Μάτια χωρίς πρόσωπο: Η μάσκα της Ιωάννας

Μάτια χωρίς πρόσωπο: Η μάσκα της Ιωάννας Facebook Twitter
Εurokinissi
0



ΟΣΟ ΟΙΚΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ να μας ήταν από την περιρρέουσα ηθογραφία η φράση «θα σου ρίξω βιτριόλι» (απειλή που εξαιρετικά σπάνια μετουσιωνόταν σε αποτρόπαια πράξη, είτε στις παλιές ελληνικές ταινίες είτε στην πραγματικότητα) τόσο απόκοσμη και αλλόκοτη και απίστευτη μοιάζει η εικόνα της Ιωάννας Παλιοσπύρου με το καπέλο και την προστατευτική μάσκα που στοιχειώνει την τρέχουσα επικαιρότητα. Η Ιωάννα σκέτο – δεν χρειάζεται επίθετο, όλοι ξέρουμε ποια είναι όταν αναφέρεται μόνο το μικρό της όνομα στις επικεφαλίδες των ειδήσεων –  όπως η Σπυριδούλα κάποτε ή η Ελένη από το Κωσταλέξι. Θύματα φρικώδους και αδιανόητης βίας, αντικείμενα τιμωρητικής μανίας, επιζώσες από την κόλαση.

Με τι τίμημα όμως… ειδικά στην περίπτωση της γυναίκας που δέχτηκε την επίθεση με το βιτριόλι, με όλες τις φριχτές συνέπειες για ζωή της που διαβάζουμε (αν αντέχουμε) στις καταθέσεις των εμπειρογνωμόνων. Η απόλυτη σωματικοποίηση του πόνου και της φρίκης και της απόπειρας να σε σβήσουν ως προσωπικότητα και ως πρόσωπο, κυριολεκτικά, με τον πιο άγριο, «απάνθρωπο» (υπάρχει τίποτα απάνθρωπο στ’ αλήθεια; υπάρχει κάτι «ασύλληπτο» που να μην έχει συμβεί ανάμεσα στους ανθρώπους;) και βασανιστικό τρόπο.  

Η Ιωάννα σκέτο – δεν χρειάζεται επίθετο, όλοι ξέρουμε ποια είναι όταν αναφέρεται μόνο το μικρό της όνομα στις επικεφαλίδες των ειδήσεων –  όπως η Σπυριδούλα κάποτε ή η Ελένη από το Κωσταλέξι. 

Ένας τρόπος εξορκισμού αυτής της φρίκης είναι η αισθητικοποίησή της, η καταφυγή σε αναλογίες με την μυθοπλασία και την τέχνη. Και η αλήθεια είναι ότι ενώ η ιδέα και μόνο του τι πέρασε και τι περνάει αυτή η γυναίκα μουδιάζει το μυαλό, σε γεμίζει φρίκη και σε ταπεινώνει, η εικόνα της Ιωάννας με την μάσκα και το καπέλο καθώς προσέρχεται στο δικαστήριο, αντανακλά κάτι λεπτό, γενναίο, ιδιαίτερο, υπερβατικό. Σαν τον Αόρατο Άνθρωπο της λογοτεχνίας και του σινεμά που φασκιώνει κομψά και επιμελημένα την ανυπαρξία του ως άτομο με σάρκα και οστά.

Ή σαν την ηρωίδα της εξαίσιας ταινίας «Μάτια χωρίς πρόσωπο» (Les yeux sans visage ή Eyes Without a Face αγγλιστί) του 1960, σε σκηνοθεσία του Ζορζ Φρανζί –  ένα αριστούργημα του φανταστικού σινεμά και του λυρικού, ατμοσφαιρικού τρόμου, και σίγουρα το πιο δαντελένιο και μελαγχολικό γκραν γκινιόλ που έγινε ποτέ. Και αυτό που κάνει αξέχαστη για πάντα την ταινία σε όποιον την δει (η πρώτη φορά για μένα ήταν σε πολύ τρυφερή ηλικία από την μικρή οθόνη της «Κινηματογραφικής Λέσχης») είναι κυρίως αυτή η λευκή μάσκα, σαν απόκοσμο εκμαγείο, που φορά η Εντίθ Σκομπ, η τραγική Κριστιάν της ταινίας, ένα κορίτσι που κρύβει από όλους, ακόμα κι από τον εαυτό της, το παραμορφωμένο της πρόσωπο. Σκιαχτική σαν φάντασμα, ευάλωτη σαν παιδί, εύθραυστη σαν πορσελάνινη κούκλα, είναι σα να ζει σ’ ένα καθαρτήριο ανάμεσα στην ύπαρξη και την ανυπαρξία, ανάμεσα στην πραγματικότητα και το όνειρο, ανάμεσα στην κατάρα και την αγιοσύνη. 

ματια χωρις πρόσωπο Facebook Twitter
H λευκή μάσκα, σαν απόκοσμο εκμαγείο, που φορά η Εντίθ Σκομπ, η τραγική Κριστιάν της ταινίας, ένα κορίτσι που κρύβει από όλους, ακόμα κι από τον εαυτό της, το παραμορφωμένο της πρόσωπο.
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ