«Don’t Look Up»: Άντε να έρθει το τέλος του κόσμου να ησυχάσουμε

«Don’t Look Up»: Άντε να έρθει το τέλος του κόσμου να ησυχάσουμε Facebook Twitter
Φέτος το μεγάλο εορταστικό χαρτί της πλατφόρμας είναι μια μεγαλεπήβολη φάρσα (ή κωμωδία καταστροφής) με σούπερ καστ και φιλοδοξίες επείγουσας και παρεμβατικής κοινωνικοπολιτικής σάτιρας.
0

Tείνει να εξελιχθεί σε «γιορτινό» θεσμό η χριστουγεννιάτικη ταινία του Netflix με κράχτη μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ και φόντο το τέλος του κόσμου. Κι αν πέρσι επρόκειτο για μελόδραμα (το Midnight Sky με τον Τζορτζ Κλούνι κατάμονο στο σύμπαν, αν το θυμάται κανείς), φέτος το μεγάλο εορταστικό χαρτί της πλατφόρμας είναι μια μεγαλεπήβολη φάρσα (ή κωμωδία καταστροφής) με σούπερ καστ και φιλοδοξίες επείγουσας και παρεμβατικής κοινωνικοπολιτικής σάτιρας: Ένας κομήτης απειλεί με αφανισμό τον πλανήτη, οι κρατούντες όμως κοιτάζουν μόνο το μικροπολιτικό και το μακροοικονομικό συμφέρον τους. 

Παρότι η ιδέα της ταινίας και η συμφωνία με την πλατφόρμα προϋπήρχε της πανδημίας, η πλοκή του Don’t Look Up εμφανίζεται ως εξαιρετικά επίκαιρη και κρίσιμη καθώς θίγει άλλοτε με χιουμοριστικό και άλλοτε με διδακτικό τρόπο, μια σειρά από καυτά και ακανθώδη ζητήματα των αποκαλυπτικών καιρών μας: την μισαλλοδοξία που κάνει μετάσταση σε φασισμό, την δυσπιστία προς την επιστήμη, την αμετροέπεια των ισχυρών, τις προτεραιότητες και την διαβρωτική κουλτούρα των μέσων, την ύβρη και την απληστία των πάμπλουτων βαρόνων της τεχνολογίας και του χρήματος, την κλιματική απειλή.  

Οι προφανείς στόχοι του Don’t Look Up όμως (οι ψέκες, η θρησκόληπτη δεξιά, ο τραμπισμός, οι influencers, o Μπέζος κι ο Μασκ) έχουν ήδη "σατιριστεί" μέχρι θανάτου. Το γεγονός επίσης ότι σύμφωνα με την αφήγηση της ταινίας ο πλανήτης ισούται με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την καθιστά αφόρητα παρωχημένη και ντεμοντέ.

meryl streep Facebook Twitter
Το διδακτικό ύφος όμως που γίνεται κάποιες στιγμές κραυγαλέο και υπονομεύει τις σατιρικές προθέσεις της ταινίας, ταιριάζει περισσότερο σε μια αφ’ υψηλού φιλελεύθερη θεώρηση των πραγμάτων παρά στο συμπεριληπτικό και φιλολαϊκό κήρυγμα του θείου Μπέρνι.   

Επίκαιρο όμως δεν σημαίνει καίριο, και πάνω στο άγχος της να τα πει (και να τα ξέρει) όλα, η ταινία του Άνταμ Μακ Κέι χάνει τον μπούσουλα, τρικλίζοντας αμήχανα μεταξύ χαβαλέ και καταγγελίας, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να πάρεις τοις μετρητοίς ούτε τα σοβαρά ούτε τα αστεία. Πολλές ατάκες δεν προλαβαίνουν καν να προσγειωθούν, χάνονται απλά στον αιθέρα, παρασυρμένες από τον (με το ζόρι) φρενήρη ρυθμό της ταινίας. Κρίμα, γιατί ο δημιουργός της ταινίας έχει αποδειχθεί στο παρελθόν άσσος όχι μόνο στην κωμωδία / παρωδία (Anchorman, Talladega Nights, The Step Brothers, The Other Guys) αλλά και στην πολιτική σάτιρα (ειδικά στο εντυπωσιακά ξύπνιο The Big Short, λιγότερο στο προβληματικό Vice). 

Είναι κρίμα που ο Άνταμ Μακ Κέι την είδε ξαφνικά αφ’ υψηλού δημαγωγός τύπου Άαρον Σόρκιν ή ακόμα και Πάντι Τσαγιέφσκι, όπως μαρτυρά ο πύρινος μονόλογος του Λεονάρντο Ντι Κάπριο που θυμίζει το παροιμιώδες ξέσπασμα του τραγικού πρωταγωνιστή της θρυλικής ταινίας «Το δίκτυο» (Network) του 1976. Οι προφανείς στόχοι του Don’t Look Up όμως (οι ψέκες, η θρησκόληπτη δεξιά, ο τραμπισμός, οι influencers, o Μπέζος κι ο Μασκ) έχουν ήδη "σατιριστεί" μέχρι θανάτου. Το γεγονός επίσης ότι σύμφωνα με την αφήγηση της ταινίας ο πλανήτης ισούται με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την καθιστά αφόρητα παρωχημένη και ντεμοντέ. Μαζί με τον Μακ Κέι, το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Ντέιβιντ Σιρότα, πρώην δημοσιογράφος αλλά και πρώην σύμβουλος και λογογράφος του Μπέρνι Σάντερς. Το διδακτικό ύφος όμως που γίνεται κάποιες στιγμές κραυγαλέο και υπονομεύει τις σατιρικές προθέσεις της ταινίας, ταιριάζει περισσότερο σε μια αφ’ υψηλού φιλελεύθερη θεώρηση των πραγμάτων παρά στο συμπεριληπτικό και φιλολαϊκό κήρυγμα του θείου Μπέρνι.   

don't look up Facebook Twitter
Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζένιφερ Λόρενς και Τιμοτέ Σαλαμέ είναι μερικοί μόνο από τους ηθοποιούς του καστ της ταινίας.

Τα προβλήματα τόνου, ύφους και «θερμοκρασίας» επεκτείνονται και στις ερμηνευτικές επιλογές ενός υπερ-εκλεκτού (και υπερ-σπαταλημένου) καστ που καταφεύγει, υπηρετώντας δήθεν τον σχιζοειδή φορμαλισμό της ταινίας, σε εύκολες και προβλέψιμες καρικατούρες με μεγαλύτερο (η Κέιτ Μπλάνσετ στο ρόλο μιας δημοφιλούς παρουσιάστριας πρωινάδικου) ή μικρότερο βαθμό αποτελεσματικότητας (κάποτε πρέπει να αποδεχτούμε ότι έχει και κακές στιγμές η Μέριλ Στριπ, άνθρωπος είναι). Εξαίρεση αποτελεί νομίζω ο κακομοίρης ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο - ανώτερος των περιστάσεων για μια ακόμα φορά – ο οποίος προσπαθεί να δώσει μια υπόσταση γνησιότητας στον χαρακτήρα του συνεσταλμένου επιστήμονα, ώρες- ώρες όμως μοιάζει κι αυτός σα να έχει αποδεχθεί μέσα του όμως πως είναι μάταια τελικά η προσπάθεια, όπως μάταια είναι με τις επικρατούσες αντιλήψεις και η απόπειρα σωτηρίας του πλανήτη. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο έρχεται στο Netflix –δείτε το τρέιλερ του Don’t Look Up

Πολιτισμός / Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζένιφερ Λόρενς, Μέριλ Στριπ, Κέιτ Μπλάνσετ εντυπωσιάζουν στο τρέιλερ του «Don’t Look Up»

H ταινία θα ανέβει στην πλατφόρμα του Netflix στις 10 Δεκεμβρίου, αλλά υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να τη δούμε και στις ελληνικές αίθουσες λίγες εβδομάδες νωρίτερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και τα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ