Η τελευταία ευκαιρία του ΠΑΣΟΚ

Η τελευταία ευκαιρία του ΠΑΣΟΚ Facebook Twitter
Tο ΠΑΣΟΚ έχει τη μοναδική και μάλλον τελευταία ευκαιρία να παίξει πάλι πρωταγωνιστικό ρόλο στην κεντροαριστερά και να μετατραπεί εκ νέου, μετά από αρκετά χρόνια, σε κόμμα εξουσίας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΣΤΟ ΠΑΣΟΚ ΚΟΙΤΑΝΕ προς την Κουμουνδούρου και έχουν κάθε λόγο να νιώθουν ικανοποίηση από το θέαμα που βλέπουν. Οι αντίπαλοι, αυτοί με τους οποίους ψαρεύουν πολιτικά στην ίδια ακριβώς δεξαμενή, περνάνε τη μεγαλύτερη κρίση στη μικρή ιστορία τους, σχεδόν διαλύονται – ακόμα και οι πιο αισιόδοξοι για όσα συμβαίνουν στον ΣΥΡΙΖΑ δεν βλέπουν να δίνεται κάποια λύση με προοπτική.

Στην καλύτερη περίπτωση, ένα μικρό κόμμα με αντίστοιχη επιρροή αποτελεί την πλέον προφανή μελλοντική κατάσταση για τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο πολιτικός ζωτικός χώρος είναι σχεδόν ελεύθερος, το ΠΑΣΟΚ έχει τη μοναδική και μάλλον τελευταία ευκαιρία να παίξει πάλι πρωταγωνιστικό ρόλο στην κεντροαριστερά και να μετατραπεί εκ νέου, μετά από αρκετά χρόνια, σε κόμμα εξουσίας.

Για να συμβεί αυτό, δεν αρκεί η εκλογή ενός ηγέτη ο οποίος θα αναπαράγει την πολιτική μιζέρια για την οποία διακρίνεται το ΠΑΣΟΚ εδώ και αρκετά χρόνια. Πρέπει να μιλήσει πολιτικά, να εμπνεύσει, να δημιουργήσει προϋποθέσεις τέτοιες ώστε ο κόσμος που έφυγε από αυτό την τελευταία δεκαπενταετία να βρει λόγους για να επιστρέψει·και κυρίως να πάψει να έχει έναν πολιτικό λόγο ο οποίος δεν έχει ορατές και ευδιάκριτες διαφορές από τη συντηρητική παράταξη· να μιλήσει με σύγχρονους όρους για τη δική του εναλλακτική πρόταση εξουσίας που θα κοιτάζει περισσότερο αριστερά.

Η αλήθεια είναι πως τις δεκαετίες που πέρασαν, με μερικές εξαιρέσεις που απλώς επιβεβαίωναν τον κανόνα, υπήρξαν κόμματα της σοσιαλδημοκρατίας που, όταν βρέθηκαν στην εξουσία, ακολούθησαν πολιτικές που έμοιαζαν τρομακτικά με αυτές των συντηρητικών κυβερνήσεων· ήταν καθαρά οικονομικά φιλελεύθερες επιλογές.

Σε όλο τον κόσμο η σοσιαλδημοκρατία διανύει μια μακρά περίοδο παρακμής. Άλλοτε πανίσχυρα κόμματα της Ευρώπης περιόρισαν δραστικά την επιρροή τους, κάποια σχεδόν εξαφανίστηκαν από τον πολιτικό χάρτη, μερικά ακολουθούν μια πορεία ουραγών. O ένας βασικός πυλώνας των κομμάτων που κυριάρχησαν μεταπολεμικά στην Ευρώπη έχει καταρρεύσει και η παρακμή αυτή συνοδεύτηκε στις περισσότερες περιπτώσεις με ισχυρή άνοδο λαϊκιστικών εκφράσεων και κομμάτων.

Οι αιτίες γι’ αυτό είναι πολλές και συχνά αποκλίνουσες. Η πιο βάσιμη που έχει αναφερθεί πολλές φορές είναι η λεγόμενη «νεοφιλελεύθερη μόλυνση» της σοσιαλδημοκρατίας, η οποία απομάκρυνε μεγάλες κοινωνικές ομάδες, ιδιαίτερα την εργατική τάξη, από αυτήν. Η αλήθεια είναι πως τις δεκαετίες που πέρασαν, με μερικές εξαιρέσεις που απλώς επιβεβαίωναν τον κανόνα, υπήρξαν κόμματα της σοσιαλδημοκρατίας που, όταν βρέθηκαν στην εξουσία, ακολούθησαν πολιτικές που έμοιαζαν τρομακτικά με αυτές των συντηρητικών κυβερνήσεων· ήταν καθαρά οικονομικά φιλελεύθερες επιλογές.

Σε ένα άρθρο του με τον τίτλο «ποιος σκότωσε τη σοσιαλδημοκρατία;» το περιοδικό «Politico» έγραφε, μεταξύ άλλων, ότι η αρνητική πορεία των κομμάτων αυτών ξεκινά από την εποχή της οικονομικής φιλελευθεροποίησης που ακολούθησε την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, η οποία έριξε τον σπόρο της παρακμής της σοσιαλδημοκρατίας.

Πολλοί ηγέτες του χώρου που βρέθηκαν στην εξουσία, προσπαθώντας να αιτιολογήσουν τη δεξιά πολιτική στροφή, μίλησαν τότε για ανανέωση της σοσιαλδημοκρατίας, αλλά σίγουρα εκ του αποτελέσματος αποδείχτηκε πως αυτή η «ανανέωση» θεωρήθηκε από μεγάλες κοινωνικές ομάδες ως μια απλή προδοσία. Δεν είχαν άδικο. Το κράτος πρόνοιας ολοένα περισσότερο έπαψε να ακούγεται και να υπάρχει, οι κοινωνικές κατακτήσεις περιορίζονταν ή δέχονταν γενναίες περικοπές, οι μονεταριστικές πολιτικές εμφανίζονταν ως μονόδρομος, τα σοσιαλιστικά κόμματα έμοιαζαν σε εντυπωσιακό βαθμό με τα συντηρητικά.

Το ΠΑΣΟΚ δεν αποτέλεσε εξαίρεση στην παρακμή αυτή του συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Το αποκορύφωμα ήταν τα πρώτα χρόνια της βαθιάς οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, οπότε έχασε το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό της επιρροής του και μεγάλες μάζες μετακινήθηκαν κυρίως στον ΣΥΡΙΖΑ που υποσχόταν παραδείσους ή, ένα μικρότερο κομμάτι, σε λαϊκιστικά κόμματα που είχαν διάφορες εκλογικές εκφράσεις. Τώρα, ο κίνδυνος του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και κάποιος κομματικός φορέας για να υποδεχθεί τα απογοητευμένα πλήθη που τον εγκατέλειψαν στην πορεία αυτών των χρόνων.

Αυτό που υπάρχει είναι δεδομένο. Μια πολύ μεγάλη πληθυσμιακή ομάδα, η οποία δεν έχει πολιτική έκφραση, προτιμά την αποχή επειδή δεν ελκύεται από μια διαφορετική πολιτική πρόταση και αναζητεί τη λιγότερο κακή λύση από αυτής της κυβερνητικής εκδοχής. Ακροατήριο έτοιμο να ακούσει το ΠΑΣΟΚ υπάρχει και το πρόβλημα μετατοπίζεται στο ίδιο το κόμμα. Έχει να πει κάτι ουσιαστικό για να πάρει με το μέρος του τον κόσμο αυτό; Είναι ικανό να προσελκύσει πάλι κοινωνικές ομάδες που θα το μετατρέψουν σε κόμμα εξουσίας;

Τις απαντήσεις μπορεί να τις δώσει μόνος αυτός που θα εκλεγεί στην ηγεσία του. Να κατανοήσει τα δεδομένα, να ανακαλύψει τις αιτίες για τις οποίες το κόμμα του ‘’σέρνεται’’ πολιτικά και να καταρτίσει ένα πρόγραμμα που δεν θα μοιάζει με αυτό της κυβέρνησης. Δύσκολο σίγουρα, ακατόρθωτο όχι…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ