ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση

ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση Facebook Twitter
0

‘Εξι διεθνείς καλλιτέχνες συμμετέχουν στην έκθεση Men(t)al, προσπαθώντας να λύσουν χρόνια πρόβληματα: «Όλη η έκθεση έχει να κάνει με την έννοια του πλέγματος, του δικτύου, κάτω από τη σκοπιά ότι είμαστε όλοι νέοι καλλιτέχνες σε κάποιο μητροπολιτικό δίκτυο, το οποίο μας αφήνει μικρό περιθώριο ελευθερίας όχι μόνο ως προς την έκφραση αλλά και ως προς τις κινήσεις μας - είτε είναι κοινωνικές είτε πολιτικές. Πάνω σε αυτή την ιδέα του πλέγματος έστησα τις δουλειές αυτές των συναδέλφων μου» εξηγεί ο επιμελητής και συνεχίζει, «όταν ο Mondrian προσπαθούσε να αποπερατώσει το τελευταίο του έργο "Victory Boogie Woogie" επιζωγραφίζοντάς το ασταμάτητα, συνειδητοποίησε ότι ναι μεν ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωνε, ο δικός του πόλεμος όμως με τη γεωμετρική αφαίρεση θα συνεχιζόταν το ίδιο δριμύς. Η αγωνία και η σύγχυση που απέρρεε από το πολιτικό πλαίσιο του 1944 ήταν τέτοια που ο ζωγράφος δεν κατάφερε να τελειώσει το έργο ή να δώσει λύση στο θέμα της καννάβου, μεταθέτοντας την έκβαση της μάχης στους καλλιτέχνες της επόμενης γενιάς».

Μπαίνοντας στο χώρο της γκαλερί το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι η εγκατάσταση της Ισλανδής στην καταγωγή (εγκατεστημένης στη Νέα Υόρκη) καλλιτέχνιδας που υπογράφει με το όνομα «Shoplifter». Πρόκειται για μια εξάμετρη εγκατάσταση από ανθρώπινες τρίχες βαμμένες σε έντονα χρώματα, η οποία αναπαριστά την έννοια του πλέγματος. Κατά την ίδια την καλλιτέχνιδα, το έργο αναφέρεται «στη γλυκόπικρη παγίδα της ματαιότητας και ματαιοδοξίας». Το γεγονός ότι η Shoplifter κατάγεται από τη μόλις χρεοκοπημένη Ισλανδία προσδίδει ένα διαφορετικό, ειδικό βάρος στο έργο αυτό.

«Στρατολογώντας μαχητές για την έκθεση, θεώρησα ότι θα έπρεπε να προέρχονται από τόπους όπου το πολιτικο-οικονομικό πλέγμα να έχει κλονιστεί για τα καλά, ώστε η στρατηγική do-or-die να τους είναι οικεία. Τότε μόνο θα ήταν άξιοι επίλεκτοι. Βέβαια, η ειρωνεία του εγχειρήματος είναι ότι ακριβώς αυτοί οι εικαστικοί έχουν γαλουχηθεί από την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα (μέσα δηλαδή που βασίζονται στην έννοια του δικτύου), έστω και αν αυτό δεν είναι εμφανές στην απεικόνιση των (συν-)πλεγματικών τους (συν-)θέσεων. Η ψευδαίσθηση ότι είμαστε ελεύθεροι και ανεξάρτητοι έχει λήξει και για τους πιο ονειροπόλους από το 1930, όταν το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο εφευρέθηκε αποδεικνύοντας ότι ως και ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελείται από ένα υπερδίκτυο νευρώνων και συνάψεων, που ονομάστηκε (με πολύ χιούμορ) "αυτόνομο νευρικό σύστημα"».

Πώς να ξεμπλέξει κανείς ως καλλιτέχνης; Έξι διεθνείς καλλιτέχνες προσπαθούν να λύσουν χρόνια προβλήματα: Ο Torben Giehler παρουσιάζει πρόσφατη δουλειά, συνεχίζοντας την αναζήτησή του στην έννοια του τοπίου. Ο Michael Bevilacqua αποστάζει στους πίνακές του σύμβολα της pop κουλτούρας. Ο πολυμήχανος Daniel Subkoff συνδέει διαφορετικές προτάσεις ζωγραφικής και γλυπτικής στις εικαστικές εγκαταστάσεις του.O Doug Melini δημιουργεί όμορφες, αλλά αγχώδεις συνθέσεις. Η Mika Tajima, ένα από τα αστέρια της φετινής Bienale του Whitney, δημιουργεί συνήθως καταστρέφοντας χώρους με τρόπο τόσο ξεχωριστό, που θα ζήλευαν ο Mondrian ή o Sol Le Witt. Η Shoplifter επιχειρεί μια αναφορά στη ματαιότητα και στη ματαιοδοξία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ