Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας

Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας Facebook Twitter
0
Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας Facebook Twitter
  • Μεγάλωσα στους Αμπελόκηπους, κοντά στο σινεμά «Νιρβάνα», στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Οι γονείς μου ήταν άνθρωποι φτωχοί – το '62 έφυγαν μετανάστες στη Γερμανία, ακολουθώντας το κυρίαρχο zeitgeist της εποχής, που ήθελε τα όνειρα για μια καλύτερη ζωή να συνδέονται με την ξενιτιά. Εγκαταστάθηκαν στο Λίμπεκ, μια μικρή πόλη στο βόρειο κομμάτι της γερμανικής επικράτειας, δουλεύοντας σε ένα εργοστάσιο πορσελάνης. Επέστρεψαν στην Αθήνα το '72. Ο πατέρας μου έπιασε δουλειά θυρωρός στην πολυκατοικία στην οποία μέναμε και η μάνα μου ως καθαρίστρια. Κατά καιρούς έκαναν κάμποσες δουλειές του ποδαριού για να τα βγάλουν πέρα. Άνθρωποι ακούραστοι, δεν φοβήθηκαν ποτέ τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Έτσι έμαθαν και τα παιδιά τους. Στα 13, θυμάμαι, βοηθούσα τη μάνα μου να καθαρίζει το σινεμά «Νιρβάνα» και ο παλιός ιδιοκτήτης, ο συχωρεμένος ο κυρ-Παναγιώτης, με άφηνε να βλέπω τσάμπα ταινίες.
  • Τις πρώτες αλητείες τις έκανα στον Άγιο Δημήτριο, στην Πανόρμου, και στο Πολυκλαδικό Αμπελοκήπων. Ήταν η εποχή της «φέρμας». Παντελόνια σωλήνες, Doc Martens, τσαμπουκάδες στον δρόμο, Ramones και, για χαλάρωση, τα βράδια πηγαίναμε στο παλιό Blues. Νοσταλγώ ακόμα την αθωότητα εκείνων των χρόνων, τη γοητεία του δρόμου, παρά τη σκληρότητα που συχνά έκρυβε.
  • Στα 19 πήγα στην ΑΚΤΟ γιατί ήθελα να ασχοληθώ με οτιδήποτε σχετικό με το σχέδιο. Ζωγράφιζα από παιδί. Ήταν για μένα κάτι περισσότερο από μια μορφή έκφρασης. Ήταν ανάγκη. Οι συμμαθητές μου στο σχολείο μού ζητούσαν συχνά σχέδια που αργότερα «χτυπούσαν» είτε στον Τζίμη στην Πλάκα είτε στη θρυλική Σουζάνα στη βίλα Αμαλία. Σε πραγματική επαφή με το tattoo, πάντως, ήρθα στο σπίτι του Τόλη, ιδιοκτήτη του Εightball Τattoo στην Πατησίων, απ' όπου εκείνη την εποχή είχε περάσει η μισή Αθήνα. Ωραία χρόνια! Στην πράξη, έμαθα τη δουλειά στο στούντιο του «Λεκτικού». Έως τότε η επαφή μου περιοριζόταν αποκλειστικά στο tattoo design. Εκεί ζυμώθηκαν για τα καλά στο μυαλό μου οι βασικοί κανόνες της δερματοστιξίας, με πρώτη και καλύτερη την υγιεινή, την οποία θεωρώ σήμερα την πλέον σημαντική παράμετρο για ένα καλό μαγαζί.
  • Για μένα το tattoo είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία. Απλώνεται σε πολλά επίπεδα, από την τεχνική του artist μέχρι την ψυχολογία του πελάτη. Ο κόσμος στην καρέκλα δεν «ζωγραφίζει» το δέρμα του, «ανοίγει» τον εαυτό του. Μιλά, εκφράζεται, επικοινωνεί, κάνει μια «δήλωση». Συνεπώς, ένα tattoo, κατά τη γνώμη μου, ξεφεύγει εξ ορισμού από τη στενή έννοια του σχεδίου, χωρίς φυσικά να θέλω να μειώσω σε καμία περίπτωση την τεχνική του εκάστοτε tattoo artist.
  • Αυτό που κάνω εγώ διαφορετικά σε σχέση με άλλους συναδέλφους είναι η τεχνική του dotism. Κοινώς, όλα τα σχέδια βασίζονται σε τελείες, τεχνική που παραπέμπει στον πουαντιγισμό. Το να μπορείς να αποδόσεις τα πάντα με τελείες είναι κάτι ξεχωριστό, αλλά παράλληλα δύσκολο και χρονοβόρο. Πρόκειται για ένα στυλ το οποίο εξασκούν λίγοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, εξού και πρόκειται για εξαιρετικούς «τεχνίτες». Ο κόσμος ανταποκρίνεται, ρωτά πλέον γι' αυτή την τεχνική – ίσως γιατί το μάτι έλκεται πάντα από το διαφορετικό.
  • Με τα χρόνια άρχισα να ταξιδεύω σε διάφορα μέρη του κόσμου, σε μια προσπάθεια να γνωρίσω νέες τεχνικές και διαφορετικές αντιλήψεις. Η φιλοσοφία μου, σήμερα, είναι επηρεασμένη κυρίως από τα oriental tattoos. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την εποχή που επισκέφτηκα το Νεπάλ και την Ινδία, όπου ήρθα σε επαφή με την ανατολίτικη φιλοσοφία, όχι μόνο σε επίπεδο σχεδίου αλλά και ως στάση ζωής. Οι άνθρωποι εκεί έχουν μια ολότελα διαφορετική αντίληψη για τον κόσμο, κάτι που με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή. Βλέποντας κάποιον να επιβιώνει με τα απολύτως απαραίτητα, έφτασα στο σημείο να αναρωτιέμαι για τον αγχωτικό τρόπο σκέψης των Δυτικών, αλλά και τη ζωή μου ως τότε.
  • Σήμερα έχω καταλήξει ότι η ζωή είναι μικρή και απαιτούνται λίγα πράγματα για να την απολαύσεις. Αυτά που μας αναγκάζουν να αισθανθούμε ότι χρειαζόμαστε πρέπει να τα αποβάλλουμε, μαζί με όλες τις άσκοπες ενασχολήσεις που μας κρατάνε δέσμιους. Και εμείς οι Έλληνες μείναμε για πολλά χρόνια δέσμιοι του lifestyle, των στερεοτύπων, των κλισέ και του παράλογου καταναλωτισμού. Αυτό πρέπει να σταματήσει, ανεξάρτητα από την οικονομική συγκυρία των ημερών. Ζούμε σε έναν υπέροχο τόπο που όμοιό του δεν συνάντησα πουθενά, και δεν το λέω τοπικιστικά. Ξαπλωμένος στις περιβόητες παραλίες της Goa, για τις οποίες τόσα και τόσα είχα ακούσει, κατέληξα να σκέφτομαι τις ομορφιές της Ελλάδας, τα μέρη που ποτέ δεν είχα επισκεφτεί.
  • Με ενοχλεί που ακροδεξιές ιδεολογίες έχουν καπηλευτεί κάποια αρχαιοελληνικά σύμβολα που σχεδιαστικά παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον. Φοβάται ο άλλος να χτυπήσει έναν μαίανδρο γιατί θα στιγματιστεί ως φασίστας. Στην Ασία, αντιθέτως, ο κόσμος προτιμά αυτά τα σύμβολα, αντιλαμβάνεται τη γραμμική μαγεία τους, τη δυναμική, τους πραγματικούς συμβολισμούς, πέρα από τη φασιστική καπήλευσή τους. Βλέπουν την ουσία, πέρα από την επιφάνεια.

 

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ