Κάψτε τα σουτιέν σας

bras feminism Facebook Twitter
Οι φεμινίστριες του ‘70 έλεγαν ότι το προσωπικό είναι και πολιτικό. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΜΕΝΑ προβαρισμένο viral «ξέσπασμα» της πολιτεύτριας της Ν.Δ. (δεν χρειάζεται και δεν θέλω να αναφέρω το όνομά της) στο Instagram, με τις μελετημένες παύσεις και τα γελάκια (η προετοιμασία για να απαγγείλει κανείς αυτό το λογύδριο φαντάζομαι πως θα μπορούσε να γίνει ένα φανταστικό σουρεαλιστικό μονόπρακτο), σημείωσα το απόσπασμα που μου έκανε περισσότερη εντύπωση.

«Απειλείται η κοινωνία μας, η κοσμοθεωρία μας και όλα όσα έχουμε μάθει! Πρόκειται για τις περιβόητες φωτογραφίες γυναικών οι οποίες αναδεικνύουν τα τριχωτά σημεία του σώματός τους. Αφήνουν τρίχες στα πόδια και το φωτογραφίζουν, τρίχες στη μασχάλη, τρίχες στο μουστάκι, ραγάδες, πανάδες, κυτταρίτιδα και οτιδήποτε άλλο αντιαισθητικό υπάρχει πάνω τους. Και αναρωτιέμαι, στους άντρες μπορεί να αρέσουν ή να μην αρέσουν, αλλά ας το αφήσουμε στην άκρη αυτό. Εγώ που είμαι γυναίκα αισθάνομαι άβολα, αισθάνομαι ντροπή και απεχθάνομαι να βλέπω τέτοιου είδους φωτογραφίες. Και είμαι γυναίκα. Δεν μου αρέσει όλο αυτό που βλέπω. Και δεν καταλαβαίνω, αφού το αγαπάς τόσο πολύ το αξύριστο πόδι σου, εγώ γιατί πρέπει να το δω; Το βλέπεις εσύ και το χαίρεσαι. Εγώ γιατί να το βλέπω; Γιατί προσπαθείς να μου περάσεις ότι όλο αυτό είναι πάρα πολύ όμορφο και πάρα πολύ ωραίο και πάρα πολύ φυσιολογικό; Δεν είναι. Είναι άσχημο».

Δύο πράγματα μου έκαναν εντύπωση. Το πρώτο ήταν η πεποίθηση πως ένα μη τέλειο γυναικείο σώμα είναι πάντα περιστασιακό, στον δρόμο της βελτίωσης για να γίνει καλύτερο, πιο νεανικό, πιο όμορφο, πιο αδύνατο, χωρίς «ατέλειες». Το σώμα μοιάζει με ένα άθροισμα σάρκας, όσο πιο καλή αφαίρεση κάνεις τόσο πιο κερδισμένη βγαίνεις, μέχρι να εξαϋλωθείς ως την ανυπαρξία.

Στην Ελλάδα όλες λίγο ή πολύ μεγαλώσαμε σε μια πατριαρχική κοινωνία που δίνει μεγάλη βαρύτητα στη γυναικεία εξωτερική εμφάνιση, στον γυναικείο ανταγωνισμό, και κυρίως μας μαθαίνει πως ο μόνος τρόπος να επιβιώσουμε είναι η διαρκής και ανελέητη κριτική των άλλων γυναικών κυρίως στο ρινγκ της εξωτερικής εμφάνισης.


Οι φεμινίστριες του ‘70 έλεγαν ότι το προσωπικό είναι και πολιτικό. Ο αγώνας για την αυτοδιάθεση στο σώμα μας, το ζήτημα των εκτρώσεων που επανέρχεται ξανά και ξανά (ακόμα και στην ελληνική επικαιρότητα από παρα-εκκλησιαστικούς κύκλους), αποδεικνύουν ακόμα και στους πιο δύσπιστους πως το γυναικείο σώμα παραμένει πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Σε συναισθηματικό επίπεδο το γυναικείο σώμα είναι ένα ναρκοπέδιο, μια ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί. Μια μάχη με τον χρόνο, τη βαρύτητα και τα κιλά, ένας διαγωνισμός με κριτήριο τον έλεγχο. Πόσο πετυχημένα μπορείς να ελέγξεις το σώμα σου - ένα σώμα που αρνείται να σε υπακούσει, που φουσκώνει και αδυνατίζει, που έχει περίοδο, που χάνει μωρά, που πονάει, που αρνείται να σου δώσει παιδιά όταν τα ζητάς. Πόσο αδύνατη μπορείς να είσαι; Πόσα αντέχεις να στερηθείς; Πόσο πόνο, χρόνο και χρήμα σκοπεύεις να διαθέσεις σε αυτό το σώμα;

Το δεύτερο που μου φάνηκε ενδιαφέρον είναι η επιχειρηματολογία αυτού που αποκαλούμε «pick me girl»· με δυο λόγια τη γυναίκα που δεν είναι «σαν τις άλλες γυναίκες», μια γυναίκα που έχει εσωτερικεύσει τον μισογυνισμό και αποζητά την επιβεβαίωση των ανδρών. 

Στην Ελλάδα όλες λίγο ή πολύ έχουμε υπάρξει αυτό το κορίτσι. Μεγαλώσαμε σε μια πατριαρχική κοινωνία που δίνει μεγάλη βαρύτητα στη γυναικεία εξωτερική εμφάνιση, στον γυναικείο ανταγωνισμό, και κυρίως μας μαθαίνει πως ο μόνος τρόπος να επιβιώσουμε είναι η διαρκής και ανελέητη κριτική των άλλων γυναικών κυρίως στο ρινγκ της εξωτερικής εμφάνισης.

Συνήθως οι γυναίκες που «δεν είναι σαν τις άλλες γυναίκες» λένε φράσεις όπως «δεν έχω φίλες γυναίκες γιατί δεν με συμπαθούν και δεν ξέρω γιατί. Έκανα πάντα παρέα με άντρες, που είναι πιο ευθείς και απλοί. Νιώθω πως οι γυναίκες με ζηλεύουν». Στον εργασιακό χώρο είναι οι γυναίκες που στην καλύτερη των περιπτώσεων αγνοούν τις άλλες γυναίκες αλλά ανθίζουν σαν λουλούδια κάθε φορά που μπαίνει ένας άντρας στο δωμάτιο, τον οποίον και συνήθως θεωρούν πολύ πιο αξιόπιστο από τις συναδέλφους τους.

Το χειρότερο είναι πως, ενώ περιμένουν την ανταμοιβή τους από την πατριαρχία που είναι τόσο καλά, υπάκουα κορίτσια, αυτή δεν έρχεται σχεδόν ποτέ να τους χαϊδέψει τρυφερά τα μαλλάκια. Τι κρίμα!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ