Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οθέλλος. Φωτο: Lucie Jansch
0

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι μας έχει λείψει στην Ελλάδα ο Μπομπ Γουίλσον. Ούτε βέβαια ότι τον έχουμε χορτάσει. Ο μεγάλος Τεξανός μάγος της σκηνής, που εξέλιξε εδώ και δεκαετίες τη θεατρική παράδοση και τον τρόπο που φωτίζονται τα μεγάλα έργα, αυτή η μεγαλοφυΐα που μας καλόμαθε στην τεχνική, αισθητική και εικαστική τελειότητα φτιάχνοντας παραστάσεις σαν tableaux vivants, που διεκδικούσαν θέση σε μουσεία, είναι τακτικός επισκέπτης των καλοκαιριών μας. Και το φετινό, δεν αποτελεί εξαίρεση.

Μόνο που αυτή τη φορά το χτύπημα είναι διπλό: περιμένοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να κατέβει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο και να παρουσιάσει την δική του εκδοχή στην αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα (21-22 Ιουνίου) μάθαμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή υπέγραψε την πρώτη της συμπαραγωγή με το φημισμένο Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν και το 2022 φέρνει στην Αθήνα τον Γουίλσον για να σκηνοθετήσει την όπερα Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι (κεντρική φωτογραφία: Lucie Jansch).

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα.

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα. Αυτή τη φορά επιμένει πως η ιστορία του Οιδίποδα που θα μας παρουσιάσει ακολουθεί μεν χρονολογικά τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή (από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τις φρικτές αποκαλύψεις και την τύφλωσή του) αλλά η αφήγησή του δεν συμπίπτει απολύτως με όσα ξέρουμε. Μάλιστα, δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του ήρωα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch

Στην παράσταση που θα δούμε στην Επίδαυρο αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, ενώ, πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Angela Winkler. Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

Για τη συνεργασία της Λυρικής με τον μετρ του φωτός, από την άλλη, θα περιμένουμε τρία χρόνια ακόμα (αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα το πρώτο εξάμηνο του 2022). Η συμφωνία κλείστηκε πριν από μερικές εβδομάδες κατά την πρεμιέρα του Οθέλλουστο Μπάντεν Μπάντεν, όπου η παραγωγή παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου σε μουσική διεύθυνση Ζούμπιν Μέτα, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ακούσαμε τους Στιούαρτ Σκέλτον, Σόνια Γιόντσεβα και Βλαντιμίρ Στογιάνοφ.

Η παράσταση ξεκινά με έναν πελώριο λαστιχένιο ελέφαντα που ξεψυχά πάνω στη σκηνή, υποκλίνεται στο μεγαλείο του Βέρντι και του Σαίξπηρ, «υποχωρεί» αφήνοντας τη μουσική να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, όμως φέρει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Γουίλσον: το αισθητικό στυλιζάρισμα, το αβάν γκαρντ άγγιγμά του, η χρήση των πιο εντυπωσιακών φωτισμών, η ιδιαίτερη κινησιολογία, το έντονο μακιγιάζ, τα λευκά πρόσωπα, τα εικαστικά σκηνικά όλα είναι εκεί.


«Η ΕΛΣ με χαρά ανακοινώνει την πρώτη της συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, η οποία πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για τον Οθέλλο, στη συναρπαστική σκηνοθεσία του σπουδαίου Ρόμπερτ Γουίλσον, η οποία θα κάνει την αθηναϊκή της πρεμιέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022» δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης που παρακολούθησε την επιτυχημένη πρεμιέρα της σαιξπηρικής όπερας στο Μπάντεν Μπάντεν και μετά από μήνες διαπραγματεύσεων οριστικοποίησε τις τελευταίες λεπτομέρειες της συμπαραγωγής και έβαλε τις τελικές υπογραφές.

Το μόνο που απομένει είναι να αρχίσει σιγά σιγά να διαμορφώνεται το ελληνικό καστ για να μάθουμε ποιους θα ακούσουμε στην Αθήνα να ερμηνεύουν τους απαιτητικούς αυτούς ρόλους.

Info

Οιδίπους

Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί: Robert Wilson

Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

21/06 έως 22/06/2019 στις 21:00

Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Robert Wilson

Εθνική Λυρική Σκηνή – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτο εξάμηνο του 2022

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ