Κυνηγώντας τα «red flags»

Κυνηγώντας τα «red flags» Facebook Twitter
Με την άνοδο του ίντερνετ και την έκρηξη των social media τις τελευταίες δεκαετίες, η ποπ ψυχολογία γνώρισε νέες δόξες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


«Ο ΠΡΩΗΝ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΤΗΣ»
, «μη μου μιλάς γι’ αυτό, γιατί μου κάνει trigger», «ποιο είναι το τραύμα σου;», «μου κάνεις gaslighting», «βγάλε τους τοξικούς από τη ζωή σου». Αυτές είναι μερικές μόνο εκφράσεις ή έννοιες της ποπ ψυχολογίας (popular psychology) που έχουν κατακλύσει την καθημερινή ζωή και εκτοξεύονται προς πάσα κατεύθυνση, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε πάντα πως ίσως οι καταστάσεις που βιώνουμε να είναι κάπως πιο πολύπλοκες από τις ταμπέλες που έχουμε μάθει να τους βάζουμε. 

Με την άνοδο του ίντερνετ και την έκρηξη των social media τις τελευταίες δεκαετίες, η ποπ ψυχολογία γνώρισε νέες δόξες. Η προσπάθεια ώστε η ψυχολογία να γίνει πιο προσιτή για τις μάζες δεν είναι κάτι νέο, ασφαλώς, αλλά έχει τις ρίζες της στην Αμερική των ’60s. Ωστόσο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, τσιτάτα και όροι της ποπ ψυχολογίας έχουν πλημμυρίσει τα social media και το διαδίκτυο και έχουν ψυχολογικοποιήσει σε μεγάλο βαθμό διάφορες εκφάνσεις της καθημερινότητας και των σχέσεων, ενώ και η τάση του toxic positivity (τοξική θετικότητα) έχει γεμίσει τις οθόνες μας με αφελείς ατάκες, όπως «όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο», «διώξε από τη ζωή σου τους τοξικούς», «όλα είναι δυνατά, αν πιστέψεις στον εαυτό σου».

Σε αντιστάθμισμα όλων αυτών των υπερβολών, πλέον βλέπουμε όλο και πιο συχνά anti-pop psychology memes να κυκλοφορούν και να γίνονται viral, με αφορισμούς όπως «Η ποπ ψυχολογία δεν είναι ψυχολογία», «Όποιος δεν σου αρέσει δεν είναι ναρκισσιστής», «Δεν είναι κάθε δυσάρεστη εμπειρία τραύμα», «Η διαφωνία δεν είναι gaslighting», «Η σύγκρουση δεν είναι κακοποίηση», ενώ άλλα memes αναλύουν το γιατί τα «red flags» μπορεί να είναι, αντί για κόκκινα, τελικά πορτοκαλί ή και πράσινα, και γιατί δεν είναι, όπως είναι φυσικό, όλες οι συμπεριφορές και οι διαφωνίες «red flags», αλλά υπάρχει και το υποκειμενικό στοιχείο. 

Αν και δεν αρνείται κανείς πως η αναγνώριση προβληματικών συμπεριφορών στους άλλους είναι θετική, από ένα σημείο κι έπειτα μπορεί να οδηγήσει στο να παραβλέπουμε την ατελή φύση των ανθρώπων και του εαυτού μας

Από το σύνθημα «ψυχολογία για όλους», τα εκλαϊκευμένα εγχειρίδια που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, τα βιβλία αυτοβοήθειας που γίνονται μπεστ σέλερ, τους self-help γκουρού και τη self-care φιλοσοφία, καταλήξαμε στο να έχουμε σαν καραμέλα στο στόμα όρους που έφερε στη μόδα η ποπ ψυχολογία, όπως «τραύμα», «τοξικότητα», «gaslighting», «ναρκισσισμός», «trigger». Στη διάδοση της ποπ ψυχολογίας συνετέλεσε φυσικά και το γεγονός ότι η ψυχική υγεία, οι ψυχικές ασθένειες και οι θεραπευτικές διαδικασίες που τις αφορούν έχουν σε έναν βαθμό πάψει να φέρουν το στίγμα που είχαν κάποτε. Πλέον είναι δύσκολο να βρεις κάποιον που να μην παρακολουθεί ή να μην έχει παρακολουθήσει στο παρελθόν έστω και λίγες συνεδρίες ψυχοθεραπείας, κι αυτό είναι ευδιάκριτο ακόμα και σε ανάλαφρες καθημερινές συζητήσεις, όπου παρεισφρέουν όροι της ψυχολογίας. Το «triggered» (το να νιώσουμε προσβολή ή σοκ από την υπενθύμιση μιας τραυματικής εμπειρίας) το χρησιμοποιούμε σχεδόν παντού, σε σημείο που τείνει να χάσει την αρχική του σημασία. Από την άλλη, βλέπουμε άπειρα άρθρα στο διαδίκτυο ή βίντεο στο YouTube με τίτλους όπως «Τα πέντε σημάδια για να καταλάβετε έναν ναρκισσιστή», «Δέκα φράσεις που χρησιμοποιούν οι gaslighters», «Μήπως είχατε τοξικούς γονείς;». 

Είναι αλήθεια πως η ποπ ψυχολογία κάνει δυσνόητους όρους της ψυχολογίας πιο εύπεπτους για τον πολύ κόσμο και μπορεί να περάσει κάποιες βασικές αρχές που να είναι εν δυνάμει βοηθητικές, όπως, π.χ., το να θέτουμε όρια στις διαπροσωπικές σχέσεις ή το να αναγνωρίζουμε χειριστικές συμπεριφορές. Η υπερβολική απλοποίηση και εκλαΐκευση, όμως, και οι άκοπες διαγνώσεις ενέχουν κινδύνους και μπορούν να οδηγήσουν σε παρερμηνείες. Καταρχάς, όταν ένας όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται και εκεί όπου δεν χρειάζεται, αρχίζει να φθείρεται και να χάνει την αρχική βαρύτητά του. Έπειτα, έστω κι αν αρκετές από τις αρχές της ποπ ψυχολογίας έχουν μεγάλη δόση αλήθειας, ο ανθρώπινος ψυχισμός και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι πολύ πολύπλοκα για να ερμηνευθούν με μερικές απλοϊκές θεωρίες και η ψυχοθεραπεία και η ψυχανάλυση είναι χρονοβόρες και περίπλοκες διαδικασίες που λαμβάνουν πολλά στοιχεία υπόψη πριν καταλήξουν σε συμπεράσματα. Η ψυχιατρικοποίηση, δε, και η χρήση όρων όπως «διπολικός», «ψυχωτικός», «OCD» (ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή), που επίσης συχνά αποδίδονται σε διάφορες συμπεριφορές γύρω μας, όταν δεν γίνονται από ειδικούς, είναι ακόμα πιο επικίνδυνες. Όχι, το να τσεκάρουμε αν ξεχάσαμε κάτι στην πρίζα κάθε φορά που φεύγουμε από το σπίτι δεν είναι απαραίτητα OCD, και το αν είναι μόνο ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας θα το κρίνει.  

Επιπλέον, ειδικά το dating και οι ερωτικές σχέσεις αναλύονται πλέον με μια πλειάδα αγγλικών όρων· όπως το «breadcrumbing» που δεν είναι παρά το να πετάς ψίχουλα σημασίας για να κρατήσεις το ενδιαφέρον του άλλου ζωντανό, τίποτα καινούργιο, δηλαδή. To να μην αρέσεις απλώς σε κάποιον δεν αρκεί πια ως ερμηνεία και το «he/she's just not that into you» («απλώς δεν σε γουστάρει τόσο») είναι κάπως ξεπερασμένο. Ούτε το γνωστό πλέον «ghosting» αρκεί για να χωρέσει όλες τις τακτικές κατά τις οποίες κάποιο πρόσωπο έγινε «μπουχός», κατά το γλαφυρό λαϊκότροπο, όπως θα λέγαμε παλιά· μπορεί να κάνει «haunting» ή και «zombieing», ενώ στα dates πλέον ψάχνουμε εναγωνίως για «red flags» και «dealbreakers». Μόνο που «red flag» σε κάποιο άτομο μπορεί να είναι από μία εν δυνάμει κακοποιητική συμπεριφορά μέχρι το να παρακολουθεί ποδόσφαιρο τις Κυριακές, να βγαίνει πολύ συχνά με τους φίλους του ή να μιλά πολύ συχνά στο τηλέφωνο με τους δικούς του. Αστεία βιντεάκια στο TikTok και στο Instagram διακωμωδούν το σύγχρονο dating, παρουσιάζοντας ανθρώπους στο πρώτο ραντεβού να κάνουν ερωτήσεις λες και ψυχαναλύουν τον άλλον, προσπαθώντας να αντιληφθούν ποιο τραύμα κρύβεται από πίσω και σε ποια μορφή έχει «μεταμφιεστεί» για να τους «επιτεθεί» κάποια στιγμή και πόσα «red flags» θα ανακαλύψουν, σαν να συλλέγουν κανονάκια σε βιντεοπαιχνίδι.

Αν και δεν αρνείται κανείς πως η αναγνώριση προβληματικών συμπεριφορών στους άλλους είναι θετική, από ένα σημείο κι έπειτα μπορεί να οδηγήσει στο να παραβλέπουμε την ατελή φύση των ανθρώπων και του εαυτού μας, στην αντιμετώπιση των σχέσεων ως κλινικά αψεγάδιαστης συνθήκης και στην εμμονική αναζήτηση της τελειότητας –όπως την ορίζει πάντα το υποκειμενικό βλέμμα του καθενός–, που δυσχεραίνουν παρά διευκολύνουν την ανθρώπινη επικοινωνία και επαφή.

Από την κανονικοποίηση προβληματικών συμπεριφορών του παρελθόντος, πώς πήγαμε, αλήθεια, στο άλλο άκρο, να βάζουμε στο μικροσκόπιο οποιαδήποτε συνηθισμένη διαφορά ή ψεγάδι στις σχέσεις των ανθρώπων; Ή, μήπως, αντιθέτως, ισχύει το χειρότερο σενάριο; Όλα αυτά να μην είναι τίποτε άλλο παρά μια επίφαση υπερβολικής ανησυχίας και υπερανάλυσης των trends. Πίσω από τα self-help βίντεο και τους γκουρού με τις συμβουλές, πίσω από τα «δεν σηκώνω μύγα στο σπαθί μου», τα τσιτάτα που γίνονται viral και το κυνήγι των «red flags», η πραγματικότητα εκεί έξω λέει πως κακοποιητικές και χειριστικές συμπεριφορές εξακολουθούν να θεωρούνται κανονικότητα, οι αληθινοί ναρκισσιστές συνεχίζουν να κάνουν σχέσεις, το gaslighting να βρίσκει τα θύματά του και, όποιον ορισμό κι αν της δώσεις, η τοξικότητα ζει και βασιλεύει.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς (και γιατί) «κάθε» εργασιακό περιβάλλον έγινε τοξικό;

Διεθνή / Πώς (και γιατί) «κάθε» εργασιακό περιβάλλον έγινε τοξικό;

Τελικά τι είναι τοξικό και τι όχι στις δουλειές μας και γιατί η υπερχρήση του όρου μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους ίδιους τους εργαζόμενους; Μία καταγραφή της ιστορίας του όρου και λίγα συμπεράσματα από πρόσφατες μελέτες
LIFO NEWSROOM
Φωτεινή Τσαλίκογλου: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Άκου την επιστήμη / «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Ζούμε σε μια εποχή που κυνηγάμε την τελειότητα; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στην απιστία; Και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας ένα τραυματικό γεγονός; Η ομότιμη καθηγήτρια ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Σήμερα οι άνθρωποι δεν φλερτάρουν, στέλνουν SMS»

Άκου την επιστήμη / «Σήμερα οι άνθρωποι δεν φλερτάρουν, στέλνουν SMS»

Γιατί ερωτευόμαστε; Πώς επιλέγουμε τους συντρόφους μας; Τι επιπτώσεις έχει το γεγονός ότι ο άνθρωπος πορεύεται σήμερα χωρίς μόνιμους, σταθερούς, διαρκείς κι ανθεκτικούς δεσμούς; Ο ομότιμος καθηγητής Κοινωνικής Ψυχιατρικής στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Στέλιος Στυλιανίδης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ