Τα λόγια και τα χρόνια τα χαμένα

Τα λόγια και τα χρόνια τα χαμένα Facebook Twitter
Δεν είναι ποίηση, δεν είναι πρόζα, και σίγουρα δεν είναι δασκάλεμα. Είναι αυτό που λέει ο ίδιος ο ΛΕΞ στο κομμάτι «Graffiti», «ραπ για τον λαό, όχι λαϊκό (ραπ)». Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ τα σαράντα που έκλεισε φέτος ο ΛΕΞ (στους καιρούς αναπτυξιακής καθήλωσης που ζούμε, είναι «τα νέα τριάντα»), είναι όμως αρκετά μεγάλος –μεσήλικας τεχνικά– ώστε να τον έχει αγγίξει κι αυτόν, με κάποιον τρόπο, το σαράκι της νοσταλγίας. Όχι με την έννοια ενός εξιδανικευμένου παρελθόντος, αλλά ως αναφορά, ως μπούσουλας και ως στίγμα.

«Ήμασταν έφηβοι στα '90s / ρώτησε τον μπαμπά σου / οι μεγαλύτεροι σου παίρνανε και το μπουφάν σου», λέει στο κομμάτι «Η χειρότερη γενιά», στο οποίο κάποια στιγμή ακούγεται σαν δυσοίωνο ιντερλούδιο και η φωνή του Άρη Πορτοσάλτε να σχολιάζει την «ιστορική» (για το πέρασμα της δημοτικότητάς του σε ένα άλλο επίπεδο) συναυλία του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη το καλοκαίρι του 2022: Γενικότερα, έχουμε ένα πολύ σοβαρό θέμα, κυρίες και κύριοι, αν προστρέξω και στο ότι πήγαν τριάντα χιλιάδες νέοι και άκουγαν κάτι αθλίους στίχους ενός υποτιθέμενου καλλιτέχνη που υποτίθεται ότι χτυπάει το σύστημα...

Η δύναμη του event παρέσυρε πολλούς στην τροχιά του, ειδικά όσους είναι προγραμματισμένοι να αποθεώσουν το κοινωνικοπολιτικό στοιχείο (και την «αλήθεια») στα λόγια του, σε αντίθεση με τον αριβιστικό ατομικισμό άλλων επιφανών εγχώριων ράπερ.

Ακόμα και το γεγονός ότι έκανε τόσο κόσμο να στηθεί με προσμονή την ίδια ώρα στις οθόνες του, μετρώντας αντίστροφα ως τα μεσάνυχτα μέχρι να γεμίσει τον αέρα η νέα δουλειά του, είχε κάτι από τις εποχές που περίμεναν οι άνθρωποι να δουν όλοι μαζί συγχρόνως το αγαπημένο τους σίριαλ. Ήταν σαν παραμονή πρωτοχρονιάς για τους πιστούς του.

Μόνο που οι «πιστοί» πλέον φαίνονται να ανήκουν σε ένα ευρύτατο φάσμα περιστασιακών ακροατών, όπως φάνηκε από τον κατακλυσμό ενθουσιωδών αναρτήσεων στα social media, από ανθρώπους που θα έβαζε κανείς στοίχημα (και θα το κέρδιζε) ότι στην πραγματικότητα δεν ακούνε ποτέ ή σχεδόν ποτέ το είδος που υπηρετεί ο ΛΕΞ. Η δύναμη του event παρέσυρε πολλούς στην τροχιά του, ειδικά όσους είναι προγραμματισμένοι να αποθεώσουν το κοινωνικοπολιτικό στοιχείο (και την «αλήθεια») στα λόγια του, σε αντίθεση με τον αριβιστικό ατομικισμό άλλων επιφανών εγχώριων ράπερ.

Κάποιοι το ομολογούσαν κιόλας: «Δεν ακούω ραπ, αλλά αυτός είναι ποιητής…κάνει ρίμα αυτά που νιώθουμε», «Καμιά σχέση με τα τραπ σκουπίδια», και ούτω καθεξής. Άλλοι πάλι, οι οποίοι ανήκουν μάλλον στους πιο αυθεντικούς πιστούς, βγήκαν να καταγγείλουν τους «εντεχνοκουλτουριάρηδες» και τους «φασέους» που μαγάρισαν τη σκηνή, με δούρειο ίππο τον ΛΕΞ, τα «εξωτικά» του βιώματα και τις «λούμπεν» ευαισθησίες του.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει εκεί έξω μια ανάγκη για ένα σύγχρονο τραγούδι διαμαρτυρίας, που υπερβαίνει τα όρια και τους κώδικες ενός συγκεκριμένου μουσικού είδους. Γέμισαν τα social media τσιτάτα από τα νέα τραγούδια του ΛΕΞ, ως τεκμήρια αυθεντικής έκφρασης και ως κραυγές στη σιωπή. Αλλά η στεγνή κειμενική ανάλυση δεν είναι το πιο κατάλληλο εργαλείο εξέτασης ενός τραγουδιού, ακόμα και ενός ραπ τραγουδιού. Δεν είναι ποίηση, δεν είναι πρόζα, και σίγουρα δεν είναι δασκάλεμα. Είναι αυτό που λέει ο ίδιος ο ΛΕΞ στο κομμάτι Graffiti, «ραπ για τον λαό, όχι λαϊκό (ραπ)».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ