Δεν είσαι μετρ στον Μαζωνάκη κ. Τσούνη, είσαι ο πρέσβης της Αμερικής.

Τσουνης Facebook Twitter
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ: Ο πρέσβης σε μπουζουξίδικο της Θεσσαλονίκης με τον Αργυρό (κέντρο), τον Ρέμο τον βλέπετε πίσω από τα γαρύφαλλα των πεθαμένων, ημιζώντανο κι αυτόν...
0

Ο ΠΡΕΣΒΗΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ παρέθεσε αποχαιρετιστήριο δείπνο  σε ένα μπουζουξίδικο δεύτερης διαλογής, όπου τραγούδαγαν καψουροτράγουδα και έσπαγαν πιάτα. Τραγουδούσε ο Ρέμος, ο οποίος μεγαλώνει μελαγχολικά, και οι εικόνες του, θαμμένος στα γαρύφαλλα με μάτι βασιλεμένο, είναι ένα σύμβολο της μοντέρνας παρακμής που ονομάζεται καλοπέραση. Κι από κοντά, ο Αργυρός, ζεστός ακόμη από τα φιλιά και τις αγκαλιές του Μπέου ― πώς ένας νέος άνθρωπος βιάζεται τόσο να πάρει το σκήπτρο της παραλυσίας, λες και η μια γενιά βιάζεται να χαλάσει την επόμενη;

Θα μου πεις, βλέπεις τον μυν κι όχι το όρος. Οι μπουζουξήδες πάντα από τους μεθυσμένους  ζούσαν. Μπορεί να μην ήταν στο χαμαιτυπείο της επαρχίας με την κονσομασιόν, αλλά  ακόμη κι ο μέγας Ζαμπέτας κι η μεγάλη Πάνου, είδαν μπροστά τους ανθρώπους να σηκώνουν τραπέζια με τα δόντια, να σπάνε πιάτα και να ξεσπάνε ― σα να κλαίνε προς τα μέσα. Αλλά δεν μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Το λιώμα εκείνο είχε μια φλόγα σοβαρή, εσωτερική, το ζεϊμπέκικο ένα ψήλωμα υπερβατικό ― σα να τσίμπαγε απ’ τους ώμους κάτι ανώτερο τους άντρες. Και τα τραγούδια βέβαια, δεν ήτανε σα γρυλισμός χαπακωμένου. Τώρα λεφτάδες αμφιβόλου πλούτου με το πούρο στο στόμα πετάνε κεσεδάκια με γαρύφαλλα τάφων και τα έχουν κάνει όλα χοιρινά. 

 

Ή περιφρονείς το ρόλο σου, ή νομίζεις ότι αυτό είναι bon pour l’ Orient, ότι αυτό είναι συμπερασματικά η Ελλάδα: μια χώρα με φατνώματα από νοβοπάν, όπου μεθάς με ουίσκια, κόκες κι ίνσταγκραμ. Σίγουρα πάντως αγνοείς, ότι το κάθε αξίωμα ενέχει πάντα έναν παραδειγματικό συμβολισμό. Γι’ αυτό και ονομάζεται αξίωμα.



Το θέμα όμως δεν είναι τα μπουζούκια, αλλά ο πρέσβης της Αμερικής. Εκπροσωπείς μια μεγάλη  χώρα, τοποθετήθηκες από τον Μπάιντεν, ολοκληρώνεις τη θητεία σου και επιλέγεις ένα μπουζουξίδικο σπάζοντας πιάτα για να κουνήσεις το μαντίλι;  Ή περιφρονείς το ρόλο σου, ή νομίζεις ότι αυτό είναι bon pour l’ Orient, ότι αυτό είναι συμπερασματικά η Ελλάδα: μια χώρα με φατνώματα από νοβοπάν, όπου μεθάς με ουίσκια, κόκες κι ίνσταγκραμ. Σίγουρα πάντως αγνοείς, ότι το κάθε αξίωμα ενέχει πάντα έναν παραδειγματικό συμβολισμό. Γι’ αυτό και ονομάζεται αξίωμα. Στα ιδιωτικά μας, μπορούμε να είμαστε (και περιστασιακά, όλοι είμαστε) και φτηνοί και χυδαίοι και κακόγουστοι·  το ρόλο μας όμως πρέπει να τον τιμούμε. Δεν είσαι μετρ στον Μαζωνάκη φίλε (άλλο κάζο κι αυτός), είσαι ο πρέσβης της Αμερικής.

Δεν περίμενε βέβαια κανείς από τον πρέσβη Τσούνη να διοργανώνει βραδιές με Κασσαβέτη, Μπερνστάιν ή Κέντρικ Λαμάρ, ούτε να συνδιαλέγεται με πολλά  πρόσωπα που υπάρχοντας δίνουν νόημα στην ελληνοαμερικανική «φιλία». Θα αρκούσε απλώς να τηρεί τα προσχήματα που δεν αποθηριώνουν το δημόσιο γούστο και δεν υποβιβάζουν την διπλωματία στο επίπεδο του ρεψίματος.

Υπάρχει πάντως κι άλλο βάθος στο βυθό: ενώ μιλάμε, ετοιμάζει βαλίτσες για Ελλάδα,  η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Μια εξωφρενική, απύλωτη, ακροδεξιά περσόνα που βαρύνοντα κριτήρια για την επιλογή της ήταν ότι κοιμόταν με τον υιό Τραμπ, υπήρξε παρουσιάστρια στο Fοx και μάζευε χρήματα προεκλογικά για τον Ντόναλντ. Χαρμάνι υπέρκομψο, όχι αστεία. Στο ύφος δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις δεύτερες φωνές, τα προγραμματάκια που ζεσταίνουν το κοινό στις Πύλες Αξιού. Ως σκέψη σπάει καρύδια. Δείτε την εδώ.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Τραμπ, επιλέγοντας αυτό το πρόσωπο στην κορυφή της ελληνοαμερικανικής διπλωματίας, προσβάλλει το ελληνικό έθνος― αν δεν ξέραμε πόσο χυδαίος, ψεύτης και ελεεινά κακόγουστος είναι κι ο ίδιος.

Όμως ξέρουμε.

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ