ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Για την Τζέιν Μπ. 

Για την Τζέιν Μπ.  Facebook Twitter
Στο ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά “Jane B. par Agnès V.”, η Τζέιν Μπίρκιν μιλάει για τη ναυτία που νιώθει όταν κοιτάζει τον εαυτό της στον καθρέπτη και βλέπει τα σημάδια της γήρανσης στο σώμα της.
0

ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΞΟΧΩΣ ιδιοσυγκρασιακού «ντοκιμαντέρ» που είχε γυρίσει η Ανιές Βαρντά για την Τζέιν Μπίρκιν και είχε κυκλοφορήσει το 1988 με τον τίτλο Jane B. par Agnès V., η δεύτερη μιλάει για τη ναυτία που νιώθει όταν κοιτάζει τον εαυτό της στον καθρέπτη και βλέπει τα σημάδια της γήρανσης στο σώμα της.

Έχει κλείσει μόλις τα 40 όταν γυριζόταν αυτή η σκηνή αλλά μιλά σα να είναι πολύ μεγαλύτερη, σα να τα έχει δει ήδη όλα (και από μία άποψη, τα είχε δει), σα να την έχει συνθλίψει ήδη το βάρος τόσων πολλών αλλόκοτων εμπειριών, ειδικά στο πλευρό του Σερζ Γκενσμπούρ, με τον οποίον είχε χωρίσει από το 1980, μετά από δωδεκαετή συμβίωση όπου κάθε μέρα (και νύχτα) θα πρέπει να ήταν σαν ολόκληρη ζωή δική μας.   

«Η ιδέα ήταν να σε κοιτάξω όπως δεν είχα τολμήσει να σε κοιτάξω ποτέ πριν» της λέει στην αρχή της ταινίας η Σαρλότ. Η κάμερα εστιάζει εμμονικά στα χέρια και στα μάτια της, αλλά κυρίως στα χέρια. Μαζί επισκέπτονται και το διαμέρισμα που έζησαν και οι δύο μαζί με τον Σερζ Γκενσμπούρ και τώρα η Σαρλότ το έχει κάνει μουσείο.

Τριάντα τρία χρόνια αργότερα, μια άλλη –επίσης ιδιαίτερη και ιδιοσυγκρασιακή, αλλά με πιο ανάλαφρο και φευγαλέο τρόπο– ταινία που είδαμε στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και λειτουργεί ως απόηχος του φιλμ της Βαρντά, όπως μαρτυρά και ο τίτλος της, Jane par Charlotte, βρίσκεται και πάλι εμπρός στην εξεταστική ματιά της κάμερας, πίσω από την οποία αυτή τη φορά είναι η κόρη της, Σαρλότ Γκενσμπούρ.

«Επίσημα» μεγάλη πλέον, μοιάζει πιο χαλαρή αλλά και πιο εύθραυστη συγχρόνως, εξακολουθούν όμως να την απασχολούν έντονα οι ρυτίδες του χρόνου, κυριολεκτικές και μεταφορικές. Κάποια στιγμή κάνει λόγο για καλούς καθρέπτες και για κακούς («μην κόψεις ποτέ τα μαλλιά σου με ψαλίδι της κουζίνας σε καθρέπτη που κολακεύει», προειδοποιεί αινιγματικά) και για εκείνη τη στιγμή που «δεν αναγνωρίζεις πια τον εαυτό σου, αλλά μετά βγάζεις τα γυαλιά σου και είσαι πάλι όπως παλιά». 

Μιλάει επίσης, με τον χαρακτηριστικά αφηρημένο τρόπο της, για την αιώνια της εξάρτηση από τα υπνωτικά χάπια, για τις μητρικές της ανασφάλειες αλλά και για τη μόνιμη πληγή που της έχει αφήσει ο πρόωρος χαμός της μεγάλης της κόρης, Κέιτ Μπάρι, που έπεσε (ή βούτηξε) στο κενό από το διαμέρισμά της στο Παρίσι, σε ηλικία 46 ετών τον Δεκέμβριο του 2013.

«Η ιδέα ήταν να σε κοιτάξω όπως δεν είχα τολμήσει να σε κοιτάξω ποτέ πριν» της λέει στην αρχή της ταινίας η Σαρλότ. Η κάμερα εστιάζει εμμονικά στα χέρια και στα μάτια της, αλλά κυρίως στα χέρια. Μαζί επισκέπτονται και το διαμέρισμα που έζησαν και οι δύο μαζί με τον Σερζ Γκενσμπούρ και τώρα η Σαρλότ το έχει κάνει μουσείο. Ή μάλλον μαυσωλείο: ακόμα και τα αρχαία τσιγάρα στα τασάκια έχουν μείνει στη θέση τους, έστω και σε αποσύνθεση, όπως και ένας πολυέλαιος που κοντεύει να αγγίξει το πάτωμα καθώς και πολλές φωτογραφίες της Κατρίν Ντενέβ, της Μπριζίτ Μπαρντό και της Μέριλιν Μονρό.

«Σαν την Πομπηία είναι εδώ ή σαν την Ωραία Κοιμωμένη» λέει η Τζέιν Μπίρκιν που πέρασε «δώδεκα πολύ ευτυχισμένα χρόνια εκεί μέσα» αλλά είχε να πατήσει ξανά το πόδι της στο σπίτι πάνω από τρεις δεκαετίες. «Είχε δίκιο η Βαρντά», λέει σε μια άλλη σκηνή της ταινίας, στη Νέα Υόρκη. «Η κάμερα πρέπει να αιχμαλωτίζει πάντα το παρόν». 

Jane B. par Agnès V.

Jane By Charlotte

Daily
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ