι απλώς μία ακόμη influencer που κατηγορείται ότι «προδίδει» το κοινό της επειδή επιλέγει να κάνει το mainstream, να πληρώσει για μια αισθητική αλλαγή, να ακολουθήσει τα πρότυπα ομορφιάς. Αντίστοιχα, υπάρχουν ένα σωρό influencers που έγιναν διάσημες επειδή δημιούργησαν περιεχόμενο κατά της κουλτούρας της δίαιτας και στη συνέχεια έχασαν κιλά, influencers που έκαναν περιεχόμενο σχετικό με την αποδοχή των μεγάλων ουλών και σημαδιών από εγκαύματα και στη συνέχεια προχώρησαν σε ακριβές επεμβάσεις με σκοπό να αποκτήσουν πιο λεία επιδερμίδα, άντρες που έγιναν διάσημοι με περιεχόμενο για την αποδοχή της φαλάκρας και μετά πήγαν στην Τουρκία για να βάλουν μαλλιά.

Με τούτα και με κείνα, το body positive περιεχόμενο έχει αρχίσει ν’ αλλάζει πρόσωπο: μοιάζει με την απαραίτητη προπαρασκευαστική διαδικασία που χρειάζεται να περάσει ένας άνθρωπος χωρίς αρκετά χρήματα για να μπορέσει να πληρώσει τις επεμβάσεις των ονείρων του. 

Σκεφτόμουν, χαζεύοντας τα σχόλια στις αναρτήσεις της Clara: όταν το σώμα σου είναι το «σήμα» σου, πώς μπορείς να το αλλάξεις χωρίς να χάσεις τους καταναλωτές του περιεχομένου σου; Όταν, ως εταιρεία, δημιουργείς προϊόντα, φυσικά και θα κριθείς απ’ τους καταναλωτές σου. Αν αγοράζω πετσέτες κουζίνας για την απορροφητικότητα και την ύφανσή τους, εννοείται πως θα ενοχληθώ αν πέσει η ποιότητά τους. Αν αγοράζω μακαρόνια από ορισμένη μάρκα και αλλάξει η γεύση, φυσικά και θα εκνευριστώ όταν παρατηρήσω αλλαγή στα συστατικά. Όταν όμως «αγοράζω» ταύτιση, κατανόηση και συμπάθεια λόγω της εξωτερικής μου ομοιότητας με ένα πρόσωπο, πόσο μπορώ να εξοργιστώ όταν αυτό το πρόσωπο αλλάζει; 

Το body positivity βασίζεται σε μια αρχή: αποδεχόμαστε εαυτόν γι’ αυτό που είναι. Και προχωρά ένα βήμα περαπέρα: ό,τι και να είμαι, αξίζω σεβασμό. Στην απέναντι πλευρά έχουμε την ιδέα ότι αν αλλάξουν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας, θα βελτιωθεί η ζωή μας. Θα μας δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον το φύλο που μας ενδιαφέρει αν χάσουμε κιλά, θα είναι φιλικότερος ο κόσμος μαζί μας αν φτιάξουμε τα δόντια μας, θα λάμπουμε με ένα μικρό face lift, θα μας σέβονται περισσότερο στη δουλειά αν η εμφανής ουλή που έχουμε και κάνει τον κόσμο να μας κοιτάει κάπως, εξαφανιστεί. Καθένας και καθεμία από μας καλείται να ισορροπήσει ψυχικά σε μια κοινωνία που μας λέει «η ανασφάλεια είναι απωθητική, αποδέξου αυτό που είσαι και own it» και ταυτόχρονα «γιατί να ζεις με κάτι που σ’ ενοχλεί αν είναι τόσο εύκολο να το φτιάξεις;». 

«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic» Facebook Twitter
Φωτ.: Instagram

Το ζήτημα παίρνει αυθόρμητα ταξική διάσταση. Όπως λέγεται στα social media: «Οι φτωχές έχουν το body positivity, οι πλούσιες παίρνουν Ozempic». Φαίνεται να μην υπάρχει λόγος να αρνηθείς τη «βελτίωση», αν μπορείς να την πληρώσεις. Γιατί να γεράσεις φυσικά, αν μπορείς να «τραβηχτείς» λίγο; Γιατί να έχεις στραβά δόντια, αν μπορείς να τα ισιώσεις; Γιατί να μην έχεις στήθος; Γιατί να έχεις μεγάλο μέτωπο, αφού νέες επεμβάσεις μπορούν να το μικρύνουν; Και γιατί η μύτη σου είναι έτσι; Έχεις ιδεολογία ή είσαι απλώς φτωχός; 

Πιστεύω ότι το body positivity έχει μια πτυχή που εξηγεί την οργή εναντίον των influencers που αλλάζουν: αυτό το περιεχόμενο δεν μας κάνει απλώς να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας αλλά μας παρηγορεί ταξικά. Μας κάνει να πιστεύουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι με περισσότερα χρήματα από μας που είναι εντάξει με το να νιώθουν όπως εμείς και όταν κάνουν μια αλλαγή που δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά, το μαχαίρι φτάνει κόκαλο.

Όχι τόσο για την αλλαγή αυτή καθαυτή όσο γιατί εμείς δεν έχουμε την πρόσβαση που έχουν αυτοί στην εκάστοτε υπηρεσία. Και επειδή νιώθουμε ότι «τους δώσαμε» την οικονομική δυνατότητα να το πράξουν με τα κλικ μας, τα follows, την αγορά προϊόντων μέσω των σελίδων τους, την αγορά βιβλίων, τη συνδρομή σε exclusive περιεχόμενο. Η προδοσία είναι πολύπλευρη: συμβάλαμε στο να μπορεί κάποιος να κάνει upgrade, και το upgrade σημαίνει ότι θα μοιάζει λιγότερο μ’ εμάς. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ