Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων

Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων Facebook Twitter
Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας.
0

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ, ένας αριθμός, μια σύμβαση. Σπανίως αρχίζει οτιδήποτε πραγματικά σημαντικό ακριβώς στην αρχή του χρόνου – την πιο ακίνητη, σιωπηρή και εσωστρεφή περίοδο του ημερολογιακού έτους –  σπανίως κλείνει οριστικά κάποιος κύκλος ακριβώς στο τέλος του. Κι όμως, μάθαμε να μετράμε την ζωή μας με τις χρονιές, με απολογισμούς, με απώλειες, με όνειρα, με ελπίδες. Και με προβλέψεις, ακόμα κι αν ξέρουμε ότι συνήθως αυτές αποδεικνύονται εντελώς άστοχες ή απλά ευσεβείς πόθοι. Ακόμα κι αν έχουμε διαπιστώσει ότι οι χειρότεροι προγνώστες είναι συχνά οι «ειδικοί».

Είναι το έθιμο των ημερών. Μετά τον καταιγισμό από πάσης φύσεως λίστες, μνημόσυνα και απολογισμούς της χρονιάς που πέρασε στα διεθνή media, από προχθές έχει ξεκινήσει το γαϊτανάκι των προβλέψεων για το νέο έτος. Κάποιες από αυτές είναι εντελώς προβλέψιμες – όπως λόγου χάρη, ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ, κοινώς) θα απογειωθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα ή ότι το κλίμα θα είναι ακόμα πιο ζεστό.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια.

Άλλες πάλι κινούνται αναπόφευκτα στο πεδίο της ασφαλούς σπέκουλας. Όπως ότι ο Μπάιντεν θα κερδίσει τους περισσότερους ψήφους αλλά ο Τραμπ θα κερδίσει, οριακά έστω, τις προσεχείς προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες (The Guardian), ότι το Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα πάει στο «Οπενχάιμερ» (New York Times), ότι τo Χ (πρώην Twitter) του Ίλον Μασκ θα χρεοκοπήσει (Financial Times) ή ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα πάρουν σιγά-σιγά τον δρόμο της επιστροφής (επίσης Financial Times).  

«Δεν προσπαθούσα να προβλέψω το μέλλον, προσπαθούσα να το εμποδίσω», είχε δηλώσει κάποτε ο διάσημος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Ρέι Μπράντμπερι. Το κακό προαίσθημα σπανίως επιβεβαιώνεται, αυτό που φοβάσαι πιο πολύ σπανίως συμβαίνει όταν το περιμένεις. Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας. Το κακό ποτέ δεν έρχεται όταν το περιμένεις. «Άκουσα μια σκοτεινή πρόγνωση να αναδύεται μέσα στο ίδιο μου το σώμα» γράφει στο ποίημα της με τίτλο “Saint Joan” η σπουδαία Αμερικανίδα ποιήτρια Λουίζ Γκλικ που συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις σημαντικές απώλειες της περσινής χρονιάς.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια. Μια επικεφαλίδα όμως που βλέπω να περιφέρεται τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά media ήταν αρκετή για να διαλύσει τις δυσοίωνες προβλέψεις: «Σε πελάγη ευτυχίας οι Έλληνες για τις αργίες του 2024: Γεμάτη τριήμερα η χρονιά, αναλυτικά οι ημερομηνίες».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ