Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Zαζί Μπιτζ, Xoακίν Φίνιξ και ο σκηνοθέτης του «Joker» Toντ Φίλιπς. Credits: La Biennale di Venezia - foto ASAC
0

Η Βενετία δεν προϋποθέτει την ευγένεια. Την απαιτεί. Ο δήμαρχος της πόλης πρόσφατα επέβαλε πρόστιμα και εξανάγκασε σε αστική απέλαση τους ανυπότακτους τουρίστες που έβγαζαν δημοσίως το μπλουζάκι τους, δροσίζονταν στα σιντριβάνια ή έφτιαχναν instant καφεδάκι στα σκαλιά των μνημείων. Ακριβώς απέναντι, το Φεστιβάλ στο Λίντο απέκρουσε με σιωπηλή ευγένεια τις αυξανόμενες φωνές περί κοινωνικής κώφωσης. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα όχι μόνο επανέλαβε τη σταθερή αχρωματοψία στο φύλο των σκηνοθετών που προσκάλεσε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, περιλαμβάνοντας μόνο δύο σκηνοθέτιδες σε ένα καθαρά ανδροκρατούμενο μενού, αλλά εξασφάλισε δύο θέσεις σε δύο δακτυλοδεικτούμενους από το #metoo κίνημα, εκπροσώπους ενός ήθους που έχει δαιμονιστεί χωρίς επιστροφή από τη νέα τάξη πραγμάτων.

Ο Ρόμαν Πολάνσκι διεκδικεί Χρυσό Λιοντάρι –όσο κι αν η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Λουκρέσια Μαρτέλ δεν έχει κρύψει την ενόχλησή της με τη συμμετοχή του– με ένα εξαιρετικό, όσο και απαραίτητο για τον ίδιο, classic για τον αντισημιτισμό, τη μισαλλοδοξία και την αιώνια, σισύφεια αδικία, μεταφέροντας στην οθόνη το Κατηγορώ, την υπόθεση Ντρέιφους που συγκλόνισε τη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα.

Από εντελώς διαφορετικό υπόβαθρο ο Νέιτ Πάρκερ είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς την καριέρα του, σκηνοθετώντας ένα αιχμηρό δράμα για τη δουλεία, το Birth of a nation. Όταν ανασύρθηκε στην επικαιρότητα μια παλιά, θεωρητικά «τελειωμένη» υπόθεση βιασμού που τον ενέπλεκε, το όνειρο πάγωσε απότομα και το πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο του ετάφη άδοξα και βίαια – με τις φωνές διαμαρτυρίας του να πνίγονται σε μια θάλασσα από θηλυκά κατηγορώ. Με το εξίσου θυμωμένο American Skin, που προβλήθηκε σε ένα πολύ ειδικό τμήμα, μακριά από το επίσημο, επιστρέφει εκτός φόρμας, με μια μπερδεμένη και κατά τόπους αλλοπρόσαλλη αφήγηση που μπορεί να του στοιχίσει πραγματικά, δηλαδή να πληγώσει ανεπανόρθωτα την καλλιτεχνική του υπόσταση.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα όχι μόνο επανέλαβε τη σταθερή αχρωματοψία στο φύλο των σκηνοθετών που προσκάλεσε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, περιλαμβάνοντας μόνο δύο σκηνοθέτιδες σε ένα καθαρά ανδροκρατούμενο μενού, αλλά εξασφάλισε δύο θέσεις σε δύο δακτυλοδεικτούμενους από το #metoo κίνημα, εκπροσώπους ενός ήθους που έχει δαιμονιστεί χωρίς επιστροφή από τη νέα τάξη πραγμάτων.


Πέρα από τα παλιά σκάνδαλα και τις διάσπαρτες γκρίνιες, οι ταινίες φέρουν τη δύναμη και βάζουν τη σφραγίδα σε ένα φεστιβάλ. Με το Netflix καταχωρισμένο σύμμαχο (οι θεατές μάλιστα χειροκροτούν θερμά με το που αντικρίζουν το σήμα πριν από τους τίτλους αρχής) και την υποστήριξη μεγάλης γκάμας δημιουργών, το Φεστιβάλ Βενετίας φέτος αύξησε θεαματικά τους θεατές του και τροφοδοτεί εξακολουθητικά τα βραβεία της σεζόν που μόλις ξεκινά.

Το Joker του Τοντ Φίλιπς είναι το φετινό A star is born, ευτυχώς σε άλλη συσκευασία και με βαθύτερες φιλοδοξίες. Η απόπειρα απεξάρτησης του αρχικακού του Γκόθαμ από το κόμικ περιβάλλον της DC και την ανεξίτηλη στάμπα του Κρίστοφερ Νόλαν στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, αποθεώθηκε –ειδικά η χωρίς κανένα σωσίβιο, γενναία και περίτεχνη βουτιά του Χοακίν Φίνιξ στην απελπισία, σαν τον Τράβις Μπικλ στον Ταξιτζή και τον Ρούπερτ Πάπκιν στον Βασιλιά της Κωμωδίας (αμφότεροι του Ντε Νίρο, ο οποίος συμμετέχει στην ταινία του Τοντ Φίλιπς)– και απέδειξε πως το καλό Χόλιγουντ δεν έχει φραγμούς είδους ή στεγανά θεματικής επανάληψης.

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Ο Γκάρι Όλντμαν και ο Αντόνιο Μπαντέρας πρωταγωνιστούν στο «Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ.

Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ στο Laundromat βάλθηκε να εξηγήσει τα πολύκροτα Panama Papers με βέβηλα σκωπτικό ύφος, ορθά πιστεύοντας πως μια αστεία σάτιρα, ειδικά όταν η Μέριλ Στριπ δέχεται να πρωτοστατήσει σε πολλαπλούς ρόλους με όρεξη ακτιβίστριας, χωνεύεται πιο ευχάριστα από ένα πολιτικό θρίλερ – αντίθετα, ο σκαπανέας των αποκαλυπτικών exposés Κώστας Γαβράς στάθηκε μετά βίας στα πόδια του στο κινηματογραφικό υπόμνημα της ελληνικής κρίσης, στο Ενήλικοι στην αίθουσα.

Ο Νόα Μπάουμπακ σκηνοθέτησε, και βέβαια έγραψε, μία από τις καλύτερες δραματικές κομεντί των τελευταίων χρόνων και σίγουρα το επιστέγασμα αυτής της φάσης της καριέρας του με το Marriage Story, την ευαίσθητη αποκαθήλωση μιας σχέσης, όπως συνοψίζεται σταδιακά από το άχθος ενός πολύπλοκου διαζυγίου – απίθανος ο Άνταμ Ντράιβερ, αντάξιά του η Σκάρλετ Τζοχάνσον.

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς κάνει μια παρένθεση στη γαλλική του σινεφιλία, επιστρέφοντας στη Λατινική Αμερική, όπως περίπου είχε κάνει και πριν από 9 χρόνια με το Κάρλος, αυτήν τη φορά με την κατασκοπική πλεκτάνη εναντίον της Κούβας, το Wasp Network, και πάλι με πρωταγωνιστή τον Έντγκαρ Ραμίρεζ. Χωρίς διαυγή πολιτική θέση, αυτό το πλέγμα από πραγματικά γεγονότα μοιράζεται σε πολλά πρόσωπα, έχει τις στιγμές του και, παρά το νευρώδες τέμπο του, παραμένει μετέωρο.

Ο Χιροκάζου Κορεέντα, στο ντεμπούτο του εκτός Ιαπωνίας, κατάφερε να μας βάλει όλους να ορκιζόμαστε πως η μετά από πολλά χρόνια υπέροχη Κατρίν Ντενέβ, η πρωταγωνίστρια στην Αλήθεια, μια ώριμη ηθοποιός που δεν κρατά τα προσχήματα με τους ανθρώπους της και ξυπνά μόνο όταν η κάμερα την επαινεί, είναι όντως μια κακιά γυναίκα! (Η ίδια διασκέδαζε χαμογελαστά με την όλη φάση στις συνεντεύξεις που έδωσε.)

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Το δράμα του Μπραντ Πιτ που αναζητά απεγνωσμένα τον πατέρα του στο «Ad Astra» αδυνατεί να σταθεί στο ύψος της σιωπηλής φιλοδοξίας του Τζέιμς Γκρέι.


Αντίθετα, ο δανεισμός από τις Κάννες του Τζέιμς Γκρέι δεν στάθηκε τόσο τυχερός. Όσο κι αν ο Αμερικανός σκηνοθέτης, που ωστόσο είχε ξεκινήσει με φόρτσα από τη Βενετία με τη Μικρή Οδησσό, προσπάθησε να προσαρμόσει την ούγια του υπαρξιακού του δράματος στο παγωμένο Διάστημα και στον ολισθηρό κόσμο της επιστημονικής φαντασίας, το δράμα του Μπραντ Πιτ που αναζητά απεγνωσμένα τον πατέρα του στο Ad Astra αδυνατεί να σταθεί στο ύψος της σιωπηλής φιλοδοξίας του.

Το ίδιο περίπου συνέβη και με τον Πάμπλο Λαραΐν. Μετά το διπλό χτύπημα την ίδια χρονιά, με την Τζάκι και το Νερούδα, η Έμα, το ασήκωτο πορτρέτο μιας νέας κοπέλας και ασταθούς μητέρας, χάνεται σε έναν προσποιητό φορμαλισμό που δυσκολεύει την πρόσβαση στο συναίσθημα που συνεχώς διαφημίζει.


Δύο από τις ενδιαφέρουσες νέες φωνές του φεστιβάλ: ο Ντέιβιντ Μισό, ο σκηνοθέτης του King με τον Τιμοτέ Σαλαμέ, που έραψε τον λόγο του Σαίξπηρ σε σύγχρονο χιτώνα δράματος και δράσης, χωρίς περιττές νεωτερικότητες, και ο Γκρίαρ Πάτερσον που με το Giants being lonely συνέδεσε απρόβλεπτα την ενηλικίωση με τα γονεϊκά πρότυπα.

Αλλά αν το φεστιβάλ πρέπει να «ανακαλύψει» έναν σκηνοθέτη και να τον παραδώσει με δάφνες και τιμές στο πλατύ κοινό, αυτός είναι ο 72χρονος Γιονφάν, ο επονομαζόμενος και πρίγκιπας της κινηματογραφίας του Χονγκ Κονγκ. Μετά από δεκαετή απουσία από τα πλατό, κάνει για πρώτη φορά κινούμενο σχέδιο και με το υπέρκομψο, συγκινητικό και πολιτικά νοήμον No 7 Cherry Lane φορτίζει με ερωτισμό και νοσταλγία το σινεμά και τις εμμονές του. Ένα ενήλικο animation απίστευτης κατασκευής και ατελείωτης ομορφιάς. Είμαι περίεργος να δω τι βραβείο θα αποσπάσει.

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Αν το φεστιβάλ πρέπει να «ανακαλύψει» έναν σκηνοθέτη και να τον παραδώσει με δάφνες και τιμές στο πλατύ κοινό, αυτός είναι ο 72χρονος Γιονφάν με το υπέρκομψο, συγκινητικό και πολιτικά νοήμον «No 7 Cherry Lane».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Laundromat, o ακτιβισμός της Μέριλ Στριπ

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Laundromat, o ακτιβισμός της Μέριλ Στριπ

Η νέα ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ βγάζει στην οθόνη τα άπλυτα της εταιρείας Μόσακ-Φονσέκα, που εξέθεσαν ανεπανόρθωτα τα έγγραφα του Παναμά, τα πολυσυζητημένα Panama Papers
ΑΠΟ ΤΟ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Η ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» προσφέρει ακριβώς αυτό που θα περίμενε ο υποψιασμένος στο σινεμά του Κώστα Γαβρά και τις θέσεις του Γιάνη Βαρουφάκη, θεατής: ένα πολιτικό δράμα για μια αλλαγή που ματαιώθηκε άδοξα κι επώδυνα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ