Κυνηγώντας τα «red flags»

Κυνηγώντας τα «red flags» Facebook Twitter
Με την άνοδο του ίντερνετ και την έκρηξη των social media τις τελευταίες δεκαετίες, η ποπ ψυχολογία γνώρισε νέες δόξες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


«Ο ΠΡΩΗΝ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΤΗΣ»
, «μη μου μιλάς γι’ αυτό, γιατί μου κάνει trigger», «ποιο είναι το τραύμα σου;», «μου κάνεις gaslighting», «βγάλε τους τοξικούς από τη ζωή σου». Αυτές είναι μερικές μόνο εκφράσεις ή έννοιες της ποπ ψυχολογίας (popular psychology) που έχουν κατακλύσει την καθημερινή ζωή και εκτοξεύονται προς πάσα κατεύθυνση, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε πάντα πως ίσως οι καταστάσεις που βιώνουμε να είναι κάπως πιο πολύπλοκες από τις ταμπέλες που έχουμε μάθει να τους βάζουμε. 

Με την άνοδο του ίντερνετ και την έκρηξη των social media τις τελευταίες δεκαετίες, η ποπ ψυχολογία γνώρισε νέες δόξες. Η προσπάθεια ώστε η ψυχολογία να γίνει πιο προσιτή για τις μάζες δεν είναι κάτι νέο, ασφαλώς, αλλά έχει τις ρίζες της στην Αμερική των ’60s. Ωστόσο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, τσιτάτα και όροι της ποπ ψυχολογίας έχουν πλημμυρίσει τα social media και το διαδίκτυο και έχουν ψυχολογικοποιήσει σε μεγάλο βαθμό διάφορες εκφάνσεις της καθημερινότητας και των σχέσεων, ενώ και η τάση του toxic positivity (τοξική θετικότητα) έχει γεμίσει τις οθόνες μας με αφελείς ατάκες, όπως «όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο», «διώξε από τη ζωή σου τους τοξικούς», «όλα είναι δυνατά, αν πιστέψεις στον εαυτό σου».

Σε αντιστάθμισμα όλων αυτών των υπερβολών, πλέον βλέπουμε όλο και πιο συχνά anti-pop psychology memes να κυκλοφορούν και να γίνονται viral, με αφορισμούς όπως «Η ποπ ψυχολογία δεν είναι ψυχολογία», «Όποιος δεν σου αρέσει δεν είναι ναρκισσιστής», «Δεν είναι κάθε δυσάρεστη εμπειρία τραύμα», «Η διαφωνία δεν είναι gaslighting», «Η σύγκρουση δεν είναι κακοποίηση», ενώ άλλα memes αναλύουν το γιατί τα «red flags» μπορεί να είναι, αντί για κόκκινα, τελικά πορτοκαλί ή και πράσινα, και γιατί δεν είναι, όπως είναι φυσικό, όλες οι συμπεριφορές και οι διαφωνίες «red flags», αλλά υπάρχει και το υποκειμενικό στοιχείο. 

Αν και δεν αρνείται κανείς πως η αναγνώριση προβληματικών συμπεριφορών στους άλλους είναι θετική, από ένα σημείο κι έπειτα μπορεί να οδηγήσει στο να παραβλέπουμε την ατελή φύση των ανθρώπων και του εαυτού μας

Από το σύνθημα «ψυχολογία για όλους», τα εκλαϊκευμένα εγχειρίδια που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, τα βιβλία αυτοβοήθειας που γίνονται μπεστ σέλερ, τους self-help γκουρού και τη self-care φιλοσοφία, καταλήξαμε στο να έχουμε σαν καραμέλα στο στόμα όρους που έφερε στη μόδα η ποπ ψυχολογία, όπως «τραύμα», «τοξικότητα», «gaslighting», «ναρκισσισμός», «trigger». Στη διάδοση της ποπ ψυχολογίας συνετέλεσε φυσικά και το γεγονός ότι η ψυχική υγεία, οι ψυχικές ασθένειες και οι θεραπευτικές διαδικασίες που τις αφορούν έχουν σε έναν βαθμό πάψει να φέρουν το στίγμα που είχαν κάποτε. Πλέον είναι δύσκολο να βρεις κάποιον που να μην παρακολουθεί ή να μην έχει παρακολουθήσει στο παρελθόν έστω και λίγες συνεδρίες ψυχοθεραπείας, κι αυτό είναι ευδιάκριτο ακόμα και σε ανάλαφρες καθημερινές συζητήσεις, όπου παρεισφρέουν όροι της ψυχολογίας. Το «triggered» (το να νιώσουμε προσβολή ή σοκ από την υπενθύμιση μιας τραυματικής εμπειρίας) το χρησιμοποιούμε σχεδόν παντού, σε σημείο που τείνει να χάσει την αρχική του σημασία. Από την άλλη, βλέπουμε άπειρα άρθρα στο διαδίκτυο ή βίντεο στο YouTube με τίτλους όπως «Τα πέντε σημάδια για να καταλάβετε έναν ναρκισσιστή», «Δέκα φράσεις που χρησιμοποιούν οι gaslighters», «Μήπως είχατε τοξικούς γονείς;». 

Είναι αλήθεια πως η ποπ ψυχολογία κάνει δυσνόητους όρους της ψυχολογίας πιο εύπεπτους για τον πολύ κόσμο και μπορεί να περάσει κάποιες βασικές αρχές που να είναι εν δυνάμει βοηθητικές, όπως, π.χ., το να θέτουμε όρια στις διαπροσωπικές σχέσεις ή το να αναγνωρίζουμε χειριστικές συμπεριφορές. Η υπερβολική απλοποίηση και εκλαΐκευση, όμως, και οι άκοπες διαγνώσεις ενέχουν κινδύνους και μπορούν να οδηγήσουν σε παρερμηνείες. Καταρχάς, όταν ένας όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται και εκεί όπου δεν χρειάζεται, αρχίζει να φθείρεται και να χάνει την αρχική βαρύτητά του. Έπειτα, έστω κι αν αρκετές από τις αρχές της ποπ ψυχολογίας έχουν μεγάλη δόση αλήθειας, ο ανθρώπινος ψυχισμός και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι πολύ πολύπλοκα για να ερμηνευθούν με μερικές απλοϊκές θεωρίες και η ψυχοθεραπεία και η ψυχανάλυση είναι χρονοβόρες και περίπλοκες διαδικασίες που λαμβάνουν πολλά στοιχεία υπόψη πριν καταλήξουν σε συμπεράσματα. Η ψυχιατρικοποίηση, δε, και η χρήση όρων όπως «διπολικός», «ψυχωτικός», «OCD» (ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή), που επίσης συχνά αποδίδονται σε διάφορες συμπεριφορές γύρω μας, όταν δεν γίνονται από ειδικούς, είναι ακόμα πιο επικίνδυνες. Όχι, το να τσεκάρουμε αν ξεχάσαμε κάτι στην πρίζα κάθε φορά που φεύγουμε από το σπίτι δεν είναι απαραίτητα OCD, και το αν είναι μόνο ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας θα το κρίνει.  

Επιπλέον, ειδικά το dating και οι ερωτικές σχέσεις αναλύονται πλέον με μια πλειάδα αγγλικών όρων· όπως το «breadcrumbing» που δεν είναι παρά το να πετάς ψίχουλα σημασίας για να κρατήσεις το ενδιαφέρον του άλλου ζωντανό, τίποτα καινούργιο, δηλαδή. To να μην αρέσεις απλώς σε κάποιον δεν αρκεί πια ως ερμηνεία και το «he/she's just not that into you» («απλώς δεν σε γουστάρει τόσο») είναι κάπως ξεπερασμένο. Ούτε το γνωστό πλέον «ghosting» αρκεί για να χωρέσει όλες τις τακτικές κατά τις οποίες κάποιο πρόσωπο έγινε «μπουχός», κατά το γλαφυρό λαϊκότροπο, όπως θα λέγαμε παλιά· μπορεί να κάνει «haunting» ή και «zombieing», ενώ στα dates πλέον ψάχνουμε εναγωνίως για «red flags» και «dealbreakers». Μόνο που «red flag» σε κάποιο άτομο μπορεί να είναι από μία εν δυνάμει κακοποιητική συμπεριφορά μέχρι το να παρακολουθεί ποδόσφαιρο τις Κυριακές, να βγαίνει πολύ συχνά με τους φίλους του ή να μιλά πολύ συχνά στο τηλέφωνο με τους δικούς του. Αστεία βιντεάκια στο TikTok και στο Instagram διακωμωδούν το σύγχρονο dating, παρουσιάζοντας ανθρώπους στο πρώτο ραντεβού να κάνουν ερωτήσεις λες και ψυχαναλύουν τον άλλον, προσπαθώντας να αντιληφθούν ποιο τραύμα κρύβεται από πίσω και σε ποια μορφή έχει «μεταμφιεστεί» για να τους «επιτεθεί» κάποια στιγμή και πόσα «red flags» θα ανακαλύψουν, σαν να συλλέγουν κανονάκια σε βιντεοπαιχνίδι.

Αν και δεν αρνείται κανείς πως η αναγνώριση προβληματικών συμπεριφορών στους άλλους είναι θετική, από ένα σημείο κι έπειτα μπορεί να οδηγήσει στο να παραβλέπουμε την ατελή φύση των ανθρώπων και του εαυτού μας, στην αντιμετώπιση των σχέσεων ως κλινικά αψεγάδιαστης συνθήκης και στην εμμονική αναζήτηση της τελειότητας –όπως την ορίζει πάντα το υποκειμενικό βλέμμα του καθενός–, που δυσχεραίνουν παρά διευκολύνουν την ανθρώπινη επικοινωνία και επαφή.

Από την κανονικοποίηση προβληματικών συμπεριφορών του παρελθόντος, πώς πήγαμε, αλήθεια, στο άλλο άκρο, να βάζουμε στο μικροσκόπιο οποιαδήποτε συνηθισμένη διαφορά ή ψεγάδι στις σχέσεις των ανθρώπων; Ή, μήπως, αντιθέτως, ισχύει το χειρότερο σενάριο; Όλα αυτά να μην είναι τίποτε άλλο παρά μια επίφαση υπερβολικής ανησυχίας και υπερανάλυσης των trends. Πίσω από τα self-help βίντεο και τους γκουρού με τις συμβουλές, πίσω από τα «δεν σηκώνω μύγα στο σπαθί μου», τα τσιτάτα που γίνονται viral και το κυνήγι των «red flags», η πραγματικότητα εκεί έξω λέει πως κακοποιητικές και χειριστικές συμπεριφορές εξακολουθούν να θεωρούνται κανονικότητα, οι αληθινοί ναρκισσιστές συνεχίζουν να κάνουν σχέσεις, το gaslighting να βρίσκει τα θύματά του και, όποιον ορισμό κι αν της δώσεις, η τοξικότητα ζει και βασιλεύει.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς (και γιατί) «κάθε» εργασιακό περιβάλλον έγινε τοξικό;

Διεθνή / Πώς (και γιατί) «κάθε» εργασιακό περιβάλλον έγινε τοξικό;

Τελικά τι είναι τοξικό και τι όχι στις δουλειές μας και γιατί η υπερχρήση του όρου μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους ίδιους τους εργαζόμενους; Μία καταγραφή της ιστορίας του όρου και λίγα συμπεράσματα από πρόσφατες μελέτες
LIFO NEWSROOM
Φωτεινή Τσαλίκογλου: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Άκου την επιστήμη / «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Ζούμε σε μια εποχή που κυνηγάμε την τελειότητα; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στην απιστία; Και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας ένα τραυματικό γεγονός; Η ομότιμη καθηγήτρια ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Σήμερα οι άνθρωποι δεν φλερτάρουν, στέλνουν SMS»

Άκου την επιστήμη / «Σήμερα οι άνθρωποι δεν φλερτάρουν, στέλνουν SMS»

Γιατί ερωτευόμαστε; Πώς επιλέγουμε τους συντρόφους μας; Τι επιπτώσεις έχει το γεγονός ότι ο άνθρωπος πορεύεται σήμερα χωρίς μόνιμους, σταθερούς, διαρκείς κι ανθεκτικούς δεσμούς; Ο ομότιμος καθηγητής Κοινωνικής Ψυχιατρικής στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Στέλιος Στυλιανίδης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ