«Αν υπάρχει μία αμφιβολία, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία»: Ο νόμος του Σερ Άλεξ

Σερ Άλεξ Φέργκιουσον Facebook Twitter
«Δεν πιστεύω ότι είναι κακό να χάνει κανείς την ψυχραιμία του αν είναι για τους σωστούς λόγους», λέει ο Σερ Άλεξ στην ταινία, δήλωση που μοιάζει συγχρόνως σκληρή και γενναία στην εποχή της διαρκούς απολογίας. 
0



ΤΑ 80 ΤΟΥ ΘΑ ΚΛΕΙΣΕΙ στο τέλος της φετινής χρονιάς ο «μεγαλύτερος ίσως προπονητής στην ιστορία του ποδοσφαίρου» (και σίγουρα αυτός με τους περισσότερους τίτλους), και αν δείχνει πιο συγκαταβατικός κι ευάλωτος, δεν έχει χάσει όμως το βλέμμα του εκείνη την γαλανομάτικη διαπεραστική, χειραγωγική ένταση που μπορούσε να εμπνεύσει τους παίκτες του αλλά και να τρομοκρατήσει αντιπάλους και διαιτητές.

Η ταινία «Sir Alex Ferguson: Never Give In» (μια κουβέντα βέβαια είναι το «Να μην ενδίδεις ποτέ» του τίτλου αν δεν διαθέτει κάποιος την ατσάλινη πεποίθηση του Σερ Άλεξ) που γύρισε ο γιος του, ο Τζέισον Φέργκιουσον και έκανε πρεμιέρα στα τέλη του περασμένου μήνα στην πλατφόρμα του Amazon, ξεκινά με μια δοκιμασία μνήμης, καθώς αυτή είναι η μεγάλη αγωνία του κορυφαίου προπονητή τα τελευταία χρόνια: να μην χαθεί στις ατραπούς της άνοιας και γίνει βάρος στην οικογένειά του.

Απαντάει πάντως με σβελτάδα και άνεση σε όλες τις ερωτήσεις που έχουν να κάνουν με ημερομηνίες, ονόματα και στοιχεία της ζωής και της καριέρας του, από τα παιδικά και νεανικά του χρόνια στη Γλασκώβη και το Κύπελλο Κυπελλούχων Ευρώπης που κέρδισε ως προπονητής της ταπεινής Αμπερντίν μέχρι τους αλλεπάλληλους θριάμβους που κατήγαγε στο τιμόνι της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ.

Μέχρι που έρχεται η ερώτηση για την οποία δεν μπορεί να βρει καμία απάντηση. «Τι θυμάσαι από το Σάββατο της 5ης Μαΐου του 2018;». Για κλάσματα του δευτερολέπτου το βλέμμα του παγώνει, πριν απαντήσει: «Τίποτα απολύτως». 

Η αφήγηση κυλάει σαν νερό και ο θεατής (ειδικά αν είναι οπαδός της Γιουνάιτεντ) εύχεται να ήταν σειρά αυτή η ταινία που επιχειρεί να στριμώξει πλούσιο αρχειακό υλικό και γεγονότα δεκαετιών σε μιάμιση ώρα. 

Πρόκειται βεβαίως για την αποφράδα ημερομηνία που υπέστη ισχυρότατο εγκεφαλικό και για κάποιες μέρες η ζωή αυτής της ατσάλινης προσωπικότητας κρεμόταν από μια κλωστή (μόλις 20% ήταν οι ελπίδες που έδιναν οι γιατροί στην οικογένεια του).

Τελικά όχι μόνο τα κατάφερε, αλλά παραμένει ακμαίος και μόνο ο τόνος που πέφτει στην ομιλία του κι ένας ελαφρύς κλονισμός στην εκφορά όταν αναφέρεται στο γεγονός, προδίδουν τα ίχνη που έχει αφήσει πίσω της η μαύρη τρύπα εκείνων των ημερών.

Κατά τα λοιπά η αφήγηση κυλάει σαν νερό και ο θεατής (ειδικά αν είναι οπαδός της Γιουνάιτεντ) εύχεται να ήταν σειρά αυτή η ταινία που επιχειρεί να στριμώξει πλούσιο αρχειακό υλικό και γεγονότα δεκαετιών σε μιάμιση ώρα. 

Άλεξ Φέργκιουσον Facebook Twitter
O Άλεξ Φέργκιουσον στα πρώτα του βήματα.

Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη συνδικαλιστική / σοσιαλιστική του συγκρότηση που προέκυψε από την ανατροφή του (ειδικά από τη μεριά της μητέρας του) και από την στράτευση του στις μεγάλες απεργίες των ναυτεργατών της Γλασκώβης στις αρχές της δεκαετίας του ’60. 

Κάποια στιγμή μάλιστα εμφανίζεται και ο ίδιος σε φιλμάκι της εποχής που καταγράφει διαδήλωση του συνδικάτου, πίσω από τον επικεφαλής της πορείας ο οποίος ακούγεται να λέει με την ντουντούκα: «Καμιά καθεστωτική συνομοταξία δεν μπορεί να συγκριθεί με το προνόμιο του να ανήκεις στην εργατική τάξη της Σκωτίας».  

«Όταν υπάρχει μία αμφιβολία, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία» δηλώνει επιχειρώντας να δικαιολογήσει κάποιες αποφάσεις του που του κόστισαν φιλίες και ενδεχομένως τερμάτισαν πρόωρα τις καριέρες ποδοσφαιριστών. Πάνω απ’ όλα η ομάδα, πάνω απ’ όλα η νίκη.

Στις δικές τους συνεντεύξεις, η σύζυγος του Κάθι και οι άλλοι δύο γιοι του, ο Ντάρεν και ο Μαρκ, θυμούνται με κάποια πικρία  τις εποχές που η άκαμπτη αφοσίωση στη δουλειά σήμαινε ότι ο σύζυγος και ο πατέρας τον περισσότερο καιρό απουσίαζε.

Όσον αφορά τους ποδοσφαιριστές που συνδέθηκαν κατά καιρούς με τον Φέργκιουσον, τρεις μόνο εμφανίζονται για να αποδώσουν φόρο τιμής στον 80χρονο (πρώην) τεχνικό: Ο Γκόρντον Στράκαν, ο Ερίκ Καντονά και ο Ράιαν Γκιγκς (ο οποίος δηλώνει με παράπονο ότι ο Καντονά έχαιρε ιδιαιτέρως προνομιακής μεταχείρισης), ενώ «ηχηρή» μοιάζει η απουσία του Ντέιβιντ Μπέκαμ, ο οποίος ως γνωστόν είχε δειχτεί κάποτε παπούτσι στο κεφάλι από τον Σκωτσέζο προπονητή. 

«Δεν πιστεύω ότι είναι κακό να χάνει κανείς την ψυχραιμία του αν είναι για τους σωστούς λόγους» λέει ο Σερ Άλεξ στην ταινία, δήλωση που μοιάζει συγχρόνως σκληρή και γενναία στην εποχή της διαρκούς απολογίας. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ