ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μέρες καλοκαιριού του ‘87

heatwave 87 Facebook Twitter
Μόνο αμυδρά όμως μπορώ να ανακαλέσω εκείνη την κόλαση που αποτυπώθηκε γλαφυρά στα γκραν γκινιόλ πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και στοίχισε την ζωή σε τόσους ηλικιωμένους.
0

ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ «φονικού καύσωνα του ‘87» θα ζήσουν οι εγκλωβισμένοι στην πρωτεύουσα (κυρίως), σύμφωνα με τις απειλητικές προγνώσεις των μετεωρολογικών ρεπορτάζ τις τελευταίες μέρες. Και ήταν πράγματι φονικό εκείνο το δριμύ θερμικό κύμα που τέτοιο καιρό έψηνε για πολλές αλύπητες μέρες την τσιμεντούπολη, σ’ έναν κόσμο που ο κλιματισμός αποτελούσε ακόμα εξωτικό αξεσουάρ όχι μόνο για τα περισσότερα σπίτια αλλά και για τις περισσότερες υπηρεσίες. 

Μόνο αμυδρά όμως μπορώ να ανακαλέσω εκείνη την κόλαση που αποτυπώθηκε γλαφυρά στα γκραν γκινιόλ πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και στοίχισε την ζωή σε τόσους ηλικιωμένους.

Είχαν τελειώσει οι Πανελλήνιες (είχα δώσει για δεύτερη φορά, Ιστορία μόνο, αφού την πρώτη δεν είχα προλάβει να αποστηθίσω το διαβόητο βιβλίο με το δημοσιονομικό σύστημα της τουρκοκρατίας, τα βακούφια κ.λπ.), είχε περάσει και ο θρίαμβος του Eurobasket, και δεν υπήρχε κανένας σοβαρός λόγος να βρίσκεται ένας αργόσχολος 18αρης στην Αθήνα που έλιωνε ανυπεράσπιστη.

Ήμασταν σε μια ηλικία που πιστεύαμε ότι οι μεγάλοι άνθρωποι είναι, όχι ακριβώς αναλώσιμοι, αλλά πάντως δεν συνιστούσε και καμιά συγκλονιστική τραγωδία η τυχόν απώλειά τους, ακόμα και με τον μαζικό και μακάβριο τρόπο που συνέβη τότε.

Εκείνες τις μέρες έκανα «διακοπές» στη Σαντορίνη –τουτέστιν, είχα αφήσει την ξεκούραση και την ευκολία της οικογενειακής στέγης για μια δίαιτα που περιλάμβανε μόνο σουβλάκια και αλκοόλ, πολύ κακής ποιότητας αμφότερα– «κατάκοπος» από μια χρονιά που το μόνο που έκανα ήταν να παπαγαλίζω τα βιβλία της Ιστορίας Γ’ Δέσμης και ακολούθως να απαγγέλλω επιλεγμένα αποσπάσματα σ’ έναν ντροπαλό καθηγητή που είχαν προσλάβει οι γονείς μου (δεν ήταν διατεθειμένοι να το ρισκάρουν) να μου κάνει «ιδιαίτερα» με μοναδικό σκοπό αυτό ακριβώς. Εσκί Σεχίρ, Κιουτάχεια, Αφιόν Καραχισάρ… Μισή ντροπή δική του, μισή δική μου.   

Η Σαντορίνη ήταν ακόμα τότε ένα διαφορετικό μέρος από το όργιο υπερτουρισμού, απληστίας και ανοικοδόμησης που έγινε αργότερα σε ακραίο και απολύτως απωθητικό βαθμό (εδώ και δεκαετίες, η μόνη μου επαφή με το νησί είναι το «καθαρτήριο» του Αθινιού κατά την αλλαγή πλοίου). Μην παρεξηγηθούμε, φουλ τουριστικό μέρος ήταν και τότε, σαφέστατα, πλην όμως ήταν αλλιώς ο τουρισμός, ακόμα και ο μαζικός, και μπορούσες να χαρείς το (αντικειμενικά ασύλληπτο) τοπίο χωρίς να φοβάσαι ότι θα σε ποδοπατήσουν οι ορδές των ελεφάντων με τα φλουό σορτσάκια που ξεβράζουν τα κρουαζιερόπλοια.

Ελάχιστα χρόνια εξάλλου είχαν περάσει από την κυκλοφορία της ταινίας «Εραστές του καλοκαιριού» (Summer Lovers) που είχε γυριστεί εκεί (κυρίως) και μπορούσες να φανταστείς ότι ήταν ακόμα ισχυρό στην ατμόσφαιρα εκείνο το λίγο φολκλόρ, λίγο χίπικο, λίγο new wave, νεανικό, πολυερωτικό, καλοκαιρινό ιδεώδες.  

summer lovers Facebook Twitter
Ελάχιστα χρόνια είχαν περάσει από την κυκλοφορία της ταινίας «Εραστές του καλοκαιριού» που είχε γυριστεί στη Σαντορίνη και μπορούσες να φανταστείς ότι ήταν ακόμα ισχυρό στην ατμόσφαιρα εκείνο το λίγο φολκλόρ, λίγο χίπικο, λίγο new wave, νεανικό, πολυερωτικό, καλοκαιρινό ιδεώδες.  

Μόνο που στην ταινία το πρωταγωνιστικό τρίγωνο έμενε σε ένα τέλειο σπίτι στην Οία (νομίζω έγινε μαγαζί μετά), ενώ εμείς μέναμε στο «πανκ» κάμπινγκ της Περίσσας, δίπλα σε κάτι psychobilly τύπους από τη Δανία που δεν κοιμόντουσαν ποτέ. Κι όλη τη μέρα σαπίζαμε ημιλιπόθυμοι στην παραλία περιμένοντας να φτάσει το βράδυ για να πάμε σε μερικά από τα ιδανικότερα μέρη που έχουν εμφανιστεί ποτέ στον χάρτη της νυχτερινής διασκέδασης στα νησιά. Μεταξύ άλλων, Casablanca, disco Enigma και Shockwaves στα Φηρά, αλλά φτάναμε και μέχρι τη Στροφή στην Οία, η επιστροφή από την οποία νυχτιάτικα με τα νοικιασμένα μηχανάκια μας (και σε κάθε άλλο παρά νηφάλια κατάσταση) ήταν ο ορισμός της άγνοιας κινδύνου.  

Κάτι είχαμε ακούσει για τον καύσωνα που έλιωνε τα μπετά κι έκοβε τις πνοές των ανθρώπων στην Αθήνα, ενώ περιφερόταν και μια φήμη σύμφωνα με την οποία οι αρχές καλούν επειγόντως ανθρώπους που βρίσκονταν σε διακοπές να επικοινωνήσουν με το σπίτι τους για «σοβαρή οικογενειακή υπόθεση».

Η φήμη ήταν αληθινή. Κάποιοι συνομήλικοι μας στο κάμπινγκ ανησυχούσαν για τον παππού ή τη γιαγιά στην Αθήνα. Η δική μου γιαγιά, που έμενε μαζί μας για χρόνια είχε πεθάνει την προηγούμενη χρονιά και ο παππούς μου (ο άντρας της) μια δεκαετία πριν. Ο άλλος παππούς και η άλλη γιαγιά ζούσαν στην ορεινή Κρήτη, οπότε δεν ανησυχούσα ποτέ για την κατάσταση της υγείας τους που παρέμεινε ακμαία μέχρι τα πολύ βαθιά γεράματα. 

Και, σε κάθε περίπτωση, ήμασταν σε μια ηλικία που πιστεύαμε ότι οι μεγάλοι άνθρωποι είναι, όχι ακριβώς αναλώσιμοι, αλλά πάντως δεν συνιστούσε και καμιά συγκλονιστική τραγωδία η τυχόν απώλειά τους, ακόμα και με τον μαζικό και μακάβριο τρόπο που συνέβη τότε.

Το κακό είναι ότι φάνηκε να το πιστεύουμε και ως μεσήλικες πλέον, αν κρίνουμε από τον τρόπο που επιχειρήσαμε να ξορκίσουμε τον φόβο μας για την πανδημία τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, πείθοντας πολλές φορές τον εαυτό μας ότι ο κίνδυνος αφορά μόνο βεβαρημένους και «αναλώσιμους» υπερήλικες.  

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ