Όταν η ιαχή «Εθνικάρα» αντηχούσε στα τσιμέντα

ΕΘΝΙΚΑΡΑΣ Facebook Twitter
Η φιγούρα του έμοιαζε πάντα καθησυχαστική και η τρέλα του συμπαθής και άκακη. Φωτ.: Eurokinissi
0



ΩΣ Ο «ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΩΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΩΝ» αποχαιρετίστηκε εκ μέρους του ελληνικού ποδοσφαιρικού σύμπαντος ο Γιάννης Ματζουράνης, ο γνωστός (στους παλιότερους μόνο, υποθέτω) «Εθνικάρας», που σε μεταφυσική αρμονία με το μεγάλο πάθος του απεβίωσε μια Κυριακή και μάλιστα ανήμερα της επιστροφής μετά από καιρό των φιλάθλων στα γήπεδα της ‘Superleague’ ή Α’ Εθνικής Κατηγορίας όπως λεγόταν τα χρόνια που αντηχούσε η φωνή του στις κερκίδες και τα τσιμέντα της επικράτειας.   

Ιδιαιτέρως συμπαθής – πιο πολύ ως μοναχική και αξιοπερίεργη γραφικότητα παρά ως σύμβολο υποδειγματικού οπαδισμού – σε όλους όσους τον θυμούνται από τις εποχές που ο Εθνικός των λίγων και των αγνών έπαιζε ακόμα στην μεγάλη κατηγορία, έφυγε με τον τίτλο του τελευταίου εκπρόσωπου αλλοτινών εποχών, τότε που οι αντίπαλοι οπαδοί σεβόντουσαν υποτίθεται τέτοιες προσωπικότητες που υπερέβαιναν το μίσος και τον αλληλοσπαραγμό με το λοξό και αδιαπραγμάτευτο πάθος τους. Εξ όσων μπορώ να θυμηθώ εγώ πάντως από τις «ρομαντικές» αυτές εποχές, μόνον εκείνον σεβόντουσαν τότε οι φανατικοί κάθε απόχρωσης. 

Η φιγούρα του έμοιαζε πάντα καθησυχαστική και η τρέλα του συμπαθής και άκακη, δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο ότι θα έχαιρε τέτοιας αποδοχής και ασυλίας αν αντί για «Εθνικάρα», ανυμνούσε με την στεντόρεια φωνή του το μεγαλείο της «Ολυμπιακάρας», της «ΑΕΚάρας», της «Τριφυλλάρας», της «ΠΑΟΚάρας» κ.ο.κ.   

Και ούτε καν εκείνον κάποιες φορές. Θυμάμαι την εικόνα του στην εφημερίδα του μες στο κλάμα και μες στα αίματα σε κάποιο ματς που είχε δεχτεί επίθεση από οπαδούς της αντιπάλου ομάδας που δεν είχαν ενημερωθεί για τον άγραφο νόμο που όριζε ότι τον κυρ-Γιάννη όχι μόνο δεν τον πειράζουμε, αλλά τον επευφημούμε κιόλας καθώς περνά από μπροστά μας κραυγάζοντας σαν προγλωσσικός τενόρος την ιαχή «Εθνικάααραααα» (το «α» απλωνόταν στο άπειρο) που αντηχούσε με μια επιβλητική και απόκοσμη ισχύ. Ήταν αναμφισβήτητα μια ξεχωριστή εμπειρία. 

ΕΘΝΙΚΑΡΑΣ ΕΘΝΙΚΟΣ Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

Ο ίδιος βέβαια δεν εγκατέλειψε ποτέ τον λατρεμένο του Εθνικό, χάθηκε όμως από την γηπεδική μας ρουτίνα την τελευταία χρονιά του περασμένου αιώνα, όταν χάθηκε από την μεγάλη κατηγορία η «άλλη ομάδα του Πειραιά», η οποία έκτοτε βολοδέρνει στα χαμηλά προσαρμόζοντας ενίοτε στις συνθήκες επιβίωσης της ακόμα και το όνομά της («Εθνικός Ο.Φ.Π.Φ. - Α.Ο. Μάνης», «Εθνικός Πειραιά 1923») όπως έχουν αναγκαστεί να κάνουν και άλλοι ιστορικοί σύλλογοι στο πρόσφατο παρελθόν. 

Παρά την βαθμιαία καταβύθιση του Εθνικού πάντως, ο ίδιος παρέμενε στο προσκήνιο μεταφέροντας την ιαχή του ίδια κι απαράλαχτη στους αγώνες της Εθνικής, διασφαλίζοντας έτσι την "διασυλλογική" αποδοχή του. Η φιγούρα του έμοιαζε πάντα καθησυχαστική και η τρέλα του συμπαθής και άκακη, δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο ότι θα έχαιρε τέτοιας αποδοχής και ασυλίας αν αντί για «Εθνικάρα», ανυμνούσε με την στεντόρεια φωνή του το μεγαλείο της «Ολυμπιακάρας», της «ΑΕΚάρας», της «Τριφυλλάρας», της «ΠΑΟΚάρας» κ.ο.κ.   

Στην πραγματικότητα, η συγκίνηση που προκάλεσε η απώλεια του 87χρονου Γιάννη Ματζουράνη δεν έχει να κάνει τόσο με τα «χρόνια της αθωότητας» του ελληνικού ποδοσφαίρου (αστεία πράγματα), αλλά με τη νοσταλγία για μια εποχή που μετρούσε πολύ περισσότερο ως εμπειρία και ως κουλτούρα  το γήπεδο, αλλά και το ίδιο το ελληνικό πρωτάθλημα. Ανυπόληπτο ήταν και τότε, απλά αποτελούσε σαφώς πιο κεντρικό ζήτημα στην καθημερινότητα και στον ελεύθερο χρόνο του κοινού. Και, σε κάθε περίπτωση, ήταν μια εποχή που σήκωνε τέτοιες ιδιοσυγκρασιακές φιγούρες στον έτσι κι αλλιώς γεμάτο γραφικούς καρατερίστες θίασο του ελληνικού ποδοσφαίρου. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι είχε γράψει τραγούδι για τον εκλιπόντα ο Νίκος Καρβέλας, την ίδια περίπου περίοδο που τα Παιδιά από την Πάτρα είχαν αποθεώσει σε δικό τους άσμα τον αείμνηστο επίσης Νίκο Αλέφαντο. 

Α ρε εθνικάρα - Καρβέλας Νίκος

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ