«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»

«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι» Facebook Twitter
Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκεί όπου το click-bait τρέχει σαν γάργαρο, ολύμπιο νερό, μια νέα μόδα έχει ανατείλει. Μιλάμε για «μεσαίου» διαμετρήματος σάιτ που φλερτάρουν με το lifestyle και τον τρόμο: βάζουν θέματα για «πολύνεκρη τραγωδία» με φωτό ένα μισόσβηστο κερί ή τίτλους όπως «Πάγωσαν οι γιατροί με αυτό που είδαν όταν άνοιξαν την πόρτα» και «Όλοι τη συζητούσαν. Μεγάλο σούσουρο με τη Χ.» ή προειδοποιήσεις από σεισμολόγους για «Ακραίο σεισμό που θα χτυπήσει την Ελλάδα» και μετεωρολόγους για χιόνια που θα μας καταστρέψουν («Κανείς δεν το περίμενε ότι θα γινόταν πάλι αυτό!») αλλά και διάφορα νέα όπως «Υπέρογκο πρόστιμο σε τεχνίτρια νυχιών που δούλευε από το σαλόνι της». Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. 

Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όλο αυτό ξεκίνησε με τη Δανάη Μπάρκα. Παραθέτω εδώ ελάχιστους από τους εκατοντάδες τίτλους που βρήκα: «Έπιασε το λάστιχο, ξάπλωσε και τρελάθηκε η γειτονιά: H Δανάη Μπάρκα ξετρέλανε άντρες και γυναίκες» / «Κι από κορμί… λαμπάδα: Η Δανάη Μπάρκα κάνει κατακόρυφο μόνο με το μαγιό της» / «Πέταξε τα σέξι ρούχα, “λιώνει” στο γυμναστήριο με 39 βαθμούς θερμοκρασία» / «Την κοιτούσαν οι γείτονες να κάνει ακροβατικά στην ταράτσα: Σούσουρο με τα κόλπα της» / «Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»: Αποθεώθηκε η Δανάη». Πρόκειται για μια μοναδική ελληνική πατέντα, τίτλους εξωφρενικά κολακευτικούς για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, φτιαγμένους στην πραγματικότητα για να προκαλέσουν την απορία, το γέλιο ή τον χλευασμό προκειμένου όχι μόνο να διαβάσει κανείς αλλά και να σχολιάσει στο Facebook. Τα σχόλια από κάτω δεν αποτελούν έκπληξη για οποιονδήποτε γνωρίζει πώς λειτουργεί το ελληνικό ίντερνετ. Απ’ ό,τι φαίνεται, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή: οποιοσδήποτε τολμάει να μη μοιάζει με μοντέλο και εκτίθεται στις κάμερες αποτελεί πλέον στόχο. Το τελευταίο θύμα θαυμασμού είναι η Έλενα Τοπαλίδου. «Πραγματική καλλονή: Η Έλενα Τοπαλίδου χόρεψε στο μαγαζί και τους άφησε όλους άφωνους» / «Μοναδική ομορφιά: Ποιος ηθοποιός χώρισε από τη φυσική καλλονή γυναίκα του;».

Δεν είναι πως το ελληνικό ίντερνετ δεν ειδικεύεται στο click-bait. Αλίμονο! Αλλά αυτή η πατέντα κανιβαλισμού είναι μάλλον ένας καινούργιος πάτος. Πιθανώς όλο αυτό να οφείλεται στην κατακόρυφη πτώση της βασικής πηγής traffic όλων αυτών των σάιτ, του Facebook, καθώς η Ελλάδα ακολουθεί, έστω και με καθυστέρηση, τις διεθνείς τάσεις. Σύμφωνα με την έρευνα της ΔιαΝΕΟσις «Οι ψηφιακές ειδήσεις στην Ελλάδα το 2024», η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση το Facebook έχει πέσει από το 68% το 2016 στο 44% σήμερα. Στις δε νέες ηλικίες (18-24) η πτώση είναι κατακόρυφη από 75% σε 13%. Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όχι πως το ελληνικό ίντερνετ χρειάζεται βοήθεια για να κανιβαλίσει. Πριν από μερικά χρόνια αγαπημένο τρικ των κίτρινων ελληνικών σάιτ ήταν να δημοσιεύουν ειδήσεις θανάτου με ανθρώπους που είχαν το ίδιο ονοματεπώνυμο με σταρ του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος. «Σοκ: Πέθανε ο Γιώργος Παπαδάκης» (όπου ο Γιώργος Παπαδάκης ήταν κάποιος βοσκός στη Φθιώτιδα), «Έσβησε η Άντζελα Δημητρίου» (όπου η άτυχη γυναίκα ήταν π.χ. λογίστρια στη Θεσσαλονίκη). Κάποια στιγμή το κοινό κατάλαβε τι συνέβαινε, σταμάτησε να διαβάζει αυτές τις ειδήσεις και το φαινόμενο σταμάτησε, μέχρι να βγει το επόμενο έξυπνο τρικ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Στήλες / Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Οι τίτλοι της ελληνικής ενημέρωσης συχνά κρύβουν μέσα τους εμπάθεια, ρατσισμό, επίκριση και βία με τόσο εύσχημο τρόπο που πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτός από μία μεγάλη μερίδα αναγνωστών.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΡΙΜΑΝΑΚΗ
«Είμαι στο villain era μου!»

Οπτική Γωνία / «Είμαι στο villain era μου!»

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ