«Τhe Old Oak»: Ο Κεν Λόουτς πιστεύει ακόμα στον άνθρωπο

THE OLD OAK Facebook Twitter
Εδώ έχεις πραγματικούς χαρακτήρες, με όνειρα, προβλήματα, προβληματισμούς, χιούμορ, χαρά, θλίψη, θυμό και όλη εκείνη την γκάμα συναισθημάτων που συναντάς σε ανθρώπους.
0

ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΚΤΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ του Πολ Λάβερτι, ο Κεν Λόουτς έχει χτίσει μέσα στα χρόνια μια συμπαγή φιλμογραφία καθολικού ενδιαφέροντος κι ας εστιάζει συνήθως στον (όχι και τόσο) θαυμαστό κόσμο της βρετανικής εργατικής τάξης. Ακόμα κι αν ενοχλείσαι από την απουσία διαλεκτικής σε μερίδα του έργου του, δεν μπορείς να μη θαυμάσεις την επιμονή και τη συνέπειά του σε αυτό που κάνει. Και δεν μπορείς να αρνηθείς την έγνοια του για τους ανθρώπους.

Πριν λίγο καιρό είδαμε στις αίθουσες το Green Border της Ανιέσκα Χόλαντ, μια ταινία που περιστρεφόταν γύρω από την ανοιχτή πληγή του μεταναστευτικού εντός Ευρώπης, σαν το Old Oak. Ε, επιχειρήστε να συγκρίνετε τους πρόσφυγες εκείνης της ταινίας με αυτούς του Λόουτς. Εκεί μοναδική τους λειτουργία ήταν να βασανιστούν, όταν άνοιγαν το στόμα άκουγες συνθήματα προορισμένα για το δυτικό αυτί (και καμωμένα από δυτικό μυαλό), προσεύχονταν και στον Αλλάχ για να μην ξεχνάμε την προέλευσή τους.

Εδώ έχεις πραγματικούς χαρακτήρες, με όνειρα, προβλήματα, προβληματισμούς, χιούμορ, χαρά, θλίψη, θυμό και όλη εκείνη την γκάμα συναισθημάτων που συναντάς σε ανθρώπους − και τους προσδιορίζει ως τέτοιους. Βλέπεις, ο Λόουτς θέλει να γνωρίσουμε πραγματικά τους (κινηματογραφικούς) πρόσφυγές του και όχι να τους λυπηθούμε, γαργαλώντας την υπεροχή μας και διασκεδάζοντας την ενοχή μας.

Ο Λόουτς ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι θα κάνει μελόδραμα, δεν προσπαθεί να μας κοροϊδέψει ή να καλύψει την ένδεια του περιεχομένου με μελοδραματισμούς.

Οι εν λόγω πρόσφυγες εγκαθίστανται σε ένα χωριό της βορειοανατολικής Αγγλίας. Κάποτε έσφυζε από ζωή, χάρη στο ορυχείο που λειτουργούσε εκεί κοντά, τώρα έχει σχεδόν ερημώσει. Ο Τι Τζέι Μπάλανταϊν είναι ιδιοκτήτης της παμπ του τίτλου, της μόνης που έχει απομείνει στο χωριό. Για εκείνον οι πρόσφυγες είναι καλοδεχούμενοι, για κάποιους από τους τακτικούς θαμώνες του όχι. Η διαφωνία τους θα πυροδοτήσει συγκρούσεις, όσο κι αν προσπαθεί να τις αποφύγει.

Κεν Λόουτς Facebook Twitter
O Κεν Λόουτς έχει χτίσει μέσα στα χρόνια μια συμπαγή φιλμογραφία καθολικού ενδιαφέροντος κι ας εστιάζει συνήθως στον (όχι και τόσο) θαυμαστό κόσμο της βρετανικής εργατικής τάξης.

Καταλαβαίνουμε την αντίρρηση φίλων του σκηνοθέτη, που τον γνώρισαν ως εκπρόσωπο του αγνού κοινωνικού ρεαλισμού, προς τη στροφή του στο μελόδραμα σε αυτή την ύστερη φάση της καριέρας του. Όμως, τα έχουμε γράψει αρκετές φορές, στην καλή του εκδοχή το μελόδραμα είναι απλώς η φόρμα για να αναδειχθεί το περιεχόμενο.

Όπως και στον Daniel Blake ή στο Sorry we missed you, ο Λόουτς ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι θα κάνει μελόδραμα, δεν προσπαθεί να μας κοροϊδέψει ή να καλύψει την ένδεια του περιεχομένου με μελοδραματισμούς. Χρησιμοποιεί τους κώδικες του είδους με στόχο να καλλιεργήσει την ενσυναίσθησή μας και επιχειρεί να το πετύχει μέσα από έναν τύπο σινεμά ευρύτερης αποδοχής − στα μάτια μας πολύ πιο τίμιο από την υιοθέτηση στριφνής φεστιβαλικής φόρμας και αισθητικής. Και πίσω από το μελόδραμα του Old Oak θα βρεις εκλεκτικές συγγένειες με το It’s a Wonderful Life του Φρανκ Κάπρα και θα λάβεις, μέσω της δραματουργίας, μια πολύ καλή απάντηση στο ερώτημα γιατί να συνεχίσεις την πορεία σου σε έναν κόσμο που παίρνει ολοένα και χειρότερη ρότα.

Γιατί πάντα θα υπάρχει κάποιος που χρειάζεται τη βοήθειά σου, λέει ο καλός μας Κεν Λόουτς, κλείνοντας την ταινία του −και την καριέρα του;− με ένα φινάλε συμφιλίωσης που ελπίζει να εμπνεύσει (και) τους διαφωνούντες. 

Η ταινία «Η Τελευταία Παμπ», που άνοιξε το 36ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 7 Δεκεμβρίου.

 
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ