Επανερμηνεία, όχι αναβίωση

Επανερμηνεία, όχι αναβίωση Facebook Twitter
0

Δεν υπάρχει λόγος να αισθάνεται κανείς άσχημα που δεν γνωρίζει την Αμερικανίδα πρωτοπόρο της μεταμοντερνιστικής περφόρμανς Ανν Χάλπριν. Ανήκει στις περιπτώσεις που η Ευρώπη άργησε να ανακαλύψει - κι ένας λόγος είναι, ίσως, ότι αν η Χάλπριν έδειξε γυμνά σώματα και υποστήριξε την κινησιολογία της καθημερινότητας ήδη από τη δεκαετία του '60, τότε πολλοί σημερινοί δημιουργοί που διεκδικούν τίτλους καινοτομίας με τον ίδιο τρόπο είναι απλώς tres passe!

Η Ανν Κολό λέει ότι στη Γαλλία πρωτογνώρισαν τη Χάλπριν μέσω μίας έκθεσης που έγινε το 2006 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Λυών με τίτλο «Αnna Halprin a l' origine de la performance». Τότε έγινε γνωστό στο ευρύτερο κοινό ότι έχει υπογράψει, εκκινώντας από τη δεκαετία του '50, εκατόν πενήντα παραστάσεις που επηρέασαν κάθετα πολλούς μεταγενέστερους χορογράφους, χορευτές και περφόρμερ, επιμένοντας σε πρωτοφανείς ακόμη εκείνη την εποχή τρόπους παραγωγής: συλλογικότητα στη δημιουργία, συνεργασία με καλλιτέχνες από διαφορετικούς χώρους, επιμονή στον πειραματισμό και στους αυτοσχεδιασμούς, προετοιμασία και παρουσίαση των παραστάσεων στη φύση (αλλά και σε γκαλερί, πάρκινγκ, εργοτάξια), άρση των ορίων μεταξύ τέχνης και ζωής, χορευτών και θεατών. Η δουλειά της εξέφρασε πρωτότυπα και αυθεντικά τις πολιτικές, αντιπολεμικές και αντιρατσιστικές ιδέες στις οποίες πολλά χρωστά η αμερικανική τέχνη του '60 και του '70 (οι πιο ενδιαφέρουσες δεκαετίες της αμερικανικής Ιστορίας του 20ού αι.).

Το επόμενο βήμα για την αποκατάσταση του ρόλου της Χάλπριν στην ιστορία της περφόρμανς ήταν να ζωντανέψει ξανά κάποια από τις σημαντικές παραστάσεις της. Η Ανν Κολό, που από το 1993 έως το 2001 με το Κουαρτέτο Albrecht Knust ειδικεύτηκε στην «αναβίωση» παλαιότερων χορογραφικών έργων (κυρίως πρωτοπόρων Aμερικανών χορευτών/χορογράφων, όπως η Ντόρις Χάμφρεϊ, ο Στιβ Πάξτον, η Υβόν Ράινερ), ήταν το κατάλληλο πρόσωπο. Δουλεύοντας με την 89χρονη σήμερα Χάλπριν, η Κολό μπόρεσε να παρουσιάσει το Σεπτέμβριο του 2008 το Parades and changes του 1965. «Δεν πρόκειται για αναβίωση, πιο σωστά περιγράφει τη δουλειά μου η έννοια της "αναδημιουργίας" ή της "επανερμηνείας". Γιατί ναι μεν η τωρινή παράσταση βασίζεται στο υλικό της παλιάς (σημειώσεις της Χάλπριν, πράγματα που μου είπε η ίδια και ο συνθέτης της μουσικής της παράστασης Μόρτον Σουμπότνικ, δημοσιευμένα κείμενα, κριτικές, φωτογραφίες και φιλμ), αλλά, εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί να είναι ίδια με την πρωτότυπη. Δεν υπάρχουν οι ίδιοι άνθρωποι, οι συνθήκες είναι απολύτως διαφορετικές και η μνήμη μάς εξαπατά. Η ίδια η Χάλπριν, παρακολουθώντας τις πρόβες, κάποιες στιγμές αντιδρούσε, έλεγε "όχι, δεν ήταν έτσι" και τότε της έδειχνα το υλικό που αποδείκνυε ότι απλά είχε ξεχάσει. Είναι ανθρώπινο, νομίζουμε ότι ελέγχουμε τη μνήμη, τις σημαντικές στιγμές του παρελθόντος μας, αλλά δεν είναι αλήθεια. Στην πορεία χάνουμε πολλά» λέει η 47χρονη Κολό.

Παραδέχεται ότι το παρελθόν είναι ένας προνομιακός χώρος των ενδιαφερόντων της, αλλά χωρίς πνεύμα νοσταλγίας. «Το παρελθόν μ' ενδιαφέρει πάντα σε σχέση με το παρόν, ως ένα σύνολο εμπειρικών γνώσεων με τις οποίες μπορούμε να εξηγήσουμε το σήμερα. Μ' ενδιαφέρουν έργα παλαιότερα, που νιώθω ότι μιλούν απευθείας στο δικό μας χρόνο. Και κατά την προετοιμασία του Parades and changes εκεί εστιάσαμε: στα παλιά κίνητρα και πώς αυτά λειτουργούσαν τους σημερινούς ερμηνευτές, προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τις "χειρονομίες" με τις οποίες η Χάλπριν και οι συνεργάτες μπόρεσαν να ανοίξουν νέα πεδία στην τότε σκηνή του χορού. Εννοείται προσπαθήσαμε να νιώσουμε κατά το δυνατό περισσότερο την ένταση της δεκαετίας του '60, αυτήν τη γενικευμένη στην Αμερική διάθεση για αλλαγή και ισότητα, για απελευθέρωση από ήθη, συμπεριφορές, ιδεολογίες που εξέφραζαν τη συντήρηση μιας άλλης εποχής. Στην Ευρώπη δεν γνωρίζουμε καλά τι συνέβαινε στις ΗΠΑ τότε - ήταν σαν ένα καζάνι που έβραζε, ένα περιβάλλον εξαιρετικά δημιουργικό για τους καλλιτέχνες».

Η Άννα Χάλπριν είπε για το Parades and changes ότι είναι μία «τελετή για την εμπιστοσύνη» και η Αν Κολό εξηγεί γιατί: «Η παράσταση έχει ανάγκη και βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Γιατί καθώς οι χορευτές εμφανίζονται σχεδόν από την αρχή γυμνοί, είναι αναγκαίο να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον, να έχουν εμπιστοσύνη στο νόημα της σκηνικής δράσης και, το σημαντικότερο, να νιώθουν εμπιστοσύνη προς το κοινό για να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Στόχος της παράστασης, σήμερα τουλάχιστον, δεν είναι να προκαλέσει αλλά να δείξει πόσο όμοιοι και πόσο εύθραυστοι είμαστε όλοι οι άνθρωποι. Το γυμνό σκοπό έχει να εγκαθιδρύσει την κοινότητα των χορευτών και των θεατών, να εξαφανίσει τον αόρατο τοίχο μεταξύ σκηνής και πλατείας. Οι περφόρμερ δεν είναι υπερ-ήρωες, ούτε πρότυπα κάλλους, αλλά συνηθισμένοι άνθρωποι». Και, όχι, δεν πρόκειται για εννοιοκρατική παράσταση, αλλά για μία πράξη που στηρίζεται απόλυτα στις φυσικές ποιότητες της σωματικής έκφρασης.

Λέει ότι το γυμνό σήμερα σαφώς δεν σοκάρει όπως άλλοτε, αλλά η αποδοχή του εξακολουθεί να εξαρτάται από το πόσο συντηρητική είναι μία χώρα. Στη δεκαετία του '60, στη Νέα Υόρκη, η παράσταση προκάλεσε μέγα σκάνδαλο, ενώ στη Σουηδία την παρουσίασε η τηλεόραση. Όσο για τους λόγους που ο αμερικανικός χορός δεν είναι πια τόσο τολμηρός και επιδραστικός όσο 40 και 50 χρόνια πριν, η Κολό πιστεύει πως οφείλεται στο ότι στις ΗΠΑ δεν υπάρχει η πίστη στην τέχνη ως κοινωνικό αγαθό, που πρέπει να χορηγείται από το κράτος, δεν υπάρχουν θέατρα ή χορογραφικά κέντρα επιχορηγούμενα από το κράτος ή τις πόλεις, όπως στη Γαλλία. Χορεύτρια η ίδια, με πολλά χρόνια εμπειρίας σε ομάδες, είναι μία από τους έξι περφόρμερ που θα ζωντανέψουν το Parades and changes στη σκηνή της Πειραιώς 260. Με μέσο όρο ηλικίας γύρω στα 40, το σύνολο προβαίνει μέσα από την παράσταση και σ' ένα ακόμη σχόλιο, κατά της τυραννίας της νεότητας: «Σαφώς κι έχει ενδιαφέρον να βλέπουμε άλλου τύπου σώματα στη σκηνή, που δεν έχουν απαραιτήτως σχέση με την τελειότητα. Ευτυχώς, στο χορό εδώ και δεκαετίες άνθρωποι μέσης ηλικίας ή με παραπανίσια κιλά μπορούν να εκφραστούν, προσφέροντας αλήθεια στη σκηνή».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέην έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Η κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα φέτος μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ