Είναι τέχνη τα φλούο οπίσθια του Δαβίδ;

Είναι τέχνη τα φλούο οπίσθια του Δαβίδ; Facebook Twitter
Ανάμεσα στα αναρίθμητα αναμνηστικά που πωλούνται στα καταστήματα με σουβενίρ στην πόλη φιγουράρουν σε φλούο χρώματα από το πρόσωπο μέχρι τα οπίσθια και τα γεννητικά όργανα του διάσημου αριστουργήματος της Αναγέννησης.
0

ΤΟΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΜΗΝΑ, με αφορμή δημοσίευμα του Associated Press, κυκλοφόρησε διεθνώς η είδηση για τον πόλεμο που έχει κηρύξει στη Φλωρεντία η διευθύντρια της Galleria dell’ Accademia, Σεσίλιε Χόλμπεργκ, κατά της αθρόας εμπορικής εκμετάλλευσης του περίφημου αγάλματος του Δαβίδ που δημιούργησε ο Μιχαήλ Άγγελος το 1504, το οποίο φυλάσσεται στο εν λόγω μουσείο. Ανάμεσα στα αναρίθμητα αναμνηστικά που πωλούνται στα καταστήματα με σουβενίρ στην πόλη φιγουράρουν σε φλούο χρώματα από το πρόσωπο μέχρι τα οπίσθια και τα γεννητικά όργανα του διάσημου αριστουργήματος της Αναγέννησης, που αποτελεί διαχρονικό σύμβολο της δύναμης και του αρχαίου κάλλους.

Η Ιταλία διαθέτει ένα ιδιαίτερα αυστηρό νομικό πλαίσιο για την προστασία της πολιτιστικής της κληρονομιάς και χάρη σε αυτό η Galleria dell’ Accademia έχει κερδίσει πολλές φορές δικαστικές αποφάσεις για μη εξουσιοδοτημένη εμπορική χρήση από όσους χρησιμοποιούν το έργο του Μιχαήλ Άγγελου για λόγους κερδοσκοπίας, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και άλλων εμβληματικών έργων τέχνης, ομοιώματα των οποίων αναπαράγονται κατά κόρον.

Αντίθετα με τον Μιχαήλ Άγγελο που είδε τον βασιλιά Δαβίδ όχι σαν έναν μικρόσωμο βοσκό που θα τα έβαζε με τον θηριώδη Γολιάθ αλλά σαν έναν γίγαντα ύψους 5,17 μέτρων, η τουριστική βιομηχανία τον κατακερμάτισε, εστιάζοντας σε ό, τι ακριβώς αντιπροσώπευε το αρχαιοελληνικό κάλλος, όπως τα γεννητικά του όργανα.

Πρόκειται για ένα ζήτημα με πολλές διαστάσεις που εγείρει ποικίλες συζητήσεις, με επιχειρήματα υπέρ και κατά, και επεκτείνεται και σε θέματα όπως η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός κράτους, οι συνέπειες από τις μεταπλάσεις έργων τέχνης και η ελευθερία της έκφρασης. Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν στο γνωστό δοκίμιό του «Το έργο τέχνης στην εποχή της μηχανικής του αναπαραγωγής» το 1935 κατέστησε σαφές πως η διαρκής μηχανική αναπαραγωγή ενός έργου έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της αυθεντικότητάς του και της λεγόμενης «αύρας» του, ενώ το έργο αποκτά μια νέα υπόσταση μέσα από τους πολλαπλούς μετασχηματισμούς του και δύναται να σχολιάζει κάθε φορά τα κοινωνικά και πολιτικά τεκταινόμενα· μια θέση που έγινε αντιληπτή στην πράξη από το κίνημα του ντανταϊσμού και στη συνέχεια από την pop art, που οδήγησε σε μια νέα ερμηνεία έργων του παρελθόντος.

Το ρεπορτάζ του Associated Press, που ανέδειξε το θέμα με τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει με αφορμή τον αναγεννησιακό Δαβίδ στη Φλωρεντία, αναφέρει και μια δήλωση τoυ δικηγόρου Thomas C. Danziger, με ειδίκευση στην αγορά έργων τέχνης και έδρα τη Νέα Υόρκη, ο οποίος, αντιδρώντας στις ενέργειες του μουσείου, σχολίασε: «Θα εμποδίσετε καλλιτέχνες όπως ο Γουόρχολ να δημιουργήσουν ένα παράγωγο έργο;»

Είναι Τέχνη τα φλούο οπίσθια του Δαβίδ; Facebook Twitter
Mια από τις εκδοχές του «Μυστικού Δείπνου» από τον Άντι Γουόρχολ.

Ωστόσο, αναρωτιέται κανείς πόση σχέση μπορεί να έχουν οι πολλαπλές εκδοχές του «Μυστικού Δείπνου» του Άντι Γουόρχολ, που εμπνεύστηκε από την ομώνυμη νωπογραφία του Ντα Βίντσι, ή η Τζοκόντα με το μουστάκι από τον ρηξικέλευθο Μαρσέλ Ντισάν, με τα χιλιάδες κακόγουστα μαγνητάκια με τα γεννητικά όργανα του Δαβίδ σε νέον χρώματα που διακοσμούν ψυγεία σε όλα τα πέρατα της γης.

Μπορεί οι πρωτεργάτες της pop art να οραματίστηκαν μια τέχνη για τις μάζες και να προσπάθησαν να θολώσουν τα όρια μεταξύ υψηλής τέχνης και υποκουλτούρας, αλλά μήπως ό,τι ακριβώς στηλίτευε η pop art, όπως η υπερκαταναλωτική κοινωνία, δεν είναι σε μια μετεξέλιξή της και η τουριστική υπερεκμετάλλευση; Η pop art χρησιμοποιούσε ευτελή αντικείμενα μετατρέποντάς τα σε έργα τέχνης ή, αντίθετα, έκανε πιο προσιτά στο ευρύ κοινό τα παγκόσμια αριστουργήματα, ενώ εδώ πλέον μιλάμε για το πώς ένα αριστούργημα μπορεί να ευτελίζεται από τις χιλιάδες φθηνές αναπαραγωγές του.

Αντίθετα με τον Μιχαήλ Άγγελο που είδε τον βασιλιά Δαβίδ όχι σαν έναν μικρόσωμο βοσκό που θα τα έβαζε με τον θηριώδη Γολιάθ αλλά σαν έναν γίγαντα ύψους 5,17 μέτρων, η τουριστική βιομηχανία τον κατακερμάτισε, εστιάζοντας σε ό,τι ακριβώς αντιπροσώπευε το αρχαιοελληνικό κάλλος, όπως τα γεννητικά όργανά του που δεν είχαν υποστεί περιτομή σύμφωνα με την εβραϊκή παράδοση και τα σμιλευτά οπίσθιά του, μετατρέποντάς τον σε έναν πολιτισμικό νάνο, έναν κατακρεουργημένο βασιλιά σε σμίκρυνση, ένα προϊόν προς εκμετάλλευση, έτοιμο να ταξιδέψει σε όλες τις γωνιές του κόσμου μέσα από τα κιτσάτα αναμνηστικά του.

Είναι Τέχνη τα φλούο οπίσθια του Δαβίδ; Facebook Twitter
Ένα προϊόν προς εκμετάλλευση, έτοιμο να ταξιδέψει σε όλες τις γωνιές του κόσμου μέσα από τα κιτσάτα αναμνηστικά του.

Μια περίπου παρόμοια συζήτηση άνοιξε και στη Βενετία πριν από λίγες βδομάδες, όταν ομάδα κατοίκων της πόλης διαμαρτυρήθηκε για την κατάληψη του δημόσιου χώρου από το έργο του Ισπανού Manolo Valdés «Las Meninas a San Marco», που αποτελείται από 13 χάλκινα γλυπτά, εμπνευσμένα από τον διάσημο πίνακα του Βελάσκεθ «Las Meninas», στο πλαίσιο της Μπιενάλε. Οι ογκώδεις μαύρες «δεσποινίδες των τιμών» που θα βρίσκονται παραταγμένες μέχρι και τις 15 Ιουνίου στην πλατεία του Αγίου Μάρκου στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας δεν έγιναν ασμένως δεκτές στην πολύπαθη από τα πλήθη των τουριστών Βενετία.

Πού μπαίνει το όριο στην εμπορευματοποίηση της τέχνης, στην τυποποίηση και στη μαζική αναπαραγωγή της; Μέχρι ποιο σημείο αποδεχόμαστε τη φετιχοποίηση των έργων της; Τα ιστορικά μνημεία διατηρούν την αυτονομία τους, ανεξάρτητα από την όποια χρήση τους; Τι ρόλο έχει παίξει σε όλα αυτά η τουριστική βιομηχανία; Ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις και που κι αυτές δεν γίνεται να μην προσαρμόζονται στα εκάστοτε ραγδαία μεταβαλλόμενα συμφραζόμενα.

Στην Ελλάδα, για οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή και απεικόνιση αρχαίου μνημείου για εμπορικούς σκοπούς απαιτείται σχετική άδεια, ενώ ο νόμος προστατεύει τα αρχαία μνημεία και από χρήσεις που τα προσβάλλουν ή τα αλλοιώνουν. Θυμόμαστε πως η φωτογράφιση του οίκου μόδας Dior στην Ακρόπολη το 2021, για την οποία είχε δοθεί άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, είχε προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, ενώ όταν πριν από δύο μήνες πραγματοποιήθηκε επίδειξη του τουρκικής καταγωγής Βρετανού σχεδιαστή Erdem Moralıoğlu στην αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου, όπου βρίσκονται τα γλυπτά του Παρθενώνα, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μίλησε για ευτελισμό των γλυπτών, που χρησιμοποιήθηκαν ως ντεκόρ, ενώ απαντώντας σε όσους σύγκριναν την εκδήλωση στο Βρετανικό Μουσείο με τη φωτογράφιση του Dior, υπεραμύνθηκε της τότε επιλογής να δοθεί άδεια, λέγοντας πως: «Η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα», ενώ σε αυτήν στο Βρετανικό Μουσείο «τα γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν». Ένα κριτήριο, ωστόσο, αρκετά υποκειμενικό, καθώς το τι συνιστά και τι δεν συνιστά «διαλεκτική σχέση» με την αρχαιότητα επιτρέπει πολλές ερμηνείες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν.

Τι κοινό υπάρχει ανάμεσα στις επιδείξεις μόδας που έχουν πραγματοποιηθεί στο Ηρώδειο και στις εικαστικές παρεμβάσεις που καταλαμβάνουν πλατείες για χάρη των επισκεπτών της Μπιενάλε; Και ποια κοινή συνισταμένη ενώνει τις Καρυάτιδες σε έντονα νέον χρώματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο – ευτυχώς για καλή τους και καλή μας τύχη όχι σε κλίμακα ανάλογη με αυτή του αγάλματος του Δαβίδ στη Φλωρεντία; Είναι η σχέση μας με τα έργα τέχνης του παρελθόντος, τα όρια που βάζουμε ή η ανεξέλεγκτη παράδοση στην εμπορευματοποίησή τους, το πώς αντιμετωπίζουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά κάθε φορά και κατά πόσο εκχωρούμε κάτι από αυτήν ή την επανανοηματοδοτούμε.

Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια μπροστά σε κραυγαλέες και καταχρηστικές περιπτώσεις ευτελισμού έργων τέχνης και μνημείων και στην αντιμετώπισή τους ως εμπορικών προϊόντων, ούτε και να μένουμε αμετακίνητοι μέσα σε μια παρωχημένη και περίκλειστη μουσειακή διαχείριση, αλλά να αναζητούμε τη χρυσή εκείνη τομή που θα τα αναδεικνύει χωρίς να τα περιχαρακώνει και θα τα αξιοποιεί χωρίς να τα ξεπουλά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τουρίστες, γυρίστε σπίτι σας!»: Απ' την Αθήνα και τη Βενετία μέχρι το Άμστερνταμ οι ασεβείς επισκέπτες «θυμώνουν» την Ευρώπη

Διεθνή / «Τουρίστες, γυρίστε σπίτι σας!»: Απ' την Αθήνα ως το Άμστερνταμ οι ασεβείς επισκέπτες θυμώνουν την Ευρώπη

Σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις, οι χαμηλής ποιότητας τουριστικές ροές φέρνουν παράπονα και διαμαρτυρίες, ωστόσο, μία πόλη πρωτοπορεί και ξεκίνησε καμπάνια εναντίον των τουριστών που μαζί τους φέρνουν μόνο μπελάδες
LIFO NEWSROOM
Γιατί ο Μιχαήλ Άγγελος άφησε αυτόν τον πίνακα ημιτελή;

Lifo Picks / Γιατί ο Μιχαήλ Άγγελος άφησε αυτόν τον πίνακα ημιτελή;

Πώς θα ένιωθε άραγε ο κορυφαίος καλλιτέχνης της Αναγέννησης για το γεγονός ότι, αν και ημιτελές, το έργο του «Ο ενταφιασμός» εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου; Δύο άνθρωποι του μουσείου αναλύουν το συγκεκριμένο έργο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ