The godfather of jazz-fusion

The godfather of jazz-fusion Facebook Twitter
0

Από το τέλος της δεκαετίας του '60 που ξεκίνησε η μουσική του πορεία μέχρι σήμερα ο Larry Coryell είναι ένας από τους κορυφαίους κιθαρίστες του κόσμου. Οι πιστοί οπαδοί του τον αποκαλούν «θεό της κιθάρας, έναν ευρηματικό μουσικό που αποδίδει τα μέγιστα σε ό,τι παίζει», για τη "New York Times" είναι ένας πραγματικός «στρατιώτης της ροκ τζαζ fusion», ενώ στο «Down Beat Magazine» τον έχουν χαρακτηρίσει «νονό της fusion». Καινοτόμος και ευρηματικός, ήταν από τους πρώτους σημαντικούς εκπροσώπους του ροκ-τζαζ fusion, παίζοντας δίπλα σε ονόματα-θρύλους όπως οι Eric Clapton, Chick Corea, Albert Dailey, Jimi Hendrix, Paco de Lucia, John McLaughlin, Billy Cobham, Keith Jarrett, Miles Davis και πολλοί άλλοι. Επηρεασμένος από τους Chet Atkins, Chuck Berry και Wes Montgomery, o Larry Coryell ξεκίνησε την καριέρα του από τη Νέα Υόρκη και έγινε γνωστός στην Αμερική το 1967, μετά τη συνεργασία του με τους Gary Barton Quartet.

«Έγινα κιθαρίστας επειδή ήταν αδύνατο να το αποφύγω» λέει. «Δεν έχω ιδέα τι το προκάλεσε. Ήταν απλά τη φυσική ροή των πραγμάτων. Ήμουν μουσικόφιλος. Μπορεί να ήταν κάτι που υπέβοσκε, αλλά υπήρχε πάντα. Η μητέρα μου έπαιζε πιάνο και ο βιολογικός μου πατέρας ξέρω ότι ήταν πιανίστας, αν και δεν τον γνώρισα ποτέ».

«Στην τζαζ με τράβηξαν η πολυπλοκότητα των συνθέσεων και η ελευθερία που σου δίνει να αυτοσχεδιάζεις - γι' αυτό ενδιαφέρθηκα. Όταν κατάλαβα ότι είναι κάτι που μπορείς να κάνεις αυθόρμητα, με κέρδισε ολοκληρωτικά». Μιλάει για τη γνωριμία του με τον Wes Montgomery και τον Gabor Szabo και την επιρροή τους σε μια ολόκληρη γενιά μουσικών, τον πιανίστα Bill Evans και τον Grant Green. «Η πρώτη φορά που είδα τον Grant Green να παίζει ήταν καθοριστική για μένα» λέει. «Κατάλαβα πόσο σκληρά χρειαζόταν να δουλέψω για να γίνω καλλιτέχνης».

«Έχουν αλλάξει πολλά στην τζαζ μουσική όλα αυτά τα χρόνια που παίζω. Τώρα πια έχει γίνει βιομηχανία. Το 1965 που ξεκίνησα δεν ήταν έτσι, αλλιώς τη γνώρισα. Ειδικά μετά την επέκταση των επιχειρήσεων στην Ευρώπη και την Ασία άλλαξαν πολλά πράγματα. Αυτή η πλευρά που με ενδιαφέρει όμως, το να παίζω δηλαδή σε ένα κλαμπ, έχει παραμείνει ίδια».

«Η σκληρή δουλειά δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Κι η δική μας ήταν δυο φορές πιο σκληρή, επειδή θέλαμε να μάθουμε από τους δασκάλους μας, να πάρουμε όσο πιο πολλά μπορούσαμε και να φτιάξουμε κάτι καινοτόμο...».

Στα άλμπουμ του, που κυκλοφόρησαν την περίοδο 1960-70, ήταν πραγματικά από τους πρωτοπόρους που συνδύασαν ροκ και τζαζ με ανατολικές επιρροές μαζί με κλασικούς έγχορδους ήχους. Το 1974 δημιούργησε τους 11th House, τη πιο δημοφιλή και επιτυχημένη fusion band της εποχής. Μετά τη διάλυσή της υπέγραψε με τον Clive Davis στην Arista Records και κυκλοφόρησε μια σειρά από σόλο άλμπουμ.

Το 2007 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του Improvising my Life with Music, δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Washington και κυκλοφόρησε παράλληλα δύο βιβλία όπου διοχέτευσε τη γνώση που του χάρισαν οι πολύχρονες εμπειρίες του γύρω από τη μουσική.

Επίσης, έχει σχεδιάσει τη δική του σειρά από κιθάρες με την Cort. Οι τελευταίες του ηχογραφήσεις κυκλοφορούν από την Chesky Records («Impressions», «Traffic», «Electric»), τη Rhombus Records («Laid Back & Blues»), τη High Notes («Cedars of Avalon»), και τη Favored Nations («Tricycles»).

Στην Αθήνα θα εμφανιστεί την Παρασκευή το βράδυ μαζί με τον οργανίστα Joey DeFrancesco και τον κορυφαίο ντράμερ Alphonse Mouzon σε μία «μοναδική καλλιτεχνική σύμπραξη», για πρώτη φορά στην Ελλάδα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ