Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά...

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean-Leon Gerome: Harem Women Feeding Pigeons in a Courtyard
0

Ο Οριενταλισμός στην τέχνη αποτέλεσε ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που άκμασε κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και συνέχισε την παρουσία του, με τα χαρακτηριστικά που τον καθιέρωσαν, μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον -η ολοένα και αυξανόμενη διεθνής βιβλιογραφία είναι αποκαλυπτική- ειδικά κατά τις τελευταίες δεκαετίες στη Δύση, δεδομένου ότι πολλά κράτη της Ανατολής έχουν αποκτήσει πλέον την ανεξαρτησία τους επιτρέποντας την πιο ανώδυνη πλέον μελέτη του αποικιοκρατικού παρελθόντος τους. Στη ζωγραφική, με την οποία συνδέθηκε περισσότερο ο όρος -καθώς και με την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη γλυπτική-, οι καλλιτέχνες που ενεπλάκησαν ήταν κυρίως Γάλλοι και Άγγλοι, και δευτερευόντως άλλες εθνικότητες, όπως Γερμανοί, Ιταλοί και Αμερικανοί.

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean- Leon Gerome: A Harem


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean- Leon Gerome : Amehs Playing Chess in a Café

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean Leon Gerome : Egyptian Recruits Crossing the Desert


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean-Leon Gerome: The Dance of the Almeh


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Odalisque in Grisaille, ca. 1824–34Jean Auguste Dominique Ingres

   

Η Ανατολή, που ορίζεται δυτικά από τη βαλκανική χερσόνησο με κατεύθυνση, μέσω της Εγγύς Ανατολής, προς τα βάθη της Άπω Ανατολής και νότια από τη Β. Αφρική προς το κέντρο της μαύρης ηπείρου, αποτέλεσε τη γεωγραφική έκταση από όπου αντλήθηκαν τα θέματα των οριενταλιστών ζωγράφων. Άμεσα συνδεδεμένο με το κίνημα ήταν το ταξίδι, το οποίο, εκτός από την απαραίτητη παιδευτική του αξία, πραγματοποιούνταν πάντα με σκοπό την άντληση θεμάτων για έργα που θα γινόταν αποδεκτά και θα αγοράζονταν από το κοινό, το οποίο παρακολουθούσε τα δωμάτια και τις οργανωμένες περιοδικές εκθέσεις .

  

Η αναπαραγωγή μιας Ανατολής που εξαντλείται σε απεικονίσεις καθημερινών σκηνών νωχέλειας και ηδυπαθών οδαλισκών, προχωρά σταδιακά στον 19ο αιώνα στην ανάπτυξη μιας εικόνας πιο πραγματικής, που παρ 'όλη την αληθοφάνειά της δεν απαλλάσσεται από τις προβολές του Δυτικού πολιτισμού πάνω στο ελάχιστα γνωστό άλλο, το οποίο δρα όχι μόνο ως αποθεματικός χώρος των ενοχών ή νομιμοποιημένων σκέψεων του θεατή στη Δύση, αλλά και ως πηγή απόλαυσης, μέχρι το σημείο που να μη θίγει την τάξη πραγμάτων στη Δυτική κοινωνία. Κατά τον 18ο αιώνα ανιχνεύουμε έργα, λογοτεχνικά και ζωγραφικά, που έχουν ως θέμα τους την Ανατολή -χαρακτηριστική είναι η επήρεια του τουρκικού πολιτισμικού στοιχείου-, τα οποία όμως δεν είχαν την καθολικότητα που απέκτησαν τον 19ο αιώνα. Επιπρόσθετα, η θεωρία του Μαρξ, η μελέτη του υποσυνείδητου από τον πατέρα της ψυχανάλυσης, οι εθνογραφικές έρευνες και οι τεχνικές ανακαλύψεις είχαν απήχηση στη φαντασία του κοινού και επηρέασαν το βλέμμα των Ευρωπαίων για την Ανατολή.

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Royal Tiger, 1829Eugène Delacroix


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Chassériau, Théodore


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Chassériau, Théodore | Dance of the Kerchiefs.


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
The 1798 Egyptian Expedition Under the Command of Bonaparte, Léon Cogniet,


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Death of Sardanapalus, Eugène Delacroix


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Eugène Delacroix, The Women of Algiers


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Odalisque with Slave - Jean Auguste Dominique


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
The Turkish Bath - Jean Auguste Dominique Ingres,

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ