ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Η Λίμποβιτς στην στην γκαλερί Hauser & Wirth στο Λος Άντζελες, όπου γίνεται η μεγάλη έκθεση
0

Γύρω στις 4.000 εικόνες από την πρώιμη φάση της καριέρας της Λίμποβιτς παρουσιάζονται στην έκθεση που έχει τίτλο "Annie Leibovitz. The Early Years, 1970-1983: Archive Project No. 1" και εγκαινιάζεται αυτή την εβδομάδα στην γκαλερί Hauser & Wirth στο Λος Άντζελες.

Όπως δήλωσε ο διευθυντής της γκαλερί, Marc Payot: «Σπανίως έχει συλλάβει κανείς τόσο εντυπωσιακά την αμερικανική εικονογραφία του 20ου αιώνα όπως αυτή. Η έκθεση παρουσιάζει το ξεκίνημα της ως φωτογράφου και την εξέλιξη του 'γλωσσικού ύφους' των εικόνων της. Πιστεύω ότι της αξίζει να τοποθετηθεί στο πλαίσιο των μεγάλων καλλιτεχνών του αιώνα – ζωγράφους, γλύπτες, εικαστικούς πάσης φύσεως».

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Η έκθεση απλώνεται σε 24 τοίχους της γκαλερί η οποία άνοιξε στο downtown του Λος Άντζελες το 2016 καταλαμβάνοντας τον χώρο ενός παλιού αλευρόμυλου.

Επικρατεί η ιδέα ότι η Λίμποβιτς ξεκίνησε ως αυτοδίδακτη, στην πραγματικότητα όμως είχε εκπαιδευτεί ως φοιτήτρια στο Ινστιτούτο Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, όπου, όπως λέει η ίδια, μελέτησε «τους κλασικούς – τον Ρόμπερτ Φρανκ και τον Καρτιέ-Μπρεσόν», εφαρμόζοντας κατόπιν την τεχνοτροπία τους στο φωτορεπορτάζ που έκανε η ίδια αρχικά για το Rolling Stone και μετά για το Vanity Fair.

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Η Άνι Λίμποβιτς το 1978

«Πάντα θεωρούσα καλλιτεχνική τη δουλειά μου» λέει. «Πίστευα πραγματικά ότι μπορώ να μεταφέρω αυτή την αντίληψη στο τοπίο των περιοδικών. Ήταν εύκολο; Όχι. Έπρεπε να γίνουν συμβιβασμοί; Φυσικά. Βγαίνουν πέντε με δέκα σημαντικές φωτογραφίες τον χρόνο από τη δουλειά μου; Απολύτως».

Σπεύδει να προσθέσει πάντως ότι είχε πλήρη συνείδηση του ότι ιστορικά οι φωτογράφοι των περιοδικών αγνοούσαν τον σεβασμό που προοριζόταν για άλλους καλλιτέχνες: «Ας σκεφτούμε τι είχε τραβήξει κάποιος σαν τον Ρίτσαρντ Άβεντον, που είχε απορριφθεί από πολλούς κριτικούς οι οποίοι τον υποχρέωναν να ντρέπεται επειδή ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος μόδας. Πρέπει να περιμένει κανείς τον θάνατο για να αναγνωριστεί. Δεν πειράζει πάντως. Όλα καλά. Εγώ ξέρω ποια είμαι».

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Συναυλία των Rolling Stones στο Κλίβελαντ το 1975

Η έκθεση απλώνεται σε 24 τοίχους της γκαλερί – οι εικόνες απλά εκτυπώθηκαν και καρφιτσώθηκαν ως «φτηνά αντίτυπα» στους τοίχους και φυσικά δεν πωλούνται – η οποία άνοιξε στο downtown του Λος Άντζελες το 2016 καταλαμβάνοντας τον χώρο ενός παλιού αλευρόμυλου.

Οι φωτογραφίες προέρχονται από τα 14 πρώτα χρόνια της καριέρας της, την εποχή που φωτογράφιζε σταρ της μουσικής όπως ο Ροντ Στιούαρτ, ο Έλτον Τζον και η Αρίθα Φράνκλιν αλλά και διάσημες φιγούρες της πολιτικής σκηνής όπως ο Χένρι Κίσιντζερ και ο Έντουαρντ Κένεντι.

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Η έξοδος του Ρίτσαρντ Νίξον με ελικόπτερο από τον Λευκό Οίκο μετά την παραίτησή του το 1974

Όπως λέει η ίδια, πέρασε πάνω από δύο χρόνια εξετάζοντας κάθε κοντάκτ εκείνης της περιόδου: «Όταν ξεκίνησα τη διαδικασία ταξινόμησης, δεν είχα ιδέα ότι θα άνοιγα το κουτί της Πανδώρας. Μακάρι να ήμουν ο Καρτιέ-Μπρεσόν και να γνώριζα ενστικτωδώς την 'αποφασιστική στιγμή'. Είναι δύσκολο όμως να ξεχωρίσεις μεμονωμένες εικόνες, δεν σου 'φωνάζουν'. Είναι περισσότερο σαν το υλικό μιας ταινίας. Οπότε άρχισα απλά να τραβάω εικόνες από τα κουτιά – οτιδήποτε μου φαινόταν ενδιαφέρον».

Το τεράστιο αυτό αρχείο ουσιαστικά συγκροτεί ένα σημαντικό κεφάλαιο της ζωής της, μια εποχή που έτρεχε να απαθανατίσει με τον φακό της ιστορικές πολιτισμικές στιγμές όπως η αποστολή του Apollo 17 στη Σελήνη, οι περιοδείες των Rolling Stones στην Αμερική, οι προεκλογικές καμπάνιες για την Προεδρία των ΗΠΑ πλάι σε γραφιάδες όπως ο Χάντερ Τόμσον, η έξοδος του Ρίτσαρντ Νίξον με ελικόπτερο από τον Λευκό Οίκο μετά την παραίτησή του...

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς Facebook Twitter
Πορτρέτα του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνοι

«Είναι η ιστορία ενός νεαρού κοριτσιού με μια φωτογραφική μηχανή που βγήκε εκεί έξω και έμαθε να είναι φωτογράφος» λέει σήμερα η Άνι Λίμποβιτς. «Κατά κάποιον τρόπο, αυτή η έκθεση είναι και ένα εισαγωγικό σεμινάριο για νέους φωτογράφους. Πρέπει να προχωράς και να δουλεύεις, όχι να στέκεσαι και να προσπαθείς να καταλάβεις τι συμβαίνει».

Με στoιχεία από τους New York Times

Φωτογραφία
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT