Μεξικό: Ίσως αφαιρέσουν τελικά τον πίνακα του γυμνού Ζαπάτα - Συνεχίζεται ο σάλος

Μεξικό: Ίσως αφαιρέσουν τελικά τον πίνακα του γυμνού Ζαπάτα - Συνεχίζεται ο σάλος Facebook Twitter
1

Έκκληση για ψυχραιμία απηύθυνε ο πρόεδρος Αντρές Μανουέλ Λόπες Ομπραδόρ, μετά τον σάλο για τον πίνακα ζωγραφικής με τον Εμιλιάνο Ζαπάτα σε ολόγυμνο σώμα γυναίκας, ψηλοτάκουνα και ροζ σομπρέρο.

Ο πρόεδρος του Μεξικού απηύθυνε έκκληση χθες Τετάρτη να πρυτανεύσει η ψυχραιμία, μετά την εισβολή στο Παλάτι Καλών Τεχνών της πρωτεύουσας έξαλλων διαδηλωτών που διαμαρτύρονταν εναντίον του πίνακα ζωγραφικής La Revolución («Η επανάσταση»), που αναπαριστά τον ήρωα της μεξικανικής επανάστασης Εμιλιάνο Ζαπάτα. 

Ο πίνακας συμπεριλαμβάνεται σε έκθεση για την μεξικανική επανάσταση (1910-1917) και βρίσκεται στο εξώφυλλο του προγράμματός της, κάτι που προκάλεσε πολεμική στο Μεξικό.

Δεκάδες πολίτες, κυρίως από την Πολιτεία Μορέλος, την ιδιαίτερη πατρίδα του Σαπάτα, εισέβαλαν στο μουσείο κραυγάζοντας «να καεί!», ενώ ενεπλάκησαν σε αψιμαχίες με αντιδιαδηλωτές που υπερασπίζονταν τον πίνακα, έργο του ζωγράφου Φαμπιάν Τσάιρες.

Μεξικό: Ίσως αφαιρέσουν τελικά τον πίνακα του γυμνού Ζαπάτα - Συνεχίζεται ο σάλος Facebook Twitter

Ο εγγονός του Ζαπάτα, ο Χόρχε Ζαπάτα Γκονσάλες, δήλωσε ότι η οικογένεια σκοπεύει να κάνει μήνυση στο μουσείο και στον Τσάιρες, που κατηγόρησε πως προσπαθεί να «αποκτήσει φήμη» αμαυρώνοντας την εικόνα του ήρωα της επανάστασης.

Ο Ζαπάτα Γκονσάλες είπε πως δεν έχει τίποτα εναντίον των ομοφυλόφιλων, «αλλά» ο πίνακας αυτός «δυσφημίζει τον στρατηγό μας, παρουσιάζοντάς τον σαν ομοφυλόφιλο».

Τόσο το υπουργείο Πολιτισμού του Μεξικού, όσο και το Εθνικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών ξεκαθάρισαν πως απορρίπτουν «τη λογοκρισία ως μηχανισμό ελέγχου μιας κοινωνίας που απαιτεί ελευθερία έκφρασης και ώριμο διάλογο».

Ο πρόεδρος Λόπες Ομπραδόρ σημείωσε πως θα ζητήσει από την υπουργό πολιτισμού Αλεχάντρα Φράουστο Γκερέρο το ζήτημα να επιλυθεί μέσω διαλόγου. «Οι καλλιτέχνες χρειάζονται όλη τους την ελευθερία, δεν είναι δυνατόν να γίνεται λογοκρισία», τόνισε ο βετεράνος πολιτικός, αλλά πρόσθεσε πως είναι επίσης απαραίτητο «να δούμε τι λέει η οικογένεια [Ζαπάτα], να την ακούσουμε».

Ο Λόπες Ομπραδόρ καταδίκασε τα εγκλήματα εναντίον των ΛΟΑΤΚΙ+, προτρέποντας τους πάντες να δείχνουν σεβασμό και ανοχή στον άλλο, στη διαφορετικότητα. «Δεν πρέπει να διαπράττονται εγκλήματα μίσους, τα καταδικάζω από το βάθος της ψυχής μου — δεν θα το ανεχθούμε αυτό. Πρέπει να δείχνουμε σεβασμό, ανοχή, να σεβόμαστε κάθε έκφραση, κάθε σκέψη, κάθε σεξουαλική προτίμηση», επέμεινε. Διαβεβαίωσε πως το έργο δεν τον φέρνει σε αμηχανία. Ωστόσο ο πρόεδρος δεν απέκλεισε ρητώς το ενδεχόμενο ο πίνακας να αφαιρεθεί από την έκθεση.

Το έργο του Τσάιρες παρουσιάζεται στο πλαίσιο της συλλογικής έκθεσης «Εμιλιάνο: Ο Ζαπάτα μετά τον Ζαπάτα», που οργανώθηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης εκατό ετών από τον θάνατο του θρυλικού επαναστάτη το 1919 σε μάχη με στρατεύματα πιστά στον πρόεδρο Πορφίριο Δίας. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τη 16η Φεβρουαρίου.

Ο Ζαπάτα (1879-1919), επικεφαλής του κινήματος των αγροτών, υπέρμαχος της αναδιανομής της γης και των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων, ηγέτης της επανάστασης χάρη στην οποία τερματίστηκε η στρατιωτική δικτατορία και εγκαθιδρύθηκε δημοκρατία, λατρεύεται ως και σήμερα από πολλούς Μεξικανούς.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, dpa, Thomson Reuters Foundation

Culture
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
φυσικά και ΔΕΝ θα άνοιγε ρουθούνι αν ένα γυναικείο σύμβολο παρουσιαζόταν "αρρενωποιημένο", να μην σου πω ότι θα έλεγαν ....."α, τι ωραίο!"....όμως στη λατινική αμερική (κι όχι μόνο αυτή φυσικά) με το καλά εδραιωμένο φαινόμενο του "machismo" και την ξεκάθαρη υποτίμηση της θέσεως των γυναικών με τα τραγικά consequences https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_women_in_Mexico το σύμβολο του Ζαπάτα έτσι αποτελεί ξεκάθαρα ύβρη. Το ίδιο το έργο το βρίσκω λίγο προβοκατόρικο μεν, αλλά μ' αρέσει, με όλον τα εντελώς blatant σύμβολά του, για τέχνη μιλάμε άλλωστε. Θα το έβρισκα γονιμότερο, όμως, να έχει ενταχθεί όμως εντός ενός εννοιολογικού πλαισίου ή ενός διαλόγου, που να δύναται να διευρύνει τις οπτικές, αντί απλώς να "σοκάρει"/"θίξει". Ας ελπίσουμε ότι τουλάχιστον ένας διάλογος θα έχει ανοίξει, ακόμη κι αν τελικώς το έργο αφαιρεθεί.