Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη
0

Κάποτε κοσμούσε την κρεβατοκάμαρα του Αλέξανδρου Ιόλα. Από τα πλέον εντυπωσιακά αντικείμενα της προσωπικής του συλλογής, περιήλθε κι αυτό στην κατοχή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μαζί με άλλα σπάνια αρχαία έργα τέχνης.


Μετά από δύο χρόνια στα εργαστήρια συντήρησης και αποκατάστασης του μουσείου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά ως ένα ακόμα κεντρικό έκθεμα στην ιδιαίτερα επιτυχημένη περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου» που ξεκίνησε έναν χρόνο πριν και συνεχίζει να εντυπωσιάζει το κοινό που την επισκέπτεται.


Μόνο που το συγκεκριμένο άγαλμα, μια μαρμάρινη Αφροδίτη, παρουσιάζει μερικές ενδιαφέρουσες αποκλίσεις απ' ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα.

Όπως χαρακτηριστικά είπε η διευθύντρια του μουσείου κ. Λαγογιάννη στην πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση του αγάλματος, πρόκειται για μια Αφροδίτη που εκπροσωπεί «το ωραίο αλλιώς».

Η Αφροδίτη αυτή απαρτίζεται από θραύσματα πρωτότυπων έργων της αρχαιότητας, τα οποία όμως δεν ανήκουν στο ίδιο αρχικό γλυπτό.


Μια Αφροδίτη-patchwork, ένα άγαλμα υψηλής τέχνης, προϊόν της τεχνικής της συγκόλλησης, ένα «παστίτσιο», όπως συνήθως αποκαλείται από αρχαιολόγους και ιστορικούς τέχνης.

Το φαινόμενο πάει πίσω, στην εποχή λίγο μετά την Αναγέννηση, όταν η αρχαία ελληνική τέχνη αποτελούσε μόδα της αριστοκρατίας και των πλουσίων, εξού και οι μεγάλες αυλές της Ευρώπης γέμισαν ελληνικά γλυπτά.


Ωστόσο, οι μαικήνες και οι συλλέκτες εκείνης της εποχής δεν είχαν την εξοικείωση που έχουμε σήμερα με τα ακέφαλα αγάλματα, γι' αυτό τα αποκαθιστούσαν με έναν τρόπο κοινά αποδεκτό και ταιριαστό με τις αισθητικές απαιτήσεις της εποχής.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Ανέθεταν σε ειδικούς γλύπτες την αναγέννησή τους. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η μαρμάρινη Αφροδίτη, που δεν είναι παρά μια παραλλαγή της Κνιδίας Αφροδίτης του Πραξιτέλη από τον γιο του Κηφισόδοτο τον Νεότερο.

Για να ακριβολογούμε, πρόκειται για ένα ακόμα αντίγραφο της ελληνιστικής εποχής, δηλαδή του τέλους του 300 π.Χ., καθώς το αυθεντικό ταξίδεψε από την Αθήνα στη Ρώμη την εποχή του Αυγούστου και μετά χάθηκε.


Πρόλαβε, πάντως, να δημιουργήσει μόδα και αντίγραφά του κατέκλυσαν όλα τα αρχοντικά της εποχής του. Είναι, βέβαια, χαρακτηριστικό όχι μόνο της ρωμαϊκής εποχής αλλά και του εμπορικού δαιμονίου κάθε περιόδου μέχρι σήμερα το ότι δεν έχει πάψει να επαναλαμβάνεται.

Η κ. Λαγογιάννη είπε: «Συμβαίνει, όμως, πολλές φορές να μην είναι τόσο απλά τα πράγματα και να μας παραδοθεί ένα άγαλμα σε διάφορα θραύσματα, στα οποία ένα άπειρο μάτι δεν διακρίνει τη διαφορά, αλλά το έμπειρο μάτι του αρχαιολόγου όπως και η διερεύνηση που θα κάνει ο συντηρητής θα δείξουν ότι αυτά ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και διαφορετικούς αγαλματικούς τύπους.

Κι αυτό είναι το πάρα πολύ ενδιαφέρον, το πόσο επιθυμούν να αποδώσουν το ωραίο και να το αποκαταστήσουν, χρησιμοποιώντας θραυσματικές μορφές γλυπτών, συνενώνοντας τες και κάνοντας αποκαταστάσεις με τη συμπλήρωση μαρμάρων ή άλλων κομματιών».


Η Αφροδίτη αυτή, λοιπόν, απαρτίζεται από θραύσματα πρωτότυπων έργων της αρχαιότητας, τα οποία όμως δεν ανήκουν στο ίδιο αρχικό γλυπτό.

Σε άλλο άγαλμα ανήκε το κεφάλι και σε άλλο ο κορμός, ενώ έχουν γίνει συμπληρώσεις από διαφορετικά είδη μαρμάρου στα πόδια, στον κορμό και στο κεφάλι, πάντα με στόχο να προσομοιάζει στο πιο φημισμένο έργο γυμνής γυναίκας στην αρχαιότητα, την Κνιδία Αφροδίτη του Πραξιτέλη.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Ο Πραξιτέλης ήταν ο πρώτος που απέδωσε την Αφροδίτη ολόγυμνη, έχοντας ως μοντέλο του την πανέμορφη ερωμένη του Φρύνη, σε ένα στιγμιότυπο κατά το οποίο, την ώρα του λουτρού της, διαπιστώνοντας ότι κάποιος την παρακολουθεί, κάνει μια κίνηση για να προστατευτεί.


Βέβαια, η Κνιδία Αφροδίτη είναι απλώς ο μακρινός πρόγονός της, καθώς παρεμβλήθηκε η μετάπλαση του γιου του Πραξιτέλη, πενήντα χρόνια αργότερα, την οποία η αρχαιολογία χαρακτηρίζει ως τύπο του Καπιτωλίου.


Ο κορμός της Αφροδίτης ανήκει στη ρωμαϊκή εποχή, ενώ τα συμπληρώματα είναι του 18ου, του 19ου, μπορεί ακόμα και 20ού αιώνα. Δεν υπάρχει καμία πληροφορία για την προέλευσή του και απλώς πιθανολογείται ότι βρέθηκε στη Ρώμη.

Έχει ύψος δύο μέτρα μαζί με τη βάση της και για πρώτη φορά, στο εργαστήριο του μουσείου, πέρα από τη συνήθη διαδικασία με λάμπες υπεριώδους ακτινοβολίας και υπέρυθρου φωτός, χρησιμοποιήθηκαν και ακτίνες Γ' για να επιτευχθεί ένα είδος ακτινογραφίας και να εντοπιστεί εσωτερικά η συνδεσμολογία ώστε να μην κινδυνεύσει κατά τη μεταφορά της.


Η συντηρήτρια κ. Τσαγκρή βρέθηκε προ εκπλήξεων, καθώς η ομάδα της αντίκρισε αναπάντεχα ευρήματα, όπως ότι στον κορμό έχει τρεις πύρους, ενώ δύο θα ήταν αρκετοί για να κρατήσουν τον κορμό, ή τρύπες μέσα στο μάρμαρο απ' όπου έλειπαν οι πύροι.


Σαν να δοκίμαζε ο υπεύθυνος της ανάπλασης του αγάλματος τι θα του ταίριαζε καλύτερα. Ο κορμός είναι ενός ρωμαϊκού αντιγράφου, έργο Ρωμαίου αντιγραφέα, και το κεφάλι έργο ενός άλλου Ρωμαίου ‒ και τα δύο ενωθήκαν κατά τους νεότερους χρόνους.

Η Αφροδίτη από τη συλλογή Ιόλα και αρώματα από την αρχαιότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτο: Μαργαρίτα Νικητάκη


Όπως είπε χαρακτηριστικά η κ. Λαγογιάννη: «Πρόκειται για μια επιστημονική πρόκληση από πλευράς αρχαιολογικής και συντήρησης. Το πιο δύσκολο κεφάλαιο στην κλασική αρχαιολογία είναι η μελέτη των αντιγράφων.

Φανταστείτε έναν Ρωμαίο καλλιτέχνη των ρωμαϊκών χρόνων που θέλει να πουλήσει ένα έργο τέχνης που να μοιάζει ελληνιστικό. Θα δημιουργήσει κάτι που να του μοιάζει όσο περισσότερο γίνεται. Ο αρχαιολόγος, 2.000 χρόνια μετά, καλείται να αποφανθεί αν είναι πρωτότυπο ή όχι. Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο όταν έχουμε ένα "παστίτσιο" όπως αυτό».


Η αποκάλυψη της Αφροδίτης αυτής από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έδωσε αφορμή να γίνει παρουσίαση δύο νέων αρωμάτων στηριγμένων σε οδηγίες αρωματοποιίας μυκηναϊκής εποχής.

Βάσει αυτής της υπέροχης ιδέας, το μουσείο ανέθεσε στην εταιρεία ΚΟΡΡΕΣ να αναβιώσει τις μυρωδιές του αρχαίου κόσμου, κάτι που έγινε πραγματικότητα με το άρωμα του ρόδου πέρσι, όταν ξεκίνησε η έκθεση, μια παγκόσμια πρωτοτυπία που μας ταξιδεύει χιλιάδες χρόνια πίσω, και ολοκληρώνεται τώρα με τη δημιουργία δύο ακόμα αρωμάτων, από κορίανδρο και φασκόμηλο.


Οι πινακίδες Γραμμικής Β που βρέθηκαν με λογιστικά στοιχεία σχετικά με τα υλικά παρασκευής αρωμάτων αποδεικνύουν ότι η τέχνη του αρώματος υπήρξε μια προσοδοφόρα δραστηριότητα τα μυκηναϊκά χρόνια και ότι τα αρώματα εξάγονταν σε όλη την ανατολική Μεσόγειο.

Τα logistics αυτής της μακρινής εποχής σε συνδυασμό με συνταγές από τα διασωζόμενα έργα του Διοσκουρίδη, στοιχεία από έργα του Θεόφραστου και νεότερες ερευνητικές μελέτες οδήγησαν στην κατανόηση των μεθόδων παρασκευής αρωματικών ελαίων από τους χημικούς της αρχαιότητας.


Τα εργαστήρια ΚΟΡΡΕΣ, με τη μεγάλη πείρα που έτσι κι αλλιώς διαθέτουν, πειραματίστηκαν, μελέτησαν σε βάθος και ανακάλυψαν μυστικά της αρχαίας παράδοσης και με συστατικά όπως το κύπειρο από την Αμοργό, τα φύλλα φασκόμηλου από το χωριό Φασκομηλιά στην Πελοπόννησο και το κορίανδρο προχώρησαν στη δημιουργία αγνών αρωμάτων που ο επισκέπτης της έκθεσης μπορεί να μυρίσει από ειδικές γυάλες, παίρνοντας μια ιδέα για το πώς μύριζαν οι γυναίκες των παλατιών του αρχαίου κόσμου. Το άρωμα από ρόδο, μάλιστα, κυκλοφορεί και στο εμπόριο.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ