ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς

«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς Facebook Twitter
Ο Παζολίνι με πλήρη εξάρτηση ανυπομονούσε να ηγηθεί της ομάδας του στο ματς.
0

ΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΑΠΛΟΧΕΡΑ έντονες συγκινήσεις, απροσδόκητες παραβολές και αλληγορίες και συναρπαστικές αφηγήσεις που συχνά δεν έχουν καμία σχέση όχι μόνο με τις μεγάλες διοργανώσεις αλλά και με τον επαγγελματισμό γενικώς.

Και μία από τις πιο ιδιαίτερες στη μυθολογία του αθλήματος είναι αυτή που εκτυλίχτηκε ένα κρύο πρωινό του Μάρτη του 1975 σ’ ένα χωμάτινο γήπεδο στην Πάρμα, όταν αναμετρήθηκαν τα κινηματογραφικά συνεργεία δύο ποικιλοτρόπως επικών ταινιών που σημάδεψαν το μεγάλο σινεμά των ‘70s: το «1900» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και το «120 μέρες στα Σόδομα» (γνωστό και ως «Σαλό») του Πιερ Πάολο Παζολίνι.

Και οι δύο ταινίες γυρίζονταν τον ίδιο καιρό στην περιοχή, αλλά δεν υπήρχε κάποια ιδιαίτερη επαφή ανάμεσα στους δύο κόσμους, ειδικά από τη στιγμή που ήταν δεδομένες οι ψυχρές σχέσεις ανάμεσα στους δύο μεγάλους δημιουργός.

Ο Μπερτολούτσι είχε διατελέσει μαθητής (και protégé) του Παζολίνι, τα τελευταία χρόνια όμως δεν μιλούσε στον μέντορά του εξαιτίας κάποιων καυστικών σχολίων του Παζολίνι για «Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι».

Ο Παζολίνι όμως ήταν γνωστός φανατικός της μπάλας –είχε δηλώσει ότι ο μεγαλύτερος ποιητής είναι ο πρώτος σκόρερ κάθε σεζόν και ότι το ποδόσφαιρο είναι «η τελευταία ιερή τελετουργία των καιρών μας»– ενώ έπαιζε συχνά και ο ίδιος.

Όταν έπεσε λοιπόν η ιδέα να «συναντηθούν» οι δύο ταινίες στο γήπεδο ως ιδανική αφορμή για να επιλύσουν ειρηνικά και με φίλαθλο πνεύμα τις διαφορές τους οι δύο επιφανείς auteurs, ήταν ο πρώτος που δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρόκληση.

Ο Παζολίνι ήταν γνωστός φανατικός της μπάλας –είχε δηλώσει ότι ο μεγαλύτερος ποιητής είναι ο πρώτος σκόρερ κάθε σεζόν και ότι το ποδόσφαιρο είναι «η τελευταία ιερή τελετουργία των καιρών μας»– ενώ έπαιζε συχνά και ο ίδιος.

Ο Μπερτολούτσι εμφανίστηκε την προκαθορισμένη μέρα και ώρα στον αγωνιστικό χώρο, με πολιτικά όμως, αντίθετα από τον Παζολίνι που με πλήρη εξάρτηση ανυπομονούσε να ηγηθεί της ομάδας του στο ματς.

Τα «Σόδομα» αγωνίστηκαν με τις κυανέρυθρες εμφανίσεις της αγαπημένης του Παζολίνι Μπολόνια, ενώ η μάλλον εκλεπτυσμένη στολή του «1900» (φωτεινές μοβ φανέλες με τον τίτλο του φιλμ αποτυπωμένο στο στήθος με κίτρινα γράμματα) είχε σχεδιαστεί από το τμήμα κοστουμιών της ταινίας.

«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς Facebook Twitter
Εκείνο το «ντέρμπι» ανάμεσα σε δύο ιερά τέρατα του παγκόσμιου σινεμά που το παρακολούθησαν τότε μια χούφτα άνθρωποι θα εξελισσόταν με τα χρόνια σε θρύλο και σε παραβολή για τις υπερβατικές ιδιότητες του «βασιλιά των σπορ».

Ενώ η ομάδα του «120» αποτελούνταν σε μεγάλο βαθμό από τους (άσημους ως επί το πλείστον) ηθοποιούς της ταινίας, οι διάσημοι πρωταγωνιστές του «1900» (Ντεπαρντιέ, Ντε Νίρο, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ) δεν κατέβηκαν να αγωνιστούν. Είχε προκύψει συνεπώς πρόβλημα σύστασης αντιπροσωπευτικής ενδεκάδας μέχρι που κάποιος κανόνισε να αγωνιστούν εκτάκτως δύο 15χρονοι από τα τσικό της Πάρμα εμφανιζόμενοι ως μέλη του συνεργείου.

Παρότι η ομάδα του Παζολίνι προηγήθηκε με 2-0, προς μεγάλη του δυσαρέσκεια το τελικό σκορ διαμορφώθηκε σε 5-2 υπέρ του «1900». Τουλάχιστον έγινε το ματς αυτό η αφορμή για να συναντηθεί για μία, τελευταία φορά με τον Μπερτολούτσι. Τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς θα βρισκόταν άγρια δολοφονημένος στην Όστια, με το κακοποιημένο κουφάρι του πετάμενο (κατά τραγική ειρωνεία) σε μια ποδοσφαιρική αλάνα.

Εκείνο το «ντέρμπι» όμως ανάμεσα σε δύο ιερά τέρατα του παγκόσμιου σινεμά που το παρακολούθησαν τότε μια χούφτα άνθρωποι θα εξελισσόταν με τα χρόνια σε θρύλο και σε παραβολή για τις υπερβατικές ιδιότητες του «βασιλιά των σπορ».

Θα περνούσαν όμως σαράντα πέντε χρόνια για να βγει στην επιφάνεια μια απροσδόκητη πτυχή της ιστορικής αναμέτρησης, όταν κάποιοι από τους θεατές του προπέρσινου ντοκιμαντέρ «Centoventi contro Novecento» (Εκατόν Είκοσι εναντίον Χίλια Εννιακόσια) θα αναγνώριζαν στο εφηβικό πρόσωπο του ενός από τους δύο υπόπτως ταλαντούχους πιτσιρικάδες που κλήθηκαν (παρατύπως) να ενισχύσουν την ομάδα του «1900» τον μετέπειτα σπουδαίο ποδοσφαιριστή και νυν κορυφαίο προπονητή Κάρλο Αντσελότι.

«Σικέ το ματς», θα έλεγε ίσως αν ζούσε ο Παζολίνι, ο άνθρωπος που είχε δηλώσει κάποτε ότι «μετά τη λογοτεχνία και το σεξ, το ποδόσφαιρο είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις». Ακόμα και πάνω από το σινεμά δηλαδή…

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στρατηγική του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Οθόνες / Η στρατηγική του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Αυτό που βασικά ενδιέφερε τον πολυβραβευμένο Ιταλό σκηνοθέτη που πέθανε σαν σήμερα στα 77 του χρόνια ήταν ο άνθρωπος μέσα στη δίνη της Ιστορίας και της πολιτικής, η ψυχή του και οι επιθυμίες του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μπερτολούτσι απαντά στην παγκόσμια οργή που προκάλεσε το σκάνδαλο με το βούτυρο στο «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι»

Πολιτισμός / Ο Μπερτολούτσι απαντά στην παγκόσμια οργή που προκάλεσε το σκάνδαλο με το βούτυρο στο «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι»

Ο σκηνοθέτης κάνει λόγο για μια γελοία παρεξήγηση και ισχυρίζεται πως η Σνάιντερ γνώριζε τα πάντα για το γύρισμα εκτός απ' αυτή τη λεπτομέρεια
NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ