«Τhe Old Oak»: Ο Κεν Λόουτς πιστεύει ακόμα στον άνθρωπο

THE OLD OAK Facebook Twitter
Εδώ έχεις πραγματικούς χαρακτήρες, με όνειρα, προβλήματα, προβληματισμούς, χιούμορ, χαρά, θλίψη, θυμό και όλη εκείνη την γκάμα συναισθημάτων που συναντάς σε ανθρώπους.
0

ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΚΤΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ του Πολ Λάβερτι, ο Κεν Λόουτς έχει χτίσει μέσα στα χρόνια μια συμπαγή φιλμογραφία καθολικού ενδιαφέροντος κι ας εστιάζει συνήθως στον (όχι και τόσο) θαυμαστό κόσμο της βρετανικής εργατικής τάξης. Ακόμα κι αν ενοχλείσαι από την απουσία διαλεκτικής σε μερίδα του έργου του, δεν μπορείς να μη θαυμάσεις την επιμονή και τη συνέπειά του σε αυτό που κάνει. Και δεν μπορείς να αρνηθείς την έγνοια του για τους ανθρώπους.

Πριν λίγο καιρό είδαμε στις αίθουσες το Green Border της Ανιέσκα Χόλαντ, μια ταινία που περιστρεφόταν γύρω από την ανοιχτή πληγή του μεταναστευτικού εντός Ευρώπης, σαν το Old Oak. Ε, επιχειρήστε να συγκρίνετε τους πρόσφυγες εκείνης της ταινίας με αυτούς του Λόουτς. Εκεί μοναδική τους λειτουργία ήταν να βασανιστούν, όταν άνοιγαν το στόμα άκουγες συνθήματα προορισμένα για το δυτικό αυτί (και καμωμένα από δυτικό μυαλό), προσεύχονταν και στον Αλλάχ για να μην ξεχνάμε την προέλευσή τους.

Εδώ έχεις πραγματικούς χαρακτήρες, με όνειρα, προβλήματα, προβληματισμούς, χιούμορ, χαρά, θλίψη, θυμό και όλη εκείνη την γκάμα συναισθημάτων που συναντάς σε ανθρώπους − και τους προσδιορίζει ως τέτοιους. Βλέπεις, ο Λόουτς θέλει να γνωρίσουμε πραγματικά τους (κινηματογραφικούς) πρόσφυγές του και όχι να τους λυπηθούμε, γαργαλώντας την υπεροχή μας και διασκεδάζοντας την ενοχή μας.

Ο Λόουτς ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι θα κάνει μελόδραμα, δεν προσπαθεί να μας κοροϊδέψει ή να καλύψει την ένδεια του περιεχομένου με μελοδραματισμούς.

Οι εν λόγω πρόσφυγες εγκαθίστανται σε ένα χωριό της βορειοανατολικής Αγγλίας. Κάποτε έσφυζε από ζωή, χάρη στο ορυχείο που λειτουργούσε εκεί κοντά, τώρα έχει σχεδόν ερημώσει. Ο Τι Τζέι Μπάλανταϊν είναι ιδιοκτήτης της παμπ του τίτλου, της μόνης που έχει απομείνει στο χωριό. Για εκείνον οι πρόσφυγες είναι καλοδεχούμενοι, για κάποιους από τους τακτικούς θαμώνες του όχι. Η διαφωνία τους θα πυροδοτήσει συγκρούσεις, όσο κι αν προσπαθεί να τις αποφύγει.

Κεν Λόουτς Facebook Twitter
O Κεν Λόουτς έχει χτίσει μέσα στα χρόνια μια συμπαγή φιλμογραφία καθολικού ενδιαφέροντος κι ας εστιάζει συνήθως στον (όχι και τόσο) θαυμαστό κόσμο της βρετανικής εργατικής τάξης.

Καταλαβαίνουμε την αντίρρηση φίλων του σκηνοθέτη, που τον γνώρισαν ως εκπρόσωπο του αγνού κοινωνικού ρεαλισμού, προς τη στροφή του στο μελόδραμα σε αυτή την ύστερη φάση της καριέρας του. Όμως, τα έχουμε γράψει αρκετές φορές, στην καλή του εκδοχή το μελόδραμα είναι απλώς η φόρμα για να αναδειχθεί το περιεχόμενο.

Όπως και στον Daniel Blake ή στο Sorry we missed you, ο Λόουτς ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι θα κάνει μελόδραμα, δεν προσπαθεί να μας κοροϊδέψει ή να καλύψει την ένδεια του περιεχομένου με μελοδραματισμούς. Χρησιμοποιεί τους κώδικες του είδους με στόχο να καλλιεργήσει την ενσυναίσθησή μας και επιχειρεί να το πετύχει μέσα από έναν τύπο σινεμά ευρύτερης αποδοχής − στα μάτια μας πολύ πιο τίμιο από την υιοθέτηση στριφνής φεστιβαλικής φόρμας και αισθητικής. Και πίσω από το μελόδραμα του Old Oak θα βρεις εκλεκτικές συγγένειες με το It’s a Wonderful Life του Φρανκ Κάπρα και θα λάβεις, μέσω της δραματουργίας, μια πολύ καλή απάντηση στο ερώτημα γιατί να συνεχίσεις την πορεία σου σε έναν κόσμο που παίρνει ολοένα και χειρότερη ρότα.

Γιατί πάντα θα υπάρχει κάποιος που χρειάζεται τη βοήθειά σου, λέει ο καλός μας Κεν Λόουτς, κλείνοντας την ταινία του −και την καριέρα του;− με ένα φινάλε συμφιλίωσης που ελπίζει να εμπνεύσει (και) τους διαφωνούντες. 

Η ταινία «Η Τελευταία Παμπ», που άνοιξε το 36ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 7 Δεκεμβρίου.

 
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ