Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη
0

Κάποτε κοσμούσε την κρεβατοκάμαρα του Αλέξανδρου Ιόλα. Από τα πλέον εντυπωσιακά αντικείμενα της προσωπικής του συλλογής, περιήλθε κι αυτό στην κατοχή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μαζί με άλλα σπάνια αρχαία έργα τέχνης.


Μετά από δύο χρόνια στα εργαστήρια συντήρησης και αποκατάστασης του μουσείου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά ως ένα ακόμα κεντρικό έκθεμα στην ιδιαίτερα επιτυχημένη περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου» που ξεκίνησε έναν χρόνο πριν και συνεχίζει να εντυπωσιάζει το κοινό που την επισκέπτεται.


Μόνο που το συγκεκριμένο άγαλμα, μια μαρμάρινη Αφροδίτη, παρουσιάζει μερικές ενδιαφέρουσες αποκλίσεις απ' ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα.

Όπως χαρακτηριστικά είπε η διευθύντρια του μουσείου κ. Λαγογιάννη στην πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση του αγάλματος, πρόκειται για μια Αφροδίτη που εκπροσωπεί «το ωραίο αλλιώς».

Η Αφροδίτη αυτή απαρτίζεται από θραύσματα πρωτότυπων έργων της αρχαιότητας, τα οποία όμως δεν ανήκουν στο ίδιο αρχικό γλυπτό.


Μια Αφροδίτη-patchwork, ένα άγαλμα υψηλής τέχνης, προϊόν της τεχνικής της συγκόλλησης, ένα «παστίτσιο», όπως συνήθως αποκαλείται από αρχαιολόγους και ιστορικούς τέχνης.

Το φαινόμενο πάει πίσω, στην εποχή λίγο μετά την Αναγέννηση, όταν η αρχαία ελληνική τέχνη αποτελούσε μόδα της αριστοκρατίας και των πλουσίων, εξού και οι μεγάλες αυλές της Ευρώπης γέμισαν ελληνικά γλυπτά.


Ωστόσο, οι μαικήνες και οι συλλέκτες εκείνης της εποχής δεν είχαν την εξοικείωση που έχουμε σήμερα με τα ακέφαλα αγάλματα, γι' αυτό τα αποκαθιστούσαν με έναν τρόπο κοινά αποδεκτό και ταιριαστό με τις αισθητικές απαιτήσεις της εποχής.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Ανέθεταν σε ειδικούς γλύπτες την αναγέννησή τους. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η μαρμάρινη Αφροδίτη, που δεν είναι παρά μια παραλλαγή της Κνιδίας Αφροδίτης του Πραξιτέλη από τον γιο του Κηφισόδοτο τον Νεότερο.

Για να ακριβολογούμε, πρόκειται για ένα ακόμα αντίγραφο της ελληνιστικής εποχής, δηλαδή του τέλους του 300 π.Χ., καθώς το αυθεντικό ταξίδεψε από την Αθήνα στη Ρώμη την εποχή του Αυγούστου και μετά χάθηκε.


Πρόλαβε, πάντως, να δημιουργήσει μόδα και αντίγραφά του κατέκλυσαν όλα τα αρχοντικά της εποχής του. Είναι, βέβαια, χαρακτηριστικό όχι μόνο της ρωμαϊκής εποχής αλλά και του εμπορικού δαιμονίου κάθε περιόδου μέχρι σήμερα το ότι δεν έχει πάψει να επαναλαμβάνεται.

Η κ. Λαγογιάννη είπε: «Συμβαίνει, όμως, πολλές φορές να μην είναι τόσο απλά τα πράγματα και να μας παραδοθεί ένα άγαλμα σε διάφορα θραύσματα, στα οποία ένα άπειρο μάτι δεν διακρίνει τη διαφορά, αλλά το έμπειρο μάτι του αρχαιολόγου όπως και η διερεύνηση που θα κάνει ο συντηρητής θα δείξουν ότι αυτά ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και διαφορετικούς αγαλματικούς τύπους.

Κι αυτό είναι το πάρα πολύ ενδιαφέρον, το πόσο επιθυμούν να αποδώσουν το ωραίο και να το αποκαταστήσουν, χρησιμοποιώντας θραυσματικές μορφές γλυπτών, συνενώνοντας τες και κάνοντας αποκαταστάσεις με τη συμπλήρωση μαρμάρων ή άλλων κομματιών».


Η Αφροδίτη αυτή, λοιπόν, απαρτίζεται από θραύσματα πρωτότυπων έργων της αρχαιότητας, τα οποία όμως δεν ανήκουν στο ίδιο αρχικό γλυπτό.

Σε άλλο άγαλμα ανήκε το κεφάλι και σε άλλο ο κορμός, ενώ έχουν γίνει συμπληρώσεις από διαφορετικά είδη μαρμάρου στα πόδια, στον κορμό και στο κεφάλι, πάντα με στόχο να προσομοιάζει στο πιο φημισμένο έργο γυμνής γυναίκας στην αρχαιότητα, την Κνιδία Αφροδίτη του Πραξιτέλη.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Ο Πραξιτέλης ήταν ο πρώτος που απέδωσε την Αφροδίτη ολόγυμνη, έχοντας ως μοντέλο του την πανέμορφη ερωμένη του Φρύνη, σε ένα στιγμιότυπο κατά το οποίο, την ώρα του λουτρού της, διαπιστώνοντας ότι κάποιος την παρακολουθεί, κάνει μια κίνηση για να προστατευτεί.


Βέβαια, η Κνιδία Αφροδίτη είναι απλώς ο μακρινός πρόγονός της, καθώς παρεμβλήθηκε η μετάπλαση του γιου του Πραξιτέλη, πενήντα χρόνια αργότερα, την οποία η αρχαιολογία χαρακτηρίζει ως τύπο του Καπιτωλίου.


Ο κορμός της Αφροδίτης ανήκει στη ρωμαϊκή εποχή, ενώ τα συμπληρώματα είναι του 18ου, του 19ου, μπορεί ακόμα και 20ού αιώνα. Δεν υπάρχει καμία πληροφορία για την προέλευσή του και απλώς πιθανολογείται ότι βρέθηκε στη Ρώμη.

Έχει ύψος δύο μέτρα μαζί με τη βάση της και για πρώτη φορά, στο εργαστήριο του μουσείου, πέρα από τη συνήθη διαδικασία με λάμπες υπεριώδους ακτινοβολίας και υπέρυθρου φωτός, χρησιμοποιήθηκαν και ακτίνες Γ' για να επιτευχθεί ένα είδος ακτινογραφίας και να εντοπιστεί εσωτερικά η συνδεσμολογία ώστε να μην κινδυνεύσει κατά τη μεταφορά της.


Η συντηρήτρια κ. Τσαγκρή βρέθηκε προ εκπλήξεων, καθώς η ομάδα της αντίκρισε αναπάντεχα ευρήματα, όπως ότι στον κορμό έχει τρεις πύρους, ενώ δύο θα ήταν αρκετοί για να κρατήσουν τον κορμό, ή τρύπες μέσα στο μάρμαρο απ' όπου έλειπαν οι πύροι.


Σαν να δοκίμαζε ο υπεύθυνος της ανάπλασης του αγάλματος τι θα του ταίριαζε καλύτερα. Ο κορμός είναι ενός ρωμαϊκού αντιγράφου, έργο Ρωμαίου αντιγραφέα, και το κεφάλι έργο ενός άλλου Ρωμαίου ‒ και τα δύο ενωθήκαν κατά τους νεότερους χρόνους.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Όπως είπε χαρακτηριστικά η κ. Λαγογιάννη: «Πρόκειται για μια επιστημονική πρόκληση από πλευράς αρχαιολογικής και συντήρησης. Το πιο δύσκολο κεφάλαιο στην κλασική αρχαιολογία είναι η μελέτη των αντιγράφων.

Φανταστείτε έναν Ρωμαίο καλλιτέχνη των ρωμαϊκών χρόνων που θέλει να πουλήσει ένα έργο τέχνης που να μοιάζει ελληνιστικό. Θα δημιουργήσει κάτι που να του μοιάζει όσο περισσότερο γίνεται. Ο αρχαιολόγος, 2.000 χρόνια μετά, καλείται να αποφανθεί αν είναι πρωτότυπο ή όχι. Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο όταν έχουμε ένα "παστίτσιο" όπως αυτό».


Η αποκάλυψη της Αφροδίτης αυτής από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έδωσε αφορμή να γίνει παρουσίαση δύο νέων αρωμάτων στηριγμένων σε οδηγίες αρωματοποιίας μυκηναϊκής εποχής.

Βάσει αυτής της υπέροχης ιδέας, το μουσείο ανέθεσε στην εταιρεία ΚΟΡΡΕΣ να αναβιώσει τις μυρωδιές του αρχαίου κόσμου, κάτι που έγινε πραγματικότητα με το άρωμα του ρόδου πέρσι, όταν ξεκίνησε η έκθεση, μια παγκόσμια πρωτοτυπία που μας ταξιδεύει χιλιάδες χρόνια πίσω, και ολοκληρώνεται τώρα με τη δημιουργία δύο ακόμα αρωμάτων, από κορίανδρο και φασκόμηλο.


Οι πινακίδες Γραμμικής Β που βρέθηκαν με λογιστικά στοιχεία σχετικά με τα υλικά παρασκευής αρωμάτων αποδεικνύουν ότι η τέχνη του αρώματος υπήρξε μια προσοδοφόρα δραστηριότητα τα μυκηναϊκά χρόνια και ότι τα αρώματα εξάγονταν σε όλη την ανατολική Μεσόγειο.

Τα logistics αυτής της μακρινής εποχής σε συνδυασμό με συνταγές από τα διασωζόμενα έργα του Διοσκουρίδη, στοιχεία από έργα του Θεόφραστου και νεότερες ερευνητικές μελέτες οδήγησαν στην κατανόηση των μεθόδων παρασκευής αρωματικών ελαίων από τους χημικούς της αρχαιότητας.


Τα εργαστήρια ΚΟΡΡΕΣ, με τη μεγάλη πείρα που έτσι κι αλλιώς διαθέτουν, πειραματίστηκαν, μελέτησαν σε βάθος και ανακάλυψαν μυστικά της αρχαίας παράδοσης και με συστατικά όπως το κύπειρο από την Αμοργό, τα φύλλα φασκόμηλου από το χωριό Φασκομηλιά στην Πελοπόννησο και το κορίανδρο προχώρησαν στη δημιουργία αγνών αρωμάτων που ο επισκέπτης της έκθεσης μπορεί να μυρίσει από ειδικές γυάλες, παίρνοντας μια ιδέα για το πώς μύριζαν οι γυναίκες των παλατιών του αρχαίου κόσμου. Το άρωμα από ρόδο, μάλιστα, κυκλοφορεί και στο εμπόριο.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ