Γιατί συνηθίζουμε στον θάνατο των ξένων

Η σιωπή των καλών ανθρώπων Facebook Twitter
Συνηθίζουμε, ως φαίνεται, στον θάνατο των ξένων και αναρωτιέμαι αν αυτή η απευαισθητοποίηση μπορεί να αποδοθεί στη συχνότητα με την οποία συμβαίνουν αυτές οι τραγωδίες, οπότε αποκτούν πια χαρακτηριστικά μιας κανονικότητας. Φωτ.: Γιώργος Μουτάφης
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΑ μόλις εικοσιτετράωρα, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, τα μέσα ενημέρωσης κατέγραφαν μια είδηση σύμφωνα με την οποία δεκαεπτά νεκροί μετανάστες ήταν ο τελικός απολογισμός ενός ακόμα ναυαγίου που σημειώθηκε στη θάλασσα έξω από την Ιεράπετρα της Κρήτης, ενώ δύο μετανάστες που σώθηκαν είχαν συμπτώματα υποθερμίας, ασιτίας και αφυδάτωσης. Ακριβώς την επόμενη ημέρα, στις ειδήσεις της 8ης Δεκεμβρίου, υπήρχε και μια είδηση η οποία ανέφερε ότι βρήκε τραγικό θάνατο ένα 12χρονο αγόρι, παιδί μεταναστών κι αυτό, όταν άλλο σκάφος προσέγγισε την παραλία Σβάλα της Σάμου για να κατέβουν οι μετανάστες που μετέφερε – το διαμέλισε η προπέλα του.

Παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο γεγονότα σαν κι αυτά αντιμετωπίζονται από την πλειονότητα των μέσων (αλλά μάλλον και από την κοινωνία), διαπιστώνει κάποιος πως τα εντάσσουν στην κατηγορία αυτών που «συνήθως συμβαίνουν» και τα διαχειρίζονται αναλόγως. Συμβαίνει ένα τροχαίο, μια προκλητική δήλωση ενός ηθοποιού, μια συναυλία που συγκέντρωσε πολύ κόσμο, συμβαίνει να ειπωθεί μια ατάκα από μια τηλεοπτική περσόνα σε ένα λαϊκό πρωινάδικο της τηλεόρασης· κάπως έτσι συμβαίνει και ένας μαζικός θάνατος μεταναστών, ο οποίος συνήθως κατατάσσεται χαμηλά στην ειδησεογραφία. Μια τραγωδία χάνει την πραγματική της έννοια, μεταλλάσσεται σε κάτι εμφανώς μικρότερης αξίας.

Ο θάνατος, ιδιαίτερα ο θάνατος κάποιων αγνώστων, κυρίως ξένων, που δεν ανήκουν σε μας, μιλάνε άλλη γλώσσα, έχουν άλλο χρώμα, η κουλτούρα τους είναι διαφορετική, δεν μας απασχολεί, στον βαθμό τουλάχιστον που θα έπρεπε.

Μια τέτοια είδηση θα βρει (αν βρει) μόνο κάποια μικρή θέση ανάμεσα στις πολλές, χωρίς ιδιαίτερες λεπτομέρειες, χωρίς να έχει μια συνέχεια τις ημέρες που ακολουθούν το γεγονός, με άλλα λόγια χωρίς να αναδεικνύεται ως πολύ σημαντική ή να τοποθετείται ψηλά στην ιεραρχία αυτών που χαρακτηρίζουμε ως ιδιαίτερα σημαντικά. Καταχωρίζεται πια στα «τρέχοντα ή συνηθισμένα γεγονότα». Και κάπου εκεί τελειώνει η ενασχόληση των μέσων με αυτά. Μόνο των μέσων;

 

Έχω την εντύπωση, κρίνοντας σε κάποιο βαθμό και από τις αντιδράσεις ανθρώπων γύρω μου αλλά και από αυτά που καταγράφονται στα κοινωνικά δίκτυα, ότι κάπως έτσι τα αντιμετωπίζει πια και αρκετά μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Δηλαδή, αυτήν τη φορά δεν ευθύνονται μόνο τα μέσα που κάνουν την αξιολόγηση ξεχωρίζοντας σημαντικά και ασήμαντα γεγονότα και στη συνέχεια τα δίνουν ως ειδησεογραφικά προϊόντα στην κοινωνία. Η ίδια η κοινωνία λειτουργεί με τον τρόπο αυτό. Ο θάνατος, ιδιαίτερα ο θάνατος κάποιων αγνώστων, κυρίως ξένων, που δεν ανήκουν σε μας, μιλάνε άλλη γλώσσα, έχουν άλλο χρώμα, η κουλτούρα τους είναι διαφορετική, δεν μας απασχολεί, στον βαθμό τουλάχιστον που θα έπρεπε να μας απασχολεί ως κοινωνία.

Ηταν εντυπωσιακό το ναυάγιο που συνέβη τον Ιούνιο του 2023 σαράντα επτά μίλια έξω από την Πύλο – αν όχι το μεγαλύτερο, σίγουρα είναι από τα μεγαλύτερα στην Ιστορία. Μια τεράστια ανθρωπιστική καταστροφή με 82 νεκρούς και εκατοντάδες –από 400 έως 600– αγνοούμενους. Τον πρώτο καιρό έγινε μια μεγάλη φασαρία, ακολούθησαν καταγγελίες και έρευνες, αλλά γρήγορα το θέμα ξεχάστηκε και σίγουρα δεν είχε ιδιαίτερο πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση. Ακόμα και όταν κάποια μέσα συνέχισαν να κάνουν εκτενή ρεπορτάζ για τη δικαστική συνέχεια της μεγάλης τραγωδίας, τίποτα δεν έδειξε ότι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας ευαισθητοποιήθηκε με τον τρόπο που άξιζε σε ένα τέτοιο γεγονός.

Συνηθίζουμε, ως φαίνεται, στον θάνατο των ξένων και αναρωτιέμαι αν αυτή η απευαισθητοποίηση μπορεί να αποδοθεί στη συχνότητα με την οποία συμβαίνουν αυτές οι τραγωδίες στη θάλασσα του Αιγαίου, οπότε ομαλοποιούνται, αποκτώντας πια χαρακτηριστικά μιας κανονικότητας, σε σημείο που δεν τις επεξεργαζόμαστε έτσι ώστε να λειτουργούν με καταλυτικό τρόπο μέσα μας, ή αν πρόκειται για μια μεταβολή των συναισθημάτων η οποία εντάσσεται σε ένα γενικότερο κλίμα που επικρατεί σχεδόν σε όλο τον κόσμο και θέλει τους μετανάστες να αποτελούν την πηγή του κακού – αν όχι όλων. Με άλλα λόγια, είναι οι κοινωνίες που εθίζονται στο κακό από την επανάληψή του και σιωπούν ή είναι το διεθνές περιβάλλον που τις επηρεάζει;

Μπορεί να ισχύουν και οι δύο εκδοχές ή αρκετές ακόμα, αλλά σίγουρα αυτή η μείωση της ενσυναίσθησης, το μούδιασμα των συναισθημάτων ή και η απάθεια για το κακό που συμβαίνει δεν προμηνύει κάτι καλό. Εύκολα επεκτείνεται σε άλλα θέματα, εκτός των μεταναστών. Yπάρχει μια φράση που αποδίδεται στον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ και λέει: «Η φρικτή ζωή των καλών ανθρώπων είναι τόσο σοβαρή όσο τα καυστικά λόγια των κακών ανθρώπων». Μακάρι να μη βιώνουμε κάτι τέτοιο.

 
Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ