«Τι δουλειά έχουν οι μαύροι στην Αγγλία του 1800 ή στην Οκτωβριανή Επανάσταση;»

Τι δουλειά έχουν αυτοί οι μαύροι στην Αγγλία του 1800 ή στην Οκτωβριανή Επανάσταση;  Facebook Twitter
Όλα και πιο συχνά εμφανίζονται ως πρωταγωνιστές σε παραγωγές «εποχής» ηθοποιοί που δεν είναι λευκοί, όπως συμβαίνει στο «Bridgerton».
0

ΕΞΑΛΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΠΟΛΛΟΙ «παραδοσιακοί» θεατές, κάποιας ηλικίας κατά κανόνα, εξαιτίας της τάσης –ή της πολιτικής– που επικρατεί όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια να εμφανίζονται, και μάλιστα ως πρωταγωνιστές, ηθοποιοί που δεν είναι λευκοί σε παραγωγές «εποχής», υποδυόμενοι χαρακτήρες που θα ήταν απίθανο ή εξαιρετικά σπάνιο, σ’ εκείνο το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο, να μην έχουν κατάλευκο δέρμα. 

Τα παραδείγματα είναι άπειρα πλέον, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην τηλεόραση, από τη «Μικρή γοργόνα» ως το Bridgerton, με πιο πρόσφατο παράδειγμα ίσως τη συμπαθέστατη σειρά «Ένας τζέντλεμαν στη Μόσχα» με τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, ο οποίος περιστοιχίζεται από ένα πολυφυλετικό καστ, παρότι η πλοκή περιορίζεται σ’ ένα ξενοδοχείο της Μόσχας μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και όλοι σχεδόν οι χαρακτήρες είναι είτε Ρώσοι είτε από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Κάποιοι θεατές ειδικά, που είχαν διαβάσει το ομώνυμο μυθιστόρημα, έφριξαν βλέποντας, φερ' ειπείν, έναν μαύρο ηθοποιό με ράστα μαλλί να υποδύεται επιφανή Μπολσεβίκο.

Προσωπικά, διόλου δεν μ’ ενοχλεί αυτή η τάση. Δεν έχουν δικαίωμα μη λευκοί ηθοποιοί να παίζουν Σαίξπηρ ή Ντίκενς ή Τσέχοφ; Δεν έχουν δικαίωμα να παίζουν σε έργα περιόδου (ή εποχής, που λέμε) χωρίς να υποδύονται υποχρεωτικά, όπως μέχρι και πρόσφατα, υπηρέτες, κακοποιούς και θύματα;

Πρόκειται για το λεγόμενο «κάστινγκ αχρωματοψίας» (colorblind casting) που έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια με απόλυτους γνώμονες την ποικιλομορφία και τη συμπερίληψη. Ηθοποιοί οποιουδήποτε «χρώματος» μπορούν να αναμετρηθούν με οποιονδήποτε ρόλο ανεξαρτήτως φυλής, ακόμα κι αν αυτό συνιστά αναχρονισμό και υπέρβαση –ή, κατ’ άλλους, διαστρέβλωση– της ιστορικής πραγματικότητας.

Προσωπικά, διόλου δεν μ’ ενοχλεί αυτή η τάση. Δεν έχουν δικαίωμα μη λευκοί ηθοποιοί να παίζουν Σαίξπηρ ή Ντίκενς ή Τσέχοφ; Δεν έχουν δικαίωμα να παίζουν σε έργα περιόδου (ή εποχής, που λέμε) χωρίς να υποδύονται υποχρεωτικά, όπως μέχρι και πρόσφατα, υπηρέτες, κακοποιούς και θύματα; Για μυθοπλασία μιλάμε εξάλλου, όχι για βιογραφία ή για δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ. Σημασία έχει η απόδοση του χαρακτήρα, έτσι δεν είναι;

Από την άλλη, κατανοώ τη σύγχυση και τον αντιπερισπασμό που μπορεί να προκαλεί αυτή η τάση – ή αυτό το ακραίο σύμπτωμα της «επάρατου woke κουλτούρας», όπως θα το χαρακτήριζαν κάποιοι, οι οποίοι φαίνεται να κυριεύονται από μανία καταδιώξεως με το να βλέπουν «έγχρωμους» ή γυναίκες ηθοποιούς σε «απροσδόκητους» ρόλους.  

Είναι δίκοπο μαχαίρι αυτή η προβολή μιας ιδέας και μιας αντίληψης του σήμερα στο παρελθόν, κοντινό ή μακρινό. Από τη μία, η «αχρωματοψία» αποτελεί μια υπενθύμιση ότι το παρελθόν δεν ήταν τόσο λευκό και τόσο ομοιογενές όσο μας το έχει παρουσιάσει η κινηματογραφική και τηλεοπτική μυθοπλασία του περασμένου αιώνα. Από την άλλη, μοιάζει συχνά εξαιρετικά επιπόλαιο το να παρουσιάζεται μια εποχή στην οποία κυριαρχούσε απολύτως η αποικιοκρατία και ο ρατσισμός (όχι ότι τώρα έχουν εκλείψει, απλά έχουν απολέσει τον θεσμικό χαρακτήρα που είχαν, μέχρι και πρόσφατα), ως πολυφυλετικός παράδεισος, ένα μαγικό, παραμυθένιο μέρος όπου όλες οι φυλές ζούσαν αρμονικά, εκτός ιστορίας και εκτός πραγματικότητας. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ