Κώστας Αρζόγλου

Κώστας Αρζόγλου Facebook Twitter
0
Στο θεατρικό έργο «Μηχανή Μπέκετ ή στα βήματα του Κραπ» έχετε αναλάβει τον ρόλο του Κραπ. Γιατί τον επιλέξατε;

Στριφογύριζα από καιρό τώρα σε αυτό που λέμε «κόσμο του Μπέκετ». Μελετούσα για να παίξω ένα άλλο έργο του, έναν μονόλογο, την Πρώτη Αγάπη. Ο Μπέκετ με είλκυε από μικρός. Με μαγνήτιζε, χωρίς να ξέρω ακριβώς τους λόγους. Έχω μεταφράσει πολλά έργα του κι έχω παρακολουθήσει παραστάσεις του, τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό. Ωστόσο, το έργο του ήταν πάντοτε παραγκωνισμένο στη δική μου επαγγελματική διαδρομή. Κάτι το απόμερο. Τώρα, ο Νίκος ο Καμτσής, προτείνοντάς μου την Tελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, μου έδωσε επιτέλους την ευκαιρία που αναζητούσα για να συναντηθώ με τον κόσμο του Μπέκετ. Ειδικά σε αυτό το έργο, βρήκα ότι υπάρχει ένα παιχνίδι με τον χρόνο που μ’ ενδιαφέρει πολύ. Γιατί θεωρώ πως η πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά είναι διαφορετική απ’ την πραγματικότητα που θυμόμαστε ότι ζήσαμε πριν από τριάντα χρόνια. Για παράδειγμα, δεν είναι η ταινία που θυμόμαστε ότι παρακολουθήσαμε πριν από αρκετό καιρό, είναι το συναίσθημα που μας δημιουργήθηκε κατά την παρακολούθησή της ή μετά. Ο Κραπ προσπαθεί μέσα απ’ αυτό το έργο ν’ αναβιώσει την ίδια του τη ζωή μέσα από μια μαγνητοταινία που δεν είναι απλώς μια ρεαλιστική μαγνητοταινία, αφού περιέχει όλες του τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις.

   

Το έργο του Μπέκετ θεωρείται από ορισμένους ερμηνευτές βαθιά απαισιόδοξο όσον αφορά την ανθρώπινη φύση. Eίναι η απαισιοδοξία το κυριάρχο συναίσθημα της εποχής μας;

Καταρχάς, δεν νομίζω πως στον Μπέκετ τα πράγματα διαχωρίζονται σε αισιόδοξα και μη. Αντίθετα, θεωρώ πως ο διαχωρισμός που υπάρχει είναι τελείως διαφορετικός, διαμορφώνοντας τις καταστάσεις ως υπαρξιακές ή μη. Η έγνοια του αφορά τον τρόπο που ο άνθρωπος ζει τη ζωή του μαζί με τις μνήμες του, και μάλιστα ορισμένες από αυτές τις μνήμες δεν είναι σε πρώτη ζήτηση, αλλά ανασύρονται βαθιά μέσα απ’ το μυαλό του. Είναι σαν ν’ ανοίγει ένας συμπιεσμένος φάκελος, ένα zip, απ’ όπου όμως ανασύρονται πράγματα που ο άνθρωπος δεν γνώριζε ότι κατείχε.Ο Μπέκετ ασχολείται με αυτό ακριβώς. Αναρωτιέται πώς μπορει ο άνθρωπος να αιχμαλωτίσει αυτό το άπιαστο πράγμα. Αυτήν τη μοναδική στιγμή.

 

Ο χαρακτήρας του Κραπ αναλώνεται σε μια διαρκή εσωτερική αναζήτηση, προσπαθώντας να βιώνει ξανά και ξανά τις αναμνήσεις της ζωής του, ώστε να μπορέσει να τις εξουσιάσει και να μάθει από αυτές. Έχει νόημα αυτή η διαδικασία στον άνθρωπο; Tι μπορεί να του προσφέρει ένα τέτοιο ξεψάχνισμα της ψυχής;

Ο Μπέκετ λέει: «Προσπάθησε πάλι. Προσπάθησε καλύτερα. Απότυχε καλύτερα». Νομίζω ότι αυτή η επανάληψη είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο συστατικό του έργου.Η διαδικασία αυτή της επανάληψης και της μικροδιόρθωσης είναι εφικτή. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ριζικές διορθώσεις, να κάνει μεγάλα άλματα μπρος και πίσω.

 

Όταν αναπολείται τις δικές σας αναμνήσεις, τι συναισθήματα σας προκαλεί αυτή η διαδικασία; Mελαγχολία για τις ιδιαίτερες στιγμές που πέρασαν και χάθηκαν ή ικανοποίηση για το ότι είχατε το προνόμιο να τις ζήσετε;

Θυμάμαι τον εαυτό μου παιδί, να με πηγαίνουν οι γονείς μου στο τσίρκο. Τώρα πηγαίνω κι εγώ την κόρη μου. Μου αρέσει πάρα πολύ η κοινοβιακή ζωή των ανθρώπων εκεί. Από μικρό παιδί μου έκαναν εντύπωση οι κλόουν. Δεν είναι τυχαίο ότι με αυτό το άσπρο πρόσωπο που φορούν είναι εκτός χρόνου. Ο θηριοδαμαστής και ο ταχυδαχτυλουργός ζουν στο τώρα. Οι κλόουν είναι σαν να έρχονται απ’ το πουθενά και να πηγαίνουν και πάλι στο πουθενά. Τα κωμικά πράγματα που κάνουν δεν έχουν χρόνο, και μάλιστα δεν μας κάνουν να γελάμε. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Σάμιουελ Μπεκετ τον γοήτευαν πάντοτε οι κλόουν κι οι κλοσάρ. Αυτή η σοβαροφάνεια με την οποία πλησιάζουμε τον Μπέκετ είναι λάθος. Νομίζω ότι, επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα πράγματα που λέει, τα ποτίζουμε με κάποιο νόημα σοβαροφάνειας που δεν μας επιτρέπει να τον προσεγγίσουμε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ