Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω

Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω Facebook Twitter
Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Φωτ.: M. Osterreicher/ESPN Films
0


ΑΚΛΑΥΤΟΣ ΠΗΓΕ ΣΤΑ 76 ΤΟΥ
 ο O.J. Simpson, γεγονός που σε άλλη περίπτωση θα έμοιαζε παράξενο – ειδικά στη σύγχρονη εποχή της αποθεωτικής νεκρολογίας – για κάποιον που υπήρξε ένας σούπερ σταρ του επαγγελματικού πρωταθλητισμού και κορυφαίος στο άθλημά του, το αμερικανικό ποδόσφαιρο, πέρα από την διασημότητα που συνέχισε να απολαμβάνει και στην μετέπειτα καριέρα του στην οθόνη. Ως γνωστόν όμως, η φήμη του κηλιδώθηκε ανεπανόρθωτα από την «δίκη του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί πριν από τριάντα χρόνια η ακροαματική διαδικασία κατά την οποία βρέθηκε στο εδώλιο του κατηγορουμένου για την άγρια δολοφονία της συζύγου του και ενός άνδρα που βρισκόταν μαζί της. Τελικά απαλλάχτηκε, αλλά λίγοι πίστεψαν τότε ότι ήταν αθώος και ακόμα λιγότεροι αργότερα. 

Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία.

Τουλάχιστον υπήρξε η έμπνευση και η κεντρική φιγούρα ενός από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ που έχουν γίνει ποτέ, του επικής διάρκειας (οκτώ ώρες σε πέντε μέρη) και κλίμακας «OJ: Made in America» που έκανε πρεμιέρα το 2016, συγχρόνως σχεδόν με την δραματοποιημένη –και μάλλον κακόγουστη κατά την άποψή μου– εκδοχή της ίδιας ιστορίας με τίτλο «The People v. O.J. Simpson: American Crime Story». Με άξονα τον βίο και την πολιτεία του O.J. Simpson, το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ του Έζρα Έντελμαν αποτελεί μια συναρπαστική πραγματεία, ελεγειακής υφής συχνά, περί φυλής, φύλου, κοινωνικής τάξης, διασημότητας και (αμερικανικής) ψύχωσης – ένα πανοραμικό καλειδοσκόπιο της σύγχρονης αμερικανικής κουλτούρας από την εποχή του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων στα 60’s ως τη διαβρωτική συνέργεια μιντιακού και celebrity συστήματος που εκδηλώθηκε με τόσο άγριο και με τόσο τραγελαφικό τρόπο στην πολύκροτη «δίκη του αιώνα», που έλαβε χώρα σε απευθείας μετάδοση δύο χρόνια μετά τις φοβερές ταραχές που ακολούθησαν τον βίαιο ξυλοδαρμό του Ρόντνεϊ Κινγκ. 

Ο O.J. Simpson είχε επιτύχει μια σειρά από ακροβατικές υπερβάσεις που τον είχαν καταστήσει –στα μάτια του κόσμου, αλλά και στα δικά του– άτρωτο, άσπιλο, υπεράνω κριτικής, θριαμβευτή σ’ ένα φαντασιακό σύστημα «αχρωματοψίας» όπου δεν υπήρχαν λευκοί και μαύροι, δεν υπήρχε ρατσισμός, δεν υπήρχαν αγώνες για τα πολιτικά δικαιώματα, υπήρχαν μόνο επιτυχημένοι και losers, άξιοι και τεμπέληδες, διάσημοι και ασήμαντοι. Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία, η οποία από την επόμενη χρονιά εξασφάλισε ότι δεν θα συνέβαινε ποτέ ξανά κάτι τέτοιο, αποκλείοντας εφεξής οτιδήποτε έχει προβληθεί (και) ως σειρά.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Διεθνή / Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Ο Αμερικανός, πρώην ποδοσφαιριστής, έγινε γνωστός από τη «δίκη του αιώνα», όταν το 1994 συνελήφθη για την δολοφονία της πρώην συζύγου του και του εραστή της - Η υπερασπιστική γραμμή που ακολούθησε ο συνήγορός του Ρόμπερτ Καρντάσιαν
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ