Explainer: Εκβιασμός, εξομολόγηση ή σκέτο μάρκετινγκ η «Ρεζέρβα» του Χάρι;

Explainer: Εκβιασμός, εξομολόγηση ή σκέτο μάρκετινγκ η «Ρεζέρβα» του Χάρι; Facebook Twitter
Όταν ένας άνθρωπος στα 38 του αποκαλύπτει ότι μόλις πριν από λίγα χρόνια έμαθε ποια είναι η Νίνα Σιμόν και ο Τζέιμς Τέιλορ και γράφει ερωτικές επιστολές που θυμίζουν 15χρονο, τα πράγματα αναφορικά με την καλλιέργειά του δεν προμηνύονται ακριβώς λαμπρά. Φωτ.: © Samir Hussein/ Getty Images/ Ideal Image
0

— Τελικά, τι αίσθηση αφήνει η ανάγνωση της βιογραφίας του πρίγκιπα Χάρι;
Εξαρτάται από το ποιος τη διαβάζει. Αν τη διαβάζει ένας απλός άνθρωπος –εσείς και εγώ και άλλα πόσα εκατομμύρια– βαριέται κάπου, εξεγείρεται κάπου αλλού για τις περιγραφές άφατης χλιδής και το προνόμιο αυτού του ανθρώπου, συγκινείται κάπου παραπέρα με το βαθύ ψυχολογικό τραύμα που η συνθήκη της βασιλικής οικογένειας άφησε στο συγκεκριμένο απολωλός μέλος της. Αν πάλι τη διαβάζει κάποιος jet setter, γελά με νόημα, καθώς υπάρχει πλούτος και πλούτος πάνω σ' αυτό τον πλανήτη κι ο πλούτος του Χάρι είναι ο πιο άκοπος του κόσμου.

Τέλος, αν τη διαβάζουν τα μέλη της οικογένειάς του, αυτή τη στιγμή υπογράφουν την καταδίκη οριστικής και αμετάκλητης εκπαραθύρωσής του. Είναι ελεγχόμενα αρκετές –όχι πολλές, αλλά αρκετές– οι λεπτομέρειες που δίνονται στο βιβλίο για να μην έχουν παίξει συλλογικά τα νεύρα του (βασιλιά, πλέον) Καρόλου, του αδελφού και διαδόχου Ουίλιαμ, της νύφης Κάθριν και της βασιλικής συζύγου, Καμίλα.

— Είναι όντως κακή η μετάφραση και προβληματικός ο τίτλος «Ρεζέρβα»;
Η αλήθεια είναι ότι ο επίλογος του βιβλίου, η τελευταία σελίδα για την ακρίβεια, «εξηγεί» τον ομολογουμένως προβληματικό τίτλο «Ρεζέρβα» που τόσες συζητήσεις ξεσήκωσε. Σίγουρα το «Εφεδρικός» μοιάζει πιο ταιριαστό, ωστόσο, αν επιλεγόταν δεν θα εξηγούσε την κάπως ποιητική βρετανική γλώσσα της τελευταίας σελίδας, αλλά ας μην κάνουμε τόσα spoilers για όσους θέλουν να διαβάσουν τη βιογραφία και ακόμη δεν πρόλαβαν.

Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά λάθη που θυμίζουν κάπως Google Translate (για παράδειγμα, με την απορία μείναμε τι ακριβώς σημαίνει εκείνο το «Πρωταρχικό Αίτιο» του κόσμου του Χάρι στις πρώτες σελίδες του βιβλίου. Λογικά, πρόκειται για αυτόματη μετάφραση του root cause στη βρετανική έκδοση, δηλαδή του «γενεσιουργού αιτίου»).

Με την απορία μείναμε και για το πώς στο καλό προέκυψε εκείνο το «Γουίντσορ» (!) με το «τ» να καταστρέφει όσα έσωζε το «δ» –Ουίνδσορ– χάριν ευφωνίας, καθώς και με την προσπάθεια απόδοσης κάποιων very very British περιγραφών που αφορούν κτίρια, κήπους και άλλα σχετικά. Όμως, αντιλαμβάνεται κανείς τη βιάση να μεταφραστεί τάχιστα μία τέτοια εκδοτική επιτυχία.

Ο Χάρι έχει ταλαιπωρηθεί από τα βρετανικά tabloids πέραν πάσης αμφιβολίας, όμως γαλουχήθηκε τόσο με τα τερτίπια και τις μηχανορραφίες τους που στο τέλος αποφάσισε να γίνει ο ίδιος «εκδότης» της προσωπικής του ζωής και να βγάλει ο ίδιος στη φόρα ό,τι είχε απομείνει. Αυτό δεν σε κάνει γενναίο. Σε κάνει όμηρο και εν συνεχεία θαυμαστή του «απαγωγέα» σου. Σύνδρομο της Στοκχόλμης λέγεται.

— Υπάρχει κάποιο συγγραφικό ταλέντο στον πρίγκιπα Χάρι;
Όχι, δα. Έτσι κι αλλιώς από ghost writer γράφτηκε το βιβλίο (και συγκεκριμένα από τον JR Moehringer) και λίγο ακόμα αν συνέχιζε με το γλωσσικό ιδίωμα και το επίπεδο του Χάρι, θα του ζητούσαν πίσω το Πούλιτζερ.

— Γιατί το λέμε αυτό;
Διότι όταν ένας άνθρωπος στα 38 του αποκαλύπτει ότι μόλις πριν από λίγα χρόνια έμαθε ποια είναι η Νίνα Σιμόν και ο Τζέιμς Τέιλορ –κι αυτό εξαιτίας της Μέγκαν Μαρκλ– και γράφει ερωτικές επιστολές που θυμίζουν 15χρονο («Ομορφιά μου, δεν μπορώ να πάψω να σε σκέφτομαι...») και για να βρει μια ωραία ρήση του Φόκνερ την ψάχνει στο brainyquote.com, τα πράγματα αναφορικά με την καλλιέργειά του δεν προμηνύονται ακριβώς λαμπρά. Επίσης –και χωρίς ίχνος μομφής ή ειρωνείας για το συγκεκριμένο–, η αφήγηση μαρτυρά άνθρωπο βαθιά τραυματισμένο στην παιδική του ηλικία, μια ηλικία την οποία δεν απεκδύθηκε ποτέ, ούτε στην ενήλικη ζωή του.

spare cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Πρίγκιπας Χάρι, Ρεζέρβα, Μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής, Χρήστος Μπαρουξής, Βαγγέλης Γιαννίσης, Εκδόσεις Πεδίο

— Το παρακάνει με τις λεπτομέρειες για την προσωπική του ζωή;
Εξαρτάται τι είναι έτοιμος να διαβάσει ο αναγνώστης. Το πώς βρέθηκε με χιονίστρες στο πέος και το πώς έκανε πρώτη φορά σεξ με τη Μέγκαν Μαρκλ σίγουρα εξυπηρετούν το σκανδαλοθηρικό κομμάτι της υπόθεσης, αλλά όταν αποφασίζεις να γράψεις κάτι τέτοιο, κάτι δίνεις, κάτι παίρνεις, σωστά; Ενδεχομένως θα είχε ένα ενδιαφέρον η ιστορία της στρατιωτικής του θητείας στο Αφγανιστάν, αλλά κι αυτή θολώνει ως «έπος ηρωικόν» από τους τρόμους του Παλατιού για τη ζωή και τη σωματική του ασφάλεια.

— Μαθαίνουμε κάτι για αυτή την τοξική οικογένεια για το οποίο δεν μας είχαν ενημερώσει τα tabloids;
Και ναι και όχι. Κυρίως μαθαίνουμε για την πραγματική σχέση της βασιλικής οικογένειας με τα tabloids διαχρονικά, χωρίς ωστόσο να βγαίνει άχνα για τον puppet master Ρούπερτ Μέρντοχ και τις τηλεφωνικές υποκλοπές που κατά τη διάρκεια του ’80 και του ’90  «έγδαραν» τη μητέρα του Χάρι, πριγκίπισσα Νταϊάνα, καθώς και άλλα μέλη της βασιλικής οικογένειας, αλλά και πιο πρόσφατα την ίδια του τη σύζυγο, Μέγκαν Μαρκλ.

Τόσο ο πρίγκιπας Χάρι όσο και ο ghost writer έχουν «αποξηράνει» την αφήγηση από κάθε πολιτικό παρασκήνιο που ταλαιπωρούσε τη Βρετανία όλα αυτά τα χρόνια, το πώς ανέβαιναν και κατέβαιναν κυβερνήσεις και πρωθυπουργοί με ένα μόνο νεύμα του μιντιοκράτορα Μέρντοχ. Όσο παιδιάστικη και «κατεβασμένη» και να είναι η αφήγηση, δεν παύει να είναι παράλειψη που διακριτικά βγάζει εκτός κάδρου την αποδημήσασα γιαγιά του, μέχρι πρότινος βασίλισσα Ελισάβετ, και φυσικά τους αφανείς πλην θεσμικούς μαριονετίστες του Παλατιού, πρώτους στις συνεννοήσεις με τον Τύπο και τα κοράκια του.

— Γιατί μιλάμε με τέτοια σιγουριά για «τοξικές οικογενειακές σχέσεις»;
Γιατί οι περιγραφές που δίνει ο Χάρι είναι ο ορισμός αυτής της κατάστασης. Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει οικογένεια. Υπάρχει ο θεσμός της μοναρχίας, ο οποίος απαγορεύει σε ένα 12χρονο να κλάψει για τον χαμό της μητέρας του μέχρι που εκείνο «σκάει» από τα συναισθήματά του, επιτρέπει σε όλους κάθε λογής συναισθηματική φρίκη εναντίον παιδιών εν είδει πειράματος, σακατεύει υπολήψεις χωρίς συγγνώμη και αποκατάσταση και επιμένει στο τελετουργικό και το Πρωτόκολλο, αδιαφορώντας για σοβαρότατα θέματα ψυχικής υγείας εντός –και εκτός– του Παλατιού.

Explainer: Εκβιασμός, εξομολόγηση ή σκέτο μάρκετινγκ η «Ρεζέρβα» του Χάρι; Facebook Twitter
Στο βιβλίο στοχοποιεί απευθείας τον πατέρα του και νέο βασιλιά της Αγγλίας, Κάρολο.

— Έχουν δίκιο όσοι μιλούν για ανάγνωσμα β’ διαλογής και για φθηνό gossip;
Ε, τώρα εντάξει, δεν περίμενε κανείς  τον Χάρι να του μιλήσει για τη μνημειώδη τσιγκουνιά των μελών της βασιλικής οικογένειας, για τους καβγάδες για τις θέσεις πάρκινγκ στο Παλάτι του Κένσινγκτον, ούτε για τις μηχανορραφίες της Καμίλα και το σύνδρομο ανωτερότητας που χρόνια τώρα κυβερνά τη ζωή της Κέιτ Μίντλτον. Ούτε καν για το φαρμάκι μεταξύ των συννυφάδων, σε μία καταστροφική σχέση εσωτερικευμένου μισογυνισμού, υπαγορευμένη από το παλάτι. Παρ’ όλα αυτά έχουμε πει ξανά ότι την επιτυχία δεν την αναλύεις, την αποδέχεσαι. Και κρίνοντας από τις πωλήσεις μιλάμε για ένα σούπερ ευπώλητο ανάγνωσμα που στόχο είχε να λειτουργήσει ως εργαλείο. Τώρα, αν θα υπηρετηθεί αυτό το τελευταίο ζητούμενο, θα το δείξει η Ιστορία.

— Δηλαδή;
Ο Χάρι έγραψε αυτό το βιβλίο επιθυμώντας κάτι από αυτά τα τρία (ή και τα τρία μαζί):

1) Να εκβιάσει την επιστροφή του στα του βασιλικού οίκου, διατηρώντας τίτλους και προνόμια, αλλά αποφεύγοντας αγγαρείες και περιορισμούς. Γι’ αυτό και στοχοποιεί απευθείας τον πατέρα του και νέο βασιλιά της Αγγλίας, Κάρολο, τον αδελφό του και διάδοχο, Ουίλιαμ και στο βάθος την Καμίλα. Ακριβώς γι’ αυτό και είναι ελεγχόμενες οι πληροφορίες που βγάζει προς τα έξω, τόσες ώστε να τραυματίσουν και όχι να «σκοτώσουν» τον Κάρολο και τον πρωτότοκό του. Επιστρέφει κάπως έτσι ο Χάρι στην οικογένεια; Χλωμό, γνωρίζοντας την αυστηρότητα που αιώνες τώρα σκέπαζε τέτοια μυστικά και τον τρόπο που Τύπος και λαός αντιδρούν σε τέτοιες αποκαλύψεις. Όσο για τον Ουίλιαμ; Το πρόσφατο ιστορικό των σχέσεων των δύο αδελφών μαρτυρά ότι ο «Γουίλι» εδώ και καιρό έχει πάρει στα σοβαρά τον ρόλο του και δεν θα αφήσει τον Χάρι να κάνει την επιχείρηση που λέγεται «Μπάκιγχαμ» εμποροπανήγυρη.

2) Να προχωρήσει σε ένα ειλικρινές expose της τοξικής συνθήκης που είναι η βασιλική οικογένεια. Σεβαστό, αλλά έγινε κάπως σπασμωδικά και πρόχειρα, για να μην πούμε υπό τη μορφή παραληρήματος.

3) Να βγάλει πολλά χρήματα άμεσα, οπότε όλο αυτό έγινε καθαρά με όρους μάρκετινγκ. Αυτό κι αν είναι σεβαστό για έναν επί της ουσίας άεργο –και όχι άνεργο– ενήλικα.

— Δεν είναι, όμως, γενναία η ομολογία του ότι είναι εθισμένος στον Τύπο;
«Γενναία» από πού κι ως πού; Ο Χάρι έχει ταλαιπωρηθεί από τα βρετανικά tabloids πέραν πάσης αμφιβολίας, όμως γαλουχήθηκε τόσο με τα τερτίπια και τις μηχανορραφίες τους που στο τέλος αποφάσισε να γίνει ο ίδιος «εκδότης» της προσωπικής του ζωής και να βγάλει ο ίδιος στη φόρα ό,τι είχε απομείνει. Αυτό δεν σε κάνει γενναίο. Σε κάνει όμηρο και εν συνεχεία θαυμαστή του «απαγωγέα» σου. Σύνδρομο της Στοκχόλμης λέγεται. Όχι γενναιότητα.

— Υπάρχει περίπτωση μέσω όλης αυτής της φασαρίας να επιθυμεί ο Χάρι να γίνει μία σύγχρονη εκδοχή της μητέρας του;
Αν, όντως, απ’ όλα τα ζητούμενα, το κυριότερο του Χάρι είναι αυτό, ε, τότε απέτυχε. Τουλάχιστον, η μητέρα του, παρά το αιώνιο αγαπομίσος της με τα media, αν μη τι άλλο γνώριζε καλά το επικοινωνιακό παιχνίδι και τα βασικά αυτού του «δούναι και λαβείν». Ο Χάρι, δυστυχώς, παρά το ότι είναι αναμφίβολα ένας καλός, πληγωμένος άνθρωπος, θεωρεί ότι ο κόσμος και κυρίως ο κόσμος των media του χρωστάει. Δικαιολογημένη η άποψή του, αλλά είναι μια άποψη από την οποία εκκινούν πολλά δεινά και κανένα όφελος, πέραν του οικονομικού ίσως.

— Άραγε, αν ζούσε, τι να έλεγε η Νταϊάνα στον αγαπημένο της μικρό γι’ αυτό το βιβλίο;
Παιδί μου, γιατί;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ