Το μελαχρινό κορίτσι

Το μελαχρινό κορίτσι Facebook Twitter
Το κορίτσι αποδείχθηκε πως δεν ήταν ξένο και τότε καταλάγιασαν λίγο οι φωνές και η οργή, όμως το κακό είχε αποκαλυφθεί. Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΟΜΟΡΦΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ήταν μελαχρινό, όμορφο αλλά μελαχρινό. Τι δουλειά έχει ένα μελαχρινό κορίτσι που παραπέμπει σε ξενάκι σε μια εξέδρα το βράδυ της Πρωτοχρονιάς, που οι περισσότεροι από τα σπίτια τους, εν μέσω οικογενειακού ρεβεγιόν, χαράς και ευτυχίας, έχουν στηθεί στις τηλεοράσεις τους για να δουν μια εκδήλωση που συμβαίνει μια φορά τον χρόνο; Γιατί οι υπεύθυνοι έβγαλαν σε δημόσια θέα αυτό το μελαχρινό κορίτσι όταν εκατομμύρια άνθρωποι έχουν στραμμένα τα μάτια τους εκεί περιμένοντας την αλλαγή του χρόνου και έχουν διαφορετικές προσδοκίες, που θα ταιριάζουν σε όνειρα τα οποία δεν περιλαμβάνουν μελαχρινά κορίτσια; 

Υπάρχουν κάποια ερωτήματα ακόμα. Τι σκοπό είχε ο νέος δήμαρχος με αυτή την κίνηση, με την οποία όχι απλά στέρησε από τους Αθηναίους τον Σάκη Ρουβά να τραγουδάει, έναντι όχι ευτελούς αμοιβής, αλλά τώρα φαίνεται να παίζει περίεργα παιχνίδια με το άγνωστης καταγωγής μελαχρινό κορίτσι; Τι σηματοδοτεί αυτή του η κίνηση, να ανεβάσει στο πλάι του στην εξέδρα αυτό το κορίτσι, όταν υπάρχουν τόσα πολλά ελληνόπουλα, και μάλιστα ξανθά και λευκά σαν το χιόνι; Πώς συνδέεται η παρουσία του μελαχρινού κοριτσιού με τις παλαιστινιακές σημαίες που κυμάτιζαν από κάτω, προκαλώντας ανερυθρίαστα το κοινό αίσθημα; Μήπως όλα αυτά αποτελούν την αρχή του ξηλώματος μιας κανονικότητας στη χώρα που θέλει ευταξία, νοικοκυροσύνη και κυρίως καθαρότητα;

Οργίασαν εκείνες τις ημέρες στο διαδίκτυο πάλι οι φωνές της πολιτικής ορθότητας, ακροδεξιοί βουλευτές και πολιτευτές υπενθύμισαν την παρουσία τους, αλλά και χιλιάδες άνθρωποι της διπλανής πόρτας μάς υπενθύμισαν με τη σειρά τους ότι το κακό κρύβεται παντού, είναι εκεί που δεν το περιμένουμε, μας περιτριγυρίζει, συχνά ερωτοτροπούν μαζί του, το κρύβουν με επιμέλεια μέσα τους μέχρι να δοθεί η αφορμή και να εκδηλωθεί.

Το διάστημα μεταξύ του γεγονότος, το οποίο συνέβη το βράδυ της παραμονής Πρωτοχρονιάς, και των ημερών που δημοσιεύονται αυτές οι γραμμές είναι μικρό, ελάχιστο. Η εποχή επιβάλλει τα γεγονότα να ξεχνιούνται γρήγορα, να καλύπτονται από τα επόμενα, σε σύντομο χρόνο να αποτελούν παρελθόν, να μοιάζουν σαν να συνέβησαν πολύ παλιά.

Αξίζει όμως να τα φέρουμε πάλι στη μνήμη μας και να την ξύσουμε λίγο, αυτήν τη φορά οφείλουμε να τα σκεφτούμε λίγο περισσότερο, να τους δώσουμε τον χρόνο που πρέπει. Δεν είναι το όμορφο μελαχρινό κορίτσι που δεν είναι καν ένα ξενάκι το πρόβλημα, αυτό δεν είναι καν πρόβλημα, όσα ειπώθηκαν και γράφτηκαν με αφορμή το μελαχρινό κορίτσι που πολλοί νόμισαν ότι είναι ξένο είναι το μεγάλο μας θέμα. 

Οργίασαν εκείνες τις ημέρες στο διαδίκτυο πάλι οι φωνές της πολιτικής ορθότητας, ακροδεξιοί βουλευτές και πολιτευτές υπενθύμισαν την παρουσία τους αλλά –και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο– και χιλιάδες άνθρωποι της διπλανής πόρτας μάς υπενθύμισαν με τη σειρά τους ότι το κακό κρύβεται παντού, είναι εκεί που δεν το περιμένουμε, μας περιτριγυρίζει, συχνά ερωτοτροπούν μαζί του, το κρύβουν με επιμέλεια μέσα τους μέχρι να δοθεί η αφορμή και να εκδηλωθεί. Αρκεί ένα fake news που θα γραφτεί στο Facebook, στο Twitter ή στο Instragram για ένα ξένο κορίτσι που βρέθηκε σε μια εξέδρα το βράδυ της παραμονής Πρωτοχρονιάς, όταν πολλές χιλιάδες άνθρωποι είχαν στραμμένο το βλέμμα τους επάνω του.

Το κορίτσι αποδείχθηκε πως δεν ήταν ξένο και τότε καταλάγιασαν λίγο οι φωνές και η οργή, όμως το κακό είχε αποκαλυφθεί. Ένα ξένο κορίτσι δεν έχει θέση σε μια εξέδρα μιας πανηγυρικού χαρακτήρα εκδήλωσης, όπως ένα ξένο αγόρι δεν μπορεί να κρατάει την ελληνική σημαία στις παρελάσεις για τις εθνικές επετείους. Όπως ένας ξένος δεν μπορεί να εκλέγεται δήμαρχος ή βουλευτής, όπως ένας ξένος διαφορετικού χρώματος δεν νοείται να θεωρείται Έλληνας και ας ζει σε αυτό τον τόπο πολλά χρόνια.

Τον περασμένο Νοέμβριο στο Δουβλίνο μια φήμη πάλι, που έλεγε ότι ένας ξένος μετανάστης μαχαίρωσε μέλη μιας οικογένειας στο κέντρο της πόλης, προκάλεσε πρωτοφανή για τη χώρα επεισόδια από πολλές εκατοντάδες ανθρώπους που είδαν αυτήν τη φήμη, μια πληροφορία δηλαδή ακατέργαστη, να διαδίδεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όταν αποδείχτηκε ότι ήταν ένας μετανάστης που ζούσε πολλά χρόνια στη χώρα, όταν μαθεύτηκε ότι ένας δεύτερος ξένος μετανάστης ακινητοποίησε τον δράστη σώζοντας πολλές ζωές, ήταν αργά. Το πλήθος που είχε ορμήσει για να πάρει εκδίκηση είχε ήδη φανερώσει ένα μεγάλο πρόβλημα που κανένας δεν πίστευε ότι υπάρχει σε αυτήν τη χώρα.

Τις ημέρες αυτές οι κινηματογράφοι προβάλλουν δυο ταινίες. Στη μια, του Κέν Λόουτς (Η τελευταία παμπ), που μιλάει για τις δυσκολίες συνύπαρξης των ξένων με τους ντόπιους σε μια πόλη που παρακμάζει, ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς δείχνει τον μονόδρομο της αλληλεγγύης. Η δεύτερη, του Tζόναθαν Γκλέιζερ (Ζώνη Ενδιαφέροντος), μας μιλάει για το πόσο εύκολα ο ναζισμός και ο φασισμός μπορούν να μετατραπούν σε κανονικότητα, να θεωρηθούν αυτονόητη στάση, πόσο μια οικογένεια απολαμβάνει τη ζωή της πλάι στα κρεματόρια. Να τις δείτε…

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ