Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής.
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ έναν δημιουργό –τραγουδοποιό, συνθέτη, παραγωγό, ερμηνευτή– του μεγέθους, του εύρους και της κλίμακας του Πολ Σάιμον, υποτιμημένο;

Κι όμως, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, το πρώτο μισό του οποίου (γύρω στη μιάμιση ώρα) υπάρχει ήδη διαθέσιμο, ενώ το δεύτερο θα «ανέβει» την επόμενη εβδομάδα, και ακούγοντας ξανά όλα αυτά τα φοβερά τραγούδια, μπορεί να αναρωτηθεί ίσως κανείς μήπως o 82χρονος πλέον μουσικός δεν έχει, για κάποιο λόγο, τη φήμη ή και το κύρος που του αναλογεί, ειδικά στις νεότερες γενιές. 

Η ταινία αποτελεί έργο του Άλεξ Γκίμπνι, ενός από τους πιο ευέλικτους και εκλεκτικούς μετρ της σύγχρονης ταινίας τεκμηρίωσης, με ντοκιμαντέρ για τη Σαϊεντολογία, τη λεγόμενη κρίση των οπιοειδών στην Αμερική, τον Τζούλιαν Ασάνζ και τον Χάντερ Τόμσον, μεταξύ διάφορων άλλων.

Τα μουσικά του ντοκιμαντέρ αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία και περιλαμβάνουν δύο τουλάχιστον εξαιρετικές δουλειές για δύο τεράστιες μορφές της αμερικανικής μουσικής κουλτούρας: το Mr. Dynamite: The Rise of James Brown και το Sinatra: All or Nothing at All

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός.

Η ταινία ξεκινάει (και επιστρέφει διαρκώς) στο βουκολικό στούντιο που έχει στήσει ο 82χρονος πλέον Σάιμον στην ύπαιθρο του Τέξας, και είναι άκρως διαφωτιστικές αλλά και συγκινητικές οι σκηνές που τον δείχνουν απορροφημένο, μ’ έναν μυστικιστικό σχεδόν τρόπο, στη δημιουργική διαδικασία κατά την ηχογράφηση του τελευταίου του άλμπουμ του (Seven Psalms), ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων οξύνθηκε ακόμα περισσότερο το πρόβλημα ακοής του – η απώλεια είναι ολοκληρωτική στο αριστερό αυτί του, γεγονός που αρχικά, όπως λέει, του προξένησε έντονη κατάθλιψη, αλλά τελικά βρήκε έναν φιλοσοφικό τρόπο να συμφιλιωθεί με το βαρύ πλήγμα. 

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Ο Πολ Σάιμον με τον Αρτ Γκαρφάνκελ.

Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής. Τη γνωριμία του στο σχολείο με τον Αρτ Γκαρφάνκελ (το ντουέτο τους ονομαζόταν αρχικά Tom και Jerry), την πρώτη απογοήτευση όταν η αρχική εκδοχή του The Sounds of Silence (από έναν στίχο του οποίου προκύπτει και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ) συνάντησε τη γενική αδιαφορία, την «εξορία» του στο Λονδίνο, τη θριαμβευτική επιστροφή, την τεράστια επιτυχία του «Πρωτάρη» με τα τραγούδια των Simon & Garfunkel να αποτελούν την ψυχή και τη συνείδηση της ταινίας, τον πικρόχολο χωρισμό του ντουέτου μέχρι τη θρυλική τους επανασύνδεση τρόπον τινά, με τη συναυλία του 1981 στο Σέντραλ Παρκ που συγκέντρωσε πάνω από μισό εκατομμύριο κόσμο, τη σόλο καριέρα του που κορυφώθηκε με την «αμφιλεγόμενη» ηχογράφηση του δίσκου Graceland στη Νότιο Αφρική, τις συζυγικές του σχέσεις, τα καπρίτσια του, τις εμμονές του, τα ζητήματά του. 

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός. Όπως, για παράδειγμα, όταν θυμάται που ήταν ακόμα παιδί και πήγε με τη συγκοινωνία από τη μία άκρη της Νέας Υόρκης στην άλλη για να αγοράσει το δισκάκι Bye Bye Love των Everly Brothers. Επιστρέφοντας μετά από δυο ώρες στο δωμάτιό του, το έβαλε με τρεμάμενα από τον ενθουσιασμό χέρια στο πικάπ αλλά η βελόνα το χάραξε λίγο. Χωρίς να το σκεφτεί καθόλου, έκανε αμέσως την ίδια διαδρομή για να το αγοράσει ξανά.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ