Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Αυτά που θα έδειχνα σε έναν ξένο είναι η λαϊκή της γειτονιάς μου, η Mad Max διαδρομή από τον Πειραιά στο Πέραμα, η γειτονιά κάτω από το Σύνταγμα, το τέρμα της Αναγνωστοπούλου στην πλατεία Βραζιλίας και όλη η περιοχή γύρω από τη Μονή Πετράκη στο Κολωνάκι. Φωτο: Photoharrie / LIFO

Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Mεγάλωσα στον Βόλο, που στη δεκαετία του '70 ήταν μια εσωστρεφής, καρυωτακική πόλη που έπασχε από βαριά κατάθλιψη. Από 'κείνα τα χρόνια έχει κολλήσει πάνω μου η εμμονή με τον Καρυωτάκη και μια τάση για σκοτεινιά που καθημερινά καταδιώκω με υπερβολικές δόσεις ζωής.

• Η παιδική μου ηλικία δεν ήταν ποτέ αθώα και ακόμη λιγότερο ξένοιαστη. Από τα 5 μου βίωνα τον αγώνα δρόμου της πρωτιάς, να είμαι η καλή. Στα γαλλικά, στο πιάνο, στο σχολείο, στα μάτια μιας ασφυκτικής κοινωνίας. Γι' αυτό και από τα 18 το μοναδικό αξίωμα στη ζωή μου είναι το «φεύγα» μιας απόλυτης ανεξαρτησίας. Οι σπουδές εκείνα τα χρόνια ήταν το μοναδικό νόμιμο διαβατήριο για τον πλανήτη της ελευθερίας. Η γαλλική φιλολογία ήταν η δική μου δικαιολογία για να ζήσω επιτέλους όπως ήθελα, μόνη στην πρωτεύουσα.

Η ζωή μου δεν θα ήταν αυτή που είναι σήμερα εάν ένα βράδυ, εκεί, o Στάθης Τσαγκαρουσιάνος δεν μου είχε ζητήσει ν' αναλάβω τη στήλη φαγητού «Πείνα» στο «Symbol», μια στήλη που μου αποκάλυψε ότι μπορώ να γράψω - κάτι που αγνοούσα παντελώς ως τότε. Πιστεύω ότι τα γαστρονομικά περιοδικά επιτελούν θεάρεστο έργο κι έχουν ευαισθητοποιήσει πολύ ένα κοινό που είχε χάσει την παράδοσή του και δεν γνώριζε ότι αυτή η χώρα είναι ένας γαστρονομικός παράδεισος την οποία αγνόησε επιδεικτικά το ξενόφερτο, μεταπολεμικό λάιφ-στάιλ.

• Από τα δεκαοχτώ μέχρι τα τριάντα ένα μου έζησα μόνο λευκές νύχτες, στη δίνη της παράνοιας και της εμμονής των πάρτι που χαρακτήριζε κάθε ανήσυχο άνθρωπο των '80s. Ωστόσο, πιστεύω ότι η ζωή μου ίσως να μην ήταν η ίδια αν στα δεκαοχτώ μου δεν είχα συναντήσει τον Takis, τον Μίνω Αργυράκη, τον Χατζιδάκι. Τα δεκαέξι χρόνια καριέρας δίπλα στον Takis ήταν τα δικά μου ΛΟΚ. Αφού το πέρασα κι αυτό, τίποτα δεν θα μπορούσε μετά να με τρομάξει ή να με καταβάλει.

• Η μετάφραση, στην οποία εργάστηκα για ένα διάστημα, ήταν η ανάπαυσή μου ανάμεσα σε δυο απαιτητικές καριέρες. Ωστόσο, δεν θα μπορούσα να μείνω εκεί. Δεν είμαι αρκετά ιδεαλίστρια για να δουλεύω για πενταροδεκάρες. Οι μεταφραστές στην Ελλάδα είναι ή ήρωες ή γιόγκι.

• Τα '80s τα έζησα εξολοκλήρου στο Παρίσι. Ήταν το απόλυτο vivere pericolosamente, είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Η απόλυτη άγνοια κινδύνου, όλα για το κλάμπινγκ. Όσο κι αν αυτό ακούγεται ειδυλλιακό, στο βάθος τα '80s ήταν μια σκληρή, εγωιστική εποχή. Στο τέλος την πληρώσαμε με πολλές ξαφνικές απώλειες, όταν το AIDS ήρθε να διακόψει το ξεσάλωμα. Έχω, ωστόσο, βαρεθεί ν' ακούω για το πόσο καλή ήταν η νύχτα στα '80s, ακόμη και στην Αθήνα.

Νομίζω ότι η χαρά αυτής της δεκαετίας είναι λίγο υπερτιμημένη. Άφησε ιστορία, ίσως γιατί τότε δημιουργήθηκαν τα πρώτα μεγάλα κλαμπ, ίσως γιατί η διασκέδαση είχε τα δικά της χαρακώματα, ήταν απόλυτα συνδεδεμένη με την πρωτοπορία της μόδας, της τέχνης και της μουσικής. Είχε άποψη. Δεν είχε ακόμη προκύψει η σούπα του mainstream που σάρωσε την έμπνευση. Είχε όμως και τουπέ, είχε και εγωκεντρισμό, είχε και σνομπ, είχε και σκληρότητα. Κι έπειτα, τότε υπήρχαν μόνο λίγα, αλλά ιστορικά μαγαζιά. Σήμερα, η εναλλακτική κουλτούρα είναι σκορπισμένη σε χιλιάδες μικρά μαγαζιά. Ε, στη σούμα, κάπου στα ίδια είμαστε.

• Η προσωπική μας ζωή εκείνη την εποχή ήταν μια καθαρή σύμπτωση. Στην ουσία, ούτε σπίτια δεν είχαμε. Αφήναμε τις τυχαίες συναντήσεις να καθορίσουν το πού θα κοιμηθούμε, με ποιον θα ξενυχτίσουμε. Όμως, από κείνες τις πολλαπλές συναντήσεις, στα επόμενα χρόνια προέκυψαν τρομερές καριέρες.

Η νεότερη γενιά των εντύπων, της δημοσιογραφίας, της τέχνης και της μόδας στην Αθήνα είναι επί της ουσίας μια ευρύτερη παρέα που προέκυψε στο Αεροδρόμιο, στο Άτομο και στο Εργοστάσιο. Μαμάδες, αφήστε τα παιδιά σας να ξενυχτάνε. Τα κλαμπ δεν είναι χάσιμο χρόνου. Είναι επένδυση. Ιδέες που θα προκύψουν αργότερα. Δημόσιες σχέσεις. Εξασφαλισμένη επαγγελματική επιτυχία.

Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Χτες μαγείρεψα γεμιστά. Το φαγητό της μαμάς είναι το μόνο που μπορεί να γαληνέψει την ψυχή σου στους δύσκολους καιρούς που περνάμε. Φωτο: Photoharrie / LIFO

• Το Bee, το μπαρ που άνοιξα με δυο φίλους το 1998, ήταν το πρώτο μαγαζί που έβγαλε την γκέι κοινότητα από τα κλειστά, πριβέ μαγαζιά. Κι ένα από τα πρώτα μαγαζιά στου Ψυρρή, όπου, ευτυχώς, όλοι τότε εναποθέσαμε τις ελπίδες μας για ένα καλύτερο μέλλον της αθηναϊκής νύχτας. Η ζωή μου δεν θα ήταν αυτή που είναι σήμερα εάν ένα βράδυ, εκεί, o Στάθης Τσαγκαρουσιάνος δεν μου είχε ζητήσει ν' αναλάβω τη στήλη φαγητού «Πείνα» στο «Symbol», μια στήλη που μου αποκάλυψε ότι μπορώ να γράψω - κάτι που αγνοούσα παντελώς ως τότε.

Πιστεύω ότι τα γαστρονομικά περιοδικά επιτελούν θεάρεστο έργο κι έχουν ευαισθητοποιήσει πολύ ένα κοινό που είχε χάσει την παράδοσή του, ντρεπόταν για τα γεμιστά της μαμάς του και δεν γνώριζε ότι αυτή η χώρα είναι ένας γαστρονομικός παράδεισος την οποία αγνόησε επιδεικτικά το ξενόφερτο, μεταπολεμικό λάιφ-στάιλ. Αν δεν εκτιμήσεις τη φέτα που έτρωγες στο χωριό σου, είσαι άνθρωπος χωρίς ιστορία και χωρίς μέλλον.

• Τα ταξίδια δεν είναι οι άγνωστοι τόποι που συναντάμε, αλλά κομμάτια του εαυτού μας που συναντάμε στους άγνωστους τόπους και ταυτιζόμαστε μαζί τους. Όταν πρωτοπήγα στο Μαρόκο, κατάλαβα ότι σ' αυτήν τη ζωή δεν θα είμαι ποτέ πια μόνη. Ο αραβικός κόσμος είναι το μεγάλο μου πάθος, η απαντοχή μου. Έσκυψα πάνω του από τη δεκαετία του '80, όταν κατάλαβα ότι η Δύση εσκεμμένα παρουσιάζει μια λανθασμένη εικόνα γι' αυτόν, αυτήν που ταυτίζεται με τα δόλια συμφέροντά της.

• Όταν λέω ότι μαθαίνω τουρκικά, πολλοί στραβομουτσουνιάζουν, λες και συμμάχησα με τον εχθρό. Από την άλλη, θεωρούν όλοι φυσικό το να μιλούν αγγλικά και να ψωνίζουν γερμανικά σαλάμια. Η άγνοια είναι απίστευτη. Η γλώσσα μας περιέχει περίπου ένα 50% τουρκικές λέξεις και υπάρχει κόσμος που ταυτίζει τους Άραβες με τους Τούρκους, οι οποίοι είναι προαιώνιοι εχθροί. Αυτό με σοκάρει. Η άγνοια και η προκατάληψη δεν προμηνύουν κανένα καλύτερο μέλλον.

• Χτες μαγείρεψα γεμιστά. Το φαγητό της μαμάς είναι το μόνο που μπορεί να γαληνέψει την ψυχή σου στους δύσκολους καιρούς που περνάμε.

• Τον τελευταίο καιρό κεντάω μετά μανίας. Η σταυροβελονιά αδειάζει το μυαλό μου, το κάνει να γεννά μόνο καλές σκέψεις, βάζει τάξη στα προβλήματα της καθημερινότητας. Το επόμενο πλάνο μου είναι να συμφιλιώσω τα σεμεδάκια της μαμάς με τη μίνιμαλ αισθητική στην καινούργια σειρά με είδη σπιτιού που ετοιμάζω.

• Η Αθήνα έχει χάσει την ευγένειά της, το αστικό της παρελθόν, τον αυθορμητισμό της. Το λογοτεχνικό της παρελθόν, την ποίηση και την κουλτούρα της. Έγινε μια γκρινιάρα μικροαστή που ποζάρει χωρίς λόγο και νοιάζεται μόνο που δεν της περισσεύουν λεφτά να ψωνίσει.

• Μου προκαλεί θλίψη ο επαναστατημένος του Συντάγματος που είναι εκεί γιατί από τρία αυτοκίνητα έμεινε μόνο με ένα. Θλίβομαι με τον απολυμένο συνάδελφο που διατυμπανίζει πως «εγώ δημοσιογράφος γεννήθηκα και δημοσιογράφος θα πεθάνω». Θλίβομαι που ο Έλληνας έχει χάσει από μέσα του τον Οδυσσέα, το δαιμόνιο του κάθε Ωνάση, το μεγαλείο των ξυπόλυτων προσφύγων που έχτισαν τη νέα Ελλάδα. Κι όμως, είμαι σίγουρη ότι αυτός ο ίδιος κακομαθημένος σε λίγο θα ξαναχτίσει το επόμενο μεγαλείο. Είμαστε παράξενη ράτσα.

• Αυτά που θα έδειχνα σε έναν ξένο είναι η λαϊκή της γειτονιάς μου, η Mad Max διαδρομή από τον Πειραιά στο Πέραμα, η γειτονιά κάτω από το Σύνταγμα, το τέρμα της Αναγνωστοπούλου στην πλατεία Βραζιλίας και όλη η περιοχή γύρω από τη Μονή Πετράκη στο Κολωνάκι.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλεξάνδρα Λαδικού: «Η κριτική, ως επί το πλείστον, είναι κατευθυνόμενη. Μα είναι όλα επιτυχίες;»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ