«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς

«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς Facebook Twitter
Ο Παζολίνι με πλήρη εξάρτηση ανυπομονούσε να ηγηθεί της ομάδας του στο ματς.
0

ΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΑΠΛΟΧΕΡΑ έντονες συγκινήσεις, απροσδόκητες παραβολές και αλληγορίες και συναρπαστικές αφηγήσεις που συχνά δεν έχουν καμία σχέση όχι μόνο με τις μεγάλες διοργανώσεις αλλά και με τον επαγγελματισμό γενικώς.

Και μία από τις πιο ιδιαίτερες στη μυθολογία του αθλήματος είναι αυτή που εκτυλίχτηκε ένα κρύο πρωινό του Μάρτη του 1975 σ’ ένα χωμάτινο γήπεδο στην Πάρμα, όταν αναμετρήθηκαν τα κινηματογραφικά συνεργεία δύο ποικιλοτρόπως επικών ταινιών που σημάδεψαν το μεγάλο σινεμά των ‘70s: το «1900» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και το «120 μέρες στα Σόδομα» (γνωστό και ως «Σαλό») του Πιερ Πάολο Παζολίνι.

Και οι δύο ταινίες γυρίζονταν τον ίδιο καιρό στην περιοχή, αλλά δεν υπήρχε κάποια ιδιαίτερη επαφή ανάμεσα στους δύο κόσμους, ειδικά από τη στιγμή που ήταν δεδομένες οι ψυχρές σχέσεις ανάμεσα στους δύο μεγάλους δημιουργός.

Ο Μπερτολούτσι είχε διατελέσει μαθητής (και protégé) του Παζολίνι, τα τελευταία χρόνια όμως δεν μιλούσε στον μέντορά του εξαιτίας κάποιων καυστικών σχολίων του Παζολίνι για «Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι».

Ο Παζολίνι όμως ήταν γνωστός φανατικός της μπάλας –είχε δηλώσει ότι ο μεγαλύτερος ποιητής είναι ο πρώτος σκόρερ κάθε σεζόν και ότι το ποδόσφαιρο είναι «η τελευταία ιερή τελετουργία των καιρών μας»– ενώ έπαιζε συχνά και ο ίδιος.

Όταν έπεσε λοιπόν η ιδέα να «συναντηθούν» οι δύο ταινίες στο γήπεδο ως ιδανική αφορμή για να επιλύσουν ειρηνικά και με φίλαθλο πνεύμα τις διαφορές τους οι δύο επιφανείς auteurs, ήταν ο πρώτος που δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρόκληση.

Ο Παζολίνι ήταν γνωστός φανατικός της μπάλας –είχε δηλώσει ότι ο μεγαλύτερος ποιητής είναι ο πρώτος σκόρερ κάθε σεζόν και ότι το ποδόσφαιρο είναι «η τελευταία ιερή τελετουργία των καιρών μας»– ενώ έπαιζε συχνά και ο ίδιος.

Ο Μπερτολούτσι εμφανίστηκε την προκαθορισμένη μέρα και ώρα στον αγωνιστικό χώρο, με πολιτικά όμως, αντίθετα από τον Παζολίνι που με πλήρη εξάρτηση ανυπομονούσε να ηγηθεί της ομάδας του στο ματς.

Τα «Σόδομα» αγωνίστηκαν με τις κυανέρυθρες εμφανίσεις της αγαπημένης του Παζολίνι Μπολόνια, ενώ η μάλλον εκλεπτυσμένη στολή του «1900» (φωτεινές μοβ φανέλες με τον τίτλο του φιλμ αποτυπωμένο στο στήθος με κίτρινα γράμματα) είχε σχεδιαστεί από το τμήμα κοστουμιών της ταινίας.

«120» εναντίον «1900»: Όταν ο Παζολίνι αναμετρήθηκε με τον Μπερτολούτσι σ’ ένα θρυλικό ματς Facebook Twitter
Εκείνο το «ντέρμπι» ανάμεσα σε δύο ιερά τέρατα του παγκόσμιου σινεμά που το παρακολούθησαν τότε μια χούφτα άνθρωποι θα εξελισσόταν με τα χρόνια σε θρύλο και σε παραβολή για τις υπερβατικές ιδιότητες του «βασιλιά των σπορ».

Ενώ η ομάδα του «120» αποτελούνταν σε μεγάλο βαθμό από τους (άσημους ως επί το πλείστον) ηθοποιούς της ταινίας, οι διάσημοι πρωταγωνιστές του «1900» (Ντεπαρντιέ, Ντε Νίρο, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ) δεν κατέβηκαν να αγωνιστούν. Είχε προκύψει συνεπώς πρόβλημα σύστασης αντιπροσωπευτικής ενδεκάδας μέχρι που κάποιος κανόνισε να αγωνιστούν εκτάκτως δύο 15χρονοι από τα τσικό της Πάρμα εμφανιζόμενοι ως μέλη του συνεργείου.

Παρότι η ομάδα του Παζολίνι προηγήθηκε με 2-0, προς μεγάλη του δυσαρέσκεια το τελικό σκορ διαμορφώθηκε σε 5-2 υπέρ του «1900». Τουλάχιστον έγινε το ματς αυτό η αφορμή για να συναντηθεί για μία, τελευταία φορά με τον Μπερτολούτσι. Τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς θα βρισκόταν άγρια δολοφονημένος στην Όστια, με το κακοποιημένο κουφάρι του πετάμενο (κατά τραγική ειρωνεία) σε μια ποδοσφαιρική αλάνα.

Εκείνο το «ντέρμπι» όμως ανάμεσα σε δύο ιερά τέρατα του παγκόσμιου σινεμά που το παρακολούθησαν τότε μια χούφτα άνθρωποι θα εξελισσόταν με τα χρόνια σε θρύλο και σε παραβολή για τις υπερβατικές ιδιότητες του «βασιλιά των σπορ».

Θα περνούσαν όμως σαράντα πέντε χρόνια για να βγει στην επιφάνεια μια απροσδόκητη πτυχή της ιστορικής αναμέτρησης, όταν κάποιοι από τους θεατές του προπέρσινου ντοκιμαντέρ «Centoventi contro Novecento» (Εκατόν Είκοσι εναντίον Χίλια Εννιακόσια) θα αναγνώριζαν στο εφηβικό πρόσωπο του ενός από τους δύο υπόπτως ταλαντούχους πιτσιρικάδες που κλήθηκαν (παρατύπως) να ενισχύσουν την ομάδα του «1900» τον μετέπειτα σπουδαίο ποδοσφαιριστή και νυν κορυφαίο προπονητή Κάρλο Αντσελότι.

«Σικέ το ματς», θα έλεγε ίσως αν ζούσε ο Παζολίνι, ο άνθρωπος που είχε δηλώσει κάποτε ότι «μετά τη λογοτεχνία και το σεξ, το ποδόσφαιρο είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις». Ακόμα και πάνω από το σινεμά δηλαδή…

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στρατηγική του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Οθόνες / Η στρατηγική του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Αυτό που βασικά ενδιέφερε τον πολυβραβευμένο Ιταλό σκηνοθέτη που πέθανε σαν σήμερα στα 77 του χρόνια ήταν ο άνθρωπος μέσα στη δίνη της Ιστορίας και της πολιτικής, η ψυχή του και οι επιθυμίες του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μπερτολούτσι απαντά στην παγκόσμια οργή που προκάλεσε το σκάνδαλο με το βούτυρο στο «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι»

Πολιτισμός / Ο Μπερτολούτσι απαντά στην παγκόσμια οργή που προκάλεσε το σκάνδαλο με το βούτυρο στο «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι»

Ο σκηνοθέτης κάνει λόγο για μια γελοία παρεξήγηση και ισχυρίζεται πως η Σνάιντερ γνώριζε τα πάντα για το γύρισμα εκτός απ' αυτή τη λεπτομέρεια
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ