ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας

Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Κεντζός.
0

Η μνήμη, τα μυστικά και η αλήθεια πρωταγωνιστούν στην παράσταση Βασιλιάς Αλέξανδρος που παίζεται αυτές τις ημέρες στη σκηνή του θεάτρου Μπιπ. Το έργο υπογράφει ο Ανδρέας Κεντζός, ο οποίος, μετά από δύο ποιητικές συλλογές (Συγκεκριμένα ποιήματα από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη και Σαραντατέσσερα από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν), καταπιάνεται με μια σύγχρονη οικογένεια και την πορεία της τον προηγούμενο αιώνα.

Μέσα από τον καθημερινό διάλογο των προσώπων αναδεικνύονται όλες εκείνες οι λεπτομέρειες που κάνουν τον θεατή να αναλογιστεί το κράμα καλού και κακού, φαντασίας και πραγματικότητας, που βρίσκεται στη βάση της ανθρώπινης φύσης. Ο συγγραφέας μάς μιλά για την παράσταση, την ποίηση και την Ιστορία.

— Πόσο κοντά βρίσκεται η ποίηση με το θεατρικό αφήγημα; Τι είναι αυτό που σας συγκινεί σε καθένα από αυτά τα δύο είδη;

Όλα τα είδη είναι κοντά. Πολλά ποιήματα αφηγούνται ιστορίες, πολλά μυθιστορήματα εμπεριέχουν λυρισμό. Και, φυσικά, το θέατρο των παλιότερων εποχών είναι σε πολλές περιπτώσεις γραμμένο σε στίχο. Προσωπικά, πάντα μου άρεσε η οικονομία που υπάρχει στον λόγο τόσο του θεάτρου όσο και της ποίησης, δηλαδή η παραγωγή του υψηλότερου δυνατού νοήματος με τον πιο λιτό και άμεσο τρόπο, με καθεμία λέξη να είναι ένα βέλος προς τον στόχο, που δεν είναι άλλος από την εγρήγορση του θεατή ή του αναγνώστη. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι και τα δύο μπορούν να ερμηνεύσουν την επικαιρότητα και το καθημερινό πολύ πιο άμεσα και διεξοδικά απ' οποιαδήποτε «αντικειμενική και έγκυρη» δημοσιογραφική ανάλυση.

Το έργο εκτυλίσσεται στο σήμερα και αναφέρεται και στο παρελθόν, ανασύροντας κάτι οδυνηρό που μπορεί να είναι μνήμη, μπορεί όμως να είναι και φαντασιακό παραλήρημα. Συγκρούονται έτσι διάφορες εκδοχές, χωρίς στο τέλος να νικάει καμία, αυτός ήταν ο στόχος μου τουλάχιστον, όταν το έγραφα.


— Το έργο σας διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, αλλά αναφέρεται στο παρελθόν, ανασύροντας μνήμες οδυνηρές. Μιλήστε μας για την ιστορία αυτή. Πιστεύετε πως η λήθη στο παρελθόν είναι καταστροφική για την πορεία της σύγχρονης κοινωνίας και της ανθρωπότητας εν γένει;

Το έργο εκτυλίσσεται στο σήμερα και αναφέρεται και στο παρελθόν, ανασύροντας κάτι οδυνηρό που μπορεί να είναι μνήμη, μπορεί όμως να είναι και φαντασιακό παραλήρημα. Συγκρούονται έτσι διάφορες εκδοχές, χωρίς στο τέλος να νικάει καμία, αυτός ήταν ο στόχος μου τουλάχιστον, όταν το έγραφα. Η λήθη δεν είναι απαραίτητα καταστροφική, ορισμένες φορές έχουμε δει να επιδρά ακόμα και απελευθερωτικά. Γενικά, ωστόσο, νομίζω ότι δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από το παρελθόν, ασυνείδητα κάτι κουβαλάμε μέσα μας. Όπως όταν βρίσκεσαι σε ένα μέρος πρώτη φορά ή πρωτοσυναντάς ένα πρόσωπο έχοντας έντονη την αίσθηση ότι το έχεις ξαναδεί. Δεν ελέγχουμε ούτε τη μνήμη ούτε τη λήθη μας.

Ανδρέας Κεντζός: O «Βασιλιάς Αλέξανδρος» είναι μια ιστορία μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, άνοιας και παράνοιας Facebook Twitter
Μέσα από τον καθημερινό διάλογο των προσώπων αναδεικνύονται όλες εκείνες οι λεπτομέρειες που κάνουν τον θεατή να αναλογιστεί το κράμα καλού και κακού, φαντασίας και πραγματικότητας, που βρίσκεται στη βάση της ανθρώπινης φύσης.


— Τι είναι αυτό που σας ενθουσίασε περισσότερο στο ταξίδι από τη συγγραφή του έργου μέχρι την παρουσίασή του επί σκηνής;

Ξεκίνησα να γράφω δοκιμαστικά τον διάλογο του πατέρα με τη μητέρα μπροστά στον κατάκοιτο και ανοϊκό παππού. Είναι ωραίο να βλέπεις την ιστορία από ένα σημείο και μετά να εξελίσσεται αβίαστα, το ίδιο το κείμενο, σαν ζωντανός οργανισμός, να τροφοδοτεί τον εαυτό του. Με τον ίδιο ενθουσιασμό συναντάς ανθρώπους που σου μιλούν για τα πρόσωπα του έργου σου σαν να πρόκειται για αληθινούς χαρακτήρες. Η εντύπωσή μου είναι ότι ο κόσμος αποζητά το σύγχρονο ελληνικό έργο.

Η επιτυχία του Άγριου Σπόρου, του Στέλλα κοιμήσου ή των 170 τετραγωνικών (για να αναφέρω τα πιο πρόσφατα) κάτι δείχνει. Με ουσιαστική στήριξη από τις κρατικές σκηνές θα μπορούσαν να γίνουν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα και να έρθουν στο προσκήνιο νέα ταλέντα. Καλά είναι τα σεμινάρια και τα εργαστήρια θεατρικής γραφής ή ακόμα και τα αναλόγια, ωστόσο μόνο σε συνθήκες παράστασης μπορείς να διαπιστώσεις αν και κατά πόσο λειτουργεί αυτό που έγραψες στην ησυχία του γραφείου σου, αν «οι σελίδες σου στέκονται όρθιες», όπως θα έλεγε και ο Μινωτής.

 
— Μέσα από το θέατρο απευθύνεστε σε ένα διαφορετικό κοινό απ' ό,τι μέσα από το ποιητικό σας έργο;

Νομίζω πως η ποίηση δεν έχει κοινό. Γράφεις αυτό που πρέπει να γράψεις χωρίς να έχεις στο μυαλό σου τον αναγνώστη. Μια ζεϊμπεκιά με μη προκαθορισμένα βήματα, θα μπορούσε να πει κανείς. Όποτε έχω σκεφτεί τον αναγνώστη, το ποίημα έχει χαλάσει. Το θέατρο, από την άλλη, δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τον θεατή, είναι ένας χορός για δύο. Οπότε, ας πούμε ότι το θεατρικό έργο είναι για όλους, ενώ το ποίημα για κανέναν.


— Νιώθετε ότι σας έχει κερδίσει η θεατρική συγγραφή;

Ετοιμάζετε κάτι για το άμεσο μέλλον; Αισθάνομαι ότι στο θέατρο και στο μυθιστόρημα υπάρχει πολύ έδαφος να καλυφθεί στην Ελλάδα σήμερα, σε αντίθεση με την ποίηση και το διήγημα για παράδειγμα. Ιδιαίτερα στην ποίηση, ο προηγούμενος αιώνας μάς έχει δώσει σχεδόν τα πάντα. Αυτό που μας λείπει, νομίζω, είναι οι μεγάλες αφηγήσεις. Δεν μου βγαίνει να γράψω μυθιστόρημα, οπότε η θεατρική συγγραφή μάλλον λειτουργεί ως υποκατάστατο. Προς το παρόν, έχω γράψει άλλα δύο έργα, τα οποία ελπίζω κάποια στιγμή στο μέλλον να ανέβουν στη σκηνή.

Ο «Βασιλιάς Αλέξανδρος» του Ανδρέα Κεντζού παίζεται στο θέατρο Μπιπ

(Αγίου Μελετίου 25, 213 0344074)

Σκηνοθεσία: Αρκαδία Ψάλτη

Σκηνικά - Κοστούμια: Κατερίνα Μωροπούλου

Παίζουν: Γιάννης Κοκιασμένος, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Στράτος Σωπύλης, Δανάη Ντέμου, Σταμάτης Μπάκνης

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:

Δευ. & Τρ.: 21:00 έως τέλη Μαρτίου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάπισσα Ιωάννα: Αποκλειστικές πληροφορίες και εικόνες από τη νέα όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Θέατρο / Πάπισσα Ιωάννα: Αποκλειστικές πληροφορίες και εικόνες από τη νέα όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης μιλά για το λιμπρέτο του πάνω στο θρυλικό «βλάσφημο» κείμενο του Ροΐδη, που έγινε όπερα για την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε μουσική σύνθεση Γιώργου Βασιλαντωνάκη και σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Ο καλλιτέχνης είναι ταυτόχρονα καλόγερος και Δον Ζουάν»

Θέατρο / Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Ο καλλιτέχνης είναι ταυτόχρονα καλόγερος και Δον Ζουάν»

Ο συνθέτης μιλά για το μεγάλο στοίχημα της φετινής θεατρικής σεζόν, τη μεταφορά σε μορφή μουσικής παράστασης του θρυλικού «Moby Dick» του Χέρμαν Μέλβιλ στη σκηνή του Παλλάς, όπου υπογράφει τη σύνθεση αλλά και το λιμπρέτο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ