«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic»

«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic» Facebook Twitter
Η Clara Dao είναι απλώς μία ακόμη influencer που κατηγορείται ότι «προδίδει» το κοινό της επειδή επιλέγει να κάνει το mainstream, να πληρώσει για μια αισθητική αλλαγή, να ακολουθήσει τα πρότυπα ομορφιάς. Φωτ.: Instagram
0


ΠΟΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΑ χρωστάνε στο κοινό τους οι influencers;

Τα social media έχουν δώσει σε πολλούς ανθρώπους τη δυνατότητα να βγάζουν χρήματα μέσω του body positivity. Διαδικτυακά, το σώμα σου και η εικόνα του γίνεται το εισόδημά σου. Είσαι κοντός άντρας; Μπορείς να κάνεις περιεχόμενο για το dating, για το πώς επηρεάζει το ύψος σου το σεβασμό που σου δείχνουν οι άλλοι. Είσαι άντρας με αραίωση; Μπορείς να δείξεις πώς ξεπέρασες την ανασφάλεια που σου προκάλεσε στην αρχή. Μια χοντρή γυναίκα μπορεί να βγάζει χρήματα μιλώντας για το στίγμα το πάχους, δίνοντας συμβουλές διαχείρισης ιατρικού bias, δημιουργώντας συνδρομητικά safe spaces και πάει λέγοντας. 

Στην περίπτωση της Clara Dao, το σωματικό χαρακτηριστικό που την έκανε δημιουργό body positive περιεχομένου ήταν το πάρα πολύ μικρό στήθος της. Μιλούσε, λοιπόν, για το πώς είναι να έχεις αυτοπεποίθηση χωρίς το χαρακτηριστικό που έχει ταυτιστεί με τον ερωτισμό, πώς αγαπάς πραγματικά το σώμα που έχεις και αποδέχεσαι ακριβώς αυτό που είσαι, πώς αντιδρά στην υποτίμηση που έχει δεχτεί και πώς έχτισε μια θετική σχέση με το σώμα της. Το στήθος της, συγκεκριμένα η απουσία του, ήταν το διακριτικό της χαρακτηριστικό, η πηγή εισοδήματός της, ο λόγος που ο κόσμος την παρακολουθούσε και που η ίδια έκανε brand deals. 

Με τούτα και με κείνα, το body positive περιεχόμενο έχει αρχίσει ν’ αλλάζει πρόσωπο: μοιάζει με την απαραίτητη προπαρασκευαστική διαδικασία που χρειάζεται να περάσει ένας άνθρωπος χωρίς αρκετά χρήματα για να μπορέσει να πληρώσει τις επεμβάσεις των ονείρων του. 

Την 1η Απριλίου, η Clara Dao δημοσίευσε ένα βίντεο που την έδειχνε με πλουσιότερο μπούστο. Το κοινό της θεώρησε ότι επρόκειτο για φάρσα. Στα επόμενα βίντεο συνέχισε να έχει πλούσιο στήθος. Και μετά ήρθε το cancel. Η αυξητική στήθους που έκανε η influencer θεωρήθηκε προδοσία. Την κατηγόρησαν ότι όλα όσα έλεγε τόσα χρόνια, που της χάρισαν σχεδόν ένα εκατομμύριο ακολούθους, ήταν ψέματα, ότι χρησιμοποίησε το body positivity για να βγάλει λεφτά που θα της επέτρεπαν να κάνει την αυξητική, ότι χρησιμοποίησε το ενδιαφέρον των κοριτσιών με μικρό στήθος για να γίνει διάσημη και τώρα τα αφήνει στα κρύα του λουτρού. 

Φυσικά, το θέμα μας σήμερα δεν είναι η Clara Dao. Η κοπέλα είναι απλώς μία ακόμη influencer που κατηγορείται ότι «προδίδει» το κοινό της επειδή επιλέγει να κάνει το mainstream, να πληρώσει για μια αισθητική αλλαγή, να ακολουθήσει τα πρότυπα ομορφιάς. Αντίστοιχα, υπάρχουν ένα σωρό influencers που έγιναν διάσημες επειδή δημιούργησαν περιεχόμενο κατά της κουλτούρας της δίαιτας και στη συνέχεια έχασαν κιλά, influencers που έκαναν περιεχόμενο σχετικό με την αποδοχή των μεγάλων ουλών και σημαδιών από εγκαύματα και στη συνέχεια προχώρησαν σε ακριβές επεμβάσεις με σκοπό να αποκτήσουν πιο λεία επιδερμίδα, άντρες που έγιναν διάσημοι με περιεχόμενο για την αποδοχή της φαλάκρας και μετά πήγαν στην Τουρκία για να βάλουν μαλλιά.

Με τούτα και με κείνα, το body positive περιεχόμενο έχει αρχίσει ν’ αλλάζει πρόσωπο: μοιάζει με την απαραίτητη προπαρασκευαστική διαδικασία που χρειάζεται να περάσει ένας άνθρωπος χωρίς αρκετά χρήματα για να μπορέσει να πληρώσει τις επεμβάσεις των ονείρων του. 

Σκεφτόμουν, χαζεύοντας τα σχόλια στις αναρτήσεις της Clara: όταν το σώμα σου είναι το «σήμα» σου, πώς μπορείς να το αλλάξεις χωρίς να χάσεις τους καταναλωτές του περιεχομένου σου; Όταν, ως εταιρεία, δημιουργείς προϊόντα, φυσικά και θα κριθείς απ’ τους καταναλωτές σου. Αν αγοράζω πετσέτες κουζίνας για την απορροφητικότητα και την ύφανσή τους, εννοείται πως θα ενοχληθώ αν πέσει η ποιότητά τους. Αν αγοράζω μακαρόνια από ορισμένη μάρκα και αλλάξει η γεύση, φυσικά και θα εκνευριστώ όταν παρατηρήσω αλλαγή στα συστατικά. Όταν όμως «αγοράζω» ταύτιση, κατανόηση και συμπάθεια λόγω της εξωτερικής μου ομοιότητας με ένα πρόσωπο, πόσο μπορώ να εξοργιστώ όταν αυτό το πρόσωπο αλλάζει; 

Το body positivity βασίζεται σε μια αρχή: αποδεχόμαστε εαυτόν γι’ αυτό που είναι. Και προχωρά ένα βήμα περαπέρα: ό,τι και να είμαι, αξίζω σεβασμό. Στην απέναντι πλευρά έχουμε την ιδέα ότι αν αλλάξουν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας, θα βελτιωθεί η ζωή μας. Θα μας δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον το φύλο που μας ενδιαφέρει αν χάσουμε κιλά, θα είναι φιλικότερος ο κόσμος μαζί μας αν φτιάξουμε τα δόντια μας, θα λάμπουμε με ένα μικρό face lift, θα μας σέβονται περισσότερο στη δουλειά αν η εμφανής ουλή που έχουμε και κάνει τον κόσμο να μας κοιτάει κάπως, εξαφανιστεί. Καθένας και καθεμία από μας καλείται να ισορροπήσει ψυχικά σε μια κοινωνία που μας λέει «η ανασφάλεια είναι απωθητική, αποδέξου αυτό που είσαι και own it» και ταυτόχρονα «γιατί να ζεις με κάτι που σ’ ενοχλεί αν είναι τόσο εύκολο να το φτιάξεις;». 

«Oι φτωχές έχουν body positivity, οι πλούσιες Ozempic» Facebook Twitter
Φωτ.: Instagram

Το ζήτημα παίρνει αυθόρμητα ταξική διάσταση. Όπως λέγεται στα social media: «Οι φτωχές έχουν το body positivity, οι πλούσιες παίρνουν Ozempic». Φαίνεται να μην υπάρχει λόγος να αρνηθείς τη «βελτίωση», αν μπορείς να την πληρώσεις. Γιατί να γεράσεις φυσικά, αν μπορείς να «τραβηχτείς» λίγο; Γιατί να έχεις στραβά δόντια, αν μπορείς να τα ισιώσεις; Γιατί να μην έχεις στήθος; Γιατί να έχεις μεγάλο μέτωπο, αφού νέες επεμβάσεις μπορούν να το μικρύνουν; Και γιατί η μύτη σου είναι έτσι; Έχεις ιδεολογία ή είσαι απλώς φτωχός; 

Πιστεύω ότι το body positivity έχει μια πτυχή που εξηγεί την οργή εναντίον των influencers που αλλάζουν: αυτό το περιεχόμενο δεν μας κάνει απλώς να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας αλλά μας παρηγορεί ταξικά. Μας κάνει να πιστεύουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι με περισσότερα χρήματα από μας που είναι εντάξει με το να νιώθουν όπως εμείς και όταν κάνουν μια αλλαγή που δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά, το μαχαίρι φτάνει κόκαλο.

Όχι τόσο για την αλλαγή αυτή καθαυτή όσο γιατί εμείς δεν έχουμε την πρόσβαση που έχουν αυτοί στην εκάστοτε υπηρεσία. Και επειδή νιώθουμε ότι «τους δώσαμε» την οικονομική δυνατότητα να το πράξουν με τα κλικ μας, τα follows, την αγορά προϊόντων μέσω των σελίδων τους, την αγορά βιβλίων, τη συνδρομή σε exclusive περιεχόμενο. Η προδοσία είναι πολύπλευρη: συμβάλαμε στο να μπορεί κάποιος να κάνει upgrade, και το upgrade σημαίνει ότι θα μοιάζει λιγότερο μ’ εμάς. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ