Εθνική Λυρική Σκηνή: Τόλμη και σπουδαία μουσική

Εθνική Λυρική Σκηνή: Τόλμη και σπουδαία μουσική Facebook Twitter
Βασισμένη στο διαχρονικό αριστούργημα του Αντόνιο Βιβάλντι και εμπνευσμένη από την ιδέα της ανακύκλωσης, η παράσταση Τέσσερις Εποχές θα παρουσιαστεί φέτος ως η κεντρική παραγωγή μουσικού θεάτρου της Εναλλακτικής για παιδιά και νέους. Φωτογραφία: Ανδρέας Σιμόπουλος.
0

Μεγαλόπρεπης όπερα, γεμάτη εντυπωσιακές άριες, ντουέτα και επιβλητικά σύνολα, αλλά και έργο με βαθιά ανθρώπινους χαρακτήρες, ο πολυεπίπεδος και πολιτικός Ντον Κάρλο του Βέρντι επιστρέφει στην ΕΛΣ στην ιταλική πεντάπρακτη εκδοχή του (Μόντενα, 1886), σε νέα παραγωγή, σκηνοθετημένη από τον σπουδαίο σκηνοθέτη της όπερας Γκρέιαμ Βικ. Έργο της ωριμότητας του Ιταλού συνθέτη, ζουμάρει στη σύγκρουση ανάμεσα στην κοσμική εξουσία και στην Εκκλησία, ανάμεσα στον φιλελευθερισμό και την απολυταρχία (8, 13, 15, 19, 21, 28 Δεκεμβρίου, 2 και 5 Ιανουαρίου). Πρωταγωνιστεί η αφρόκρεμα του οργανισμού (Δημήτρης Πλατανιάς, Τσέλια Κοστέα, Τάσης Χριστογιαννόπουλος κ.ά.) αλλά και ξένοι τραγουδιστές: Αλεξάντερ Βινογκράντοφ, Μαρσέλο Πουέντε, Ράφαλ Σίβεκ, Μπάρμπαρα Φρίτολι κ.ά.


Η συνύπαρξη αναλογικής και ηλεκτρονικής μουσικής, η αναμέτρηση του φυσικού με τον τεχνητό ήχο, η ευρηματική χρήση του animation και της live performance, οι μελωδικές γραμμές της Λένας Πλάτωνος και η δεξιοτεχνική φωνητική γραφή. Είναι πολλοί οι λόγοι που το Αηδόνι του αυτοκράτορα αποτελεί μια ιδεώδη γνωριμία των παιδιών με τον μαγικό κόσμο της λυρικής τέχνης. Το έργο της συνθέτριας πάνω στο ομώνυμο παραμύθι του Άντερσεν παρουσιάζεται με τη μορφή της animated όπερας (Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος από 20 Οκτωβρίου).


Βασισμένη στο διαχρονικό αριστούργημα του Αντόνιο Βιβάλντι και εμπνευσμένη από την ιδέα της ανακύκλωσης, η παράσταση Τέσσερις Εποχές θα παρουσιαστεί φέτος ως η κεντρική παραγωγή μουσικού θεάτρου της Εναλλακτικής για παιδιά και νέους. Ένα έργο τεράστιας καλλιτεχνικής αξίας, που υμνεί τη φύση, ζωντανεύει στη σκηνή με μοναδικό, παιγνιώδη και ψυχαγωγικό τρόπο, αναπτύσσοντας παράλληλα την οικολογική συνείδηση των παιδιών. Τη σκηνική δημιουργία της παράστασης έχει αναλάβει το Patari Project, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της ταλαντούχας Σοφίας Πάσχου, μια ομάδα που τα τελευταία χρόνια έχει επιδείξει μια σειρά παραστάσεων που έχουν γίνει σημεία αναφοράς για τους θεατρόφιλους (από 3 Νοεμβρίου).

Εθνική Λυρική Σκηνή: Τόλμη και σπουδαία μουσική Facebook Twitter
Η Ωραία μου κυρία, των Άλαν Τζέι Λέρνερ και Φρέντερικ Λόου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (από 21 Νοεμβρίου) σε ολοκληρωμένη μουσική μορφή από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ. Διευθύνει ο Στάθης Σούλης, σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας (ο οποίος κρατά και τον ρόλο του καθηγητή Χίγκινς). Φωτογραφία: Ανδρέας Σιμόπουλος.


Η ρομαντική ιστορία ενός καθηγητή Γλωσσολογίας στο Λονδίνο των αρχών του 20ού αιώνα, ο οποίος προσπαθεί να μεταμορφώσει μια ανθοπώλισσα σε κυρία της υψηλής κοινωνίας. Το «τέλειο μιούζικαλ» και μία από τις πιο επιτυχημένες και πιο αγαπημένες παραγωγές του Μπρόντγουεϊ. Η Ωραία μου κυρία, των Άλαν Τζέι Λέρνερ και Φρέντερικ Λόου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (από 21 Νοεμβρίου) σε ολοκληρωμένη μουσική μορφή από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ. Διευθύνει ο Στάθης Σούλης, σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας (ο οποίος κρατά και τον ρόλο του καθηγητή Χίγκινς).


Τέλος, η τρίτη χρονιά του Κύκλου «Μάνος Χατζιδάκις» της ΕΛΣ ανοίγει με μια καλλιτεχνική πρόκληση. Τέσσερα από τα πιο εμβληματικά έργα του κορυφαίου συνθέτη («Ο κύκλος του C.N.S.», «Ο καπετάν Μιχάλης», «Το καταραμένο φίδι», «Το χαμόγελο της Τζοκόντας») παρουσιάζονται από το Μπαλέτο του οργανισμού σε μια ενιαία παράσταση με τίτλο Χορός με τη σκιά μου (9, 10, 16, 17, 24 Νοεμβρίου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου), ενώ η περσινή μεγάλη επιτυχία Η Λίμνη των Κύκνων επιστρέφει για έξι παραστάσεις μέσα στα Χριστούγεννα (22, 24, 26, 27, 29, 31 Δεκεμβρίου).

www.nationalopera.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Θέατρο / Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Σταρ της κλασικής μουσικής, καλλιτέχνες ταυτισμένοι από χρόνια με τον οργανισμό, αμέτρητες συμπαραγωγές, θεατρικές προκλήσεις από Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών επανακάμπτει σταθερά τα τελευταία χρόνια και η φετινή σεζόν δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ