Η νοσταλγία των Ανατολικοευρωπαίων για τη Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε

Η νοσταλγία των ανατολικοευρωπαίων για την Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε Facebook Twitter
Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ.
0

ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΕΣ συμμετοχές στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης που έληξε προχθές ήταν και η ταινία Μίλαν Κούντερα – Από το Αστείο στην Ασημαντότητα, μια αναδρομική περιπλάνηση στο έργο του διάσημου Τσέχου / Γάλλου συγγραφέα, πριν και μετά την εξορία του στο Παρίσι, που κράτησε για πάντα.

Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ, τον βλέπουμε όμως και τον ακούμε σε αποσπάσματα από τις εμφανίσεις του στη γαλλική τηλεόραση, κατά την δεκαετία του ’70 κυρίως.

Σε μια από αυτές, μιλά για την «αλλεργία» που είχε πάθει με τη ρωσική κουλτούρα μετά την σοβιετική εισβολή στην Πράγα το 1968, που είχε ως συνέπεια την ένταξή του στα μαύρα κατάστιχα του καθεστώτος:

«Ένας φίλος σκηνοθέτης μού είχε προτείνει να κάνω μια θεατρική διασκευή του "Ηλίθιου" του Ντοστογιέφσκι, υπογράφοντας με ψευδώνυμο, προκειμένου να βγάλω κάποια χρήματα. Δεν γινόταν. Προφανώς και πιστεύω ότι είναι μέγιστος συγγραφέας αλλά είχα πάθει μια δυσανεξία με το έργο του επειδή η χώρα είχε καταληφθεί από τους Ρώσους. Και ποιος είναι πιο Ρώσος από τον Ντοστογιέφσκι; Προσπαθήστε να δείτε το βαθύτερο νόημα της ρωσικής εισβολής στην Τσεχοσλοβακία. Εκείνη την περίοδο, με τρόπο αποφασιστικό και ωμό, ξέκοψαν μια μικρή χώρα από τη Δύση και την ενσωμάτωσαν στη ρωσική κουλτούρα. Εκείνη τη στιγμή, η νοσταλγία για τη Δύση ήταν κάτι το απολύτως φυσιολογικό… Για εσάς, η Δύση αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία, ενώ για μένα τον δυτικό πολιτισμό…».

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Και λίγο παρακάτω αναφέρει σχετικά με τις περίεργες συνδέσεις της πολιτικής με την υποκειμενική πραγματικότητα και με την ισοπεδωτική ισχύ της λήθης που επιβάλλει ένα αυταρχικό καθεστώς: «Η λήθη εμπεριέχει μια τόσο ισχυρή αρνητική ενέργεια που μπορεί να απορροφήσει και να αφανίσει τα πάντα, και υπάρχουν δυνάμεις που εκμεταλλεύονται αυτή την ενέργεια οργανώνοντας άμεσα τις διαδικασίες της λήθης για τους δικούς τους σκοπούς». 

Το απόσπασμα, αν κρίνουμε από τα ρούχα και τη ‘70s διακόσμηση του στούντιο, θα πρέπει να προηγείται του διάσημου δοκιμίου που έγραψε το 1984 με τίτλο «Η τραγωδία της Κεντρικής Ευρώπης» (ή «Η απαχθείσα ήπειρος» όπως ήταν ο γαλλικός τίτλος) όπου έκανε έκκληση για την επαναφορά στην ευρωπαϊκή/δυτική κοιτίδα των χωρών που είχε «απαγάγει» η Ρωσία το 1945, κάτι που φάνηκε να συμβαίνει μετά την πτώση του Υπαρκτού, πιθανότατα όμως ούτε ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι το σχίσμα Ανατολής-Δύσης στην Ευρώπη θα επέστρεφε, με αποκορύφωμα τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Και μαζί θα επέστρεφαν και οι «δυσανεξίες» με τη ρωσική κουλτούρα, όπως συνέβη με το πολιτισμικό εμπάργκο που ισχύει τον τελευταίο καιρό, κατανοητό εν μέρει σε περίοδο πολέμου όταν πρόκειται για κρατικούς οργανισμούς της Ρωσίας, τελείως άγαρμπο και καθόλου «ευρωπαϊκής» ή «δυτικής» αντίληψης σε περιπτώσεις όπως στην ακύρωση συναυλιών με έργα Ρώσων συνθετών (από μη ρωσικούς φορείς) ή στην (προσωρινή ευτυχώς) ματαίωση των διαλέξεων του συγγραφέα Πάολο Νόρι για τον Ντοστογιέφσκι, στην Ιταλία.  

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Εκεί διάβασε «Το αστείο», το πρώτο μυθιστόρημα του Κούντερα, που εκδόθηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά το 1971: «Ήταν μάλλον το πρώτο βιβλίο που είχε σε μένα έναν τέτοιο πραγματικό αντίκτυπο ώστε ένιωθα ότι αξίζει να μείνω άυπνος μέχρι να το τελειώσω. Ήταν επίσης το βιβλίο εκείνο που με έκανε να πάρω την απόφαση να εγκαταλείψω την χώρα».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ