Το άγαλμα της Μέριλιν Μονρόε αναστατώνει το Παλμ Σπρίνγκς με διαδηλώσεις

Το άγαλμα της Μέριλιν Μονρόε αναστατώνει το Παλμ Σπρίνγκς με διαδηλώσεις Facebook Twitter
Φωτο: Wally Skalij/ Getty Images
0

Η θρυλική σκηνή με τη Μέριλιν Μονρόε στην ταινία του 1955 «Επτά Χρόνια Φαγούρας» με τη πρωταγωνίστρια να στέκεται με το λευκό φόρεμά της προσπαθώντας να το συγκρατήσει από τον αέρα που φτάνει από τα έγκατα της πόλης ενώ στέκεται σε έναν αεραγωγό του μετρό είναι για μια από τις διασημότερες σκηνές στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Η εικόνα που αποπνέει τη σεξουαλικότητα της Μέριλιν και την ακαταμάχητη γοητεία της, έχει αναπαραχθεί σε εκατομμύρια αφίσες κάρτες, αυτοκόλλητα, μαγνητάκια και στάμπες, έχει γίνει κούκλα Μπάρμπι και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εικόνα του sex symbol. Ωστόσο σήμερα, μετά από μισό και πλέον αιώνα όλα αυτά που εκπροσωπούσε η Μέριλιν και οι άλλες σεξοβόμβες της εποχής της δεν μπορούν να προβάλλονται ως παραδείγματα θηλυκότητας και γυναικείας ταυτότητας.

Έτσι, η εγκατάσταση ενός αγάλματος της Μέριλιν ύψους οκτώ μέτρων έξω από το Μουσείο Τέχνης Παλμ Σπρινγκς στη νότια Καλιφόρνια που αναπαριστά αυτή τη σκηνή με τη Μέριλιν να συγκρατεί το φόρεμά της ενώ φαίνεται το εσώρουχό της, και η αποκάλυψή του, σε μια δημόσια τελετή προκάλεσε αντιδράσεις και τη δυσαρέσκεια πολλών ομάδων πολιτών που με πανό διαδήλωσαν για να διαμαρτυρηθούν για το μήνυμα που περνά το άγαλμα που τιτλοφορείται Forever Marilyn.

Η συζήτηση για το άγαλμα της Μέριλιν έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες όταν αποφασίστηκε από το Δήμο η μετακίνησή του από ένα πάρκο στην είσοδο του Museum Way στο Palm Springs, χωρίς την έγκριση των κατοίκων. Οι επικριτές επισημαίνουν επίσης ότι το άγαλμα εμποδίζει την πρόσβαση στο αγαπημένο τους πολιτιστικό ίδρυμα. Όμως οι διαμαρτυρόμενοι κάτοικοι δεν πιστεύουν μόνο ότι είναι λάθος η θέση του αγάλματος, αλλά ότι το έργο τέχνης είναι ένα ξεπερασμένο σύμβολο του σεξισμού. Μάλιστα δίπλα στις γυναίκες της πόλης που διαμαρτύρονται βρίσκονται και οι τέσσερις τελευταίοι διευθυντές του μουσείου που έχουν όλοι αντιταχθεί δημοσίως στην τοποθέτηση του αγάλματος.

«Είναι μια μάχη για την ταυτότητα του Παλμ Σπρινγκς», είπε η Λίζ Άρμστρονγκ, η διευθύντρια του μουσείου από το 2014 έως το 2018. «Πώς αντιπροσωπεύει αυτήν την πόλη; Αυτή η τοποθέτηση των γιγάντιων οπίσθιων είναι το πρώτο που βλέπει κάποιος φτάνοντας στο μουσείο, είναι ασέβεια».

Το άγαλμα είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε οι επισκέπτες να περπατούν ανάμεσα στα πόδια της, να αναζητούν το φόρεμά της και να τραβούν μια φωτογραφία του καβάλου ή των γλουτών της για διασκέδαση, είναι σεξιστικό και δείχνει εκμετάλλευση και μισογυνισμό, αντιπροσωπεύει τη σεξουαλική αντικειμενοποίηση μιας εμβληματικής γυναίκας στην εποχή του #MeToo.

Το άγαλμα της Μέριλιν Μονρόε αναστατώνει το Παλμ Σπρίνγκς με διαδηλώσεις Facebook Twitter
Η σκηνή από την ταινία Επτά Χρόνια Φαγούρας (1955) που ενέπνευσε τη δημιουργία του Forever Marylin. Φωτο: Wikimedia Commons

Για τη μετακίνηση του αγάλματος έχουν ήδη συγκεντρωθεί 41.000 υπογραφές που αντιδρούν στην άποψη ότι η παρουσία του αγάλματος, που δημιουργήθηκε από τον γλύπτη Seward Johnson το 2011, θα βοηθούσε στην προσέλκυση τουριστών και την αύξηση των εσόδων των τοπικών επιχειρήσεων, μάλιστα υποστηρίζουν ότι και στο προηγούμενο σημείο που ήταν τοποθετημένο έφερε στην πόλη «εκατομμύρια και εκατομμύρια δολάρια σε δημοσιότητα».

Ενώ το Παλμ Σπρινγκς διεκδικεί ένα μέρος από την «πίτα» Μέριλιν Μονρόε, η βιογράφος της Μισέλ Μόργκαν υποστηρίζει ότι «Αν και ευάλωτη και περίπλοκη, η Μέριλιν ήταν μια ισχυρή γυναίκα που αγωνίστηκε με συνέπεια για αυτό που πίστευε», επιχειρώντας να την προβάλλει και σαν μια εικόνα φεμινισμού στην εποχή της.

Οι ομάδες των πολιτών και των γυναικών έχουν αποφασίσει να συνεχίσουν να διαμαρτύρονται ενώ η πόλη χαρακτήρισε προσωρινά την εγκατάσταση του αγάλματος. Μπορεί να μην είναι η καλύτερη αναπαράσταση του ποια ήταν αλλά θα είναι πολύ δύσκολο να πειστεί οποιοσδήποτε ότι ήταν φεμινίστρια.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM