Να μη «δουλεύεις με τον εαυτό σου», να μη μιλάς σαν ψυχολόγος

Να μη «δουλεύεις με τον εαυτό σου», να μη μιλάς σαν ψυχολόγος Facebook Twitter
Σ' έναν κόσμο όπου από καιρό οι καρποί των θρησκειών είναι στα αζήτητα απομένει το τσόφλι της ξεκούραστης «πνευματικής ζωής». Μια επανάληψη τελετουργιών χωρίς την εξαντλητική απαίτηση να έχει κανείς ηθικά όρια.
0

ΤA SOS ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ μαζεμένα σε φρασούλες. «Δούλεψε με τον εαυτό σου». Απομάκρυνε τους «τοξικούς ανθρώπους». Κάνε ένα «detox» απ' ό,τι σε «φθείρει». Και, κυρίως, μην ανέχεσαι όσους σε κάνουν να νιώθεις άσχημα – είναι τοξικοί.

Λέμε: «θέλω να σου επικοινωνήσω κάτι». Σημαίνει: θέλω να αδειάσω μονομερώς το λεκτικό φορτίο μου πάνω σου και να απαλλαγώ από κάθε ευθύνη, αφού θα έχω υπάρξει «ειλικρινής μαζί σου από την αρχή».

Τέτοιες φράσεις κρύβουν μια νομιμοποιημένη επιθετικότητα προς τον αποδέκτη τους (και προς την ελληνική γλώσσα). Οφείλουμε να μιλάμε για τα πάντα, να «τα επικοινωνούμε». Και μέσα σε όλον αυτό τον θόρυβο από εξομολογήσεις και μια μόνιμη επίδειξη καλοπέρασης (ανεξαρτήτως συνθηκών) καταφέρνουμε να μην έχουμε ούτε μισό λεπτό μοναχικής σιωπής, για να σκεφτούμε.

Υπάρχει αξία στον πόνο, τη θλίψη, τη στέρηση, την ευαλωτότητα και το πένθος. Η σκέψη ότι «θα πεθάνουμε», για παράδειγμα, δεν είναι μαύρη, είναι απλώς σωτήρια. Από εκεί έχουν γεννηθεί τόσα μεγάλα αριστουργήματα. Αυτή η σκέψη γελοιοποιεί τη μικρότητα.

Σε περιοδικά, σε sites, σε posts και σε βιβλία self-help μπορείς να μάθεις να ζεις έναν ενάρετο βίο χωρίς πολύ κόπο και, κυρίως, χωρίς πολλή σκέψη. Είναι η πνευματικότητα χωρίς πνεύμα (φράση κλεμμένη από τον Μαρξ). Μια νέα θρησκεία χωρίς όλα αυτά τα κουραστικά, μαύρα και πένθιμα πράγματα των θρησκειών: την υπενθύμιση του θανάτου, τις ηθικές υποχρεώσεις, την αξία των στερήσεων κ.λπ.

Σε έναν κόσμο όπου από καιρό οι καρποί των θρησκειών είναι στα αζήτητα απομένει το τσόφλι της ξεκούραστης «πνευματικής ζωής». Μια επανάληψη τελετουργιών χωρίς την εξαντλητική απαίτηση να έχει κανείς ηθικά όρια. Έτσι, διάφοροι σελέμπριτις-γκουρού-life coaches-influencers, σοφοί βιβλίων που για εξώφυλλο έχουν το πρόσωπό τους (από κει μόνο να το πιάσεις) και ειδικοί της θετικότητας, της χαλάρωσης, της αταραξίας και του detox προτείνουν την προσευχή, τη γιόγκα, τις ανάσες, τον διαλογισμό, τη νηστεία, τις στερήσεις, αλλά ως «χρόνο με τον εαυτό μας», ως επίδειξη θέλησης, δηλαδή ως εγωκεντρική και πάλι ενασχόληση.

Η κάθαρση δεν είναι το αποτέλεσμα σκέψης πάνω στα πράγματα και ειλικρινούς μεταμέλειας αλλά μια διατροφική επιλογή που περιλαμβάνει χυμούς και φρούτα. Η νηστεία δεν είναι η στέρηση που φτιάχνει χαρακτήρα αλλά κάτι καλό για τις αιματολογικές σου εξετάσεις – άρα, πάλι... για σένα. Είμαστε το κέντρο του κόσμου. Ο ναός. Η αρχή και το τέλος.

Λέμε: «Δεν χρειάζεται να βάζεις τις ανάγκες σου σε δεύτερη μοίρα». Μιλάμε σαν μαθητευόμενοι ψυχολόγοι και καταπίνουμε ως σοφία σολιψιστικά posts που γράφτηκαν σε κάποια πουρνάρια της Ανάφης από κάποιον σελέμπριτι-αναχωρητή. Μα μερικές φορές χρειάζεται να παραμερίζεις. Υπάρχει αξία στον πόνο, τη θλίψη, τη στέρηση, την ευαλωτότητα και το πένθος. Η σκέψη «θα πεθάνουμε», για παράδειγμα, δεν είναι μαύρη, είναι απλώς σωτήρια. Από κει έχουν γεννηθεί τόσα μεγάλα αριστουργήματα. Αυτή η σκέψη γελοιοποιεί τη μικρότητα.

Ίσως γι αυτό ένιωσα μια σιχαμάρα με τους εορτασμούς της Πρωτοχρονιάς στην πόλη μας. Ήταν οι μέρες που είχαν αρρωστήσει και οι πέτρες. Διάχυτο άγχος. Έτσι, η θετική ενέργεια και η μανατζερίστικη προτροπή «να κοιτάμε μόνο μπροστά» μού φάνηκαν ντροπιαστικές προσπάθειες να μη μάθουμε τίποτα από τις κακουχίες μας.

Περνώντας από ένα τουριστικό μαγαζί κοντά στην Ακρόπολη είδα στην υποδοχή τη φάτσα του Σωκράτη ζωγραφισμένη με κάτι σαν σπρέι και από δίπλα τη φράση που λίγο πολύ λέει ότι ένας ανεξέταστος βίος δεν αξίζει να τον ζεις. Και μάλλον έτσι θα 'ναι. Όμως πώς εξετάζουμε τη ζωή μας; «Με το χαμόγελο», «αυθεντικότητα» και «positive vibes».

Μήπως οι έτοιμες συνταγές για το πώς να ζεις «με πέντε απλά βήματα» μας γλιτώνουν από το ερώτημα «πώς να ζήσω;». Αφού ο δρόμος υπάρχει, γιατί να παιδεύεται κανείς ψάχνοντας; Κι έτσι φαντάζει μίζερη ματαιοπονία μεγάλο μέρος της ηθικής φιλοσοφίας και σχεδόν το σύνολο των καλών λογοτεχνικών έργων. Δεν καταλαβαίνεις ποιον πόνο υποτίθεται ότι απαλύνει ένα έργο του J.S. Bach, γιατί δεν επέτρεψες ποτέ στον εαυτό σου αυτόν τον πόνο, κι ούτε που φαντάζεσαι τι ρήγμα προσπαθούν να γεφυρώσουν αυτοί που κλείνονται διαρκώς στα σινεμά.

Αν, μάλιστα, πειστείς ότι καθόλου δεν παίζει ρόλο η κοινωνία γύρω σου, αν δεν χρειάζεται καθόλου να καταλάβεις τους άλλους, αφού «τα πάντα είσαι συ», τότε μεγάλο μέρος των ανθρωπιστικών επιστημών και των οικονομικών φαντάζει περιττή πολυτέλεια. Κανείς δεν βλέπει κάποια άμεση χρησιμότητα σε όλα αυτά. Άρα, τι τα θες;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ