The godfather of jazz-fusion

The godfather of jazz-fusion Facebook Twitter
0

Από το τέλος της δεκαετίας του '60 που ξεκίνησε η μουσική του πορεία μέχρι σήμερα ο Larry Coryell είναι ένας από τους κορυφαίους κιθαρίστες του κόσμου. Οι πιστοί οπαδοί του τον αποκαλούν «θεό της κιθάρας, έναν ευρηματικό μουσικό που αποδίδει τα μέγιστα σε ό,τι παίζει», για τη "New York Times" είναι ένας πραγματικός «στρατιώτης της ροκ τζαζ fusion», ενώ στο «Down Beat Magazine» τον έχουν χαρακτηρίσει «νονό της fusion». Καινοτόμος και ευρηματικός, ήταν από τους πρώτους σημαντικούς εκπροσώπους του ροκ-τζαζ fusion, παίζοντας δίπλα σε ονόματα-θρύλους όπως οι Eric Clapton, Chick Corea, Albert Dailey, Jimi Hendrix, Paco de Lucia, John McLaughlin, Billy Cobham, Keith Jarrett, Miles Davis και πολλοί άλλοι. Επηρεασμένος από τους Chet Atkins, Chuck Berry και Wes Montgomery, o Larry Coryell ξεκίνησε την καριέρα του από τη Νέα Υόρκη και έγινε γνωστός στην Αμερική το 1967, μετά τη συνεργασία του με τους Gary Barton Quartet.

«Έγινα κιθαρίστας επειδή ήταν αδύνατο να το αποφύγω» λέει. «Δεν έχω ιδέα τι το προκάλεσε. Ήταν απλά τη φυσική ροή των πραγμάτων. Ήμουν μουσικόφιλος. Μπορεί να ήταν κάτι που υπέβοσκε, αλλά υπήρχε πάντα. Η μητέρα μου έπαιζε πιάνο και ο βιολογικός μου πατέρας ξέρω ότι ήταν πιανίστας, αν και δεν τον γνώρισα ποτέ».

«Στην τζαζ με τράβηξαν η πολυπλοκότητα των συνθέσεων και η ελευθερία που σου δίνει να αυτοσχεδιάζεις - γι' αυτό ενδιαφέρθηκα. Όταν κατάλαβα ότι είναι κάτι που μπορείς να κάνεις αυθόρμητα, με κέρδισε ολοκληρωτικά». Μιλάει για τη γνωριμία του με τον Wes Montgomery και τον Gabor Szabo και την επιρροή τους σε μια ολόκληρη γενιά μουσικών, τον πιανίστα Bill Evans και τον Grant Green. «Η πρώτη φορά που είδα τον Grant Green να παίζει ήταν καθοριστική για μένα» λέει. «Κατάλαβα πόσο σκληρά χρειαζόταν να δουλέψω για να γίνω καλλιτέχνης».

«Έχουν αλλάξει πολλά στην τζαζ μουσική όλα αυτά τα χρόνια που παίζω. Τώρα πια έχει γίνει βιομηχανία. Το 1965 που ξεκίνησα δεν ήταν έτσι, αλλιώς τη γνώρισα. Ειδικά μετά την επέκταση των επιχειρήσεων στην Ευρώπη και την Ασία άλλαξαν πολλά πράγματα. Αυτή η πλευρά που με ενδιαφέρει όμως, το να παίζω δηλαδή σε ένα κλαμπ, έχει παραμείνει ίδια».

«Η σκληρή δουλειά δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Κι η δική μας ήταν δυο φορές πιο σκληρή, επειδή θέλαμε να μάθουμε από τους δασκάλους μας, να πάρουμε όσο πιο πολλά μπορούσαμε και να φτιάξουμε κάτι καινοτόμο...».

Στα άλμπουμ του, που κυκλοφόρησαν την περίοδο 1960-70, ήταν πραγματικά από τους πρωτοπόρους που συνδύασαν ροκ και τζαζ με ανατολικές επιρροές μαζί με κλασικούς έγχορδους ήχους. Το 1974 δημιούργησε τους 11th House, τη πιο δημοφιλή και επιτυχημένη fusion band της εποχής. Μετά τη διάλυσή της υπέγραψε με τον Clive Davis στην Arista Records και κυκλοφόρησε μια σειρά από σόλο άλμπουμ.

Το 2007 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του Improvising my Life with Music, δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Washington και κυκλοφόρησε παράλληλα δύο βιβλία όπου διοχέτευσε τη γνώση που του χάρισαν οι πολύχρονες εμπειρίες του γύρω από τη μουσική.

Επίσης, έχει σχεδιάσει τη δική του σειρά από κιθάρες με την Cort. Οι τελευταίες του ηχογραφήσεις κυκλοφορούν από την Chesky Records («Impressions», «Traffic», «Electric»), τη Rhombus Records («Laid Back & Blues»), τη High Notes («Cedars of Avalon»), και τη Favored Nations («Tricycles»).

Στην Αθήνα θα εμφανιστεί την Παρασκευή το βράδυ μαζί με τον οργανίστα Joey DeFrancesco και τον κορυφαίο ντράμερ Alphonse Mouzon σε μία «μοναδική καλλιτεχνική σύμπραξη», για πρώτη φορά στην Ελλάδα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ