«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά»

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
«Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


 

Τον περασμένο Αύγουστο ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο μεγάλος διαγωνισμός του Athens Fringe Live. O ελληνικός καφές Bravo, ως χορηγός έμπνευσης, και η LiFO έδωσαν την ευκαιρία σε έντεκα εξαιρετικούς καλλιτέχνες που καταπιάνονται με διάφορες πτυχές της τέχνης, όπως τα εικαστικά, η μουσική, η υποκριτική, ο χορός κ.ά., να παρουσιάσουν τη δουλειά τους μέσα από ισάριθμα βίντεο που φιλοξενήθηκαν στο LiFO.gr. Το κοινό κλήθηκε να ψηφίσει την καλύτερη συμμετοχή, κάνοντας share το αγαπημένο τους βίντεο. Νικητής του διαγωνισμού αναδείχθηκε ο εικαστικός Λυκούργος Πορφύρης με περισσότερα από 5.900 shares.


Ο Λυκούργος γεννήθηκε το 1988 στο Ψυχικό και μεγάλωσε στην Αθήνα. Άρχισε να ζωγραφίζει από μικρός χωρίς να νιώθει ποτέ ότι έχει κάποια ιδιαίτερη κλίση προς αυτό. Πιο σοβαρά ξεκίνησε να ασχολείται από το 2006, οπότε και άφησε το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας για να δώσει εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. «Στο ΤΕΙ δεν την πολυπάλεψα, δεν ήταν για μένα. Τότε αποφάσισα να κάνω κάτι πιο παραγωγικό. Πιο παραγωγικό για μένα, όχι για τους άλλους» λέει κρυμμένος πίσω από κάτι μαύρα γυαλιά ηλίου και από τις πρώτες κουβέντες μαζί του καταλαβαίνεις ότι προσπαθεί να αποφεύγει τα τσιτάτα και τις βαρύγδουπες εκφράσεις που δίνουν συνήθως τον τόνο στις περισσότερες συνεντεύξεις.

Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations


Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations. Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες. Στο Athens Fringe Live συμμετείχε με ένα animation βίντεο και διάφορα ζωγραφικά έργα. To animation αφηγείται τρεις (στην ουσία τέσσερις) ιστορίες συντηρητικών ανθρώπων που καταλήγουν να φέρνουν τα πάθη τους σε αντίθεση με τη συντηρητική τους φύση. Από τα ζωγραφικά έργα που εξέθεσε, το ένα αφορούσε ένα τυπικό Σαββατοκύριακο (πάρτι, βραδινές έξοδοι κ.ά.), το άλλο είχε να κάνει με τις Απόκριες και το τρίτο με ένα καινούργιο πρότζεκτ που ονομάζεται «Βαλκανική Οικειότητα» και πραγματεύεται τον θεσμό της οικογένειας καθώς και το πώς ανταποκρίνονται οι άνθρωποι των Βαλκανίων στα δυτικά πρότυπα. Λόγω της θεματολογίας που επιλέγει, η κουβέντα πηγαίνει στο θέμα των στερεοτύπων. «Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας» λέει και του θυμίζω πως υπάρχουν άνθρωποι που επιλέγουν ή, τουλάχιστον, ισχυρίζονται πως πάνε κόντρα σε όλα. Η απάντησή του είναι σχεδόν αυτόματη, μηχανική: «Πόσοι μπορούν να πάνε κόντρα και μέχρι ποιο σημείο μπορούν να φτάσουν; Άσε που όσοι πάνε ενάντια σε όλα καταλήγουν να αναπαράγουν και άλλα στερεότυπα. Ας πάρουμε για παράδειγμα κάποιον που λέει ότι έχει ξεπεράσει το στερεότυπο της μονογαμίας και δηλώνει πολυγαμικός. Ε, κι αυτό στερεότυπο μιας καπιταλιστικής κοινωνίας είναι, αναφορικά με την κατανάλωση».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας...


Στα άμεσα σχέδια του Λυκούργου είναι να φύγει στο εξωτερικό για κάποιο Μάστερ, αλλά στην κλισέ ερώτησή μου για το αν το εξωτερικό αποτελεί μια διέξοδο γι' αυτόν, αντιδρά: «Με ρωτάνε πολλοί. Όχι δεν είναι διέξοδος, από παλιά ήθελα να φύγω έξω. Δεν μου αρέσει να λέω ότι η νοοτροπία που υπάρχει στην Ελλάδα είναι πιο συντηρητική, γιατί δεν είναι. Αρχίζουν και γίνονται πράγματα. Απλώς –πώς να το πω–, δεν θέλω να απευθυνθώ μόνο στο ελληνικό κοινό. Η δουλειά μου έχει να κάνει και με την πολυπολιτισμικότητα».


Οι απαντήσεις του δίνουν την αίσθηση ενός συνειδητοποιημένου ανθρώπου και παρότι ανήκουμε στην ίδια γενιά, του ζητάω να μου πει την άποψή του για τους συνομηλίκους μας και τoν τρόπο που αντιμετωπίζουν τα πράγματα. «Η γενιά μας, οι ηλικίες μεταξύ 25-30, είναι λίγο άτυχη αλλά και λίγο αδρανής. Νομίζω ότι γενικότερα η αδράνεια έχει εξελιχθεί σε ένα είδος κουλτούρας στην Ελλάδα».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες...


Στο υπόλοιπο διάστημα της συνέντευξης προσπαθώ να μάθω περισσότερα για τον τρόπο που σκέφτεται, ρωτώντας για πράγματα που τον ενοχλούν και τον εκνευρίζουν, αλλά προσκρούω συνεχώς σε μία χαλαρή, αμετακίνητη θέση για τα πράγματα και ένα ανεπαίσθητο χαμόγελο: «Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ