Κώστας Αρζόγλου

Κώστας Αρζόγλου Facebook Twitter
0
Στο θεατρικό έργο «Μηχανή Μπέκετ ή στα βήματα του Κραπ» έχετε αναλάβει τον ρόλο του Κραπ. Γιατί τον επιλέξατε;

Στριφογύριζα από καιρό τώρα σε αυτό που λέμε «κόσμο του Μπέκετ». Μελετούσα για να παίξω ένα άλλο έργο του, έναν μονόλογο, την Πρώτη Αγάπη. Ο Μπέκετ με είλκυε από μικρός. Με μαγνήτιζε, χωρίς να ξέρω ακριβώς τους λόγους. Έχω μεταφράσει πολλά έργα του κι έχω παρακολουθήσει παραστάσεις του, τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό. Ωστόσο, το έργο του ήταν πάντοτε παραγκωνισμένο στη δική μου επαγγελματική διαδρομή. Κάτι το απόμερο. Τώρα, ο Νίκος ο Καμτσής, προτείνοντάς μου την Tελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, μου έδωσε επιτέλους την ευκαιρία που αναζητούσα για να συναντηθώ με τον κόσμο του Μπέκετ. Ειδικά σε αυτό το έργο, βρήκα ότι υπάρχει ένα παιχνίδι με τον χρόνο που μ’ ενδιαφέρει πολύ. Γιατί θεωρώ πως η πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά είναι διαφορετική απ’ την πραγματικότητα που θυμόμαστε ότι ζήσαμε πριν από τριάντα χρόνια. Για παράδειγμα, δεν είναι η ταινία που θυμόμαστε ότι παρακολουθήσαμε πριν από αρκετό καιρό, είναι το συναίσθημα που μας δημιουργήθηκε κατά την παρακολούθησή της ή μετά. Ο Κραπ προσπαθεί μέσα απ’ αυτό το έργο ν’ αναβιώσει την ίδια του τη ζωή μέσα από μια μαγνητοταινία που δεν είναι απλώς μια ρεαλιστική μαγνητοταινία, αφού περιέχει όλες του τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις.

   

Το έργο του Μπέκετ θεωρείται από ορισμένους ερμηνευτές βαθιά απαισιόδοξο όσον αφορά την ανθρώπινη φύση. Eίναι η απαισιοδοξία το κυριάρχο συναίσθημα της εποχής μας;

Καταρχάς, δεν νομίζω πως στον Μπέκετ τα πράγματα διαχωρίζονται σε αισιόδοξα και μη. Αντίθετα, θεωρώ πως ο διαχωρισμός που υπάρχει είναι τελείως διαφορετικός, διαμορφώνοντας τις καταστάσεις ως υπαρξιακές ή μη. Η έγνοια του αφορά τον τρόπο που ο άνθρωπος ζει τη ζωή του μαζί με τις μνήμες του, και μάλιστα ορισμένες από αυτές τις μνήμες δεν είναι σε πρώτη ζήτηση, αλλά ανασύρονται βαθιά μέσα απ’ το μυαλό του. Είναι σαν ν’ ανοίγει ένας συμπιεσμένος φάκελος, ένα zip, απ’ όπου όμως ανασύρονται πράγματα που ο άνθρωπος δεν γνώριζε ότι κατείχε.Ο Μπέκετ ασχολείται με αυτό ακριβώς. Αναρωτιέται πώς μπορει ο άνθρωπος να αιχμαλωτίσει αυτό το άπιαστο πράγμα. Αυτήν τη μοναδική στιγμή.

 

Ο χαρακτήρας του Κραπ αναλώνεται σε μια διαρκή εσωτερική αναζήτηση, προσπαθώντας να βιώνει ξανά και ξανά τις αναμνήσεις της ζωής του, ώστε να μπορέσει να τις εξουσιάσει και να μάθει από αυτές. Έχει νόημα αυτή η διαδικασία στον άνθρωπο; Tι μπορεί να του προσφέρει ένα τέτοιο ξεψάχνισμα της ψυχής;

Ο Μπέκετ λέει: «Προσπάθησε πάλι. Προσπάθησε καλύτερα. Απότυχε καλύτερα». Νομίζω ότι αυτή η επανάληψη είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο συστατικό του έργου.Η διαδικασία αυτή της επανάληψης και της μικροδιόρθωσης είναι εφικτή. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ριζικές διορθώσεις, να κάνει μεγάλα άλματα μπρος και πίσω.

 

Όταν αναπολείται τις δικές σας αναμνήσεις, τι συναισθήματα σας προκαλεί αυτή η διαδικασία; Mελαγχολία για τις ιδιαίτερες στιγμές που πέρασαν και χάθηκαν ή ικανοποίηση για το ότι είχατε το προνόμιο να τις ζήσετε;

Θυμάμαι τον εαυτό μου παιδί, να με πηγαίνουν οι γονείς μου στο τσίρκο. Τώρα πηγαίνω κι εγώ την κόρη μου. Μου αρέσει πάρα πολύ η κοινοβιακή ζωή των ανθρώπων εκεί. Από μικρό παιδί μου έκαναν εντύπωση οι κλόουν. Δεν είναι τυχαίο ότι με αυτό το άσπρο πρόσωπο που φορούν είναι εκτός χρόνου. Ο θηριοδαμαστής και ο ταχυδαχτυλουργός ζουν στο τώρα. Οι κλόουν είναι σαν να έρχονται απ’ το πουθενά και να πηγαίνουν και πάλι στο πουθενά. Τα κωμικά πράγματα που κάνουν δεν έχουν χρόνο, και μάλιστα δεν μας κάνουν να γελάμε. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Σάμιουελ Μπεκετ τον γοήτευαν πάντοτε οι κλόουν κι οι κλοσάρ. Αυτή η σοβαροφάνεια με την οποία πλησιάζουμε τον Μπέκετ είναι λάθος. Νομίζω ότι, επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα πράγματα που λέει, τα ποτίζουμε με κάποιο νόημα σοβαροφάνειας που δεν μας επιτρέπει να τον προσεγγίσουμε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ