«Η αγάπη είναι ένα ψυχρό, σπασμένο Αλληλούια»: Η παράξενη διαδρομή του πιο εμβληματικού τραγουδιού του Κοέν

λεοναρντ κοέν Facebook Twitter
Ο Cohen πρόλαβε να δει το τραγούδι που ενδεχομένως τον είχε παιδέψει περισσότερο απ’ όλα στη δισκογραφική του καριέρα να περνάει από την ανωνυμία και το περιθώριο στη μαζική αναγνώριση και στον μύθο.
0

OΣΟ ΚΙ ΑΝ ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΚΑΝΕΙΣ να γλιστρήσει στην προκατάληψη και στη μοιρολατρία, είναι κάποιες συμπτώσεις που σε στοιχειώνουν.

Ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί memes που δηλώνουν ότι «όλα πάνε κατά διαόλου από τότε που πέθανε ο David Bowie» ή ο Prince ή ο Leonard Cohen. Και οι τρεις τους εγκατέλειψαν τον (όλο και πιο) μάταιο τούτο κόσμο το 2016, ενώ ο Bowie και ο Cohen μας κληροδότησαν φεύγοντας το κύκνειό τους άσμα, το οποίο μάλιστα κυκλοφόρησε ως δυσοίωνος προάγγελος μερικές μέρες μόνο πριν από τον θάνατό τους.

Το τελευταίο άλμπουμ του δεύτερου λεγόταν «You Want It Darker» (Το θέλετε πιο σκοτεινό) και του πρώτου έφερε αντί για τίτλο μόνο ένα κατάμαυρο αστέρι («Blackstar»).

Λίγο θέλει κανείς μετά να τα πάρει σοβαρά αυτά τα σημάδια, ειδικά μετά τις οικουμενικές συμφορές που ακολούθησαν (Τραμπ και σία, πανδημία, πόλεμος, ύφεση κ.λπ.);

Μέχρι την ταινία Shrek του 2001 που έκανε το τραγούδι διάσημο (στην εκτέλεση του Rufus Wainwright) σε όλο τον κόσμο και σε όλες τις ηλικίες είχαν ήδη εμφανιστεί μπόλικες διασκευές κάθε ύφους και έκτοτε οι ερμηνείες του Hallelujah έχουν φτάσει το άπειρο.

Τουλάχιστον ο Cohen πρόλαβε να δει το τραγούδι που ενδεχομένως τον είχε παιδέψει περισσότερο απ’ όλα στη δισκογραφική του καριέρα να περνάει από την ανωνυμία και το περιθώριο στη μαζική αναγνώριση και στον μύθο.

Μοιάζει απίστευτο, κι όμως ένα από τα πιο σημαντικά και εξόχως εμβληματικά και πιο διάσημα τραγούδια του, το βιβλικής μεγαλοπρέπειας και ιδιοφυούς στιχουργίας Hallelujah «μυστική συγχορδία που έπαιξε ο Δαυίδ κι ευχαρίστησε τον Κύριο»), όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1984 συνάντησε την αδιαφορία και την απαξίωση. Χρόνια το πάλευε (υποτίθεται ότι είχε γράψει πάνω από 80 στροφές, κατά άλλες πηγές 180, για να περιοριστεί τελικά στη μορφή που το ξέρουμε) μέχρι να καταλήξει να είναι το πρώτο κομμάτι της δεύτερης πλευράς του άλμπουμ Various Positions (που επίσης περιείχε τραγούδια όπως το Dance Me to the End of Love και το If It Be Your Will) το οποίο η τότε εταιρεία του (η CBS) είχε αρνηθεί να κυκλοφορήσει ως εντελώς «ακατανόητο» και «αντιεμπορικό» και «εκτός εποχής». 

Τελικά το άλμπουμ βγήκε από άλλη εταιρεία αλλά πέρασε «στο ντούκου» σχεδόν ενώ το Hallelujah θα παρέμενε στο καθαρτήριο μέχρι να το κάνει αρχικά γνωστό στους «ψαγμένους» μια εκτέλεση του John Cale στα τέλη εκείνης της δεκαετίας.

Αυτήν ακριβώς τη διασκευή άκουσε και ο Jeff Buckley πριν κάνει με την αγγελική του ερμηνεία «δικό» του το κομμάτι που πλέον άρχιζε να τρυπώνει στο συλλογικό ασυνείδητο.

Μέχρι την ταινία Shrek του 2001 που έκανε το τραγούδι διάσημο (στην εκτέλεση του Rufus Wainwright) σε όλο τον κόσμο και σε όλες τις ηλικίες είχαν ήδη εμφανιστεί μπόλικες διασκευές κάθε ύφους και έκτοτε οι ερμηνείες του Hallelujah έχουν φτάσει το άπειρο, αν συμπεριλάβουμε και τις εκατοντάδες εκτελέσεις στα διάφορα «τραγουδιστικά» ριάλιτι ανά τον πλανήτη. 

Αυτήν ακριβώς την περιπετειώδη και παράξενη πορεία του τραγουδιού που, όπως έχει χαρακτηριστικά σημειωθεί, αποτελεί έναν μοναδικό συνδυασμό «holiness και horniness» –θρησκευτικής έκστασης και σεξουαλικής προσμονής–, περιλαμβάνοντας ένα απόσταγμα των πνευματιστικών, συναισθηματικών, υπαρξιακών και ερωτικών εμπειριών του δημιουργού του («είδα τη σημαία σου στην αψίδα του θριάμβου / η αγάπη όμως δεν είναι παρέλαση νίκης / είναι ένα ψυχρό κι ένα σπασμένο Αλληλούια»), επιχειρεί να καταγράψει ένα ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες στην Αμερική με τίτλο «Hallelujah: Leonard Cohen, a Journey, a Song».

Περιμένουμε με ενδιαφέρον να το δούμε (τα περισσότερα στοιχεία του προέρχονται από το βιβλίο The Holy or the Broken: Leonard Cohen, Jeff Buckley, and the Unlikely Ascent of "Hallelujah" του Alan Licht), ο ίδιος ο Κοέν πάντως δεν είχε φανεί ποτέ ιδιαίτερα πρόθυμος να ξεκαθαρίσει τις έντονες αμφισημίες του τραγουδιού, αποκαλύπτοντας το πραγματικό του «νόημα».

«Ο κόσμος είναι γεμάτος με συγκρούσεις και με πράγματα και καταστάσεις που δεν επιδέχονται συμφιλίωση», είχε πει κάποτε. «Υπάρχουν όμως στιγμές που μπορούμε να αγκαλιάσουμε όλο αυτό το χάος και να συμφιλιωθούμε μαζί του. Αυτό εννοώ με το "Hallelujah"». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Σαν σήμερα / Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Ο Λέοναρντ Κοέν δεν πήγαινε μόνο στην Ύδρα. Σύχναζε και στον Μόλυβο, και μάλιστα στο παραδοσιακό καφενείο του παππού της Μαρούσας Θωμά. Οι ντόπιοι τον φώναζαν Λιουνάρντο και θεωρούσαν ότι δεν τα κατάφερνε ιδιαίτερα στην κιθάρα.
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Βιβλίο / Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Όταν πριν από εξήντα χρόνια κατέφτασε στο νησί ο 25χρονος Κοέν, εντάχθηκε άμεσα στην μποέμικη αποικία που είχαν στήσει ήδη εκεί διάφοροι επιφανείς και μη εμιγκρέδες των γραμμάτων και των τεχνών. Πολλοί από αυτούς όμως έμελλε να έχουν τραγική κατάληξη.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ