Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον Facebook Twitter
Eίχε προλάβει να ζήσει πολλές ζωές και να κάνει πολλές υπερβάσεις, μέχρι να κατοχυρώσει τον τίτλο του ποιητή. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΣΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΣΑΝ την δική μας, όπου επικρατεί μια ανίκητη μαζική προκατάληψη εις βάρος της μουσικής κάντρι (παρότι η εξίσωση υπήρξε πάντα σαφής: country + rhythm & blues = rock & roll), ένας τόσο σπουδαίος τραγουδοποιός και ερμηνευτής όπως ο Κρις Κριστόφερσον –σπουδαίος όσο ο Ντίλαν, ο Λέοναρντ Κοέν ή ο Τζόνι Κας, για να μην πάμε στους εκπροσώπους της λεγόμενης «outlaw» ή «εναλλακτικής» κάντρι– μπορεί να ήταν ακόμα λιγότερο γνωστός αν δεν είχε θητεύσει, παράλληλα με τη δισκογραφική του πορεία, και ως σταρ του σινεμά.

Κάτι που το έκανε επίσης καλά, ειδικά στις ταινίες του Σαμ Πέκινπα, με αποκορύφωμα το Pat Garret and Billy the Kid, ασχέτως αν έγινε διάσημος λίγο αργότερα, στο «Ένα αστέρι γεννιέται» δίπλα στην Μπάρμπρα Στρέιζαντ, όπου έπαιξε μια πιο λουστραρισμένη εκδοχή του εαυτού του, όταν πλέον κι ο ίδιος, προς όχι δυσάρεστη έκπληξή του, ήταν σταρ και σύμβολο του σεξ, σαν τον ήρωα που υποδυόταν στην ταινία.

Ήταν «Αναγεννησιακός» με την αμερικανική χροιά του όρου, και το όνειρό του ήταν να γίνει συγγραφέας, αλλά τελικά υπερνίκησε, όπως και στην περίπτωση του Κοέν, η ακατανίκητη κλίση προς το τραγούδι ως το πιο ισχυρό μέσο αφηγηματικής έκφρασης στον κόσμο.

Προηγουμένως, είχε προλάβει να ζήσει πολλές ζωές και να κάνει πολλές υπερβάσεις, μέχρι να κατοχυρώσει τον τίτλο του ποιητή που γεφύρωσε το εγγενώς εσωστρεφές και συντηρητικό σύστημα του Νάσβιλ, κοιτίδας της παραδοσιακής κάντρι, με τις ευαισθησίες και τα αιτήματα της αντικουλτούρας. Δεν ήταν και λίγο πράγμα, να λιώνουν με τα κομμάτια σου τα «φρικιά» και οι «βλάχοι» εξίσου.

Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον Facebook Twitter
Με την Μπάρμπρα Στρέιζαντ στην ταινία «Α star is born», 1976.

Και τι κομμάτια… Και πώς τα σκάρωνε ο άτιμος, κάνοντάς τα να σπινθηροβολούν αυθεντικές εμπειρίες, και συνάμα βαθιές και οικουμενικές αλήθειες, έστω κι αν ο αφηγητής της ιστορίας ήταν πάντα το ίδιο πρόσωπο. Ο ίδιος δηλαδή ο Κρις Κριστόφερσον, σε μέρες κρασιού και ρόδων αλλά και σε σκοτεινές νύχτες της ψυχής: Ρομαντικός, μποέμ, συναισθηματικός, μοιρολάτρης, αποσυνάγωγος, απόκληρος, τελειωμένος. Κι αύριο πάλι απ’ την αρχή.  

Μια άλλη σημαντική μορφή της κάντρι μουσικής κατά την τελευταία πεντηκονταετία, ο Ρόντνι Κρόουελ, είχε πει για τους στίχους του Sunday Morning Coming Down, ενός από τα τραγούδια του Κριστόφερσον που έγινε σήμα κατατεθέν για τον ίδιο αλλά και για τον Τζόνι Κας που το πρωτοείπε: «Όλες αυτές οι λέξεις υπάρχουν στο λεξικό αλλά κανείς άλλος πριν από τον Κρις δεν μπορούσε να τις βάλει στη σωστή σειρά».

Είχε και την ανάλογη παιδεία εδώ που τα λέμε όμως, πέρα από το χάρισμα.

Προερχόμενος από προνομιούχο περιβάλλον, ο Κρις Κριστόφερσον είχε πάει μέσω της υποτροφίας Rhodes στην Οξφόρδη για να μελετήσει τους αγαπημένους του Ρομαντικούς ποιητές, και ειδικά τον Γουίλιαμ Μπλέικ. Ήταν επίσης πρωταθλητής πυγμαχίας, φέρελπις στρατιωτικός (δίδαξε και Αγγλική Φιλολογία στο Γουέστ Πόιντ) και ένα σωρό άλλες περιστασιακές ιδιότητες. Ήταν «Αναγεννησιακός» με την αμερικανική χροιά του όρου, και το όνειρό του ήταν να γίνει συγγραφέας, αλλά τελικά υπερνίκησε, όπως και στην περίπτωση του Κοέν, η ακατανίκητη κλίση προς το τραγούδι ως το πιο ισχυρό μέσο αφηγηματικής έκφρασης στον κόσμο.

Πάνω απ’ όλα ίσως, ο Κρις Κριστόφερσον υπήρξε η επιτομή αυτού που λέμε «είναι και φαίνεται». Η μορφή του και μόνο (το ύφος, η εκφορά, αυτό το θυμόσοφο μειδίαμα που δηλώνει τη γνώση μιας βαθιάς αλήθειας, που όμως συντρίβεται κάθε τόσο στις αντιφάσεις της) πιστοποιούσε την αυθεντικότητα της εμπειρίας και λειτουργούσε καθησυχαστικά, ακόμα κι όταν τα λόγια των τραγουδιών σε κάνουν να θέλεις να κατεβάσεις απνευστί μισό μπουκάλι ουίσκι. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ