Second Life

Second Life Facebook Twitter
0

H Tζένη Αργυρίουτελείωσε την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης το 1998, χόρεψε μέχρι το 2000 με την ομάδα Sine Qua Non και μετά πήγε στη Νέα Υόρκη, όπου κυρίως χόρευε (αλλά έκανε και τα πρώτα, δειλά της βήματα στη χορογραφία). Το 2004 επιστρέφει στην Αθήνα και συνεργάζεται με τον σκηνοθέτη και χορογράφο Ας Μπουλάγεβ - μαζί σχημάτισαν με την ομάδα Amorphy. Στις 2 και 3 Ιουλίου θα δούμε στην Πειραιώς 260 την περφόρμανς της Amorphy.org (ως Amorphy το όνομα του σχήματος παίρνει διαφορετικές μορφές ανάλογα με το τι παρουσιάζουν κάθε φορά), με τον τίτλο Fwd: See you in Walhallla. Από την πρόβα που παρακολούθησα, φαίνεται πως τo πείραμα έχει πολύ ενδιαφέρον -κατά στιγμές μου θύμισε το βιντεοπαιχνίδι San Andreas, τα Φτερά του Έρωτα του Βέντερς και το Τρέξε, Λόλα, τρέξε του Τομ Τίκβερ.

Το Fwd: See you in Walhallla είναι συνέχεια μιας προηγούμενης, παράστασης που παρουσίασαν τον Σεπτέμβρη του 2006 στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Ξεκίνησε από την επιθυμία να δουν πώς μπορεί η τεχνολογία να μπει σε μια παράσταση χορού με αυστηρή δραματουργική δομή. Στην πραγματοποίησή της συνεργάστηκαν 4 χώρες. Από την Ελλάδα ήταν από την αρχή η Τζένη Αργυρίου, η Ιωάννα Τσινιβίδη στο βίντεο και η Ζωή Χατζηαντωνίου στη δραματουργία και στη σκηνοθεσία - αυτές διαμόρφωσαν το concept. Οι ξένοι (από τη Βουλγαρία, τη Γερμανία και την Ολλανδία) συμμετείχαν κυρίως στο τεχνολογικό μέρος.

Τζένη Αργυρίου: «Όταν ξεκινήσαμε δεν ήμασταν σίγουρες τι ακριβώς θέλαμε. Αρχικά σκεφτόμασταν μια περφόρμανς χωρίς δομή, μια περιπλάνηση στην Αθήνα, τη Σόφια και το Άμστερνταμ, και πώς θα μπορούσε η παράσταση να γίνεται ταυτόχρονα σε τρεις πόλεις. Πώς πας σπίτι και λες τι υλικά έχω για να μαγειρέψω, έτσι και εμείς βάλαμε κάτω τι θέλουμε να περιέχει. Μετά έπεσε η ιδέα για το videogame μέσα στην πόλη και για τον άνθρωπο που θα ήταν μέσα στο βίντεο, αλλά στην πραγματικότητα, ως φυσική παρουσία, εκτός. Η Ιωάννα μαζί με τον Διονύση έφερναν διάφορα γκάτζετ και ιδέες για το γύρισμα του βίντεο προκειμένου να δίνει αυτή την αίσθηση του τρισδιάστατου, χωρίς να είναι 3D. Δοκιμάζαμε διάφορες λύσεις, εκ των ενόντων, εννοείται, γιατί δεν είχαμε τη δυνατότητα γερανών ή άλλων εφαρμογών που είναι γνωστές στην κινηματογραφική βιομηχανία. Χρησιμοποιήσαμε, ας πούμε, τρεις κάμερες στη σειρά πάνω σ' έναν άξονα σ' ένα αυτοκίνητο που κινείται».

Είναι η στιγμή που πέφτει στην κουβέντα μας το όνομα του πολυσχιδούς, multi media καλλιτέχνη Lee Walton, στην ιστοσελίδα του οποίου κυκλοφορεί το City System, ένας on line οδηγός που προτείνει μια διαφορετική γνωριμία με την πόλη (οποιαδήποτε πόλη) απ' αυτήν των συμβατικών οδηγών, δηλαδή εκτός του άξονα μνημεία-μουσεία-αξιοθέατα. Το σκεπτικό αυτού του παράξενου οδηγού είναι ερεθιστική, γιατί πράγματι κανείς δεν έμαθε μια πόλη ή μια χώρα ακολουθώντας οργανωμένες από επαγγελματίες του τουρισμού περιηγήσεις.

Ο Walton λοιπόν ασπάζεται τη δύναμη και τις δυνατότητες που προσφέρει το τυχαίο αλλά και η συνάφεια με τους απλούς ανθρώπους της πόλης και η ανταπόκριση σε στοιχεία, πιθανόν διόλου αξιοπρόσεκτα, που η πόλη προσφέρει. Το σύστημα του Walton, ωστόσο, δεν λειτούργησε καλά σε σχέση με την περφόρμανς, γι' αυτό σύντομα τον εγκατέλειψαν και εκτός από τις σκηνές που τραβούσαν τυχαία, κάποιες άλλες τις έστηναν εκ των προτέρων.

Ζωή Χατζηαντωνίου: «Είναι κάτι εντελώς καινούργιο ο συνδυασμός live κίνησης με βίντεο. Στην πρώτη εκδοχή από την Αθήνα, στο βίντεο ήταν η Λένα Κιτσοπούλου, την οποία βλέπουμε αρχικά μέσα στο σπίτι της και μετά στο δρόμο. Στη Σόφια ήταν ένας άνδρας σ' ένα δωμάτιο και στο Άμστερνταμ μία κοπέλα έξω στο δρόμο. Χρησιμοποιήσαμε το ίντερνετ για να μεταφερόμαστε με ζωντανή σύνδεση από τη μία πόλη στην άλλη».

Ρωτώ αν τελικά η παράσταση πέτυχε, μου απαντούν με γέλια «όχι» και μου εξηγούν: «Το επικίνδυνο ήταν ότι υπό συνθήκες που δεν μπορούσαν να προγραμματιστούν ή να προβλεφθούν εντελώς, θέλαμε να ακολουθήσουμε τη συγκεκριμένη δραματουργία. Είναι δύσκολη η επικοινωνία με τους προγραμματιστές, γιατί έχουν έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο, και όταν έχουν να κάνουν ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα, δεν μπορείς να είσαι σίγουρος πόσον ακριβώς χρόνο θα χρειαστεί τη δεδομένη στιγμή ώστε να είναι ο συντονισμός και συνδυασμός των παράλληλων δράσεων ακριβής. Με κάποια κρασαρίσματα που συνέβησαν, άρα με κάποιες καθυστερήσεις, το αποτέλεσμα δεν ήταν ακριβώς όπως θέλαμε να είναι. Το κοινό βέβαια, επειδή δεν ήξερε τι θα περιείχε η παράσταση, δεν κατάλαβε ή δεν ενοχλήθηκε -εμείς όμως που τη δουλεύαμε ένα χρόνο καταλάβαμε ότι δεν γίνεται να έχουμε το ζωντανό με τις άλλες πόλεις».

Αυτή τη φορά αφαίρεσαν τις live συνδέσεις και εστίασαν την προσοχή τους στους αισθητήρες που έχουν προσαρμοστεί πάνω στα δάχτυλα της χορεύτριας, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει στη ροή -και στη μορφή- του βίντεο που προβάλλεται.

Ρωτώ αν υπάρχει ένα σχόλιο ή κάποιος προβληματισμός που συνέχει τη σκηνική δράση.

Ζωή Χατζηαντωνίου: «Είναι η περιπλάνηση ενός άβαταρ, της Ερμίρας, σε μια ευρωπαϊκή πόλη -όλες οι πόλεις του δυτικού κόσμου σήμερα μοιάζουν- που ξεκινάει, χωρίς καμία καταγεγραμμένη πληροφορία, να περιηγηθεί μέσα στην πόλη. Στην αρχή προχωρά διστακτικά, όσο συγκεντρώνει πληροφορίες αντιδρά πιο γρήγορα. Τι συμπέρασμα βγαίνει για τους ανθρώπους και τη ζωή τους; Με δεδομένο ότι ο παίκτης ταυτίζεται με τον άβαταρ (ο οποίος, λόγω θέσης, ταυτίζεται και με το κοινό), ο προβληματισμός που προκύπτει είναι ποιος εντέλει έχει τον έλεγχο του παιχνιδιού. Κατά πόσο, δηλαδή, ακολουθώντας, ζώντας, μια ζωή με καθορισμένες δομές, διαδρομές, τρόπους συμπεριφοράς, καθένας από μας έχει τη δύναμη και τη δυνατότητα να είναι ο παίκτης του παιχνιδιού ή αν τελικά όλο αυτό το σύστημα σε καθυποτάσσει».

Η Ιωάννα Τσινιβίδη συμπληρώνει: «Άλλοτε έχεις τον έλεγχο, άλλοτε τον χάνεις. Δεν είναι όμως τελείως απαισιόδοξο το έργο, γιατί ο παίχτης/άβαταρ έχει διαρκώς μπροστά του επιλογές, δεν τον "προχωρά" κάποιος άλλος. Τελικά το παιχνίδι αυτό εμείς το έχουμε φτιάξει -δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό- άρα εμείς το έχουμε καθορίσει κι είναι στο χέρι μας να το παίζουμε, όχι να μας παίζει».

Οφείλω να πω ότι η θέση της χορεύτριας είναι εξαιρετικά δύσκολη, αφού πρέπει να κινείται σε σχέση με το βίντεο που προβάλλεται σε πολύ μικρή απόσταση μπροστά της. Επιπλέον πρέπει να πατάει και τους αισθητήρες για να επιταχύνει, να επιβραδύνει, να ζουμάρει ή να αλλάζει εικόνα. «Στην αρχή σε ζαλίζει, γιατί αυτό που βλέπεις είναι πίξελ, αλλά μετά το συνηθίζεις κι αρχίζεις και διακρίνεις τι δείχνει. Στην πρόβα είναι πολύ πιο δύσκολο, γιατί πρέπει να παρακολουθώ το βίντεο και ταυτόχρονα να κινούμαι 4 και 5 συνεχόμενες ώρες», λέει η Ερμίνα Γκόρο.

Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου γραφόταν ταυτόχρονα με τη δημιουργία του βίντεο, ενώ ως προς τη χορογραφία η Τζένη Αργυρίου λέει στη LifΟ: «Είχα βαρεθεί τη φλυαρία στην κίνηση χωρίς να υπάρχει τίποτα από πίσω. Εδώ ακολούθησα ένα μίνιμαλ κόνσεπτ στην κίνηση, αρκετά εγκεφαλικό, αφού η χορεύτρια με τους αισθητήρες επηρεάζει την εικόνα. Η κίνησή της έχει προκύψει παρακολουθώντας την κίνηση των ανθρώπων μέσα στην πόλη σε διαφορετικές φάσεις και δοκιμάζοντας πώς μπορεί μια μικροκίνηση, μία χειρονομία, ας πούμε το στρίψιμο του κεφαλιού, να αναπτυχθεί ώστε να γίνει ένα αυτόνομo χορογραφικό κεφάλαιο».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ