Ο Διακογιάννης και το εκπρόθεσμο τέλος του 20ού αιώνα

Ο Διακογιάννης και το εκπρόθεσμο τέλος του 20ού αιώνα Facebook Twitter
«Για μένα η τηλεόραση είναι εικόνα», είχε πει σε συνέντευξή του ο ίδιος. «Άρα μιλούσα όσο έπρεπε, όταν έπρεπε. Τι να πω στον τηλεθεατή, ότι τώρα κάνει πάσα ο παίκτης; Δεν το βλέπει; Η περιγραφή ενός αγώνα θέλει και μέτρο».
0

ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ του Γιάννη Διακογιάννη έχει κανείς την αίσθηση ότι έληξε εκπρόθεσμα, μετά από πολλές καθυστερήσεις, παρατάσεις και πέναλτι, ο ελληνικός εικοστός αιώνας. Το ίδιο έχουμε πει βέβαια τόσες φορές και για τη Μεταπολίτευση, κι όμως φαίνεται να έχει τον ατέλειωτο.

Κομβική φιγούρα ο εκλιπών, ανέλαβε να εκπληρώσει έναν πολιτισμικό ή και θεσμικό ρόλο ως ο άνθρωπος που, με τη sui generis προσωπικότητα, την υποβλητική φωνή, την αστική εκφορά, το γλαφυρό ύφος, την καλλιέργεια και τον κοσμοπολιτισμό που εξέπεμπε, έβαλε το ποδόσφαιρο μέσα σε κάθε σπίτι, ακόμα και σε σπίτια που αντιστέκονταν στο λαοφιλέστερο των αθλημάτων.

Ο Διακογιάννης κρατούσε στην παλάμη του όχι απλά ένα κομμάτι του κοινού, όπως θα συνέβαινε στο κατακερματισμένο σήμερα, αλλά ολόκληρο εθνικό ακροατήριο που δεν χόρταινε να ακούει τη φωνή του και τους γλαφυρούς αντιπερισπασμούς του.

Ο Διακογιάννης λείαινε τις τραχιές άκρες του ποδοσφαιρικού σύμπαντος, εξωραΐζοντάς το για όσους δεν μπορούσαν να χωνέψουν εύκολα τα λούμπεν συστατικά του.

Ακόμα και κατά τις μεταδόσεις του, ο γαλλοτραφής «Ζανό» συχνά μιλούσε για οτιδήποτε άλλο εκτός από ποδόσφαιρο, χωρίς όμως ποτέ να φλυαρεί και πάντα με την εγκυρότητα ενός αλάθητου και υπεράνω πάσας κριτικής και αμφισβήτησης αφηγητή.

Όπως είχε γράψει και ο –αείμνηστος επίσης– Κωστής Παπαγιώργης πριν από πολλά χρόνια εδώ στη LiFO, με αφορμή μια απεργία της ΕΣΗΕΑ που είχε ως αποτέλεσμα τη «βωβή» μετάδοση των ποδοσφαιρικών αγώνων εκείνης της μέρας, ο Διακογιάννης «από νωρίς είχε συλλάβει τη λεπτότητα του ζητήματος [των αθλητικών μεταδόσεων] και ήταν ο πρώτος που μοίρασε σωστά τα μερίδια των ματιών και των αυτιών – χωρίς να βρει επάξιους συνεχιστές».

«Για μένα η τηλεόραση είναι εικόνα», είχε πει σε συνέντευξή του ο ίδιος. «Άρα μιλούσα όσο έπρεπε, όταν έπρεπε. Τι να πω στον τηλεθεατή, ότι τώρα κάνει πάσα ο παίκτης; Δεν το βλέπει; Η περιγραφή ενός αγώνα θέλει και μέτρο».

Αν είμαστε ακριβοδίκαιοι όμως, έχουν υπάρξει και καλύτεροι σε ό,τι έχει να κάνει με τη γνώση και την ανάλυση του αθλήματος. Με τα συστήματα, με τις τακτικές και με τα κρίσιμα τεχνικά στοιχεία ενός ποδοσφαιρικού αγώνα υψηλού επιπέδου. Είτε το παράκαναν όμως με την ξεκούδουνη γλαφυρότητα ή, με ελάχιστες εξαιρέσεις, απλά δεν μπορούσαν να κατοχυρώσουν το δικό του οικουμενικό κύρος.

Και πώς θα μπορούσαν άλλωστε; Η σύγκριση με το σήμερα είναι άδικη και άστοχη. Ο Γιάννης Διακογιάννης βασίλευε σε μια εποχή που ήμασταν ακόμη χωριό, σε μια εποχή που πράγματι «αδειάζαν οι δρόμοι κι ερήμωνε η πόλη» σε κάθε σημαντική μετάδοση.

Ο Διακογιάννης κρατούσε στην παλάμη του όχι απλά ένα κομμάτι του κοινού, όπως θα συνέβαινε στο κατακερματισμένο σήμερα, αλλά ολόκληρο εθνικό ακροατήριο που δεν χόρταινε να ακούει τη φωνή του και τους γλαφυρούς αντιπερισπασμούς του: «Οι Σάξονες για την μπίρα κι οι Λατίνοι για το κρασί, έτσι δεν είναι;». Αυτό το «έτσι δεν είναι;» ήταν τόσο χαρακτηριστικό στον λόγο του, σαν να αναρωτιόταν ο ίδιος αλλά σαν να ζητούσε επίσης και τη δική μας συγκατάθεση, παρότι ήταν ήδη εξασφαλισμένη.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ