Αγαπάμε τον Νότο, αγαπάμε τη Νάπολη (και τη Νάπολι)

Αγαπάμε τον Νότο, αγαπάμε τη Νάπολη (και τη Νάπολι) Facebook Twitter
Είναι ξεκάθαρο ότι οι ποδοσφαιρικοί θρίαμβοι δεν συμβάλλουν σε καμία μεταρρύθμιση της κοινωνίας. Αλλά η ψευδαίσθηση δεν είναι πάντα στείρα. Μερικές φορές δείχνει μια πιθανότητα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΣTIΓΜΕΣ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ και λυτρωτικής εκτόνωσης ζει τις τελευταίες μέρες η Νάπολη, η καρδιά και η ψυχή του Νότου (όχι μόνο του ιταλικού, αλλά συμβολικά κάθε φτωχού πλην ένθερμου Νότου που καταδυναστεύεται οικονομικά και πολιτισμικά από τον πλούσιο και ψυχρό Βορρά), με την κατάκτηση του πρωταθλήματος μετά από 33 ολόκληρα χρόνια.

Θυμήθηκα χθες, παρακολουθώντας το πανηγυρικό τελετουργικό στο γήπεδο που έχει πάρει το όνομά του από τον προστάτη άγιο της ομάδας (αν όχι και της πόλης, μαζί με τον Σαν Τζενάρο) Ντιέγκο Μαραντόνα και τις μαζικές εκδηλώσεις ξέφρενης χαράς στους δρόμους της πόλης, εκείνο το καλοκαίρι στην Κεφαλονιά που κάναμε παρέα με συνομήλικους Ναπολιτάνους οι οποίοι μας μύησαν στη λατρεία της ομάδας των καταφρονεμένων.

Οι ίδιοι δεν ήταν ακριβώς (ή καθόλου) τέτοιοι, φλώροι μάλλον αλλά σούπερ παιδιά, ένιωσα σα να τους «ξαναείδα» πέρσι βλέποντας την ταινία του (επίσης συνομήλικου) Πάολο Σορεντίνο «Το χέρι του θεού» για τα εφηβικά του χρόνια στη Νάπολη εκείνων των χρόνων. 

Είναι μια μοναδική νίκη, γιατί η κατάκτηση ενός τέτοιου τροπαίου από την Νάπολι υπερβαίνει κατά πολύ τον αθλητικό ενθουσιασμό. Η πόλη το βλέπει ως επιβεβαίωση του εαυτού της.

Θυμήθηκα και κάτι «οπαδικές» κασέτες που είχαν φέρει μαζί τους τότε και τις ακούγαμε όλοι μαζί – τραγούδια για τον Μαραντόνα κυρίως, αλλά και τραγούδια άσχετα με την ομάδα, καθόλου άσχετα όμως με την πόλη και με την ιδέα της Νάπολης, τραγούδια του σπουδαίου Πίνο Ντανιέλε με το χαρακτηριστικό του μουσικό ιδίωμα (το λεγόμενο «tarumbò», ένα μίγμα ταραντέλας, μπλουζ/ροκ και ρούμπας) και με την ακόμα πιο χαρακτηριστική ναπολιτάνικη εκφορά. Άλλες εποχές.

Ο Πίνο Ντανιέλε πέθανε το 2015 και χθες αυτός που κλήθηκε να εμφανιστεί στην τελετή κατάκτησης ήταν ο μυστηριώδης μασκοφόρος Liberato, αδιαφιλονίκητος σύγχρονος ποπ σταρ της πόλης, παρότι ουδείς (ή σχεδόν) δεν γνωρίζει την ταυτότητά του. Η μουσική του είναι τελείως διαφορετική από τα τραγούδια του Πίνο Ντανιέλε, οι στίχοι του όμως και κυρίως η εκφορά τους όχι και τόσο.  

Έγραψε γι’ αυτήν τη δικαίωση που άργησε τόσα χρόνια ένα πολύ όμορφο κείμενο στην Corriere della Sera ο διάσημος (από την ταινία και τη σειρά «Gomorrah» κυρίως, αλλά και από τις απειλές κατά της ζωής του από την Καμόρα) δημοσιογράφος, συγγραφέας, σεναριογράφος και γνήσιο τέκνο της πόλης, Ρομπέρτο Σαβιάνο, όπου, μεταξύ άλλων, αναφέρει συγκινημένος και τα εξής (η απόδοση από την ελληνική calcio-φιλική σελίδα/podcast Calcio Sbagliato):  

«Η Νάπολι δεν είναι απλά μια ομάδα του Νότου, αλλά μια νότια ομάδα που υποστηρίζεται μόνο από νότιους, δεδομένου ότι για ιστορικούς λόγους, που συνδέονται κυρίως με την εσωτερική μετανάστευση στη χώρα μας, πολλοί νότιοι υποστηρίζουν ομάδες από τον Βορρά. Είναι μια μοναδική νίκη, γιατί η κατάκτηση ενός τέτοιου τροπαίου από την Νάπολι υπερβαίνει κατά πολύ τον αθλητικό ενθουσιασμό. Η πόλη το βλέπει ως επιβεβαίωση του εαυτού της. Είναι αστείο να ακούς τη θρυλική φράση του Ντον Πιέτρο Σεβαστάνο [σ.σ χαρακτήρας του Gomorrah] να επαναλαμβάνεται αυτές τις μέρες: «Θα επιστρέψουμε σε όλα αυτά που κάνουμε», αλλά έτσι είναι.

«Είναι καθαρή ψευδαίσθηση, το γνωρίζω: είναι ξεκάθαρο ότι οι ποδοσφαιρικοί θρίαμβοι δεν συμβάλλουν σε καμία μεταρρύθμιση της κοινωνίας. Αλλά η ψευδαίσθηση δεν είναι πάντα στείρα. Μερικές φορές δείχνει μια πιθανότητα. Ό,τι δεν μπορείς να πετύχεις αλλού, συχνά για λόγους που δεν σε αφορούν, μπορείς να το αποκτήσεις στο γήπεδο, στο όνομα και για λογαριασμό ενός ολόκληρου πληθυσμού». 

«Η Νάπολη και η Νάπολι είναι τα πάντα για μένα. Είναι σάρκα και αίμα, ζωή και θάνατος, ευτυχία και λαχτάρα. Η Νάπολι έχει, για μένα, το καλοσυνάτο πρόσωπο του πατέρα μου. Είναι αυτός που με έκανε να παθιαστώ με αυτή την ομάδα, ακόμα και πριν ξεκινήσω να περπατάω, μαζί του ξεκίνησαν όλα... Και τώρα, τι άλλο να πω; Κερδίσαμε. Τελικά βυθίζομαι με χαρά σε έναν πληθυντικό στον οποίο αναγνωρίζω τον εαυτό μου».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ