Η «επιστροφή» των ABBA στον μάταιο τούτο ψηφιακό κόσμο

abba Facebook Twitter
Δεν πρόκειται για επιστροφή ούτε για επανασύνδεση ακριβώς, αλλά για μια (ψηφιακή) μετενσάρκωση που μοιάζει λιγότερο με κάτι από το μέλλον του θεάματος και περισσότερο με ψηφιακό βαριετέ εξαιρετικά αμφίβολης καλαισθησίας.
0

Τα χρόνια των ABBA ήταν λίγο-πολύ τα χρόνια που κράτησαν οι δεσμοί ανάμεσα στα τέσσερα μέλη τους (ανάμεσα στα Α και στα B του ονόματός τους): Η Άνι-Φριντ(α) αρραβωνιάστηκε τον Μπένι το 1971, την ίδια χρονιά που παντρεύτηκε ο Μπιόρν την Ανιέτα. Δέκα χρόνια αργότερα, συγχρόνως σχεδόν με την κυκλοφορία του τελευταίου άλμπουμ του γκρουπ (The Visitor), το κοινό έμαθε για τα δύο διαζύγια που είχαν διαδεχθεί  το ένα το άλλο με διαφορά μερικών μηνών. Εκείνο το κλίμα όμως, και η αίσθηση ενός αναπόφευκτου τέλους, ήταν που έκανε κάποια από τα τελευταία τραγούδια τους – όπως το The Winner Takes It All ή το The Day Before You Came – τόσο ξεχωριστά.  

Μετά την διάλυσή τους, οι ABBA δεν έπαψαν να γιγαντώνονται, υπερβαίνοντας απόψεις, γούστα και προκαταλήψεις, αποκτώντας οικουμενικό status και απόλυτη αποδοχή, καθιστώντας μάταια κάθε αντίσταση στην υπνωτική έλξη που ασκούν οι απαράμιλλες μελωδίες και τα «διεθνή» αγγλικά στους στίχους των τραγουδιών τους – αντίθετα από την εποχή που μεσουρανούσαν στην παγκόσμια δισκογραφία όταν το ροκ κοινό τους θεωρούσε την επιτομή της ανώδυνης ποπ για τις μάζες, του ‘70s κιτς και μιας αβάσταχτα μικροαστικής αντίληψης περί ερωτισμού και σεξουαλικής απελευθέρωσης.  

Mοιάζει μάλλον ξενέρωτη και απογοητευτική αυτή η θεαματική «επιστροφή» που σηματοδοτήθηκε με την κυκλοφορία νέου υλικού μετά από 30 χρόνια και την προαναγγελία κάποιων επερχόμενων «εμφανίσεων» των ABBA (ή μάλλον της ιδέας των ABBA) που θα έχει την μορφή ψηφιακού πολυθεάματος με τις μορφές των μελών του να έχουν υποστεί διαδικασία «απογήρανσης» μέσω ειδικών εφέ. 

Μπορεί να εκμεταλλεύτηκαν το brand τους με χίλους δυο τρόπους και με μια ατέλειωτη λιτανεία από μιούζικαλ, μουσεία και πάσης φύσεως franchise, ποτέ όμως δεν μπήκαν στον πειρασμό να γίνουν κομμάτι της reunion κουλτούρας και των νοσταλγικών αρπαχτών που την περιβάλλει εδώ και δεκαετίες πλέον. ‘Όταν λέμε τέλος, εννοούμε τέλος. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που είχαν περιβληθεί με ακόμα μεγαλύτερο θαυμασμό και σεβασμό από το κοινό. 

Η «επιστροφή» των ABBA στον μάταιο τούτο ψηφιακό κόσμο Facebook Twitter
Οι Abba σήμερα...

Γι’ αυτό και μοιάζει μάλλον ξενέρωτη και απογοητευτική αυτή η θεαματική «επιστροφή» που σηματοδοτήθηκε με την κυκλοφορία νέου υλικού μετά από 30 χρόνια και την προαναγγελία κάποιων επερχόμενων «εμφανίσεων» των ABBA (ή μάλλον της ιδέας των ABBA) που θα έχει την μορφή ψηφιακού πολυθεάματος με τις μορφές των μελών του να έχουν υποστεί διαδικασία «απογήρανσης» μέσω ειδικών εφέ. 

Μια ιδέα από αυτά τα αχρονικά άβαταρ των μελών του γκρουπ αλλά και από την αντίληψη που θα χαρακτηρίζει αυτές τις παραστάσεις μπορεί να πάρει κανείς στο βίντεο του νέου τραγουδιού “I Still Have Faith In You”, που ακούγεται σαν προϊόν μιας αλγοριθμικής τελειότητας. Ένα από τα πιο δημοφιλή σχόλια κάτω από το βίντεο στο You Tube (που συμπλήρωσε πάνω από 10.000.000 views πριν συμπληρωθεί το διήμερο από το ανέβασμά του) γράφει το εξής: «Αυτό είναι για όλους τους οπαδούς των ABBA που δεν έζησαν αρκετά ώστε να δουν την επιστροφή τους, θα μας λείπετε στην σκέψη μας». Ανατρίχιασα λίγο και μου ήρθε συνειρμικά στο μυαλό εκείνο το φοβερό σύνθημα που είχε γραφτεί έξω από το κοιμητήριο στη Νάπολη όταν η ομάδα κατέκτησε το πρώτο της πρωτάθλημα με τον Μαραντόνα και απευθυνόταν στους νεκρούς: «Δεν ξέρετε τι έχετε χάσει».  

I Still Have Faith In You

Δεν πρόκειται όμως για επιστροφή ούτε για επανασύνδεση ακριβώς, αλλά για μια (ψηφιακή) μετενσάρκωση που μοιάζει λιγότερο με κάτι από το μέλλον του θεάματος και περισσότερο με ψηφιακό βαριετέ εξαιρετικά αμφίβολης καλαισθησίας. Χαλάρωσε ρε φίλε, μπορεί να μου πει κάποιος, στους Kraftwerk πού έκαναν το ίδιο γιατί ήσουν διατεθειμένος να πατήσεις επί πτωμάτων για να βρεις ένα εισιτήριο; Δεν έκαναν το ίδιο. Και τέλος πάντων, εκτός των άλλων, περί αυτής ακριβώς της ιδέας – μιας υβριδικής και ψυχρής σύνθεσης ανθρώπου και αυτόματου (ρομπότ, ρέπλικας, ψηφιακής μηχανής) ήταν πάντα οι Kraftwerk. 

Οι ABBA αντιθέτως εκπροσωπούσαν πάντα το γήινο, το ζεστό (παρότι Σουηδοί), το καθημερινό, το γιορτινό, το χαρούμενο και το λυπημένο ενός μέσου όρου. Εξ ου και η ακλόνητη ισχύ τους. Τι δουλειά είχαν να μπλέξουν αισθητικά στην σφαίρα του κέρινου, του απόκοσμου και του αφύσικου που χαρακτηρίζει τα animation εφέ σε video games τύπου Final Fantasy; Ή, ακόμα χειρότερα, σε πρόσφατες επιφανείς ταινίες όπως το The Irishman του Σκορσέζε, που ακόμα δεν έχουμε συνέλθει από την φρίκη που μας προξένησε η εικόνα του ψηφιακά ρετουσαρισμένου Ρόμπερτ Ντε Νίρο… 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άντρεα Ράιζμπορο

Shortcut / Η μικρή ταινία με τη μεγάλη καρδιά, τη μεγάλη ερμηνεία και τα μεγάλα κονέ

Πώς έφτασε στα Όσκαρ μια ταινία που έμοιαζε να μην έχει δει κανείς εκτός από τους σταρ του Χόλιγουντ που κινητοποιήθηκαν για να αποθεώσουν δημόσια τη συγκλονιστική ερμηνεία της πρωταγωνίστριάς της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 60

Daily / Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 61

Μετά τον τραγικό θάνατο της πρώην συντρόφου του το 2015, είχε αποσυρθεί για μια τριετία σχεδόν από το προσκήνιο καθώς προσπαθούσε να βρει υπαρξιακές διεξόδους στον πνευματισμό, στην πολιτική ευαισθητοποίηση, στη ζωγραφική, στη συγγραφή των απομνημονευμάτων του, που κυκλοφόρησαν μέσα στο πρώτο καλοκαίρι της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για την ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας

Daily / «Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για τη ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας

Ενάμιση χρόνο μετά τον θάνατό της, η σπουδαία Αμερικανίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος Τζάνετ Μάλκολμ «υπογράφει» ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία απομνημονευμάτων που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραμύθια από drag queens και ιστορίες για αγρίους

Daily / Παραμύθια από drag queens και ιστορίες για αγρίους

Είναι πολλοί οι συμπολίτες μας που όχι μόνο δεν αναγνωρίζουν τη διαφορετικότητα αλλά δεν αναγνωρίζουν και καμιά διαφορά ανάμεσα σε drag queens, τρανς άτομα, στριπτιζέζ, σεξεργάτριες και ένας Θεός ξέρει τι άλλο πιστεύουν ότι τους απειλεί προσωπικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αθήνα «τα σπάει», σύμφωνα με το Wallpaper, και ποιοι είμαστε εμείς για να διαφωνήσουμε

Daily / Η Αθήνα «τα σπάει», σύμφωνα με το Wallpaper, και ποιοι είμαστε εμείς για να διαφωνήσουμε

Μπορεί να μην ήταν αυτή η επικρατούσα εντύπωση στους δρόμους της τις μέρες των γιορτών, σύμφωνα όμως με τη βίβλο του lifestyle και του design, η Αθήνα του 2023 θα είναι ξανά η «ζαφειρόπετρα στης γης το δαχτυλίδι».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ